Google lägger ned RSS-läsaren Reader

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vet seriöst inte vad sociala nätverk har med en RSS läsare att göra? Varför skulle ett socialt nätverk ersätta en RSS Läsare på någon form eller vis? Någon som kan förklara detta för mig? Vist kan man använda RSS för att läsa sociala nätverk men det är bara en liten del av det.

precis min tanke! jag har varken twitter eller facebook men rss flöden läser jag flera gånger per dag. går ju inte att läsa rss med hjälp av twitter eller facebook. foliehatten i mig misstänker att dom vill locka folk över till g+ för att därigenom kunna erbjuda liknande tjänster.

Permalänk
Medlem

why o why google

Permalänk
Medlem

Årets stora fail, vet knappt hur jag ska surfa utan rss. Det är ovärderligt.
Men google reader dog redan när google plockade bort delningsfunktionerna till förmån för google plus.
Jag hoppas att det här föder nya lösningar och konkurrens, som det har varit innan har google reader dominerat fullständigt, fastän den inte uppdaterats på många år.

Jag har gått över till http://theoldreader.com/ den beter sig som google reader gjorde förr när man kunde dela innehåll med varandra.
Man kan också importera hela sin google reader samt använda sitt google-konto som login.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Klistrar nog helt fräckt in mitt inlägg från en tidigare postad (men inte så välbesökt) tråd och kompletterar lite:

Typiskt, helt klart en av deras bästa och (för mig) mest använda produkter. Kikar runt efter alternativa lösningar och med tanke på hur mycket som skrivits redan är det kanske inte omöjligt att det kan komma något bra ur det här ändå, segt att behöva ändra så ingrodda vanor bara. Bara precis exporterat prenumerationer etc och börjat testat Feedly än så länge. Ovant gränssnitt och Android-appen lämnar en del att önska men det ska bli intressant att följa utvecklingen fram till första juli.

Klart att saker ser annorlunda ut nu än vid lanseringen 2005 men att helt förlita sig på "sociala medier" (buzzword deluxe) eller att behöva surfa runt och leta nyheter känns inte direkt som ett alternativ. För att inte tala om alla program och tjänster som förlitar sig på Readers back-end, för egen del framför allt för podcasts.

Kanske välbehövligt att bli väckt ur slummern över hur vanskligt det är att förlita sig på dels _ett_ företag (1), en webtjänst man inte själv har kontroll över (2) som dessutom inte verkar tjäna in vidare mycket stålar (3). Helt klart något jag skulle kunna tänka mig att betala en del för, inser jag så här i efterhand...

Även om det är förståeligt att Google idag inte är något liten start-up direkt och att jag inte direkt kan klandra "utmanarnas" motiv ($) heller är det mer tveksamt vad fördelarna för användarna, eller iaf för mig personligen skulle vara. Stora bilder, flashig grafik eller att följa vad "alla andra" läser känns inte speciellt övertygande.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag använder den dagligen... detta är ju inte roliga nyheter.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Har aldrig någonsin använt RSS eller förstått hur det fungerar.

I mobilen använder jag endast RSS. Utan Google Reader känns det som om jag inte har något behov av någon smartphone. Hoppas Feedly tar upp stafettpinnen. Visst kan man ha loka klienter men att hålla reda på vad man läst när man skiftar mellan telefon, platta och dator är bara jobbigt. Hade jag haft mina feeds på Facebook hade det bara blivit en jäkla röra. Och använder också betalvarianten acv BeyondPod för alla Podcast inklusive den på SWEC. Hoppas BeyondPod funkar utan Google Reader.

Test från Dropbox och tagit bort s från https:// alltså bara http:// och då ska bilden visas här.

Här med orginallänken https://dl.dropboxusercontent.com/u/27539567/bbk_resultat.jpg och då visas inte bilden

Jo, den visades, de har fixat detta nu.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

För er som inte vet vad RSS är heller aldrig använt det så kan jag säga att ta reda på vad det är och hur det fungerar så kommer ni spara in väldigt mycket tid och samtidigt hinna med att kolla betydligt fler nyheter,forum,websidor,etc (inklusive se kortfattat vad alla ny trådar här på swec handlar om och du kan välja vilken,vilka kategorier du ska prenumerera på).

Det flöde jag tar mig igenom på ett par timmar med RSS skulle troligen ta mig ett dygn om jag skulle behöva gå in manuellt på varje sida,tråd,osv.

Det finns många olika rss läsare att välja på.
Den jag gillar bäst är http://www.rssowl.org/ du kan ställa in mycket (vilket många inte kan om det finns alls) och funkar bra.
Man kan ladda ner podcasts,video,etc filer automatiskt så inget separat podcast prg behövs (detta saknar många andra RSS läsare).
Sen finns http://download.cnet.com/NewzCrawl/3000-2164_4-10389933.html nästan lika bra som RSSOwl men har en bit kvar.
och http://www.sharpreader.net/ (sharp är ganska dåliga inställningar på men funkar bra annars)
Och ett par till http://download.cnet.com/windows/newsreaders-and-rss-readers/...
Det finns även addons till IE,firefox,chrome men många är katastrofalt dåliga och dom bästa av dom är inte direkt lysande dom heller så jag tycker det är bättre att köra ett separat prg då det funkar så pass mycket bättre.

Med andra ord ta en timme på er att prova dom tre övre och kanske ett par till från cnet och se vilket du gillar bäst och sen börja att lägga in rss länkar från alla websidor,forum,etc (heller bara dom vanligaste till början) du besöker och se hur pass mycket snabbare du hittar allt du brukar titta igenom varje gång du hamnar framför datorn.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Sociala nätverk som ersättare för RSS? Det var det dummaste jag hört idag. Och jag har tittat på FOX news, CNN och MSNBC idag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

precis min tanke! jag har varken twitter eller facebook men rss flöden läser jag flera gånger per dag. går ju inte att läsa rss med hjälp av twitter eller facebook. foliehatten i mig misstänker att dom vill locka folk över till g+ för att därigenom kunna erbjuda liknande tjänster.

Det verkar vara fler som är inne på det.

Permalänk
Medlem

Ok att större nyhetssidor postar via facebook och twitter, typ sweclockers och swedroid, men det kräver också att jag konstant håller koll på flödet. Dessutom prenumererar jag på mycket som inte publiceras på facebook, till exempel changelog för CyanogenMod Nightlys, de är utmärkta att följa via en rss-läsare. Just nu testar jag feedly, vilket verkar vara ett fullgott alternativ

Permalänk
Medlem

Varför?! Facebook och Twitter är ju för bövelen inte samma sak som RSS! jag använder Reader dagligen till att läsa nyheter, bostadsannonser, jobbannonser m.m. Sämst Google!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Handlar inte om att sociala medier funkar på samma sätt utan mer att större sidor skriver på facebook o twitter när det kommer en ny artikel och länkar till den.

jag tycker det är ett trist sätt då detta gör att det jag använder FB och Twitter för skulle överskuggas av all den "RSS" som skulle strömma in istället.