Surfplattor genererar nu mer trafik än mobiltelefoner på nätet

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor genererar nu mer trafik än mobiltelefoner på nätet

Fler sidvisningar kommer nu från surfplattor än smarta mobiltelefoner, rapporterar mjukvaruföretaget Adobe. Utvecklingen väntas dessutom accelerera de kommande åren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat eller inte.
En mobil så är inte det första användningsmålet att SURFA.
Sen vet jag väldigt många som aldrig ens skulle tänka på att använda mobilen för att surfa på webben med.
Då det istället finns appar för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Oväntat eller inte.
En mobil så är inte det första användningsmålet att SURFA.
Sen vet jag väldigt många som aldrig ens skulle tänka på att använda mobilen för att surfa på webben med.
Då det istället finns appar för det mesta.

Finns väl ingen SweC app? :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Oväntat eller inte.
En mobil så är inte det första användningsmålet att SURFA.
Sen vet jag väldigt många som aldrig ens skulle tänka på att använda mobilen för att surfa på webben med.
Då det istället finns appar för det mesta.

Personligen skulle jag dock aldrig ladda ner en app till mobilen om det finns en bra fungerande sida för mobiler, appar känns mer som bloatware, varför skulle jag behöva installera något som finns tillgängligt direkt på webben?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Ge mig en bra surfplatta som jag kan ringa på!

Permalänk
Medlem

Surfplattor är betydligt smidigare inom jobb/fritid än mobiltelefonerna, då man vill surfa stort, sen om man vill inte ta med datorn så kan man allt styra datorn med surfplattan med denna app http://www.splashtop.com/home och de perfekt!

Dom där siffrorna ni visade kommer förmodligen öka, men jag tro inte att mobilen kommer dö ut för den är fortfarande aktiv och väldigt bra att ha typ.

Mvh Macke

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowback:

Ge mig en bra surfplatta som jag kan ringa på!

Ungefär såhär då:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Eller valfritt bluetooth headset (eller ett TRÅDAT!:O)

Permalänk
Medlem

Va e de för mening att köpa en plata ,dom kostar ju lika som en mobil och mobilerna är smidigare att ha med sig och man kan ringa med dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowback:

Ge mig en bra surfplatta som jag kan ringa på!

Räcker inte såna här as-stora mobiler som Ascend Mate (6.1")?: http://www.youtube.com/watch?v=ZlHkz3F9w5A&t=0m28s

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd

Många som inte vet vad handsfree är

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Och jag förstår fortfarande inte poängen med en surfplatta. Som en klumpig mobiltelefon som inte kan ringa eller en laptop, fast sämmre på allt i stort sett.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och jag förstår fortfarande inte poängen med en surfplatta. Som en klumpig mobiltelefon som inte kan ringa eller en laptop, fast sämmre på allt i stort sett.

Fortfarande väldigt svårt att få lika bra skärm på en bärbar som på till exempel Nexus 10 eller Ipad 4, särskilt till de priserna. Annars kan jag hålla med. Datorer är fruktansvärt bra.

Skrivet av erikssonown:

Personligen skulle jag dock aldrig ladda ner en app till mobilen om det finns en bra fungerande sida för mobiler, appar känns mer som bloatware, varför skulle jag behöva installera något som finns tillgängligt direkt på webben?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med. Tycker den här bilden sammanfattar det bra.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och jag förstår fortfarande inte poängen med en surfplatta. Som en klumpig mobiltelefon som inte kan ringa eller en laptop, fast sämmre på allt i stort sett.

de är nice att surfa och läsa serietidningar på, särskilt på dasset

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Atlas Tasume:

Och jag förstår fortfarande inte poängen med en surfplatta. Som en klumpig mobiltelefon som inte kan ringa eller en laptop, fast sämmre på allt i stort sett.

Håller i stort sätt med (har både iOS-platta och Android-platta). Men kidsen gillar verkligen pekplattorna, men då som ersättare för TV-spel typ Nintendo DS och PSP.

Sedan har jag noterat att av någon anledning upplever frugan surfning på pekplatta som långt mindre asocialt jämfört med surfning på laptop, det är en egenskap som inte går att underskatta värdet på

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att folk inte använder sina smartphones för att surfa på nätet är väldigt konstigt för mig. Jag tycker det är en stor del till varför man ska ha en smartphone och inte en vanlig telefon.

Permalänk
Skrivet av lowback:

Ge mig en bra surfplatta som jag kan ringa på!

Skype premuim. Får du ringa nästan hur mkt du vill för dryga 4 euro i månaden.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejaay:

Att folk inte använder sina smartphones för att surfa på nätet är väldigt konstigt för mig. Jag tycker det är en stor del till varför man ska ha en smartphone och inte en vanlig telefon.

Behagar du skämta? Visst finns det mobilanpassade sidor men det blir jobbigt efter ett tag att läsa så liten text och behöva kisa med ögonen ett längre tag. Man måste upp i tio tummare med minst 1080p för att det ska kännas någorlunda behagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Och jag förstår fortfarande inte poängen med en surfplatta. Som en klumpig mobiltelefon som inte kan ringa eller en laptop, fast sämmre på allt i stort sett.

För mig är den ett perfekt komplement till min stationära dator. Att ha en laptop känns onödigt för mig nu, surfplatta är mycket smidigare/bekvämare att ha när man ligger i sängen. Och jag använder den bara hemma så jag bryr mig inte om några telefonfunktioner, köpte en utan 3G. Jag var en tvivlare förut jag med, men inte nu längre!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Personligen skulle jag dock aldrig ladda ner en app till mobilen om det finns en bra fungerande sida för mobiler, appar känns mer som bloatware, varför skulle jag behöva installera något som finns tillgängligt direkt på webben?

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt och hållet, vet inte heller varför men det är väldigt många som avstår att använda webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejaay:

Att folk inte använder sina smartphones för att surfa på nätet är väldigt konstigt för mig. Jag tycker det är en stor del till varför man ska ha en smartphone och inte en vanlig telefon.

Smartphones för att surfa på nätet är något man gör ibörjan, eller rent akut när det inte finns något annat.
Har man en platta och en mobil nära till hans och ska surfa, väljer man knappast mobilen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ser inte heller riktigt poängen med en surfplatta, som en stor klumpig telefon utan möjligheten att ringa med. Padfone är väl undantaget, men allmänt sämre prestanda (rejält sämre) än en bärbar räcker inte för mig. Att det skulle vara svårt at få till lika bra skärmar på en bärbar som en platta är rent kvalificerat skitsnack, det är tyvärr tillverkarna som inte riktigt förstått att det är det vi vill ha bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowback:

Ge mig en bra surfplatta som jag kan ringa på!

Gillar min galaxy note 10.1 har dock inte provat att ringa med den. Vill man ha mindre kommer ju note 8 snart.

Permalänk

Förstår inte hur folk tycker att surfplattor är något man ska ha?
Jag har iofs en Nexus 7 själv och den har helt ok prestanda men jag anser att den nästan bara ligger och samlar damm.
För min del är det ytterst sällan jag använder min...
Surfplattor är bara ett försök av företagen att tjäna mera pengar på sånt folk egentligen inte behöver, det är ju typ en förstorad telefon som inte går att ringa på
Om man inte har tillgång till dator så kan man väll använda mobilen? (Säger jag som har Note 2)

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelweinar:

Förstår inte hur folk tycker att surfplattor är något man ska ha?
Jag har iofs en Nexus 7 själv och den har helt ok prestanda men jag anser att den nästan bara ligger och samlar damm.
För min del är det ytterst sällan jag använder min...
Surfplattor är bara ett försök av företagen att tjäna mera pengar på sånt folk egentligen inte behöver, det är ju typ en förstorad telefon som inte går att ringa på
Om man inte har tillgång till dator så kan man väll använda mobilen? (Säger jag som har Note 2)

När mer och mer lärare börjar lägga upp lektionsmaterial på webben i form av pdf:er så är en surfplatta väldigt bra studiehjälpmedel. Istället för att ligga med en stor laptop på magen eller spendera en massa pengar på att skriva ut pdf:erna kan man nu ligga i soffan och gå igenom föreläsningar och läsa kursmaterial.
Bästa köpet jag har gjort på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Räcker inte såna här as-stora mobiler som Ascend Mate (6.1")?: http://www.youtube.com/watch?v=ZlHkz3F9w5A&t=0m28s

Har en nexus 7 tycker den funkar hur bra som helst. De enda felet är att ja inte kan ringa. Ringer typ aldrig utan vill kunna surfa/kolla film med den och tycker då att en vanlig telefon blir för liten

Permalänk
Medlem

Jag har en PowerBook 5.8. Det är inget fartmonster precis men med Debian Sid och max uppgraderat ram så föredrar jag surfa på den över vilken touch apparat som helst som jag provat.

Japp. Jag är en av dem som inte har en smartphone eller platta, men jag är hur nöjd som helst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Räknas min x86 platta som surfplatta eller laptop?

Permalänk

Mitt största skäl till att jag köpte en platta var att jag ville läsa e-böcker, då jag började tycka att alla mina pocketar började ta lite väl mycket plats. Nu kan man ha ett flertal böcker med sig, utan att det tar plats. Tänkte först köpa mig en renodlad e-boks läsare, men bestämde mig för en nexus 7, då jag tänkte att man kanske skulle vilja surfa lite samt kolla på några enstaka videoklipp. Visst skulle jag kunna göra samma både på laptopen som min galaxy s4, men laptopen är icke komfortabel att läsa e-böcker med, både för tung som för jobbig att bläddra med bla, och telefonen upplever jag som för liten. När jag väl börjar läsa på plattan så går det några timmar, och då funkar det helt enkelt inte med mobilen i så många timmar. Dessutom så hatar jag att ladda mobilen hela tiden.

Använder alltså min platta mest för läsning. Längre videotittande överlåter jag till laptopen/datorn/tv'n, då jag inte ser plattan som en ersättning till sådant i annat fall än i enstaka fall, ex vänta på någon när man sitter i bilen eller dylikt.

Om man inte hittar några skäl till att äga en platta, så skall man heller inte köpa någon. Visst, det finns personer som köper bara för att testa/äga en, utan att använda. Det tycker jag, är som att kasta pengarna i sjön. Vidare skall väl sägas att visst går det att surfa till de flesta websidor utan att installera den och den appen, men ex att ha tv.nu som en app är mycket lättare än att nörda sig med zoom stup i kvarten på den vanliga sidan. Ett annat exempel är den utmärkta appen Tapatalk, som håller reda på de forum du tillhör, då många inte har special anpassade hemsidor som vårt kära sweclockers.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Om man inte hittar några skäl till att äga en platta, så skall man heller inte köpa någon. Visst, det finns personer som köper bara för att testa/äga en, utan att använda. Det tycker jag, är som att kasta pengarna i sjön.

Att skriva såhär på sweclockers är som att svära i kyrkan!! Fyyy Gambit! Fy!