[Guide] 1:1 DPI ratio - uppnå perfekt pixelprecision (+ Starcraft 2 guide)
Hej allesammans! Skapar den här tråden då jag inte hittat någon liknande här på forumet och jag vet inte hur många som känner till det.
pixel skipping/pixel adding
Det är inte många som vet detta, men alla versioner av Windows har något som heter pixel skipping och pixel adding. För att beskriva problemet måste vi först titta på hur en mus fungerar:
I grund och botten anger din mus DPI hur snabbt muspekaren på skärmen kommer röra sig; ju högre DPI desto högre muskänslighet och ju lägre DPI desto lägre känslighet. Så t.ex. när du har ställt din mus på 400 DPI så kommer muspekaren röra sig 400 pixlar på skärmen... Eller? Det är här problemet uppstår.
Problemet med sense i Windows:
Så Windows musinställningar har 11 steg som du kan välja mellan. Ju högre inställning desto högre mushastighet. Nu kanske du tänker att muskänsligheten i Windows fungerar i tandem med din DPI på din mus? FEL.
Det som händer när du har en för hög eller för låg sense är att windows lägger till eller tar bort pixlar. Detta skapar ojämn precision, eftersom windows kanske tar bort vissa "dots" som din mus registrerar, alternativt lägger till pixlar när din mus bara registrerar en "dot" i rörelse.
1:1 förhållande
För att ta bort detta problem ska därför Windows sense vara på 6/11. Detta kommer göra att varje "dot" som din mus registrear kommer motsvara en pixel på skärmen. Det kanske känns obekvämt i början, men ge det lite tid så kommer du märka att din precision blir bättre.
Rätt inställning:
Så hur fasiken ändrar jag sense då?
Här kommer vissa möss gallras ut... För att fixa detta måste du ha drivrutiner och programvara till din mus som tillåter att du kan ställa in skräddarsydda DPI-lägen. Som referens kör jag på 950 och 1200 DPI i Starcraft 2. Många anser detta som en hög sense. I FPS kör jag 800 DPI.
TESTA OM DU HAR 1:1 PIXELFÖRHÅLLANDE
Ladda hem Mouse Movement Recoder och jämför din nuvarande inställning mot 6/11 i Windows:
https://mega.co.nz/#!TNgyXSyT!bPIibhjD6dULBq4LAxIxmmHVAORXowbNPs2mZlc53n0
Om du får massa gröna rader betyder det att Windows subtraherar pixlar. Får du rött betyder det att Windows adderar pixlar.
För hög sense:
För låg sense:
Perfekt sense:
BONUS: Perfekt inställning i spel
Många spel "låter inte sensen vara" i Windows, och går in och ändrar pixelförhållandet. Detta eftersom du oftast kan ändra sensen inuti spelet. Som nämnt ovan spelar jag Starcraft 2. För att ha 1:1 förhållande ska sensitivity vara på 51-55% eller helt avstängt. Om du lämnar MMR på i bakgrunden kan du alt+tabba och kolla om allt ser OK ut.
Många spel har s.k. RAW mouse movements (Counter-strike Source t.ex.) och gör att du inte behöver fundera på hur pixelförhållndet påverkas, eftersom spelet får sin känslighet direkt från musen och struntar i Windows. Men testa alltid genom att alt+tabba ut i Windows för att vara säker
Här är en screenshot från SC2 som demonstrerar:
För att demonstrera detta kan du titta på det här youtube-klippet som använder sig av Starcraft 2 och mouse movement recorder:
Personlig preferens
Nu är det såklart så att alla är olika. Du kanske inte tycker om hur musen känns? Du kanske har varit van med 8/11 i windows sen du körde Duke Nukem 3D? Det är helt OK! Om du känner att du får sämre prestanda, APM eller headshots ska du självklart inte köra med dessa inställningar. MEN! Ge det en chans. I bästa fall ger det en placebo-effekt då du vet att alla rörelser registreras 1:1.
Tack för mig! Har du frågor bara skrik i kommentarerna!
/Bo
BTW: Använd inte musacceleration (ökad "musprecision"). Jag tänker inte ens gå in på det.