Dags att skaffa nytt grafikkort men villket!

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa nytt grafikkort men villket!

Tjenare nu är det dags att skaffa helt ny dator men vet inte riktigt vad för grafikkort jag ska skaffa.
Jag hade tänkt att skaffa 2st Asus GeForce GTX660 TI och köra SLI men efter att tittat runt lite har jag upptäckt att AMD's 7950 har fått lika bra om inte ännu bättre Benchmarks och reviews medans det ligger på ungefär samma pris. Nu undra jag om jag ska köra 7950 crossfire eller 660ti SLI.
Så det jag vill veta är om ni skulle rekommendera AMD eller nVidia, är physX värt lite mindre performance over all?

Andra tänkta dator komponenter:

Asus Sabertooth Z77
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
Fractal Design Define R4
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
Samsung 840 Series MZ-7TD120 120GB
Corsair HX850 850W
Noctua NH-U12P eller Corsair Hydro H100i

Edit: Vilket är bäst i SLI? är det några större skillnader mellan AMD och Nvidia när det gäller dessa kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPoLa:

Tjenare nu är det dags att skaffa helt ny dator men vet inte riktigt vad för grafikkort jag ska skaffa.
Jag hade tänkt att skaffa 2st Asus GeForce GTX660 TI och köra SLI men efter att tittat runt lite har jag upptäckt att AMD's 7950 har fått lika bra om inte ännu bättre Benchmarks och reviews medans det ligger på ungefär samma pris. Nu undra jag om jag ska köra 7950 crossfire eller 660ti SLI.
Så det jag vill veta är om ni skulle rekommendera AMD eller nVidia, är physX värt lite mindre performance over all?

Andra tänkta dator komponenter:

Asus Sabertooth Z77
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB
Fractal Design Define R4
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
Samsung 840 Series MZ-7TD120 120GB
Corsair HX850 850W
Noctua NH-U12P eller Corsair Hydro H100i

Vad ska du göra? Spela? isf räcker en i5 3570k gott och väl. Jag har själv aldrig ägt en SLI lösning så jag vet inget om problem som kan uppstå. Men om du har pengarna för 66ti SLI så tycker jag du ska fundera på att köpa ett 7970 eventuellt 670/680. Tänk också på vart du ska placera din eventuella H100i i R4. Kanske blir lite trångt Lycka till!

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

om JAG var du skulle jag ha skippat 3770k och istället valt ett GTX Titan tillsammans med en 3570k
bättre spelprestanda och du kan uppgradera med ett grafikkort till om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem

Undvik AMD om du ska ha två grafikkort då dom fortfarande har problem med just crossfire.

Och precis som N0iZE så är en i7 totalt onödigt om du ska spela spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Vad ska du göra? Spela? isf räcker en i5 3570k gott och väl. Jag har själv aldrig ägt en SLI lösning så jag vet inget om problem som kan uppstå. Men om du har pengarna för 66ti SLI så tycker jag du ska fundera på att köpa ett 7970 eventuellt 670/680. Tänk också på vart du ska placera din eventuella H100i i R4. Kanske blir lite trångt Lycka till!

/n0ize

Tack för svaret jag hade mest tänkt att spela på datorn men vill ha en i7 för att jag håller även på med lite film redigering och sånt. Du säger att R4 kanske blir för litet har du något konkret förslag på nått annat chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPoLa:

Tack för svaret jag hade mest tänkt att spela på datorn men vill ha en i7 för att jag håller även på med lite film redigering och sånt. Du säger att R4 kanske blir för litet har du något konkret förslag på nått annat chassi?

Mja, inte för litet, bara lite trångt. Tyvärr kan jag inte komma på andra chassin på tu man hand. Du kan välja en H80i istället för H100i. Ska du hålla på med mycket överklockning? Jag har R4 med en H60 och det är ett otroligt snyggt chassi. Ljudnivån är ett plus också

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPoLa:

Tack för svaret jag hade mest tänkt att spela på datorn men vill ha en i7 för att jag håller även på med lite film redigering och sånt. Du säger att R4 kanske blir för litet har du något konkret förslag på nått annat chassi?

En i5 3750K klarar även den filmredigering och liknande. Nej den är inte lika snabb, men behöver du ha något som klarar det just snabbare? Slutprodukten blir inte annorlunda. Bättre att lägga pengarna på ett grafikkort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NybroSWE:

om JAG var du skulle jag ha skippat 3770k och istället valt ett GTX Titan tillsammans med en 3570k
bättre spelprestanda och du kan uppgradera med ett grafikkort till om du inte är nöjd

Titan är väl aldrig ett bra alternativ för folk som har någon sorts budget att hålla sig inom, Väldigt dålig prestanda per krona,
Då skulle jag hellre rekommendera GTX 690, Men det är ju fortfarande en helt annan prisklass än gtx 660 Ti SLI / 7950 CF.
Jag skulle verkligen rekommendera 7950 CF om du inte tycker att PhysX är jätte viktigt och spelar mkt spel som stödjer PhysX.
7950 ligger ju även på 3gb så dom borde vara mer framtidssäker jämfört med 660 sli.

Du kommer få bättre spelprestanda med 3770k jämfört med 3570k, Frågan är väl om det är värt dom extra pengarna för just dig.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybroSWE:

om JAG var du skulle jag ha skippat 3770k och istället valt ett GTX Titan tillsammans med en 3570k
bättre spelprestanda och du kan uppgradera med ett grafikkort till om du inte är nöjd

Tack för förslaget men ett titan är lite för dyrt för mig :/ . 660 TI SLI : ca 5000kr , Titan: ca 9000kr och priset mellan i5 och i7 är inte 4000kr. Men tusen tack för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En i5 3750K klarar även den filmredigering och liknande. Nej den är inte lika snabb, men behöver du ha något som klarar det just snabbare? Slutprodukten blir inte annorlunda. Bättre att lägga pengarna på ett grafikkort.

Håller med. Dock så har jag ju själv en i7:a. Men när man köpte datorn visste man inte bättre. Desto högre nummer ju coolare var man bland polarna! xD

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Atlas Tasume:

En i5 3750K klarar även den filmredigering och liknande. Nej den är inte lika snabb, men behöver du ha något som klarar det just snabbare? Slutprodukten blir inte annorlunda. Bättre att lägga pengarna på ett grafikkort.

en 3770K är samma som en 3570K bara att den går på 0,1 Ghz snabbare och har hyper threading. annars så är dom lika "snabba".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Tror att en Amd FX-8350 skulle vara perfekt för dig, Samma spelprestanda och pris som 3570k men grymt mkt snabbare i tyngre videoredigerings program.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPoLa:

Tack för svaret jag hade mest tänkt att spela på datorn men vill ha en i7 för att jag håller även på med lite film redigering och sånt. Du säger att R4 kanske blir för litet har du något konkret förslag på nått annat chassi?

Eftersom du håller på med filmredigering så säger jag Nvidia all the way pga Cuda! Men även i övrigt hade jag valt 660ti, de presterar generelt lite bättre och de går att få tag i billigare. Välj kort utan referenskylare (dvs de med två fläktar på), de är både tysta och svala!