Får inte slutsteg och bas att spela bra (bil)

Permalänk

Får inte slutsteg och bas att spela bra (bil)

Hej vet inte om jag är helt rätt ute men såg att endel har skrivit om billjud och tänkte om ni kunde hjälpa mig

Jo det är så att jag har köpt ett basrör på 1200w och 200w rms? fattar inte så mkt av det men för hade en låda i innan men tog upp hela bagagen (sedan bil) och blev väldigt trött på att ställa allt i baksätet samt att basröret fick jag för 788kr.

Men när jag väl har sätt i den så finns det nästan ingen bas men när jag ändrade på stereon så fick jag bas men långt ifrån det jag spelade förut (hade en gammal mds bas men vet ej va den heter) och steget ligger på 1100w så man tycker ju att det borde pumpa på bra men det gör det inte.

Kör "bryggat" så borde få ut hela steget samt ändrat på "bas remoten" som finns till steget utan minsta resultat.

Så nu kör jag på max bas level på stereon och det kommer ju skada dörr och hatthylle högtalarna så vad ska jag göra?

Basröret: http://www.kenwood.ca/Car_Entertainment/Subwoofers/12''_Subwo...

Slutsteget: http://www.kenwood-electronics.co.uk/products/car/amplifiers/...

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kopplat och hur har du filtrerat?
Staget du länkat är ett monosteg, så bryggat det kan du inte ha gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du kopplat och hur har du filtrerat?
Staget du länkat är ett monosteg, så bryggat det kan du inte ha gjort.

Hur ska jag förklara jag har ju 2 plus och 2 minus som sitter såhär: +-+- då har jag tagit den första plusen och sista minusen så har jag fått lärt mig att brygga iaf hur bryggar man isf??

Filtrerat? vad menar du då?? har inte en aning om billjud eller rättare sagt kan jag inget om bilar

Vad är ett monosteg? är det bra eller dåligt steg jag har?

Haha känner mig helt borta när man pratar billjud och känns som det jag skriver får folk att sucka och skaka på huvudet

Permalänk
Rekordmedlem

Slutsteget har bara en kanal:
KAC-8152D High Quality Monaural Power Amplifier for Subwoofer, Rated power output (4Ω) 300W x 1 (4Ω)
Så det finns inget att brygga mellan, det är en kanal och du har bara 2 plintar att fästa kablar vid om du tex vill parallellkoppla högtalare, men brygga kan du inte göra med ett monoslutsteg, det är tekniskt omöjligt.
Du har delningsfilter nånstans som bara släpper igenom bas, slutstegets filterinställningar har du

Men det kan ju finnas flera beroende på hur du kopplat allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Slutsteget har bara en kanal:
KAC-8152D High Quality Monaural Power Amplifier for Subwoofer, Rated power output (4Ω) 300W x 1 (4Ω)
Så det finns inget att brygga mellan, det är en kanal och du har bara 2 plintar att fästa kablar vid om du tex vill parallellkoppla högtalare, men brygga kan du inte göra med ett monoslutsteg, det är tekniskt omöjligt.
Du har delningsfilter nånstans som bara släpper igenom bas, slutstegets filterinställningar har du
http://forumbilder.se/CDMBQ/kac8152.PNG

Men det kan ju finnas flera beroende på hur du kopplat allt.

Är det där dom sitter har kollat men inte hittat dom okej så det blir samma effekt hur jag än kopplar?? men är rädd att typ ha sönder basen eller något så har du något att rekommendera?? samt att hur bra orkar steget dra ut basen? är det ens en bra bas? vad menas med rms samt peak? på grund av att den är ju 1200w peak och 200w rms.

Permalänk
Rekordmedlem

Kvaliten vet jag inget om då jag inte hört prylarna, men färdigbyggda basrör brukar vara bekväma snarare än bra, de är för de som inte vill bygga själv.
Rms är kontinuerligt medelvärde och peak är toppvärdet, det brukar vara mätt på en puls som är under 1 sekund, vanligt är 10-100ms, men aldrig över en sekund för peakeffekt.
Ingenting går sönder utan att först låta illa, låter något illa så sluta spela så håller det.
Ta och läs manualen, det kan du inte gjort om du inte visste var filterkontrollerna sitter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kvaliten vet jag inget om då jag inte hört prylarna, men färdigbyggda basrör brukar vara bekväma snarare än bra, de är för de som inte vill bygga själv.
Rms är kontinuerligt medelvärde och peak är toppvärdet, det brukar vara mätt på en puls som är under 1 sekund, vanligt är 10-100ms, men aldrig över en sekund för peakeffekt.
Ingenting går sönder utan att först låta illa, låter något illa så sluta spela så håller det.
Ta och läs manualen, det kan du inte gjort om du inte visste var filterkontrollerna sitter

Okej men får ta och leka lite med det i morgon och se om det blir bättre jaha okej då vet man lite mer iaf

Ne jag har varit lat för fick steget så fick inte med något sånt så har bara ställt med remoten som finns med och det va först idag jag började söka pga att det lät bra med den gamla basen och nästan inget med denna

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kvaliten vet jag inget om då jag inte hört prylarna, men färdigbyggda basrör brukar vara bekväma snarare än bra, de är för de som inte vill bygga själv.
Rms är kontinuerligt medelvärde och peak är toppvärdet, det brukar vara mätt på en puls som är under 1 sekund, vanligt är 10-100ms, men aldrig över en sekund för peakeffekt.
Ingenting går sönder utan att först låta illa, låter något illa så sluta spela så håller det.
Ta och läs manualen, det kan du inte gjort om du inte visste var filterkontrollerna sitter

Så nu har jag öppnat och pillat lite på filterkontrollerna men vet inte hur mkt jag vågar vrida på dom två knapparna samt vad är dom 2 "av och på" knapparna för nött eller vad gör dom??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ta ett kort på filterkontrollerna med mobilen å släng upp. och hur du har kopplat, samt signalkablarna "RCA" Ska ska vi nog kunna hjälpa dej!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Basen har 200wRMS samt 4Ohm och slutsteget har 300wRMS - 4ohm mono.
Visst basen klara 1200w MAX men det är inget man sitter och lyssnar till en längre tid. Så det skall man ej bry sig.

Om jag skulle varit dig så skulle jag försöka få tag i en bas som klarar mera wRMS, det kanske funkar att det går ihop med basen/slutsteget men det skulle inte vara något jag skulle riskera.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av piercing:

ta ett kort på filterkontrollerna med mobilen å släng upp. och hur du har kopplat, samt signalkablarna "RCA" Ska ska vi nog kunna hjälpa dej!

Ska jag bara lägga upp länkar isf? jag har kopplat + till + och - till - mer än det har jag inte gjort hehe

Skrivet av Saxn:

Basen har 200wRMS samt 4Ohm och slutsteget har 300wRMS - 4ohm mono.
Visst basen klara 1200w MAX men det är inget man sitter och lyssnar till en längre tid. Så det skall man ej bry sig.

Om jag skulle varit dig så skulle jag försöka få tag i en bas som klarar mera wRMS, det kanske funkar att det går ihop med basen/slutsteget men det skulle inte vara något jag skulle riskera.

Okej så tycker du att jag ska åka tillbaka med den? för basen jag hade innan va en mds fanatic power 12" men vet inte vilken beteckning tyvärr så watt och rms har jag ingen aning om.
Men själva ljudet på basröret är bra ibland men annars är det som om luften trycks ut genom högtalaren och det är ju inte bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har 8125D ?
ISF är infra sonic filter, dvs om du vill beskära staget neråt, du kan välja på 15Hz, 25Hz eller fullregister (off)
LPF är low pass frequency dvs var du delar steget uppåt i frekvens.
Phase är en faskontroll som ska justeras beroende på hur högtalarna ska samverka ( fasas ) mot övriga högtalare.
Sensitivity är ingångskänsligheten, dvs nivån.

IBF kan du troligen ställa på 25 eftersom basröret bara ska spela till 40 Hz enligt manualen.
Fasen justerar du genom att först ställa lpf på 200 sedan lyssnar du ( sittande i bilen) på nån musik med bas och justerar fasen till det läge som ger starkast ljud. Ändra inga nivåer utan bara fasen, det läge som låter starkast är rätt.
Sedan justerar du delningen uppåt så basen kommer in där dina toppar börjar rulla av neråt, det är svårt att säga var det sker så prova.
Nivån justerar du så att basen låter lika starkt som topparna om du tex spelar nått tonsvep eller rosa brus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Huvudenheten ger maxeffekt vid ca 85-95% så provspela gärna högt å lyssna så att inget låter illa för då får du dra ner på basen och resten av högtalarna!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

va har du för huvudenhet å vad för bil ?

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har 8125D ?
ISF är infra sonic filter, dvs om du vill beskära staget neråt, du kan välja på 15Hz, 25Hz eller fullregister (off)
LPF är low pass frequency dvs var du delar steget uppåt i frekvens.
Phase är en faskontroll som ska justeras beroende på hur högtalarna ska samverka ( fasas ) mot övriga högtalare.
Sensitivity är ingångskänsligheten, dvs nivån.

IBF kan du troligen ställa på 25 eftersom basröret bara ska spela till 40 Hz enligt manualen.
Fasen justerar du genom att först ställa lpf på 200 sedan lyssnar du ( sittande i bilen) på nån musik med bas och justerar fasen till det läge som ger starkast ljud. Ändra inga nivåer utan bara fasen, det läge som låter starkast är rätt.
Sedan justerar du delningen uppåt så basen kommer in där dina toppar börjar rulla av neråt, det är svårt att säga var det sker så prova.
Nivån justerar du så att basen låter lika starkt som topparna om du tex spelar nått tonsvep eller rosa brus.

Okej tackar men blir lite knepigt då steget är ju i bagagen men har ju den remoten till den som jag tror är samma kontroll som lpf:en på steget.

Hur menar du med "där dina toppar börjar rulla av neråt"?

Vet du någon bra låt eller liknande för bas som man kan använda?

Permalänk
Medlem

du få ju ställa in på steget å sen lyssna, sen upprepa tills de e bra!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av piercing:

Huvudenheten ger maxeffekt vid ca 85-95% så provspela gärna högt å lyssna så att inget låter illa för då får du dra ner på basen och resten av högtalarna!

Skrivet av piercing:

va har du för huvudenhet å vad för bil ?

Skrivet av piercing:

du få ju ställa in på steget å sen lyssna, sen upprepa tills de e bra!

Jo jag gjorde det samt spela högt men inte så extremt högt men blir inte bra och låter som den slår över på något vis.

Jag har en kenwood KDC-4051U: http://www.kenwood-electronics.co.uk/products/car/cd_receiver...

Edit: jag har en volvo 940 sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Basen har 200wRMS samt 4Ohm och slutsteget har 300wRMS - 4ohm mono.
Visst basen klara 1200w MAX men det är inget man sitter och lyssnar till en längre tid. Så det skall man ej bry sig.

Om jag skulle varit dig så skulle jag försöka få tag i en bas som klarar mera wRMS, det kanske funkar att det går ihop med basen/slutsteget men det skulle inte vara något jag skulle riskera.

För att reda ut lite grejer här som jag tror kan vara nyttigt för detta forum så skulle jag bara vilja flika in med några förklaringar.
Tar det så enkelt som möjligt, så inget rage

Om vi säger att steget lämnar mer effekt än vad basen är speccad för att klara av så är det absolut ingen fara, snarare tvärt om.
Om en bas får för lite effekt så kommer det troligtvis börja dista (man försöker spela högre och därmed så klipper ljudsignalerna eftersom steget inte orkar driva) och basen kan då gå sönder.

Man "lyssnar" heller inte på 1200W. Steget kommer aldrig lämna den effekten, PEAK är helt ointressant då det inte ger någon som helst info.
Det finns något som kallas för verkningsgrad och steget har aldrig 100% verkningsgrad hela tiden så vid normal användning kommer effekten ut vara betydligt mindre än vad som står på pappret.

Värt att nämna är att en bas är ett motstånd för steget, t ex 2ohm eller 4 ohm.
Vid mindre motstånd kan steget lämna mer effekt. Detta kräver dock att steget klarar av mindre motstånd.
Dvs ett steg har inga ohm, det är basen som har.

Ursäkta om min beskrivning är lite rörig, är inte så bra på att förklara, hoppas det är till hjälp iaf
Orkar inte leta upp källa på allt eftersom jag är på jobbet, men har haft billjud som hobby under många år samt känner många utställare och bilbyggare som kan ämnet.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Azpire:

För att reda ut lite grejer här som jag tror kan vara nyttigt för detta forum så skulle jag bara vilja flika in med några förklaringar.
Tar det så enkelt som möjligt, så inget rage

Om vi säger att steget lämnar mer effekt än vad basen är speccad för att klara av så är det absolut ingen fara, snarare tvärt om.
Om en bas får för lite effekt så kommer det troligtvis börja dista (man försöker spela högre och därmed så klipper ljudsignalerna eftersom steget inte orkar driva) och basen kan då gå sönder.

Man "lyssnar" heller inte på 1200W. Steget kommer aldrig lämna den effekten, PEAK är helt ointressant då det inte ger någon som helst info.
Det finns något som kallas för verkningsgrad och steget har aldrig 100% verkningsgrad hela tiden så vid normal användning kommer effekten ut vara betydligt mindre än vad som står på pappret.

Värt att nämna är att en bas är ett motstånd för steget, t ex 2ohm eller 4 ohm.
Vid mindre motstånd kan steget lämna mer effekt. Detta kräver dock att steget klarar av mindre motstånd.
Dvs ett steg har inga ohm, det är basen som har.

Ursäkta om min beskrivning är lite rörig, är inte så bra på att förklara, hoppas det är till hjälp iaf
Orkar inte leta upp källa på allt eftersom jag är på jobbet, men har haft billjud som hobby under många år samt känner många utställare och bilbyggare som kan ämnet.

Okej så du menar att det jag har funkar bra? så det är bara justeringarna man ska febbla med för att det ska bli bra? för har ju även en remote som är framme vid stereon som det står Frequency (hz) 40-100 på men vad ska man börja med?? kör på 40 nu och det låter bäst enligt mitt tycke för brukar inte använda remoten förutom db ratten.

http://www.sonicelectronix.com/pictures_new.php?id=5902&pictu...

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du har ingen fjärr till delningsfiltret, det du har på fjärren är en "tonkontroll" :

BOOST LEVEL (Bass boost level) control (KAC-9152D/8152D only)
Sets the level by which the low frequency range should be boosted.
* FREQUENCY (Bass boost frequency) control (KAC-9152D/8152D only)
Sets the center frequency around which the low frequency range should be
boosted.

Den ska stå på "0 Boost" när du justerar in delningsfilter och nivå.
SAMTLIGA tonkontroller ( även i huvudenheten) ska vara i neutralläge när du justerar in delningsfilter och nivåer på slutsteg, du ska aldrig göra grundinställningar med aktiverade tonkontroller, då rattar du bort dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej du har ingen fjärr till delningsfiltret, det du har på fjärren är en "tonkontroll" :

BOOST LEVEL (Bass boost level) control (KAC-9152D/8152D only)
Sets the level by which the low frequency range should be boosted.
* FREQUENCY (Bass boost frequency) control (KAC-9152D/8152D only)
Sets the center frequency around which the low frequency range should be
boosted.

Den ska stå på "0 Boost" när du justerar in delningsfilter och nivå.
SAMTLIGA tonkontroller ( även i huvudenheten) ska vara i neutralläge när du justerar in delningsfilter och nivåer på slutsteg, du ska aldrig göra grundinställningar med aktiverade tonkontroller, då rattar du bort dig.

Okej men slutade med att jag gick tillbaka med den pga att den inte gick att få bra men när jag sätte i min gamla så gick det rätt fort å få bra så nu pumpar det förfullt igen

Permalänk
Medlem

stirra dig inte blind på rms-watt, det gör betydligt mer vilken bil & hur du har dragit samt kvalite på kablar gör rätt mkt. Att du inte får samma tryck i röret som med basen törs jag nästan lova dig, vad jag vet så har man väl basrören till att komplettera baslådan i bak med?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Om du köper dej ett JL rör med en 6,5" bas å monterar den fram under handsfacket (om den får platts vill säga) så lovar jag dej att de kommer rocka satan i gatan!! Har sj jl's 6,5" å den spelar bättre än dom flesta 10:or och 12:or.
Rapp som fasiken å tryck i bröstet!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

En fråga som poppar upp i huvudet är hur du har röret liggandes...

Innan jag vet det kan jag inte uttala mig.

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

stirra dig inte blind på rms-watt, det gör betydligt mer vilken bil & hur du har dragit samt kvalite på kablar gör rätt mkt. Att du inte får samma tryck i röret som med basen törs jag nästan lova dig, vad jag vet så har man väl basrören till att komplettera baslådan i bak med?

Det är ju oftast peak watten man glor på tänker inte ens på rms knepigt nog.

Skrivet av piercing:

Om du köper dej ett JL rör med en 6,5" bas å monterar den fram under handsfacket (om den får platts vill säga) så lovar jag dej att de kommer rocka satan i gatan!! Har sj jl's 6,5" å den spelar bättre än dom flesta 10:or och 12:or.
Rapp som fasiken å tryck i bröstet!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo han som jag pratade med sa att han hade en sån liten bas och han sa att den spela ifrån den stora tuben

Skrivet av Lonefox:

En fråga som poppar upp i huvudet är hur du har röret liggandes...

Innan jag vet det kan jag inte uttala mig.

Jag hade den liggandes i bagagen bakom ryggstödet så den hade ca 30 cm utrymme från båda hållen.