Frustrerande Win7 problem!

Permalänk
Medlem

Frustrerande Win7 problem!

Rakt på sak,
i förrgår fick vi äntligen hem Windows 7 skivan vi beställt till våran före detta XP dator.
Eftersom XP endast kunnat erbjuda oss problem mer än något annat var det dags
för en uppgradering.
Jag formaterade hårddisken, installerade Windows,
sen när installationen var klar blev det att installera drivrutiner för moderkortet (som t.ex för Ethernet).
Hämtade senare hem grafik drivisar till datorn och när allt sådant var klart installerades spel+program mm.
Det funkade kanonbra hela dagen, men nästa dag när man startar datorn (alltså igår) så är skärmen svart i Windows.
Jag stänger då av datorn och sätter på den igen för att gå in i Felsäkert läge.
I Felsäkert läge raderade jag grafikdrivrutinerna och startade normalt igen, denna gången fick jag bild men
datorn frös alltid under inlogget.
Jag orkade inget mer pillande och letande efter lösningar så jag formaterade om datorn,
installerade Windows och när det var klart, så istället för att hämta
drivrutiner (för grafik) på nätet tog jag skivan man får med, tänkte att det kanske skulle göra skillnad.
Allt funkade bra igår, men idag när jag startar datorn och ska logga in i Windows blir skärmen svart igen,
känns som det där "History repeats itself" om ni förstår vad jag menar.

Blir inget annat än trött och arg på det här. W7 har aldrig krånglat på det sättet för mig tidigare.
Någon som vet vad problemet kan vara?
Datorn står i sign (Speldatorn nr2).
Mer info om den:
Eget bygge, ganska nytt (byggdes någon dag innan Jul).
Moderkortet är ett Asrock 960GM-GS3 FX.
Windows version: Windows 7 Home Premium 64Bit Svenskt OEM SP1.

Permalänk
Medlem

Testade Microsofts rekommendation att man skulle kolla om det var explorer.exe som det var fel på
men det var det inte heller. Ingen som vet något sätt? Eller ska man kanske kontakta Microsoft?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Rakt på sak,
i förrgår fick vi äntligen hem Windows 7

Installerar du grafik drivrutinen direkt utan omstart? Gör man det på Win 8 så har jag fått exakt samma fel som du beskriver, kan kanske vara så i Win 7 också?

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Installerar du grafik drivrutinen direkt utan omstart? Gör man det på Win 8 så har jag fått exakt samma fel som du beskriver, kan kanske vara så i Win 7 också?

Jag tror jag gjorde det, kan det verkligen bli problem då?
Värt att testa... Har uppdaterat BIOS med det hjälpte inte det heller

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jag tror jag gjorde det, kan det verkligen bli problem då?
Värt att testa... Har uppdaterat BIOS med det hjälpte inte det heller

Det blir problem i Win8 i alla fall, det har något med att Windows tydligen låser en fil från deras WHQL drivare som läggs in, och det blir någon form av kollision och det i sin tur orsakar problematiken.

Kan dock inte komma ihåg att jag fick de problemen i Win7, men det kan vara värt ett försök.

Om du har kvar installationen med svart skärm, in i felsäkert och bort med drivrutinen, starta om låt den köra in standard drivaren, boota om, installera
drivaren.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk

Direkt när windows är installerat och startat om sig själv så gör du windows-updates före något annat. Sedan när det är gjort så startar du om datorn och installerar övriga drivrutiner. Om man tycker att det är omständligt med omstarter så får man bita i.

När du menar svart skärm, menar du då skrivbordet eller hela skärmen?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Det blir problem i Win8 i alla fall, det har något med att Windows tydligen låser en fil från deras WHQL drivare som läggs in, och det blir någon form av kollision och det i sin tur orsakar problematiken.

Kan dock inte komma ihåg att jag fick de problemen i Win7, men det kan vara värt ett försök.

Om du har kvar installationen med svart skärm, in i felsäkert och bort med drivrutinen, starta om låt den köra in standard drivaren, boota om, installera
drivaren.

Hoppas detta funkar, formaterat hårddisken och installerat Windows. Tänkte att jag skulle
installera Ethernet drivrutinen nu och inget annat, sedan bara hämta Windows uppdateringar.
Kanske låter den stå avstängd ett tag sen blir det grafikdrivrutinens tur.
Sen tänkte jag låta den stå avstängd tills imorgon och se om det uppstår samma problem eller ej.

Skrivet av thomasson:

Kan dock inte komma ihåg att jag fick de problemen i Win7, men det kan vara värt ett försök.

Samma här. Den andra datorns (Speldator nr1) hdd har jag med formaterat tidigare och sedan installerat Windows igen
och därefter direkt installerat alla drivrutiner. Kanske har något med just den drivrutinen att göra, vad vet jag,
datorerna har ju olika grafikkort från olika tillverkare.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Direkt när windows är installerat och startat om sig själv så gör du windows-updates före något annat. Sedan när det är gjort så startar du om datorn och installerar övriga drivrutiner. Om man tycker att det är omständligt med omstarter så får man bita i.

När du menar svart skärm, menar du då skrivbordet eller hela skärmen?

Förutom att jag måste ha Ethernet drivrutinen då, sen Windows uppdateringarna.
Omstarter är inget problem, har tålamod.

Det är hela skärmen som blir svart, precis efter att jag skrivit in lösenordet för Windows och tryckt Enter.

Permalänk
Medlem

Installera Windows med nätverkskabeln i så hämtas alla drivrutiner som är nödväniga av Windows. Låt Windows köra alla sina uppdateringar och omstarter. Efter att allt detta är klart kan du hämta speciella drivrutiner om inte de sominstallerades av någon anledning inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har nu gjort det jag sade, installerade varenda Windows uppdatering datorn kunde hitta innan jag
installerade grafikdrivisen och sedan blev det att vänta tills idag. Startade datorn och den funkar prima!
Förhoppningsvis fortsätter det så också
Tack för hjälpen alla!