Hjälp med att installera win 8 på en hemmabygd dator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera win 8 på en hemmabygd dator

Sitter nu för andra gången och försöker installera Win8 på min burk utan att lyckas. Som många andra får jag felmeddelandet "the product key does not match any of the windows images available" och installationen går inte att slutföra. Jag har försökt alla lösningar jag kan hitta på google men ingenting funderar. Nu har tålamodet tagit slut och jag är så förbannat irriterad att jag bokstavligen talat nästan gråter.

Hade jag ett val skulle jag aldrig röra något från Microsoft men OS X och liknande är inte direkt en fungerande lösning för en spelmaskin.

Har någon erfarenhet av problemet?

Windows 8 filen och nyckeln är hämtad direkt från Microsoft.
Datorn är egenbygd och kör just nu Win7.
1366 platform med moderkort från Gigabyte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Låter som att du har fått en korrupt nyckel. Kontakta windows support och få en ny så ska det funka

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att nyckeln är trasig, skriver man in en felaktig nyckel ges ett helt annat felmeddelande. Jag har dessutom provet två olika versioner med två olika nycklar och samma fel uppstår. Har försökt på två olika datorer och får samma fel.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Kontakta Microsoft som sagt ovan.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Sitter nu för andra gången och försöker installera Win8 på min burk utan att lyckas. Som många andra får jag felmeddelandet "the product key does not match any of the windows images available" och installationen går inte att slutföra. Jag har försökt alla lösningar jag kan hitta på google men ingenting funderar. Nu har tålamodet tagit slut och jag är så förbannat irriterad att jag bokstavligen talat nästan gråter.

Hade jag ett val skulle jag aldrig röra något från Microsoft men OS X och liknande är inte direkt en fungerande lösning för en spelmaskin.

Har någon erfarenhet av problemet?

Windows 8 filen och nyckeln är hämtad direkt från Microsoft.
Datorn är egenbygd och kör just nu Win7.
1366 platform med moderkort från Gigabyte.

Googlade lite o hitta denna.

Thanks, this solved the problem for me. Just use notepad to make a file called PID.txt and put the following in the file:

[PID]
Value=XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Place your windows 8 Pro key in where the X's are and save the file to the /sources directory in the root of your USB key.

The PID file overrides the pre-installed OEM key in the bios of your computer. Windows 8 installation starts right up. Now I have a clean install of Windows 8 pro.

Provat?

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem när jag gjorde en "ren" installation. I mitt fall berodde det på att jag hade köpt en Win 8-uppgradering och alltså behövde ett annat windows förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Jag har provat PID metoden. Enda skillnaden blir att jag inte behöver skriva in lösenordet innan samma felmeddelande dyker upp. Siste utvägen är att kontakta Microsoft men då många verkar ha testat det utan resultat är jag lite tveksam till vad det faktiskt ger. Mitt förtroende för dom är inte direkt på topp.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag har provat PID metoden. Enda skillnaden blir att jag inte behöver skriva in lösenordet innan samma felmeddelande dyker upp. Siste utvägen är att kontakta Microsoft men då många verkar ha testat det utan resultat är jag lite tveksam till vad det faktiskt ger. Mitt förtroende för dom är inte direkt på topp.

Hittade denna texten på microsoft när jag tittade på köp av windows 8. "* Du måste köra Windows XP SP3, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 Consumer Preview eller Windows 8 Release Preview för att kunna installera Windows 8- eller Windows 8 Pro-uppgraderingen." Uppgraderar du eller ren installation? Vad köpte du?

Permalänk

Har du uppgradering eller inte? Måste finnas ett förinstallerat windows när du kör uppgradering som sagt..går inte köra ren install.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag vill göra en helt ren installation. Använder windows 7 nu men som sagt så vill jag göra en ren installation. Och ärligt talat, hur ser man om man har en version som enbart tillåter uppgradering?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag vill göra en helt ren installation. Använder windows 7 nu men som sagt så vill jag göra en ren installation. Och ärligt talat, hur ser man om man har en version som enbart tillåter uppgradering?

I denna guide beskrivs hur man kan göra en helt ren installation med Windows 8 Pro Upgrade http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/the-comple...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja jo okey, säkert en jättebra guide men i och med att jag inte kan ta mig förbi inmatningen av nyckeln är den även helt värdelös för mig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Ja jo okey, säkert en jättebra guide men i och med att jag inte kan ta mig förbi inmatningen av nyckeln är den även helt värdelös för mig.

Jag länkade till guiden för att visa att det går att göra en helt ren installation på en dator som har Windows 7 med uppgraderings versionen av Windows 8, om detta inte fungerar för dig så är det bara kontakta Microsoft som andra i tråden redan har föreslagit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha löst mitt problem genom att hämta ner en ny ISO fil från låt oss säga en alternativ hemsida. Min nyckel fungerar nu korrekt . Så med all säkerhet var versionen jag försökte installera innan någon form av uppdatering till OEM datorer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.