Samsung introducerar Galaxy S4

Permalänk
Melding Plague

Samsung introducerar Galaxy S4

Högre upplösning, fler finesser och kraftfullare komponenter är några av nyheterna i Samsung senaste flaggskepp Galaxy S4, som presenterades i New York under natten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fet telefon, vill ha mindre plast snälla Samsung!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Trevligt med grym hårdvara men trist att den är i samma plastiga formfaktor. Jag har hellre något som känns stadigt och bra i handen tbh. Men smaken är väll som baken antar jag

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Inte så imponerad över designen. Hårdvaran är bra men jag hade hellre tagit en One eller Xperia Z.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Att den följer samma formspråk är nog mer än bara enhetlighet med tanke på hur i luven Samsung och Apple är på varandra för patent av design m.m.

I övrigt, 5" stor skärm? Känns som om min Galaxy Note snart är mer mainstream haha

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att deras baksida verkar vara mer som på S2, såg först ut som att den inte skulle vara det. Hoppas repris på S2:ans enorma hållbarhet. Tunnast i klassen, lucka, utbytbart batteri som dessutom är större och SD-kort. Och sedan då den bättre hårdvaran, trådlös laddning och bästa skärmen. Inte mycket fel med den telefonen inte. Var lite skeptisk innan presentation, men nu är jag allt mer sugen igen.

Permalänk
Medlem

Härligt att de pallar trycket och vågar hålla fast vid plast Tråkigt även att vår kassa 4G gör att vi inte får en lika grym processor som resten av världen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Synd att inte Exynos 5 Octa har Lte stöd i Sverige men räcker gott och väl med Snapdragon 600.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite skeptisk. Samsung har helt plötsligt gett en möjlighet till Android tillverkare och Apple att komma ikapp. Har en känsla av att misstaget kan stå dem dyrt. Skulle nog välja en HTC One eller Xperia Z framför denna lite mediokra lur

EDIT: Med mediokra menar jag givetvis inte att Samsungs telefoner är mediokra utan att förändringen gentemot S3 var medioker

Permalänk
Medlem

Varför ska Sverige och USA få en specialmodell?

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig hårdvara och mjukvara men däremot är plasthöljet lite sådär. Använt Galaxy S2 och S3 under två år och jag har mer eller mindre blivit trött på plastigheten. Blir nog en HTC One för mig nästa gång!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Konsolgrävare

Lite är fel med specsen!
vi i norden kommer få s4an med Exynos 5 Octa 1,6GHz och 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi och inte bara N wifi!
ni kan också tillägga att skärmen fungerar med vantar på!

Den kommer också kosta ca 6300kr!

Källa

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av KaZZiM:

Varför ska Sverige och USA få en specialmodell?

Utan att vara påläst alls antar jag att det handlar om LTE-stödet på något vis, kanske vilka band som fungerar. Någon bättre insatt kan säkert svara mer detaljerat.

Skrivet av tyvar1:

Lite är fel med specsen!
vi i norden kommer få s4an med Exynos 5 Octa 1,6GHz och 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi och inte bara N wifi!
ni kan också tillägga att skärmen fungerar med vantar på!

Mja, det är inte fel. Infon just nu pekar på att det är Snapdragon 600 för Sverige/Norden, både det som gått ut till media på plats och som bland annat Telia skriver på sin webbplats. Vi får se när röken lägger sig och saker klarnar helt enkelt, är lite rörigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Den verkar ju bra! Köpte dock en Sony Z istället.. Känns som att dom är väldigt lika i hårdvaran.

Borde ju faktiskt bli aktuellt för SC att köra prestanda test på dessa!
Jag har sett och testat lite olika Benchmarks på mobilen som skulle kunna funka som måttstock ^^

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

1.37 - Är det Gon i Tekken3?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Lite är fel med specsen!
vi i norden kommer få s4an med Exynos 5 Octa 1,6GHz och 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi och inte bara N wifi!
ni kan också tillägga att skärmen fungerar med vantar på!

Den kommer också kosta ca 6300kr!

Källa

Tyvärr verkar specsen vara helt i sin ordning:

http://www.nordichardware.se/Smartphone-Recensioner/samsung-g...

Citat:

Qualcomm Snapdragon 600 till Norden
När Galaxy S3 släpptes fick Norden ta del av Exynos 4412 medan USA fick Qualcomm MSM8960. Vi har tidigare sett Samsung visa upp Exynos 5 Octa som använder sig av fyra Cortex A15 kärnor och fyra Cortex A7 kärnor för att hålla ned strömförbrukningen samt grafikdelen PowerVR SGX 544MP3 som är en av de kraftfullaste på marknaden. Våra förhoppningar var därför att Galaxy S4 skulle få den senaste generationen Exynos. Så blev inte fallet - i alla fall inte i för Sverige då det bara är 3G-versionen som har Exynos 5 Octa och den kommer inte finnas tillgänglig i Norden. Det är lite underligt då Exynos 5 Octa har stöd för LTE.
Vi hade gärna velat se vad processorn gick för men då vi inte kunde få tillgång till Google Play gick det inte att köra några vettiga prestandatester

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av emilakered:

Mja, det är inte fel. Infon just nu pekar på att det är Snapdragon 600 för Sverige/Norden, både det som gått ut till media på plats och som bland annat Telia skriver på sin webbplats. Vi får se när röken lägger sig och saker klarnar helt enkelt, är lite rörigt.

Å fan, enligt swedroid så kommer antagligen norden få Exynos 5 Octa.

aja vi får bara hålla tummarna!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Kan bli en intressant telefon om baksidan är lite mer robust än S3:an.

Jag känner mig dock lite skeptisk till den åttakärniga processorn med fyra kärnor aktiva i taget, kan man inte spara lika mycket ström på att klocka ner processorn och sänka spänningen, när kraften inte behövs?

Permalänk

Verkar riktigt trevlig. Dock på tok för stor skärm för mitt tycke.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mailer:

Måste säga att jag är lite skeptisk. Samsung har helt plötsligt gett en möjlighet till Android tillverkare och Apple att komma ikapp. Har en känsla av att misstaget kan stå dem dyrt. Skulle nog välja en HTC One eller Xperia Z framför denna lite mediokra lur

EDIT: Med mediokra menar jag givetvis inte att Samsungs telefoner är mediokra utan att förändringen gentemot S3 var medioker

Vad är det som är mediokert egentligen? Bättre skärm, mindre, bättre processor, snabbare ram vilket hjälper rätt mycket på ARM, större inbyggt minne, plats för större SD-minne. Ja vad är det som är sämre?

Permalänk
Avstängd

Över 4 minuter med den hetsiga reklammusiken, fyfan orkade inte kolla mer längre än 1 minut.

Permalänk
Medlem

Skillnaden genetemot S3 designmässigt är verkligen djärvt måste jag säga. Lika mycket glossyplast överallt som vi trott.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

En White Frost skulle sitta fint, väntar dock tills det kommer bekräftade uppgifter om vilken prolle som kommer att sitta i.
Är det snapdragon så tror jag nog att jag skippar den här luren.

Edit: Enligt Tele2 så är det exynosplatformen med LTE som kmr släppas här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är så obeskrivligt trött på Samsungs plast-mani. Aluminium är ett så mycket bättre material för en telefon. De satsar istället på dussintals med halvfärdiga onödiga funktioner som väldigt få kommer använda. Jag tycker ärligt talat att det är ganska märkligt att Galaxy-serien säljer så bra som den gör. Kontentan är att Samsung verkligen har lyckats med marknadsföringen.

Permalänk

De börjar bli nästan lika innovativa som Apple när det gäller design märker man, när man nästan kan urskilja två modeller ifrån varandra.

Gällande att den är gjord av plast bryr jag mig inte direkt, tycker det är skönt då de tål lite hårdare behandling (säkert ett tjugotal som nu sliter sitt hår och skriker till skärmen "MEN METALL ÄR JU HÅRDARE ÄN PLAST, DET MÅSTE JU TÅLA MER!!!!!"), då plast, även om det inte är hårdare, är flexiblare, och inte får ett stort jack i kanten om man tappar den, dessutom gör det den inte lika tung så att den inte faller lika hårt.

Tappade min S2a oändligt många gånger, och nu har farsan ärvt den, och den ser fortfarande ut som ny i princip. De kunde ju dock ha gjort någon variant i metall så att alla som är kåta på aluminium får sina behov stillade

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Alltså, blev imponerad av att man kan dela musiken över flera enheter, men jag slås fortfarande av att den är för stor till storleken för vad jag önskar. Sedan tycker jag Android är lite väl fult, det finns ingen enhetlig design i GUI:t mellan olika funktioner i systemet olika appar, antar att man lär sig efter hand, men speciellt användarvänligt är det inte.

Sedan undrar jag hur många som motionerar som gillar ha en 5" telefon med sig?

Visa signatur

I really, really HATE Battlefield 3.
https://twitter.com/egonprint

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av egonprint:

Sedan undrar jag hur många som motionerar som gillar ha en 5" telefon med sig?

den är ju fortfarande mindre än s3an fast med större skärm!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Nja jag väntar nog 1 år till innan jag ger upp min underbara SGS3

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Diggar helt klar hur de har fördelat storleken på mobilen jämfört med S3an. Blir eventuellt en S4 i Juni när abonnemanget kan förlängas!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Undrar hur nya samsung Note kommer se ut då? Skillnaden mellan en 5,5" skärm och 5" är lite för liten för att kunna ha två olika telefoner (IMO), ska de höja skärmstorleken där till 6"?