Permalänk

Radiator utomhus?

Hej, Hur blir det när en radiator skulle vara utomhus? typ på vintern. bra/dåligt?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Hej, Hur blir det när en radiator skulle vara utomhus? typ på vintern. bra/dåligt?

Såg en bild för ett tag sen på en som hade vattenkylning. Han Hade en bilkylare utomhus. Byggt en pump på kylaren, dragit in slangarna till datorn. Såg jävligt coolt ut. Tyst dator med en jäkla kylförmåga. Han hade byggt kopplingar för att det skulle passa.

Svara på din fråga. Tror dock inte att radiatorerna klarar av yttre faktorer som kyla. Sedan gäller det vätskan att den inte fryser. Då ska man blanda med en form som liknar glykol till bilar. Dock så kan glykolen bli för kladdig för datorn.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Såg en bild för ett tag sen på en som hade vattenkylning. Han Hade en bilkylare utomhus. Byggt en pump på kylaren, dragit in slangarna till datorn. Såg jävligt coolt ut. Tyst dator med en jäkla kylförmåga. Han hade byggt kopplingar för att det skulle passa.

Svara på din fråga. Tror dock inte att radiatorerna klarar av yttre faktorer som kyla. Sedan gäller det vätskan att den inte fryser. Då ska man blanda med en form som liknar glykol till bilar. Dock så kan glykolen bli för kladdig för datorn.

har du kvar bilder? och var Galleriet/forumet va?

Jo självklart vill man inte att något ska frysa Men jag har en skrubb där det inte finns element och är kanske nån minus. Va tror du om den lösningen?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Så länge man kör med glykol går det alldeles utmärkt att hänga radiatorn utanför fönstret.

Men så fort man kyler grejerna under rumstemperatur riskerar man att få kondens så man får i princip isolera hela systemet för att inte kondens vatten ska droppa på grejerna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Så länge inte kylvattnet blir så kallt att det börjar skapa kondens på blocket eller andra delar i datorn så borde det bli skitbra.
Såg en bygglogg på den som hade laggt en 480x480 men fläktar under huset i kryputrymmet men pump och hela rasket där det blev som kallast runt 15 grader.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av racefactory:

har du kvar bilder? och var Galleriet/forumet va?

Jo självklart vill man inte att något ska frysa Men jag har en skrubb där det inte finns element och är kanske nån minus. Va tror du om den lösningen?

Det bör fungera där med en sån här:
http://www.jula.se/frostvakt-400-w-ip24-417013

Såg en som kopplat sin kylning till poolen. Han hade 3-4st datorer i ett källarrum så blev ganska varmt där med luftkylning.

Permalänk

Att tänka på är att det kan bildas kondens en bra bit över 0C, beror lite på luftfuktikheten och temperatur i rummet men skulle säga att du bör hålla vattnet över 5C om du inte vill isolera.

Dessutom så kan det ju faktiskt vara varmare ute än innen på sommaren så vill du ha bästa lösningen så bör ju kylaren vara flyttbar...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Bör tänkas på att glykol för en vanlig bilmotor är tilltänkt att uppnå maximal "effekt" vid motorns arbetstemperatur ( 86-90 grader i vattnet tror jag ) om glykolen inte värms upp till dessa temperaturer så finns risken att den kladdar ihop och bildar avlagringar.

Finns säkert annan sorts av glykol ( för system med "fin mekanik" som datorer ), eller om man spär ut den med extra vatten för att undvika detta problemet.

Vi har haft detta problemet med vattenkylda elektriska maskiner på firman då man har hällt i bil-glykol, fick då tipset av en serviceman av dessa maskiner att skippa glykolen och köra på en blandning av T-röd och vatten för att undvika avlagringar. tydligen skall alkoholen skydda mot frost till viss del.

Sen hur bra slangar, pumpar och tätningar mår av en alkoholhaltig kylvätska skall jag låta vara osagt.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Jag vet att i värmepumpen här hemma är det någon slags vätska som går i rören som ska klara typ 30-40 minus. Och vad jag vet så blir det aldrig över 80 grader i det vattnet så det lär ju vara något annat än glykol? Antagligen skitdyrt men säkert något att tänka på.

Permalänk

Skulle kanske gå att köra med mineralolja annars istället för vatten? att ha i kylsystemet då.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Skulle kanske gå att köra med mineralolja annars istället för vatten? att ha i kylsystemet då.

Skulle gå om pumpar är dimensionerade för detta. Men generellt sett låter det som en dålig idé. Finns kanske undantag. Mineralolja har inte alls lika bra värmeledande egenskaper som vatten har samt att oljans viskositet ökar efterhand som det blir kallare ute. Dyrare utrustning med sämre värmeledningsförmåga.
Låter vettigare att späda vattnet med något som sänker fryspunkten då. Eller att välja ett medium som inte ändrar viskositet i någon större utsträckning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Skulle kanske gå att köra med mineralolja annars istället för vatten? att ha i kylsystemet då.

hela datorn i mineral olja (den leder väl inte ström ?)
in i skrubben med det och sen skärmkabel och aktiv adapter för usb osv till rummet där du har skärm osv och så har du burken igång 24/7 typ blir tyst och välkylt heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam

Bra idé och en del som kör det, och som så många varnat för. Om slangen, blocken, kopplingarna etc blir svalare än rumstemperatur skapas kondens som kan rinna ner i komponenter.

Det enda man behöver tänka på är att isolera vattenslingan, blocken, sockeln etc precis som om det vore en kompressorkylning. Finns mängder med guider på det, i princip är det icke-ledande vasselinliknande matterial i sockeln för att fuktskydda där och täta med rörissolering.

Tuta och kör, ang glykol så har du angivningar på det hur det skall blandas för olika temperaturer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

har haft tanken på att göra detta med. dock är jag glad att jag inte gjorde det innan vintern
har istället 2xtrippelraddar med totalt 3st fläktar gåendes på minsta möjliga via fläktkontroller som står i fönstret.
med fönstret öppet 1cm när det var -15c ute så låg vattentempen på 8+(2st tempsensorer på ingående och utgående vatten) ( gpu 11c cpu 18c) normalt vid lite varmare temp runt 15-22c i vattentempen.
hade jag haft raddarna på utsidan hade jag behövt isolera cpu och gpun från kondens
minsta vattentempen registrerad vad 3,2C (idle) under vintern. högsta runt 28c(full load) vid 10+ på utsidan.
rumstempen ligger run 18-21c vilket är otroligt skönt!
lycka till men tänk över kondensproblemet om man nu kör året runt i kylan.
/ Soulblade

Edit: Ang kondensproblem har jag ALDRIG haft några! både med benchplattan eller 24/7 datorn, kontrollerat många många gånger även använt papper för att se om det finns minsta kondens och nej.:)

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

En sak att tänka på, när det blir sommar, är att se till att radiatorn är skyddad från allt direkt solljuset, annars blir det inte bra. Skulle faktiskt aldrig rekommendera att man har radiatorn utomhus på sommaren mer än om man nu vet att den kommer vara där det alltid är kallare än rumstemperatur. Men lycka till med det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Skulle kanske gå att köra med mineralolja annars istället för vatten? att ha i kylsystemet då.

Visst kan man ha olja istället för vatten, men det blir nog inte så bra. Om man bara ser till oljans densitet och fryspunkt kan det nog verka som en bra idé, då den har en lägre densitet (vilket man kanske kan tro ska leda till att den är lättare att pumpa, det är trots allt mindre tryck) och lägre fryspunkt. Problemet kommer dock i viskositet, ytspänning och värmekapacitet; viskositeten för olja är mycket högre än den för vatten, vilket får olja att bli mer trögflytande (trots den lägre densiteten), dvs svårare att pumpa runt.

Det andra problemet, som är något mindre, är ytspänningen - olja har mycket lägre ytspänning än vatten, vilket leder till att den lättare tar sig igenom små springor vid kylblock, radiator och pump. Det här är som sagt ett mindre problem då mineralolja inte skadar komponenterna, vilket leder till att det enda som händer är att det kan läcka en del olja, men komponenterna kommer klara sig.

Det sista problemet är ett av de största problemen med olja: den här lägre specifik värmekapacitet än vatten, vilket gör att den både lösgör och absorberar värme snabbare än vatten. Ena delen av det är bra; om vätskan snabbare kan bli av med värmen kan den ju kylas ner till lägre temperaturer innan den börjar om loopen! Problemet ligger i det faktum att den också kommer absorbera värme väldigt bra, vilket alltså innebär att oljan kommer bli väldigt varm väldigt snabbt, vilket självklart inte är bra.

(notera att det inte alls är några problem med att bada datorn i mineralolja för kylning, det är ganska effektivt)

Med allt detta sagt säger jag så här: ska du ha radiatorn utomhus får du se till att ha datorn välisolerad (om du inte väljer en vätska som inte dödar komponenterna), och se till att vätskan inte fryser, vilket, i fallet med vatten, bör innebära att ha i lite alkohol.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

har du kvar bilder? och var Galleriet/forumet va?

Jo självklart vill man inte att något ska frysa Men jag har en skrubb där det inte finns element och är kanske nån minus. Va tror du om den lösningen?

Tyvärr så vet jag inte riktigt var jag såg bilderna någonstans. Var för några månader sedan. Häftig lösning dock.
Jag har jäkligt dålig koll på fryspunkt på köld medlet. Tänkte du ha ett kylningstorn då som står där? Lättast skulle vara att skicka iväg en fråga till http://coolingstuff.se/kontakt

Dom kan bättre än mig på just sådana frågor.

Lycka till och glöm inte ta bilder och göra ett album från början till slut.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

har du kvar bilder? och var Galleriet/forumet va?

Jo självklart vill man inte att något ska frysa Men jag har en skrubb där det inte finns element och är kanske nån minus. Va tror du om den lösningen?

Jag tar luften från krypgrunden in i min oisolerade källare. Där kyler jag min dator med en Corsair H100 för tillfället.
Hade förra vintern 8 grader i idle på en kärna med en överklock på 4.7 Ghz fast vcore på runt 1.4v
Grafikkortet... ett överklockat Gtx 470 med luftkylare kommer aldrig över 50 grader vid spel.

Din plan är alldeles lysande. Har du dessutom ditt skrivbord på andra sidan väggen får du en helt knäpptyst datorhörna!
Det blir ingen kondens för hela din skrubb är ju kall.

Jag håller på att uppgradera min källarlösning med ny vattenkylning.
Tyvärr har jag inte den tiden jag önskar att göra färdigt men håller på med ett galleri som kommer snart!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra på ren sprit i systemet? Betydligt lägre fryspunkt än vatten, något mer lättflytande så det borde bli lättare för pumpen, samt att det har i princip samma värmeöverföringsegenskaper som vatten. Kondens kan såklart bli ett problem, beror på lite hur huset är ventilerat och därmed vad du har för fukthalt inne. Fukthalten inne är ju den du har ute plus tillskott från andning o.s.v. På vintern har vi dock nästan alltid närmare 100% RF ute så det lär bli problem, men det går väl att skydda på olika sätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av Zahiren:

Jag tar luften från krypgrunden in i min oisolerade källare. Där kyler jag min dator med en Corsair H100 för tillfället.
Hade förra vintern 8 grader i idle på en kärna med en överklock på 4.7 Ghz fast vcore på runt 1.4v
Grafikkortet... ett överklockat Gtx 470 med luftkylare kommer aldrig över 50 grader vid spel.

Din plan är alldeles lysande. Har du dessutom ditt skrivbord på andra sidan väggen får du en helt knäpptyst datorhörna!
Det blir ingen kondens för hela din skrubb är ju kall.

Jag håller på att uppgradera min källarlösning med ny vattenkylning.
Tyvärr har jag inte den tiden jag önskar att göra färdigt men håller på med ett galleri som kommer snart!

Skrivet av HawkHo:

Du kan ju alltid köra på ren sprit i systemet? Betydligt lägre fryspunkt än vatten, något mer lättflytande så det borde bli lättare för pumpen, samt att det har i princip samma värmeöverföringsegenskaper som vatten. Kondens kan såklart bli ett problem, beror på lite hur huset är ventilerat och därmed vad du har för fukthalt inne. Fukthalten inne är ju den du har ute plus tillskott från andning o.s.v. På vintern har vi dock nästan alltid närmare 100% RF ute så det lär bli problem, men det går väl att skydda på olika sätt.

Låter fan spännade och testa faktist Du galleri måste upp Men skrubben måste vara bättre än helt utomhus eller?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Att ha dator i en kall skrubb låter kanon, men, kom ihåg en sak, sätt inte en mekanisk hårddisk i ett riktigt kallt utrymme, lagringarna är inte specade för sådant, samma gäller för fläktar mm.

Jag kör själv med en annan enkel lösning, har dragit ner en slang med kalluft från en tilluftsventil så utomhusluften går genom datorn innan den kommer in i huset. För att undvika kondens så har jag strypt ventilen så att tempen i datorn aldrig blir lägre än 10-15C men det gör rejäl skillnad för kylningen.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag vet att i värmepumpen här hemma är det någon slags vätska som går i rören som ska klara typ 30-40 minus. Och vad jag vet så blir det aldrig över 80 grader i det vattnet så det lär ju vara något annat än glykol? Antagligen skitdyrt men säkert något att tänka på.

Tänker inte du på Freon nu? dvs kylgasen/värmegasen? för den är iskall när den blir pressad!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Låter fan spännade och testa faktist Du galleri måste upp Men skrubben måste vara bättre än helt utomhus eller?

Ja, helt klart att skrubben är bättre än utomhus, renare miljö!
Jag hade inte fått riktigt tätt med luftfilter när jag provkörde "att ta kall-luften under huset".
Projektet drog ut på tiden så det blev ghetto riggat lite för länge:)
Hittade spindlar och skräp i radiatorn så nu har jag gjort filter i tre steg för att hålla de nya radiatorerna rena.

Galleri kommer...

Permalänk
Medlem

För att slippa oro för kondens kan man väl kombinera uteradiator med idén om mineralolja. Sänk ner datorn i oljan, ha en radiator ute samt en radiator i tanken med mineraloljan. Använd något medium mellan radiatorerna som klarar kyla bra.

Oljan kyler datorn, radiatorerna kyler oljan.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Zahiren:

Ja, helt klart att skrubben är bättre än utomhus, renare miljö!
Jag hade inte fått riktigt tätt med luftfilter när jag provkörde "att ta kall-luften under huset".
Projektet drog ut på tiden så det blev ghetto riggat lite för länge:)
Hittade spindlar och skräp i radiatorn så nu har jag gjort filter i tre steg för att hålla de nya radiatorerna rena.

Galleri kommer...

Skrivet av d0b:

För att slippa oro för kondens kan man väl kombinera uteradiator med idén om mineralolja. Sänk ner datorn i oljan, ha en radiator ute samt en radiator i tanken med mineraloljan. Använd något medium mellan radiatorerna som klarar kyla bra.

Oljan kyler datorn, radiatorerna kyler oljan.

galleriet vill jag se får se om de kanske blir skrubben nu ha ja bytt data rum så nu är den längre bort men hur långa slangar kan man ha utan att de blir "dåligt"

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

galleriet vill jag se får se om de kanske blir skrubben nu ha ja bytt data rum så nu är den längre bort men hur långa slangar kan man ha utan att de blir "dåligt"

Det beror på pumpen. Slangdimensionerna är ju i regel rätt små och skapar då ett motstånd per meter som blir försumbart i en datorlåda, men ska du dra långa slangar så kommer det påverka märkbart och en vanlig vattenkylningspump kommer antagligen inte räcka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX