[Guide] 1:1 DPI ratio - uppnå perfekt pixelprecision (+ Starcraft 2 guide)

Permalänk

[Guide] 1:1 DPI ratio - uppnå perfekt pixelprecision (+ Starcraft 2 guide)

Hej allesammans! Skapar den här tråden då jag inte hittat någon liknande här på forumet och jag vet inte hur många som känner till det.

pixel skipping/pixel adding
Det är inte många som vet detta, men alla versioner av Windows har något som heter pixel skipping och pixel adding. För att beskriva problemet måste vi först titta på hur en mus fungerar:

I grund och botten anger din mus DPI hur snabbt muspekaren på skärmen kommer röra sig; ju högre DPI desto högre muskänslighet och ju lägre DPI desto lägre känslighet. Så t.ex. när du har ställt din mus på 400 DPI så kommer muspekaren röra sig 400 pixlar på skärmen... Eller? Det är här problemet uppstår.

Problemet med sense i Windows:
Så Windows musinställningar har 11 steg som du kan välja mellan. Ju högre inställning desto högre mushastighet. Nu kanske du tänker att muskänsligheten i Windows fungerar i tandem med din DPI på din mus? FEL.
Det som händer när du har en för hög eller för låg sense är att windows lägger till eller tar bort pixlar. Detta skapar ojämn precision, eftersom windows kanske tar bort vissa "dots" som din mus registrerar, alternativt lägger till pixlar när din mus bara registrerar en "dot" i rörelse.

1:1 förhållande
För att ta bort detta problem ska därför Windows sense vara på 6/11. Detta kommer göra att varje "dot" som din mus registrear kommer motsvara en pixel på skärmen. Det kanske känns obekvämt i början, men ge det lite tid så kommer du märka att din precision blir bättre.

Rätt inställning:

Så hur fasiken ändrar jag sense då?
Här kommer vissa möss gallras ut... För att fixa detta måste du ha drivrutiner och programvara till din mus som tillåter att du kan ställa in skräddarsydda DPI-lägen. Som referens kör jag på 950 och 1200 DPI i Starcraft 2. Många anser detta som en hög sense. I FPS kör jag 800 DPI.

TESTA OM DU HAR 1:1 PIXELFÖRHÅLLANDE
Ladda hem Mouse Movement Recoder och jämför din nuvarande inställning mot 6/11 i Windows:
https://mega.co.nz/#!TNgyXSyT!bPIibhjD6dULBq4LAxIxmmHVAORXowbNPs2mZlc53n0
Om du får massa gröna rader betyder det att Windows subtraherar pixlar. Får du rött betyder det att Windows adderar pixlar.

För hög sense:

För låg sense:

Perfekt sense:

BONUS: Perfekt inställning i spel
Många spel "låter inte sensen vara" i Windows, och går in och ändrar pixelförhållandet. Detta eftersom du oftast kan ändra sensen inuti spelet. Som nämnt ovan spelar jag Starcraft 2. För att ha 1:1 förhållande ska sensitivity vara på 51-55% eller helt avstängt. Om du lämnar MMR på i bakgrunden kan du alt+tabba och kolla om allt ser OK ut.
Många spel har s.k. RAW mouse movements (Counter-strike Source t.ex.) och gör att du inte behöver fundera på hur pixelförhållndet påverkas, eftersom spelet får sin känslighet direkt från musen och struntar i Windows. Men testa alltid genom att alt+tabba ut i Windows för att vara säker

Här är en screenshot från SC2 som demonstrerar:

För att demonstrera detta kan du titta på det här youtube-klippet som använder sig av Starcraft 2 och mouse movement recorder:

Personlig preferens
Nu är det såklart så att alla är olika. Du kanske inte tycker om hur musen känns? Du kanske har varit van med 8/11 i windows sen du körde Duke Nukem 3D? Det är helt OK! Om du känner att du får sämre prestanda, APM eller headshots ska du självklart inte köra med dessa inställningar. MEN! Ge det en chans. I bästa fall ger det en placebo-effekt då du vet att alla rörelser registreras 1:1.

Tack för mig! Har du frågor bara skrik i kommentarerna!

/Bo

BTW: Använd inte musacceleration (ökad "musprecision"). Jag tänker inte ens gå in på det.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fin guide men din länk funkar inte
¨
Hittade spegel här: http://www.2shared.com/complete/SvFB1xa9/MarkC_Windows7_Mouse...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Fin guide men din länk funkar inte
¨
Hittade spegel här: http://www.2shared.com/complete/SvFB1xa9/MarkC_Windows7_Mouse...

Thanks bro. Updaterar guiden.

edit: funkade inte. Laddar upp programmet själv.

Permalänk

Bra guide! Det är något jag ska testa

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Nice guide, inte tänkt på detta tidigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hmm ska testas när jag kommer hem

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Ska testas dirr efter jobbet! Bra guide

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Sweeet! Fasiken vikken bra guide!! Ska hem å labba sen har funderat mycke ang musinställningar!! Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Bra guide, finns nog många gamers som kan finna användning av detta. Dock tror jag inte att det kan göra mitt närsurfande snabbare : (. Men det är sjukt kul att pilla med och jag lärde mig något nytt!

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig tänkt på det men har många gånger upplevt "hackiga" rörelser när man ska köra finlir (kör väldigt hög sens och minsta rörelse kan flytta på tok för mycket i tex sniperspel).

Ska definitivt testa detta hemma sen!

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Hmm ska testas när jag kommer hem

I second this.

Permalänk
Medlem

coolt, hade ingen aning om detta :), fast jag hade redan mina windowsinställningar på 6/11, så jag är väl bara kass när jag ska sködda

musacceleration är djävulens påfund!...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Nu är min sens perfekt, nu kan jag äntligen vinna i alla FPS spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade me inst fel nu åtgärdat men hur ska man ha de i bf3 då, drar jag ner till 0 så händer nada å på 50% = en millimeter på musen 14 varv på gubben? Å jag har installerat drivisar te musen å ställt in dpin rätt efter guide!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

Hade me inst fel nu åtgärdat men hur ska man ha de i bf3 då, drar jag ner till 0 så händer nada å på 50% = en millimeter på musen 14 varv på gubben? Å jag har installerat drivisar te musen å ställt in dpin rätt efter guide!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte bekant med hur BF3 hanterar musinställningar. Om den är för känslig får du väl sänka DPIn i musens drivrutiner. Vad har du för DPI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Jag är inte bekant med hur BF3 hanterar musinställningar. Om den är för känslig får du väl sänka DPIn i musens drivrutiner. Vad har du för DPI?

Oki , de går ju ställa kännsligheten både för gubben i sej och när man sitter i fordon. RAW mouse finns on/off
Jag ställde in 950 vs 1200 , har en g400 så kan ju välja på musen.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

de står oxå rapporteringsfrekvens 125/250/500/1000 (välj en kännslighet för musen, rapportering per sekund) i logitechs program.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

Oki , de går ju ställa kännsligheten både för gubben i sej och när man sitter i fordon. RAW mouse finns on/off
Jag ställde in 950 vs 1200 , har en g400 så kan ju välja på musen.

Sänk till något lägre då ifall det är för hög sense? Din DPI på din mus spelar ingen roll. du har fortfarande 1:1.

Permalänk
Skrivet av piercing:

de står oxå rapporteringsfrekvens 125/250/500/1000 (välj en kännslighet för musen, rapportering per sekund) i logitechs program.

Det spelar ingen roll i det här fallet. Du kan visserligen få coil-whine om du kör 1000 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Sänk till något lägre då ifall det är för hög sense? Din DPI på din mus spelar ingen roll. du har fortfarande 1:1.

oki men de där med raw mouse då av eller på i spelet?

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

oki men de där med raw mouse då av eller på i spelet?

Jag kan inte svara på det. Det är upp till dig. Men RAW på är väl att rekommendera.

Permalänk
Medlem

oki de blev bättre me raw! tack för hjälpen!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Ändrade till 6/11 Men får fortfarande pixel skipping får typ varannan röd/grön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Ändrade till 6/11 Men får fortfarande pixel skipping får typ varannan röd/grön.

Har du stängt av musacceleration också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testade med movement recorder vilket jag inte testat förut, får 99% match och en röd ibland om man vevar på länge men vet inte om det beror på programmet eller annat. Kört markc patchen sedan länge på min 1000hz/5600dpi razer imperator.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du stängt av musacceleration också?

Musaccelerationen är avstängd i både windows och i razers synapse. Är en Naga 2014. Dubbelsensor har den också om det nu har någon betydelse för pixel skipping tweaking.

Permalänk
Medlem

Jag får typ 1röd/1grön/1röd/1grön etc och ibland kommer ett gäng med 1:1.

Får också 1:1 hela tiden man jag flyttar musen vågrätt och lodrätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Tack för guiden!

Har någon nån ide om följande problem ?

Sitter med ett Logitech G400 och sense 6/11 i Windows och 1800 dpi i logitechs egna drivers, ändå kommer det Rött och grönt som shackrutor gansak jämnt oavästtvilken sense jag ändrar till verkar det som ? Prövade också 3600 som borde vara native för musen, vad kan vara fel :S

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Okay weird thing, när jag startade CS GO så blev det 1:1 även när jag Alt-Shiftade ut ur spelet... Hmm

Skrivet av Xlex:

Tack för guiden!

Har någon nån ide om följande problem ?

Sitter med ett Logitech G400 och sense 6/11 i Windows och 1800 dpi i logitechs egna drivers, ändå kommer det Rött och grönt som shackrutor gansak jämnt oavästtvilken sense jag ändrar till verkar det som ? Prövade också 3600 som borde vara native för musen, vad kan vara fel :S

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s