Permalänk

I5 3570k Eller ska man vänta till Haswell

Som rubriken lyder, Är det värt att vänta med att uppgradera till en 3570K eller ska man vänta till nya generationen Intel processorer(Haswell)?

Om det är värt att vänta vill jag gärna höra varför.

Samma som att inte vänta,Varför är det inte värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av someonekill:

Som rubriken lyder, Är det värt att vänta med att uppgradera till en 3570K eller ska man vänta till nya generationen Intel processorer(Haswell)?

Om det är värt att vänta vill jag gärna höra varför.

Samma som att inte vänta,Varför är det inte värt att vänta?

Rent generellt är det väl nästan alltid värt att vänta på nästa grej om man inte behöver grejerna innan dess.

Om man alls behöver grejerna så måste man ju dock någon gång säga stopp och köpa vad som nu finns just då, annars väntar man ju för alltid. (Det är ju t.ex. säkert värt att vänta på nästa grej efter Haswell också om man inte har någon brådska.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kanske förklarade lite konstigt, Vad jag vill säga är. Hur mycket bättre kommer Haswell vara?

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt finns inga officiella siffror ännu heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Haswell uppskattas ligga på runt 10% bättre i prestanda över Ivy Bridges respektive modeller, men kommer ha bättre integrerad grafik.

Ska datorn används i spelsyfte kommer nog de flesta grafikkorten flaska en 3570k, men i annat syfte kan det kanske vara värt att vänta på en Haswell och bara använda integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av someonekill:

Kanske förklarade lite konstigt, Vad jag vill säga är. Hur mycket bättre kommer Haswell vara?

Ingen vet Haswell bygger ju på en helt ny arkitektur. Dock har de fokuserat väldigt mycket på den inbyggda grafiken och att få dem strömsnålare och mindre på själva processorprestandan. Men den lär ju vara bättre än vad Ivy är.

Jag hade väntat då det inte är lång tid kvar tills Haswell släpps.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av patthebunny:

Haswell uppskattas ligga på runt 10% bättre i prestanda över Ivy Bridges respektive modeller, men kommer ha bättre integrerad grafik.

Ska datorn används i spelsyfte kommer nog de flesta grafikkorten flaska en 3570k, men i annat syfte kan det kanske vara värt att vänta på en Haswell och bara använda integrerade grafiken.

Jag använder ett Gtx 660 Msi och kommer inte använde integrerade grafiken.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara värt att vänta och se hur den blir om du ska överklocka den mycket. Haswell kanske inte lider av samma värme problem vid överklockning som Ivy-Bridge gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av someonekill:

Jag använder ett Gtx 660 Msi och kommer inte använde integrerade grafiken.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-4770k-haswell-per...

Om du behöver det nu så köp Ivy, prestandaskillnaden kommer inte vara enorm direkt och prestandan i tex 3570k kommer räcka bra för det mesta i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patthebunny:

Ska datorn används i spelsyfte kommer nog de flesta grafikkorten flaska en 3570k, men i annat syfte kan det kanske vara värt att vänta på en Haswell och bara använda integrerade grafiken.

Har du info på det ? Länk tack;)

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 3570K och jag kommer inte att byta inom några år!
Frågan är när du vill ha din CPU, Nu eller till hösten?
för enligt Intel kommer det dröja innan man börjar sicka ut produkter till återförsäljarna i stor skala.
Jag skulle tagit 3570K men du gör som du vill.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag kör på en 3570K och jag kommer inte att byta inom några år!
Frågan är när du vill ha din CPU, Nu eller till hösten?
för enligt Intel kommer det dröja innan man börjar sicka ut produkter till återförsäljarna i stor skala.
Jag skulle tagit 3570K men du gör som du vill.

Måste hålla med Simon. Kör själv på 3570K och är otroligt nöjd, kör även MSI660TI.

Permalänk

Om jag ska nu ska uppgradera så blir det inom 2 veckor eftersom min gamla i3 2120 börjar ge upp lite...

Permalänk
Medlem

Köp Ivy, inte värt att vänta till typ december på Haswell

Permalänk
Medlem

Om jag ändå ska köpa nytt moderkort osv så hade jag själv väntat på Haswell.
Det är kanske inte en jättestor prestandaboost, 10-20%, men det är många nya funktioner och en bättre och mer modern plattform.

Om man inte bryr sig om det så är det lika bra att köpa nytt idag.

Permalänk
Avstängd

ni som läst recentionerna på haswell som princip finns på första sidan på swecklockers, ni borde åxå ha läst att den kommer att börja säljas i juni månad tycks jag minnas ,frågan är om dom släpper i7 4770k först eller om dom säljs samtidigt i5 4670k, men som många säger 10% bättre en ivy brige och jag hoppas verkligen värmeproblemet via Ihsen som ivybrigen hade är borta denna gång. jag hade väntat och jag gör väl som jag gjort hitils upgraderar min i7 3770k någon gång i mitten av lanseringstiden. tycker det suger att det är nytt moderkort som gäller så det gör att upgraderingen kostar onödigt mycket.

edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/16705-intel-haswell-core-i7-...

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk

Är det kanske inte mer värt att köpa en i5 2500k om du sitter på en i3 2120?

Jag tänker att du slipper köpa nytt moderkort och det därmed blir billigare. Man klarar ju sig väldigt långt även på Sandy Bridge och på något märkligt sätt finns de fortfarande i lager: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

Bara en liten budget-tanke. Som exempel klarar jag mig väldigt bra på min lätt överklockade i7 920 och kommer nog fortfarande inte uppgradera på något år.

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

ni som läst recentionerna på haswell som princip finns på första sidan på swecklockers, ni borde åxå ha läst att den kommer att börja säljas i juni månad tycks jag minnas ,frågan är om dom släpper i7 4770k först eller om dom säljs samtidigt i5 4670k, men som många säger 10% bättre en ivy brige och jag hoppas verkligen värmeproblemet via Ihsen som ivybrigen hade är borta denna gång. jag hade väntat och jag gör väl som jag gjort hitils upgraderar min i7 3770k någon gång i mitten av lanseringstiden. tycker det suger att det är nytt moderkort som gäller så det gör att upgraderingen kostar onödigt mycket.

edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/16705-intel-haswell-core-i7-...

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag har hört nämnas att det mest är laptop-modellerna som kommer ut vid release.

Permalänk
Skrivet av blärkfnuskel:

Är det kanske inte mer värt att köpa en i5 2500k om du sitter på en i3 2120?

Jag tänker att du slipper köpa nytt moderkort och det därmed blir billigare. Man klarar ju sig väldigt långt även på Sandy Bridge och på något märkligt sätt finns de fortfarande i lager: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

Bara en liten budget-tanke. Som exempel klarar jag mig väldigt bra på min lätt överklockade i7 920 och kommer nog fortfarande inte uppgradera på något år.

När jag menade uppgradera så ska jag uppgradera. ska köpa uppgraderings paket med Ram,Moderkort och processorn (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av someonekill:

När jag menade uppgradera så ska jag uppgradera. ska köpa uppgraderings paket med Ram,Moderkort och processorn (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...)

om det löser ditt problem så ja. men som personen ova sa så bättre att du endast lägger pengarna på en ny procesor. det kostar dig mindre och du har chans att spara lite cash om du nu känner att det är för lite prestanda. jag har nu ute en annons på blocket där jag säljer typ en i5 med moderkort för samma pris som en i5 2500k kostar. eftersom det nu är brott mot swecloclers att länka sin annons så nämner jag detta för dig endast. och angående upgrade att upgradera från en i3 2120 till en i5 3570k är ingen upgradering du slösar pengar på ett moderkort som du redan har så för mig är en upgradering en helt ny platform. altså haswell

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Skrivet av someonekill:

När jag menade uppgradera så ska jag uppgradera. ska köpa uppgraderings paket med Ram,Moderkort och processorn (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...)

Ok, fair enough ^^

Då röstar jag för Ivy. Fullt tillräcklig prestanda för några år framöver och du kan få det uppgraderat väldigt snart, i jämförelse med efter en möjlig papperslansering av Haswell.

Permalänk
Skrivet av Jycklo:

Har du info på det ? Länk tack;)

Är inte helt säker på vilken info du söker, men infon om Haswell hittade jag på http://en.wikipedia.org/wiki/Haswell_(microarchitecture).

De flesta grafikkorten flaskar ifall du inte streamar eller liknande, hittade inget om GTX Titan men till och med GTX 690 går att köra på en 3570k utan att CPUn flaskar.

En snabb googlesökning borde stödja allt jag sagt!

Permalänk
Skrivet av Denkunnigee:

om det löser ditt problem så ja. men som personen ova sa så bättre att du endast lägger pengarna på en ny procesor. det kostar dig mindre och du har chans att spara lite cash om du nu känner att det är för lite prestanda. jag har nu ute en annons på blocket där jag säljer typ en i5 med moderkort för samma pris som en i5 2500k kostar. eftersom det nu är brott mot swecloclers att länka sin annons så nämner jag detta för dig endast. och angående upgrade att upgradera från en i3 2120 till en i5 3570k är ingen upgradering du slösar pengar på ett moderkort som du redan har så för mig är en upgradering en helt ny platform. altså haswell

Det är så här, Jag har ett moderkort från en Acer G3610 och namnet går inte få fram(Har kollat på Moderkortets etiketter och allt man kan tänka sig vart namnet kan stå) .

Så om jag köper detta paket så vet jag vad jag har i min burk och inte något special gjort för Acer Och så är några Usb kontakter söndriga så jag får köra allt via en separat usb docka

Permalänk
Skrivet av someonekill:

Det är så här, Jag har ett moderkort från en Acer G3610 och namnet går inte få fram(Har kollat på Moderkortets etiketter och allt man kan tänka sig vart namnet kan stå) .

Så om jag köper detta paket så vet jag vad jag har i min burk och inte något special gjort för Acer Och så är några Usb kontakter söndriga så jag får köra allt via en separat usb docka

har du provat att ladda ner speccy? där står det vad moderkortet heter för mig

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

har du provat att ladda ner speccy? där står det vad moderkortet heter för mig

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en processor till en speldator med dedikerat grafikkort, så är det förmodligen inte värt att vänta på Haswell.

Ska du däremot bygga en htcp utan grafikkort, eller om du planerar att köpa en bärbar dator, så är det förmodligen värt att vänta på Haswell.

Haswell kommer förmodligen att bli ett stort steg framåt för mobila enheter (laptops, smartphones, surfplattor, mm). Dock verkar det bli lite utav en gäspning för den som vill bygga en stationär speldator.

Permalänk
Skrivet av Wittmann:

Ska du köpa en processor till en speldator med dedikerat grafikkort, så är det förmodligen inte värt att vänta på Haswell.

Ska du däremot bygga en htcp utan grafikkort, eller om du planerar att köpa en bärbar dator, så är det förmodligen värt att vänta på Haswell.

Haswell kommer förmodligen att bli ett stort steg framåt för mobila enheter (laptops, smartphones, surfplattor, mm). Dock verkar det bli lite utav en gäspning för den som vill bygga en stationär speldator.

Ska uppgradera min nuvarande stationära som har blandannat ett gtx 660 Msi