Uppgradera grafikkort, Har GTX465, byta till vad parad med Q6600@3.9Ghz

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort, Har GTX465, byta till vad parad med Q6600@3.9Ghz

Tjena,

Sitter på en Q6600@3.9Ghz och ett GTX465@800Mhz idag men nu vill jag ha ett nytt grafikkort. Vad tror ni min gamla quad orkar med?
Jag köper gärna både begagnat och nytt men helst begagnat för bättre bang/buck. Vad tror ni en Q6600 orkar med?

Jag kör 1920x1200 upplösning.

Låt förslagen hagla

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

i 3,9 ghz klarar den rätt många kort, men gtx 570 skulle jag tro passa bra
alt hd 7850, 7870, 6950, 5970, gtx 580

Permalänk
Medlem

som tidigare sagt hd 7850 och hd 7870 och även gtx 660 (du kan ju gå högre ifall du tänkt byta ut delar mot bättre mot slutet av 2013 t ex :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om du vill uppgradera så skulle jag köpa ett 7850/7870 inte 560ti,6870 eftersom dom är likvärdiga.

Permalänk
Medlem

För att det ska vara lönt tycker jag du ska uppgradera till minst ett GTX 660/580 eller ett 7870.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Budget? Vad skall du spela?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Saken är väll den att din processor inte riktigt hänger med. så som det är nu(q6600 är rätt bra slöare än bulldozer)

En AMD FX 4100 är en uppgradering mot det du har så en ny cpu skulle ju inte vara helt fel för dig!

Ditt grafikkort är igentligen inte dåligt då det presterar lite under ett 560Ti!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Som budget har jag upp mot 1500kr och spel jag spelar är krävande titlar. Har spelat Crysis-serien. Spelar även BF-serien och FB3 är ju rätt krävande. Spelar också Skyrim.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag testade ett 7850 2GB i min burk. Dock bara klockad till 3.2Ghz och jag låg på ca 90% GPUanvändning i BF3. Tror det var mina minnen som var den största flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Funderar på ett begagnat 7950, kostar ju strax över 2100kr ny så ett sånt måste man ju kunna få tag i för Runt 1200-1300kr tycker man.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ett GTX660 2GB för 1300kr. Skulle bli en rejäl uppgradering va?

Svalare och 2GB minne kändes lockande. Bara att det är ordentligt med krut på gpun i grunden så.

Tester jag kollat på ser ju bra ut. Ligger strax under GTX580 prestandamässigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle bli en rätt bra uppgradering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Vad tror ni om ett GTX660 2GB för 1300kr. Skulle bli en rejäl uppgradering va?

Svalare och 2GB minne kändes lockande. Bara att det är ordentligt med krut på gpun i grunden så.

Tester jag kollat på ser ju bra ut. Ligger strax under GTX580 prestandamässigt.

Helt klart ett bra byte då ju även nVidia tycker just det kortet är deras choice om man byter från ett 460/465.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fasen också, nu är jag i valet mellan ett GTX660 och ett HD7950. Mitt största problem är längden på HD7950, jag tror att det blir aningens för långt om jag inte moddar chassit. Jag har en eheimpump i botten som kortet förmodligen kommer ta i.

Utan att jag ens orkar kolla själv, visst är ett GTX465 som jag har nu, kortare än ett HD7950? Och visst är ett GTX660 typ lika långt som ett GTX465? Eller är GTX660 rent utav kortare?

Jag ska ju vattenkyla så kylarnas längd räknar jag inte med utan bara pcbn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Saken är väll den att din processor inte riktigt hänger med. så som det är nu(q6600 är rätt bra slöare än bulldozer)

En AMD FX 4100 är en uppgradering mot det du har så en ny cpu skulle ju inte vara helt fel för dig!

Ditt grafikkort är igentligen inte dåligt då det presterar lite under ett 560Ti!

Q6600 @ 3.9 ghz är bra mkt snabbare än fx4100

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Vad tror ni om ett GTX660 2GB för 1300kr. Skulle bli en rejäl uppgradering va?

Svalare och 2GB minne kändes lockande. Bara att det är ordentligt med krut på gpun i grunden så.

Tester jag kollat på ser ju bra ut. Ligger strax under GTX580 prestandamässigt.

GTX 660 är med uppdaterade drivare lite snabbare har jag för mig!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Q6600 @ 3.9 ghz är bra mkt snabbare än fx4100

Ja jag har varit väldigt snål med just byte utav cpu, moderkort och minne eftersom det ändå känts som att min cpu har räckt till i de flesta spel. Det känns än idag som att det är grafikkortet som kommer göra mest för spelen även om det är en väldigt gammal cpu också.

Jag köpte mitt GTX465 för 650kr och jag vill fortsätta att köpa prylarna billigt om det går så då tyckte jag att ett GTX660 för 1300kr lät bra, MEN då funderade jag på om jag skulle lägga en femhundring till på ett HD7950 3GB istället. Ett sånt överklockar väl bättre också. Det ska vattenkylas så kylning finns det. Ett överklockat GTX465 slukar rejält med kräm och det kyls ned utan problem som det ser ut idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Ja jag har varit väldigt snål med just byte utav cpu, moderkort och minne eftersom det ändå känts som att min cpu har räckt till i de flesta spel. Det känns än idag som att det är grafikkortet som kommer göra mest för spelen även om det är en väldigt gammal cpu också.

Jag köpte mitt GTX465 för 650kr och jag vill fortsätta att köpa prylarna billigt om det går så då tyckte jag att ett GTX660 för 1300kr lät bra, MEN då funderade jag på om jag skulle lägga en femhundring till på ett HD7950 3GB istället. Ett sånt överklockar väl bättre också. Det ska vattenkylas så kylning finns det. Ett överklockat GTX465 slukar rejält med kräm och det kyls ned utan problem som det ser ut idag.

en fråga bara, vad kommer du göra med ditt 465? skulle du kunna tänka dig att sälja den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Ja jag har varit väldigt snål med just byte utav cpu, moderkort och minne eftersom det ändå känts som att min cpu har räckt till i de flesta spel. Det känns än idag som att det är grafikkortet som kommer göra mest för spelen även om det är en väldigt gammal cpu också.

Jag köpte mitt GTX465 för 650kr och jag vill fortsätta att köpa prylarna billigt om det går så då tyckte jag att ett GTX660 för 1300kr lät bra, MEN då funderade jag på om jag skulle lägga en femhundring till på ett HD7950 3GB istället. Ett sånt överklockar väl bättre också. Det ska vattenkylas så kylning finns det. Ett överklockat GTX465 slukar rejält med kräm och det kyls ned utan problem som det ser ut idag.

Har du mycket kvar till ett längre kort i lådan? Vilket HD7950 är det? GTX660 är oftast i ungefär samma längd som "normala" GTX465. Dock fans/finns det ju Gainwards kort som har ett kortare utförande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

en fråga bara, vad kommer du göra med ditt 465? skulle du kunna tänka dig att sälja den?

Ja visst kan jag sälja det. Ska bara bestämma mig vilket kort jag ska köpa först. Är du intresserad så kan vi höras.

Skrivet av Jalle64:

Har du mycket kvar till ett längre kort i lådan? Vilket HD7950 är det? GTX660 är oftast i ungefär samma längd som "normala" GTX465. Dock fans/finns det ju Gainwards kort som har ett kortare utförande.

Det är ett standardlängdskort HD7950 Sapphire 3GB. Jag kan möjligen få till 2-3cm till utan att modda. Skulle jag byta pump så skulle jag få 10 cm till i lådan. Den står i fronten på botten och slangen går precis där grafikkortet slutar. Kollar du mitt galleri så ser du bilder på det hela där.
Det GTX465 jag har är ett Zotac har jag för mig och det är "normallångt"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på 660 och 660ti, blanda inte ihop dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Ja visst kan jag sälja det. Ska bara bestämma mig vilket kort jag ska köpa först. Är du intresserad så kan vi höras.

Det är ett standardlängdskort HD7950 Sapphire 3GB. Jag kan möjligen få till 2-3cm till utan att modda. Skulle jag byta pump så skulle jag få 10 cm till i lådan. Den står i fronten på botten och slangen går precis där grafikkortet slutar. Kollar du mitt galleri så ser du bilder på det hela där.
Det GTX465 jag har är ett Zotac har jag för mig och det är "normallångt"

Det kortet HD7950:t är 265mm långt, så du får helt enkelt mäta.

Skrivet av Ernesto:

Det är stor skillnad på 660 och 660ti, blanda inte ihop dem.

Vad fick dig att nämna Ti:t? Detta har vi inte kommit i närheten att nämna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kortet HD7950:t är 265mm långt, så du får helt enkelt mäta.

Som jag ser det så verkar GTX465 vara 241mm

Ett GTX660 pcb verkar bara vara 171mm och med kylaren så är det också 241mm

The exposed printed circuit board on the backside of the video card reveals an interesting discovery: GeForce GTX 660 uses a much smaller PCB than the profile suggests. Past GeForce products generally use a shroud to cover the entire length of the circuit board, but with GTX 660 the PCB measures only 6.75" of this 9.5" card, with a 2.5" extension to support the cooling fan.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Vissa HD7950 kan vara upp till 280mm ser jag också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Som jag ser det så verkar GTX465 vara 241mm

Ett GTX660 pcb verkar bara vara 171mm och med kylaren så är det också 241mm

The exposed printed circuit board on the backside of the video card reveals an interesting discovery: GeForce GTX 660 uses a much smaller PCB than the profile suggests. Past GeForce products generally use a shroud to cover the entire length of the circuit board, but with GTX 660 the PCB measures only 6.75" of this 9.5" card, with a 2.5" extension to support the cooling fan.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Japp så är är det med 660:t. Har ett från GB.
Nu har du längderna iaf så då ....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja det skulle kunna få plats med ett HD7950, lådan pallar runt 30cm bara jag ordnar till kablar och slangar lite snyggare.

Men då är ju frågan om min cpu kommer att orka med att mata ett HD7950 eller om jag ska nöja mig med ett GTX660.

Vad säger juryn om det? Jag kommer ju klocka skiten ut korten om det ger något vill säga, eller om cpun bromsar före.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blade80:

Ja det skulle kunna få plats med ett HD7950, lådan pallar runt 30cm bara jag ordnar till kablar och slangar lite snyggare.

Men då är ju frågan om min cpu kommer att orka med att mata ett HD7950 eller om jag ska nöja mig med ett GTX660.

Vad säger juryn om det? Jag kommer ju klocka skiten ut korten om det ger något vill säga, eller om cpun bromsar före.

Med den överklocken skulle jag påstå att den inte kommer att flaska HD7950:t iaf. Hur stor skillnad det blir mellan det (HD7950) och GTX660 är ju lite olika beroende på spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med den överklocken skulle jag påstå att den inte kommer att flaska HD7950:t iaf. Hur stor skillnad det blir mellan det (HD7950) och GTX660 är ju lite olika beroende på spel.

Nu kom jag på en sak till också. På mitt nuvarande kort så är det en täckplatta över vrm och minnen så det finns lite kylning där på. Hur ser olika HD7950 kort ut? Är det ett standardkort jag ska jaga eller hur vet man hur det ser ut under kylaren?

Det vore ju perfekt om jag bara behöver ta bort gpu-kylaren och sätta dit vattenblocket. Jag har bara ett gpu-block och inget heltäckande block.
Annars måste man jaga flänsar som passar till vrm och minnen och kan jag slippa det så vore det bra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig nu. Det blev ett GTX660. Men så klart jävlas det. Det går inte att få in drivare. Felkod 42. Har rensat allt som har med drivare att göra. Vad är det som strular?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar funkar det. Att de ska behöva strula alltså. Jag har en fundering. Har bara en DVI-I nu så jag kan inte köra båda skärmarna. DVI-D ken ju inte köra vga ut. Kan displayport köra vga?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det går säkert med adapter, men det låter dumt att köra VGA? Har du en monitor från 1800-talet eller? Kör digitalt om du kan.