Hum i mikrofonen när jag inte nuddar datorn.

Permalänk
Medlem

Hum i mikrofonen när jag inte nuddar datorn.

Hej allesammans!
Jag köpte nyligen ett nytt headset och pluggade in det. Jag bestämde mig för att aktivera lyssnar läge på den för att kontrollera kvalitén. Vad jag hör är en elektronisk surrande och när jag kom nära ingången på baksidan märke jag att det blev tystare och sedan när jag nuddade datorn metall chassit slutade det helt. Jag tog bort fingret och det började igen, testade att nudda elementet och bruset blev dubbelt så högt men så fort jag bara nuddar datorn så slutar det helt och hållet. (testade även att nudda chassit med toppen av en sax, och då fort jag nuddar metallen på saxen så slutar det)

Min första tanke är att det har någon med att vara jordad men är det någon som har en ide på hur man kan lösa detta?

Tack.
~Amodia

Permalänk
Medlem

sitter datorn i jordat uttag?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen ett jord/skärmningsproblem, du får försöka hitta var det uppstår, dra lite i alla kablar, kolla att skruvar är åtdragna, kanske återmontera dem, kolla jordanslutningar till elnätet och se till att det bara finns en och inte flera, brum är mycket vanligt i hembiosar där många inte tänker på att antennen ger en helt annan jordpotential, där använder man numera oftast transformatorer i anntenutagen vid nyinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

morxy49, om det är jordat har jag faktiskt ingen aning om.
mrgaffe. Märkte att det enbart va med det nya headsetet och inte mitt gamla. Testade att sätta in det både på fram och baksidan med samma problem. Eftersom det inte gäller det gamla utan bara det nya så kanske det kan vara något fel med bara den?

Om det är något med att uttaget inte är jordat ordentligt, är det något man måste anlita en elektriker för att kontrollera/fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amodia:

morxy49, om det är jordat har jag faktiskt ingen aning om.
mrgaffe. Märkte att det enbart va med det nya headsetet och inte mitt gamla. Testade att sätta in det både på fram och baksidan med samma problem. Eftersom det inte gäller det gamla utan bara det nya så kanske det kan vara något fel med bara den?

Om det är något med att uttaget inte är jordat ordentligt, är det något man måste anlita en elektriker för att kontrollera/fixa?

jordat uttag:

ojordat uttag:

skillnaden är dom lilla metallplupparna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Behöver nödvändigtvis inte betyda att det är jordat för att man har ett "jordat" uttag. I äldre hus till exempel kan man ha fulrenoverat till ex. Vet att vi har det så hemma på vissa ställen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amodia:

morxy49, om det är jordat har jag faktiskt ingen aning om.
mrgaffe. Märkte att det enbart va med det nya headsetet och inte mitt gamla. Testade att sätta in det både på fram och baksidan med samma problem. Eftersom det inte gäller det gamla utan bara det nya så kanske det kan vara något fel med bara den?

Om det är något med att uttaget inte är jordat ordentligt, är det något man måste anlita en elektriker för att kontrollera/fixa?

Det kan bero på kablar, impedans missmatch eller kanske det finns nåt filter i det som inte brummar.
Att bygga om elmatningen mellan ojordat och jordat är ett jobb för en elektriker, man får själv inte göra fasta installationer.

Skrivet av Daniel64381:

Behöver nödvändigtvis inte betyda att det är jordat för att man har ett "jordat" uttag. I äldre hus till exempel kan man ha fulrenoverat till ex. Vet att vi har det så hemma på vissa ställen.

Det är inte ok i så fall och förhoppningsvis är det ingen elektriker som gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren allihopa. Jag gjorde helt enkelt så att jag testade ett annat headset som fungerade helt utan problem och använder det istället.