Vsync cappar fps på 60 på en 120hz?

Permalänk
Medlem

Vsync cappar fps på 60 på en 120hz?

Hej i bf3 så cappar vsync på 60 på min benq xl 2411t som är en 144hz som jag kör i 120hz varför och hur löser jag detta ?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

ta bort vsync.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

de e väl din GPU som styr V-sync cap inte skärmen?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur mycket input lag vsync orsakar borde det ligga i ditt bästa intresse att stänga av det. Köper man en 120 Hz-skärm så tänker jag mig att man tycker respons är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Med tanke på hur mycket input lag vsync orsakar borde det ligga i ditt bästa intresse att stänga av det. Köper man en 120 Hz-skärm så tänker jag mig att man tycker respons är viktigt.

Detta,

plus att Vsync ändå inte behövs om din FPS inte överskrider skärmens uppdateringsfrekvens, som i ditt fall är 120hz. Med ett singel GTX 670 bör du inte gå över 120fps särskilt ofta

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har för mig att om du ligger under 120fps kommer vsync hålla dig på 60fps tills du når 120+ fps..
Helt enkelt så klarar ditt grafikkort inte att nå 120fps.

Kanske går att lösa om du sänker grafiken till något lägre.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Med tanke på hur mycket input lag vsync orsakar borde det ligga i ditt bästa intresse att stänga av det. Köper man en 120 Hz-skärm så tänker jag mig att man tycker respons är viktigt.

Har man en 120Hz skärm kan man sätta på och stänga av Vsync utan att man känner någon skillnad i Inputlag, det verkar bara finnas på 60Hz skärmar.

Så är det iallafall på alla mina skärmar.

Skrivet av Justin91:

Har för mig att om du ligger under 120fps kommer vsync hålla dig på 60fps tills du når 120+ fps..
Helt enkelt så klarar ditt grafikkort inte att nå 120fps.

Stämmer nästan Klarar inte grafikkortet av att leverera 120 konstant så går den ner lite, finns många steg mellan 60 och 120. Har du Nvidia rekommenderar jag Adaptive.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Med tanke på hur mycket input lag vsync orsakar borde det ligga i ditt bästa intresse att stänga av det. Köper man en 120 Hz-skärm så tänker jag mig att man tycker respons är viktigt.

Det blir väll faktiskt mindre lag på vsync@120hz vs 60hz så anledningen är väll egentligen större att köra med vsync på?

Permalänk

Mer troligt att han glömt ställa in i spelet att det ska vara 1920x1080@120hz. tex

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Detta,

plus att Vsync ändå inte behövs om din FPS inte överskrider skärmens uppdateringsfrekvens, som i ditt fall är 120hz. Med ett singel GTX 670 bör du inte gå över 120fps särskilt ofta

Jag får tearing även om jag låser fpsen lägre än 60 på min 60hZ.. Hur kommer det sig? Vill ha bort både. Tearing o delay

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Mer troligt att han glömt ställa in i spelet att det ska vara 1920x1080@120hz. tex

Redan gjort!

Skrivet av Justin91:

Har för mig att om du ligger under 120fps kommer vsync hålla dig på 60fps tills du når 120+ fps..
Helt enkelt så klarar ditt grafikkort inte att nå 120fps.

Kanske går att lösa om du sänker grafiken till något lägre.

Spelar på medium och vissa grejer på low så når 120fps för det mesta !

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Jag får tearing även om jag låser fpsen lägre än 60 på min 60hZ.. Hur kommer det sig? Vill ha bort både. Tearing o delay

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för skärm exakt?
Kör du DVI?
Får du tearing även om du har V-sync avslaget?

Jag har en BenQ skärm som är ganska ny, den ger ofta tearing om uppdateringsfrekvensen är v-syncad, speciellt om man låser den på något exakt som 60 eller 50 FPS (59.95 funkar bättre), däremot när BF3 rullar i 90FPS+ då är det inga problem och det är endå en 60hz nada tearing vad jag kan se iaf så v-sync hjälper inte alltid.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Vad har du för skärm exakt?
Kör du DVI?
Får du tearing även om du har V-sync avslaget?

Jag har en BenQ skärm som är ganska ny, den ger ofta tearing om uppdateringsfrekvensen är v-syncad, speciellt om man låser den på något exakt som 60 eller 50 FPS (59.95 funkar bättre), däremot när BF3 rullar i 90FPS+ då är det inga problem och det är endå en 60hz nada tearing vad jag kan se iaf så v-sync hjälper inte alltid.

Jag har också BenQ, kommer inte ihåg exakt just nu dock.. Jag får tearing när jag stänger av vsync oavsett vilken fps jag har :/ vsync hjälper oftast men spel brukar kännas sega samtidigt tyvärr..skärmen är på 60hz. Skulle jag få tearing med 120hz också även om jag ligger 45-50 fps vsync av? Nämligen suktat efter 120hz bara för att kunna spela utan tearing med vsync av

Edit: kör hdmi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Min HDMI ger tearing hela tiden så det kan vara det som är problemet?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Min HDMI ger tearing hela tiden så det kan vara det som är problemet?

Kan det vara så? Hur kommer det sig egentligen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

-refresh 120

på alla steam spel i launch option.

dvi-d dual link som kabel hoppas jag att du har.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Jag har också BenQ, kommer inte ihåg exakt just nu dock.. Jag får tearing när jag stänger av vsync oavsett vilken fps jag har :/ vsync hjälper oftast men spel brukar kännas sega samtidigt tyvärr..skärmen är på 60hz. Skulle jag få tearing med 120hz också även om jag ligger 45-50 fps vsync av? Nämligen suktat efter 120hz bara för att kunna spela utan tearing med vsync av

Edit: kör hdmi

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en nyare hdmi kabel ? , för de mesta kan inte ta hand om 120 , dvi-d dual link ska det helst vara.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Att skaffa en 120Hz skärm för att få bättre flyt, och sen slänga på massor av input lag känns lite skumt i mina ögon, sen lär du i de flesta spel inte hamna speciellt mycket över 120FPS, och alltså inte få speciellt mycket tearing, och skulle du få det så kan du slå på en FPS cap med Nvidia Inspector istället.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

* DVI-D kabel, se till att koppla in den i rätt uttag. DVI single o dual kan vara vääldigt lika.
* Höger klicka på skrivbordet - skärmupplösning - avancerade inställningar - välj 120 / 144hz - spara

Om v-sync cappar 60 så är det 60hz, att stänga av v-sync skulle bara vara ett placebo försök?

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Är det en nyare hdmi kabel ? , för de mesta kan inte ta hand om 120 , dvi-d dual link ska det helst vara.

Jag har bara 60hz, använder någon skitkabel från öb;)

Skickades från m.sweclockers.com