Placering av installerade program

Permalänk
Medlem

Placering av installerade program

Hallå,

kanske är en dum fråga, men har googlat runt utan framgång och vänder mig hit där jag vet att det finns kunniga personer. Jag har nyligen satt ihop en data där jag installerat Windows 7 och sitter för tillfället och laddar ner program och spel som jag vill ha på den. Problemet är att allt jag laddar ner läggs på min SSD, jag får inte välja var saker ska läggas utan allt hamnar där. Program som tex spotify är ju inte direkt prioriterad att lägga på SSDn. Så var ändrar man denna inställning så jag kan lägga program på hårddisken också?

//Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3nite:

Hallå,

kanske är en dum fråga, men har googlat runt utan framgång och vänder mig hit där jag vet att det finns kunniga personer. Jag har nyligen satt ihop en data där jag installerat Windows 7 och sitter för tillfället och laddar ner program och spel som jag vill ha på den. Problemet är att allt jag laddar ner läggs på min SSD, jag får inte välja var saker ska läggas utan allt hamnar där. Program som tex spotify är ju inte direkt prioriterad att lägga på SSDn. Så var ändrar man denna inställning så jag kan lägga program på hårddisken också?

//Johan

Menar du de nerladdade filerna eller efter programmen är installerade?

När du laddar ner kan man välja vilken mapp man ska lägga det i. I Chrome, som jag använder, har jag ställt in i browsern var alla filer skall läggas.

När du installerar program så väljer man under installationen var programmet skall ligga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det är de installerade filerna jag menar, men då kanske det är opera som jag använder som spökar.

Först får man upp om man vill köra eller spara installationsfilen, då tar man kör, men efter det drar den bara igång och installerar. Samtliga program jag installerar hamnar direkt på SSDn. Men kanske ska gå via Chrome när jag laddar ner så kan man bestämma destinationen

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska bekymra dig över ifall vanliga program såsom spotify eller liknande ligger på SSD eller inte. Snarare bör du låta dem ligga på SSDn just pga. den prestandavinst man får av program eller spel som körs från den. De tar ju dessutom knappt någon plats

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

"drar bara igång och installerar"? Är din dator besökt av spöken? Eller trycker du bara på "next" till fingrarna blöder? Posta gärna screenshots för det här låter helt kaiko.

Permalänk
Medlem

Men säg att jag laddar ner VLC eller något i den stilen, personligen vill jag inte ha det på SSDn även om man så skulle kunna spara 10 sekunder på en uppstart, med 128GB SSD har jag prioriterade program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

"drar bara igång och installerar"? Är din dator besökt av spöken? Eller trycker du bara på "next" till fingrarna blöder? Posta gärna screenshots för det här låter helt kaiko.

Behövs egentligen inga bilder för det är precis så konstigt som det låter. Ska man beskriva en nedladdning av spotify från att man trycker på download händer följande: En ruta kommer upp med alternativen kör, spara, avbryt. Detta är då filen "Spotify setup", väljer man "kör" så installeras programmet på SSDn och nästa gång man får tillfälle att trycka på något är när Spotify har startats upp och man ska logga in. Skulle man däremot välja "spara" så sparar man filen på en destination man själv väljer. Dubbelklickar man sedan på denna fil händer precis samma sak som om man tryckte på "kör".

Testade dock ladda ner från Chrome och detta funkar felfritt, så antar att vad gäller nedladdning ska man hålla sig borta från Opera.

Permalänk
Medlem

Opera har väl inget med windows installationer att göra, den hämtar bara filen åt dig.
Sedan ska du få valmöjlighet att välja vart du vill installera programmet, testa du en gång till och kolla noggrant så ska du se att det funkar

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3nite:

Behövs egentligen inga bilder för det är precis så konstigt som det låter. Ska man beskriva en nedladdning av spotify från att man trycker på download händer följande: En ruta kommer upp med alternativen kör, spara, avbryt. Detta är då filen "Spotify setup", väljer man "kör" så installeras programmet på SSDn och nästa gång man får tillfälle att trycka på något är när Spotify har startats upp och man ska logga in. Skulle man däremot välja "spara" så sparar man filen på en destination man själv väljer. Dubbelklickar man sedan på denna fil händer precis samma sak som om man tryckte på "kör".

Testade dock ladda ner från Chrome och detta funkar felfritt, så antar att vad gäller nedladdning ska man hålla sig borta från Opera.

Nu blandar du ihop saker.. ordentligt...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar stämma att spotify "förenklat" installationen nu när jag testade. Inga avtal, inga "nästa"knappar, inga installationsval. Kör man spotifysetup.exe så läggs programmet in helt automagiskt. Programmet installeras under användarprofilen vilket gör att alla som inte har adminrättigheter ändå kan installera spotify (främst arbetsdatorer har väl detta problem).
Men Z3nite. Detta har ingenting alls med webläsaren att göra. Det är spotify som gått ifrån den vedertagna modellen för installationer av program på windows desktop-plattformen.

För näääästan alla andra program kan du själv välja var du vill ha det installerat. Är du orolig över platsen på SSDn så kan du lägga spotifys cache på annan disk (går att ändra i inställningarna i programmet). Cachen är ju den del av spotify som tar upp mycket plats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att jag blandar ihop saker, känner mig lite lost när det gäller var saker hamnar. Men det har fungerat bättre de saker jag laddat ner via Chrome, kan va tur med programval, men gillar hur Chrome funkar vid nedladdning bättre så lär hålla mig där. Även fast Opera säkert gör de lika bra, om man vet hur det ska hanteras.

Hur som helst, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3nite:

Mycket möjligt att jag blandar ihop saker, känner mig lite lost när det gäller var saker hamnar. Men det har fungerat bättre de saker jag laddat ner via Chrome, kan va tur med programval, men gillar hur Chrome funkar vid nedladdning bättre så lär hålla mig där. Även fast Opera säkert gör de lika bra, om man vet hur det ska hanteras.

Hur som helst, tack för hjälpen alla!

Jo, funkar det med Chrome så kör i vind! Och du verkar ha en viss förståelse hur det ska vara men att det kanske var någon inställning i opera/val vid installation som rörde till det för dig.

Kul att det ordnade sig.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3nite:

Mycket möjligt att jag blandar ihop saker, känner mig lite lost när det gäller var saker hamnar. Men det har fungerat bättre de saker jag laddat ner via Chrome, kan va tur med programval, men gillar hur Chrome funkar vid nedladdning bättre så lär hålla mig där. Även fast Opera säkert gör de lika bra, om man vet hur det ska hanteras.

Hur som helst, tack för hjälpen alla!

Bara för att vara säker så du förstår vad Söderbäck menar med Cachen, så skriver jag det en gång till.

Ändra Cachen till en annan hårddisk, det är den som tar plats.
Själva installfilerna tar inte så stor plats, men är det ett program som utnyttjar en stor Cache typ Spotify, Dropbox, Photoshops Camera Raw cache etc etc etc, så lägg dom på annan disk!

Jag har själv en hårddisk för bara Cache, och där har jag ett mappträd för alla programmens Cache.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Förstått tack för hjälpen