Verktyg! Tips & tricks, reviews, köpråd och mkt. mer

Permalänk
Hedersmedlem

Verktyg! Tips & tricks, reviews, köpråd och mkt. mer

Tänkte vi skulle ha en verktygstråd där man kunde dela av sig med tips, köpråd och annat relevant. Tror att många undrar vilka verktyg som är bäst vid olika uppgifter. Finns ju en del som bygger egna chassi i olika material så varför inte dela lite erfarenheter? Fyll på!

Självklart finns det massor användbart verktyg i olika prisklassar men det finns även rejäla bottennapp. Jag lägger ut med lite minireviews/köpråd av både mina egna och lite annat verktyg. Det ska sägas att jag alltid köper kvalité och därför är det nog lite dyrare än det vanliga Meec, Classe osv. Självklart får vi hålla oss till datorrelaterat verktyg, dvs inga cementblandare eller dylikt

Skruvdragare:
Kan användas till extremt mycket och finns både riktigt billiga 100:- och riktigt dyra 7-8000+.

Vill man ha en ok skruvdragare bör man inte gå lägre än grön Bosch, AEG, vissa Ryobi eller likn. prisklass. Köper man en riktigt billig skruvdragare får man ofta problem med både kraft, precision och batteri/laddning. Meec, Selekta, Rusta ÖB och annat skräp är bra exempel på såna skruvdragare. Letar man lite kan man oftast finns proffs eller semiproffs verktyg för samma pris som tex. Black & Decker (verktygens svar på Beats).

Lilla skruvdragaren:
Dremel Driver 7.2V. Bitfäste och relativt stark. Dessutom i ett kompakt format. Bra varvtalskontroll, kan faktisk använda den till väldigt känslig elektronik. Kan dock utan problem dra i ganska stora skruv. Nackdelen är ej utbytbart batteri och en ganska slö laddare. Längd 12cm, höjd 14.5cm

Lilla skruvdragaren 2: Ryobi 4.?V. Liten gul tråkig skruvdragare. Ganska klen och ingen varvtalsreglering = skroten nästa. Fick den gratis och har endast testat den. Undvik.

Skiljer ganska mycket på storleken:

Stora skruvdragaren: Makita BHP454 18V. Väldig stark skruvdragare som klarar av nästan allt. Denna är med slagfunktion men känns ganska onödigt, bara en extra grej som kan krångla. Tyvärr är den ganska stor så den blir endast använt ifall jag ska borra. Ska jag skruva tar jag en mindre. Den stora fördelen med denna är att man kan få grymt mycket verktyg som passar batterisystemet. Finns på Tradera i massvis men man kan även göra riktiga kap i USA/England. Snabb laddare och kraftiga batterier är väldigt trevligt. Givetvis är denna inte köpt för datormek, (Längd: 25cm, höjd: 26cm), då skulle en mindre maskin vara klart att föredra. Faktum är att många 10.8v maskiner faktiskt klarar 90% av alla jobb och är mindre och lättare.

Multislip Dremel och likn.

Moddarens verktyg nr 1. Har både en Dremel och en billig variant. Där det skiljer mest är tillbehöret, dvs man kommer långt med en kopia plus org. Dremel tillbehör. En annan sak som skiljer är varvtalsregleringen. Den billiga gillar att varva mer och mer eftersom den blir varm och det kan vara störande, annars är det nästan same-same.
Ska man plåga maskinen, dvs. köra länge och hårt, rekommenderar jag en riktig Dremel. Hållbarheten är trots allt bättre och den är oftast lite tystare.
Går att slipa, kapa, borra och polera med dessa små maskiner. Tyvärr går det åt väldigt många kapskivor och det är bra att ha en hel hög. Kan rekommendera Dremels Speedclick, jag har nämligen förmåga att ta sönder kapskivor innan jag ens börjar kapa

Fein Multimaster / "kopior"

Multimastern är en mycket trevlig maskin som kan slipa, kapa, polera, skrapa osv. Är inget jätteprecisions verktyg, men kan kapa både metall, trä plast osv. Fungerar även bra som trekantslip. Multimastern är absolut inget "must have" vid bygg av chassi/mod på samma sätt som Dremel.
Har en Fein men har även testat billigare varianter. Det är nästan som med Dremel vs kopior, så länge du kör med bra tillbehör fungerar dom flesta maskiner utmärkt. Satsa dock på en med varvtalsreglering. Jag har testat olika Fein, blå & grön Bosch, Classe och nån från Harald-Nyborg, alla klarar sig bra. Visst kan dom billiga vibrera mer och verktygsbyten kan vara lite krångligare men allt i allt fungerar alla 4-500+ maskiner för dom flesta. Det som inte fungerar är
tillbehöret! Fein och Bosch är överlägsna och köper man tex. sågblad på Harald-Nyborg kommer man bli riktigt frustrerad.

Lödkolv/lödstation:

Det mesta kan fixas med en lite billiga lödstation eller lödkolv. Tex. har Biltema, Jula och Clasohlson hyfsade lödstationer för runt 5-600:- Det man får med dyrare är snabbare uppvärmning, jämnare temperatur, mer/bättre tillbehör och högre kvalitet. Undvik dom billigaste lödstationer som kostar 2-400:- Dom är alldeles för tröga och risken är stor att man tar sönder komponenter. Anledningen är att man är tvungen att ha kvar lödkolven så pass länge att även komponenten blir överhettad. Med en bra och stark lödkolv/station smälter man tennet på noll tid och därmed klarar komponenten sig.
När det gäller lödtenn är "riktig" lödtenn att föredra, dvs med bly typ 60/40. Visst är det varken bra för hälsan eller miljön men det kan man stå ut med på hobbynivå.
Själv hade jag en riktig billig lödstation som tog sönder mer än den fixade. Kastade skiten och köpte en Ersa 80RDS för en relativt billig peng. Snabb (dock inte Weller WSM1 snabb), finns mycket tillbehör och håller mycket jämn värme. Finns många bra märken såsom Weller, Ersa, Metcal JBC men det är overkill för dom flesta. Man kan istället ta en titt på Pace, billigare Hakko osv. men det finns även en del på Ebay. Man kan dessutom göra riktiga fynd på Tradera ibland kan man få en bra Weller eller lik. riktigt billigt (håller evigt).

Lödning är faktiskt lite mer komplicerat än man kunde tro. Finns grymt många sätt att misslyckas på och man bör ha lite basis kunskaper innan man börjar. Finns en del how to på youtube:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Dremel Versatip butangasbrännare.

Kan löda, skära i tex. plast och även användas som värmepistol. Jag har fixat ett par bärbara datorer där GPU:n hade släppt i lödningarna (ja du gissade rätt, det var hp). Fördelen med denna gentemot en värmepistol är att det är lättare att fokusera värmen. Nackdelen är att den blir väldigt varm och därför är det relativt lätt att ta sönder hela gpu:n
Det är även trevligt att kunna löda utan sladd men det är ingen finlirare. Fungerar därför bra till lite sladdar och dylikt men är för varm till att löda säkert med på kretskort.
Kan rekommenderas ifall man jobbar mycket med krympslang. Man kommer åt utan problem och det medföljer även en liten avskärmare.

Justerbar temperatur mellan 500-1200c beroende på vilket verktyg man använder.

Bild så man kan bedöma storleken:

Gravering och graveringsverktyg:

Har tyvärr ingen koll på sånt så jag väljer att länka till Wolverines guide istället: http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

To be continued...........

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dremel 3000

Väcker lite liv igen i tråden och postar lite bilder på Dremel 3000 som jag fick idag!

Resterande innehåll i galleriet finns här

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Ni som också verkar ha Dremel, har ni någon som helst koll på om det finns någon vettig trebackschuck till dem? Har originalchucken, och tycker rent av den är usel, det är ett rent elände att få borret centrerat. Det verkar som det är backarna som kärvar på något vis, har haft isär den, gjort rent, och smort upp. Det funkade bra ett kort tag, men snart var man där igen.

Googlat runt lite och sett att andra tycks ha samma problem. Är det bara så att det finns en del måndagsex, eller är alla crappiga?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare

Bra initiativ!

Skrivet av kaput:

Ni som också verkar ha Dremel, har ni någon som helst koll på om det finns någon vettig trebackschuck till dem? Har originalchucken, och tycker rent av den är usel, det är ett rent elände att få borret centrerat. Det verkar som det är backarna som kärvar på något vis, har haft isär den, gjort rent, och smort upp. Det funkade bra ett kort tag, men snart var man där igen.

Googlat runt lite och sett att andra tycks ha samma problem. Är det bara så att det finns en del måndagsex, eller är alla crappiga?

Jag har en Dremel Fortiflex. Den har riktigt skön chuck. Är även i lite högre prisklass än vanliga dremels. Tidigare dremel jag lånat har haft den "vanliga" chucken och den är som du säger, inte speciellt bra.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Fick som sagt Dremeln av mina föräldrar i födelsedags present och de köpte till en verktygslåda med tillbehör(halvdann kvalitet) samt en 3-backs schoken 4486

Han hade läst att den skulle vara bra att ha så han köpte den från början

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Bra initiativ!

Jag har en Dremel Fortiflex. Den har riktigt skön chuck. Är även i lite högre prisklass än vanliga dremels. Tidigare dremel jag lånat har haft den "vanliga" chucken och den är som du säger, inte speciellt bra.

http://www.conrad.de/medias/global/ce/8000_8999/8100/8160/816...

Vart kan du köpa en sådan?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Vart kan du köpa en sådan?

conrad, det ser du genom att kolla på bildlänken ^^
http://www.conrad.se/MULTICHUCK-DREMEL-4486-0,8-32MM.htm?webs...

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

conrad, det ser du genom att kolla på bildlänken ^^
http://www.conrad.se/MULTICHUCK-DREMEL-4486-0,8-32MM.htm?webs...

Tänkte mest på dremeln :S

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Tänkte mest på dremeln :S

verkar vara denna, http://www.conrad.se/MULTIVERKTYG-DREMEL-3000JA---15-DELAR.ht...

hmm överprisat?

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Det är sen tror jag, vadå överprisat? Tycker det är ett helt ok pris?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Det är sen tror jag, vadå överprisat? Tycker det är ett helt ok pris?

Med tanken på att man kan köpa ett noname multiverktyg för runt 200kr.... Rusta, öob, jula osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Med tanken på att man kan köpa ett noname multiverktyg för runt 200kr.... Rusta, öob, jula osv...

som pajar efter 5 ggr...

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

som pajar efter 5 ggr...

Hmm har haft min i 2år... Enda problemet jag fick med den är att kabeln gick sönder och det bytte jag pga att jag inte pallade gå 1,5km till öob för att få en ny... Byta kabel klarar t.o.m. en 10åring av...

btw att du köper ett multiverktyg från dremel så betyder det inte att den kommer att hålla hela livet...

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Med tanken på att man kan köpa ett noname multiverktyg för runt 200kr.... Rusta, öob, jula osv...

Skrivet av mecke96:

som pajar efter 5 ggr...

Skrivet av Gulbanan:

Hmm har haft min i 2år... Enda problemet jag fick med den är att kabeln gick sönder och det bytte jag pga att jag inte pallade gå 1,5km till öob för att få en ny... Byta kabel klarar t.o.m. en 10åring av...

btw att du köper ett multiverktyg från dremel så betyder det inte att den kommer att hålla hela livet...

Riktiga Dremel har en betydligt längre livslängd, du får också tänka på om din Rusta,ÖoB skulle gå sönder om bladet faller av?, Jodå vill helst inte förlora ögat eller något annan del

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Dremel då jag vet att de håller, vi har en gammal som varit i säkten i många många MÅNGA år! den pajade för 1 månad sen då det började gnistra men den är väl använd och inte så jättebra underhållen tyvärr... som tidigare person sa så handlar det mesta om tillbehören!

Tycker vi kan släppa den diskussionen då den redan varit uppe så många gånger och vet ej vad extra vi får ut denna gången!

Jag vet att min pappa beställde den från tyskland via e-bay, det gjorde att du fick med fler tillbehör plus den flexibla armen för samma pris nästan, sen köpte han även till chocken.

http://search.eim.ebay.se/?kw=dremel+3000&el=3&es=1&elc=-2
vi köpte den med låda och 25 tillbehör samt förlängaren

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Avstängd

Jag kör rusta dremmel tror den heter bruksbo om jag inte minns fel som är några år och har använts ganska flitigt och kostade 149kr den funkar helt ok än efter 50 talet skivor är slutkörda och är använd en hel del
köpte sticksåg vinkelslip och borrmaskin på öb för 99kr st 2005 när dom hade rea och funkar faktiskt än dom med enda som känns lite suspekt är vinkelslipen för den blir rätt varm om den får gå längre tag

yes jag är en snål fan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag kör rusta dremmel tror den heter bruksbo om jag inte minns fel som är några år och har använts ganska flitigt och kostade 149kr den funkar helt ok än efter 50 talet skivor är slutkörda och är använd en hel del
köpte sticksåg vinkelslip och borrmaskin på öb för 99kr st 2005 när dom hade rea och funkar faktiskt än dom med enda som känns lite suspekt är vinkelslipen för den blir rätt varm om den får gå längre tag

yes jag är en snål fan

high five XD

det e inte snålt, utan smart konsumerat ;D

Permalänk
Medlem

Problemet med billiga dremels,skruvdragare,(maskiner överlag) är att vissa exemplar av en modell kan hålla i åratal av missbruk medans den som låg i lådan bredvid gav upp efter några timmar (och det är ju mestadels i det sista segmentet dom flesta ligger).

Sen om man går upp en prisklass så är den skillnaden mindre och en prissklass till är skillnaden ännu mindre och när du kommit upp till proffsverktygen så ligger 98% av alla exemplar i håller för dagligt missbruk i åratal.
Sen finns det ju även en del dyrt skit som igentligen är en lågprismodell men som har ett märke påklistrat som ökar värdet med 200% (dvs en rebrandad model).

Med andra ord har man tur får man en maskin som håller för vad som helst oavsett priset men ju lägre prisklassen är desto mer tur behöver du ha för det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Problemet med billiga dremels,skruvdragare,(maskiner överlag) är att vissa exemplar av en modell kan hålla i åratal av missbruk medans den som låg i lådan bredvid gav upp efter några timmar (och det är ju mestadels i det sista segmentet dom flesta ligger).

Sen om man går upp en prisklass så är den skillnaden mindre och en prissklass till är skillnaden ännu mindre och när du kommit upp till proffsverktygen så ligger 98% av alla exemplar i håller för dagligt missbruk i åratal.
Sen finns det ju även en del dyrt skit som igentligen är en lågprismodell men som har ett märke påklistrat som ökar värdet med 200% (dvs en rebrandad model).

Med andra ord har man tur får man en maskin som håller för vad som helst oavsett priset men ju lägre prisklassen är desto mer tur behöver du ha för det.

Någon som har koll på läget... Låter troligt som du säger. Jag försöker köpa kvalité om det är något jag kommer använda delvis för att jag vill kunna hitta reservdelar om det går isönder så jag slipper köpa ny ut miljösynpunkt! vi överkonsumerar nog med våra köp och släng produkter! ett praktexempel är ju mobiltelefoner!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips #1, undvik skräp som dremel.
Jänkarverktyg är vad de är, ska man ha dremel köp "kopior" som är av bättre kvalitet, typ proxxon.

Folk köper dremel i tron att de är bra, placeboeffekt utan ursprung enligt mig, varför har folk fått för sig att dremel är bra?
Pga att den såldes via tv-shop förr?
Inte ens verktygen som finns till den är av vettigt kvalitet enligt mig, finns tredjeparts av betydligt bättre kvalitet; Läs 3M t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Mitt bästa tips #1, undvik skräp som dremel.
Jänkarverktyg är vad de är, ska man ha dremel köp "kopior" som är av bättre kvalitet, typ proxxon.

Folk köper dremel i tron att de är bra, placeboeffekt utan ursprung enligt mig, varför har folk fått för sig att dremel är bra?
Pga att den såldes via tv-shop förr?
Inte ens verktygen som finns till den är av vettigt kvalitet enligt mig, finns tredjeparts av betydligt bättre kvalitet; Läs 3M t ex.

Länka gärna för oss som går i köpa tankar!

Permalänk
Medlem

http://www.proxxon.com/se/

Visserligen ingen direktlänk, men har fått flera kompisar att köpa diverse proxxonverktyg utan att klaga.
Har själv haft deras lilla manuella fräs som jag cnc-konverterade, dock såld nu.
Och inte pga att den var dålig, utan pga uppgradering så var det ur världen

Har själv för närvarande Precision drill/grinder FBS 240/E. Kör enbart med 3M verktyg till den.
Maskinen i sig är väldigt tyst och mysig, bra att greppa och vibrerar inte på samma sätt som mina tidigare maskiner gjort.
Innan denna hade jag 3st Dremlar, original sorgligt nog, 2 skar sig, en brann motorn på. Efter sista fick jag hela summan tillbaka, tydligen inte enda som haft problem med dremel så blev inget nyttjandeavdrag pga det heller.

För den som vill cnc-konvertera eller bara ha en gullig handjagad liten maskin rekommenderar jag Proxxons Mill/drill system BFW 40/E.
Detta system som fick mig fast i frästräsket i skolan, en riktigt kompetent maskin som är lika bra manuell som cnc-styrd

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

På Bit-Tech har dem lagt ut för ett tag sen,
"Top 10 PC modders tools"

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har förra modellen Dremel 300, haft i 4 år. Tycker den fungerar hur bra som helst. Denna diskussion har ju som sagt varit uppe på tapeten många gånger förut och kommer säkerligen fortsätta. Man använder de man själv är nöjd med.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

stålborste+svetspenna

den här borste som man kan koppla till borrmaskinen är helt grym!!! ska du lacka nåt och vill börja från början för bästa resultatet så går det mycket snabbare att skrapa bort färgen än att slippa, köpte min från cheapy för ynka 50kr

svetspenna

köpte min från haraldnyborg för nåt 100kr och sen butanburk för 50kr, men går säkert att få tag på lite billigare, detta är som jettändare.

vrf ska man köpa det? jo för att du kan bocka plexi utan problem och få jättefin resultat och sen kan du löda med den också.. det e typ som att ugnbacka kretskort

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag har börjat löda ihop diverse effektpedaler till elguran och skulle behöva tips på en lödpenna eftersom att den jag köpte på Jula för 99:- inte riktigt gör sitt jobb. Tennet smälter inte alltid utan den blir bara varm och förstör underlaget.
Tror ni att det möjligtvis går att bara byta ut lödspetsen?

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmuus:

Tjena!
Jag har börjat löda ihop diverse effektpedaler till elguran och skulle behöva tips på en lödpenna eftersom att den jag köpte på Jula för 99:- inte riktigt gör sitt jobb. Tennet smälter inte alltid utan den blir bara varm och förstör underlaget.
Tror ni att det möjligtvis går att bara byta ut lödspetsen?

Har tyvärr missat ditt inlägg. Lödning kräver lite teknik, gör man fel blir det skit. Finns många bra "how-to" på youtube.

Köp vanligt lödtenn, dvs ingen blyfritt skit. Lödtenn med bly har generellt lite lägre smältpunkt vilket gör det lättare att arbeta med. Köp inte för tjockt lödtenn, 0.5mm räcker. Vet inte riktigt vilken lödkolv du har köpt men den verkar lite klen? Hur som helst har Biltema, Jula och Kjell.com några ok lödstationer för runt 500:- Vill man ha bättre börjar det tyvärr kosta en hel del mer. Ibland kan man göra fynd på tex. Blocket eller Tradera och köper man tex. Metcal, Weller, Ersa eller likn. proffsgrejer får man grejer som håller resten av livet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har tyvärr missat ditt inlägg. Lödning kräver lite teknik, gör man fel blir det skit. Finns många bra "how-to" på youtube.

Köp vanligt lödtenn, dvs ingen blyfritt skit. Lödtenn med bly har generellt lite lägre smältpunkt vilket gör det lättare att arbeta med. Köp inte för tjockt lödtenn, 0.5mm räcker. Vet inte riktigt vilken lödkolv du har köpt men den verkar lite klen? Hur som helst har Biltema, Jula och Kjell.com några ok lödstationer för runt 500:- Vill man ha bättre börjar det tyvärr kosta en hel del mer. Ibland kan man göra fynd på tex. Blocket eller Tradera och köper man tex. Metcal, Weller, Ersa eller likn. proffsgrejer får man grejer som håller resten av livet.

Vill man ha det bästa resultatet, så köper man man lödtenn med flussmedelskanaler.

Det är väldigt stor skillnad att löda med "vanlig lödtenn" och löda med lödtenn med flussmedelskanaler.

Speciellt om man skall löda småkomponenter. Faktum är att all lödning går så mycket smidigare med lödtenn med flussmedelskanaler.

Jag själv tycker det är väldigt stor skillnad att löda med vanlig tenn, eller med tenn som har flussmedelskanaler.

Kostar några öre mer, men värt varje öre.

Jag hade själv lödat i många år med vanlig tenn, men fick tipset att köpa lödtenn med flussmedelskanaler, helt plötsligt var man värsta proffset (kändes det som då i upplevelsen om ni fattar vad jag menar)

Lödtenn med flussmedelskanaler har varit självklart i min verkstad i många år.

/Byte.

Och som verktygstips vill jag rekommendera alla att köpa en kompressor! Verkligen, det är ett köp du kommer ha så mycket nytta av, och på så många olika användningsområde. Så man blir lika förvånad än idag.

Några verktyg jag har köpt (fler kommer)

Airbrush (iwata revolution hp cr)

Borrmaskin och Mejselhammare

Mutterdragare

Slipmaskin

Spikpistol

Renblåsningspistol (hur kan man bara leva utan den)

Däckpåfyllare (bil, Mc, Cykel)

Färgspruta

Oljeduschspruta

Jag har inte använt min (Läs:mina) Dremmlar sen jag köpte min Micro slipenna (och alla "dremmeltillbehör" kapskivor, slipstenar, borrar etc, you name it passar finfint) Och känslan är så mycket skönare.

Kompressorn jag har är en liten raritet, en Atlas Copco från 1957 med stående tank

Att det sen låter skönt när man kör, är bara en fin liten bonus, tröttnar aldrig på det ljudet.

/Mina 2...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Vill man ha det bästa resultatet, så köper man man lödtenn med flussmedelskanaler.

Det är väldigt stor skillnad att löda med "vanlig lödtenn" och löda med lödtenn med flussmedelskanaler.

Speciellt om man skall löda småkomponenter. Faktum är att all lödning går så mycket smidigare med lödtenn med flussmedelskanaler.

Jag själv tycker det är väldigt stor skillnad att löda med vanlig tenn, eller med tenn som har flussmedelskanaler.

Kostar några öre mer, men värt varje öre.

Jag hade själv lödat i många år med vanlig tenn, men fick tipset att köpa lödtenn med flussmedelskanaler, helt plötsligt var man värsta proffset (kändes det som då i upplevelsen om ni fattar vad jag menar)

Lödtenn med flussmedelskanaler har varit självklart i min verkstad i många år.

Trodde alla köpte lödtenn med flussmedel men bra att du påpekade det. Kommer med ihåg när man i "lödkarriärens" unga dagar satt med en gigantiskt lödkolv, en "spets" som en grov skruvmejsel och givetvis med tjockt tenn utan flussmedel som vägrade smälta Höll på att förstöra min Playstation 1 på det viset.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...