Chassi som är tyst och har bra kylning!

Permalänk
Medlem

Chassi som är tyst och har bra kylning!

Funderar på att byta chassi nu när jag uppgraderar det mesta i min dator. Har kollat på detta.
http://www.inet.se/produkt/6911668/zalman-z11-plus-svart

Har detta sedan innan, men haft lite problem med det.
http://www.inet.se/produkt/6911655/nzxt-guardian-921-svart-bl...

Finns det något annat som jag kan köpa som är bättre och inte dyrt?

Permalänk
Medlem

Först och främst så är det ju inte chassit som har "bra kylning" utan bra ventilation, och väljer du bara tysta fläktar så kan man ha vilket chassi som helst.

Dock kan man få det ännu tystare med ett ljuddämpat chassi.

Jag skulle rekomendera ett Fractal Design r4 eller ett Antec p280 och tysta fläktar.

Permalänk

Ett Fractal Design R4 skulle jag definitivt kört på.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts ovan vilket chassi som helst går att göra tyst med rätt typ av fläktar dom du länkat är väll inte riktigt optimerad för vara tysta.

Fractal design define serie som sagts ovan är riktigt trevliga ljuddämpade chassi där man kan välja till ett fönster om man nu vill ha de.
Antec p280 som sas också väldigt bra chassi.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Dom 2 som nämnts verkar vara bra. Jag bör märka skillnad mot det som jag har nu?
I nuläget har jag bara tänkt köpa en cpu fläkt. Funderar på denna då:
http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Är den tyst?
övriga fläktar får man byta ut sen om jag känner att det behövs.

Permalänk
Medlem

Finns bättre chassi för dom pengarna än dom chassina du länka, och bara för något "verkar" vara bra betyder inte att det är de och massa andra har gett andra förslag än dom du föreslog du la fram så förmodligen tycker väll andra också de finns bättre alternativ för den pengen och med den beskrivningen du gav av vad du va ute efter, slutligen är det ju ändå ditt val.

Varför jag skriver som jag skriver är chassina är för någon som vill ha "bling bling" och luftflöde och inte för att det ska vara tyst sen kanske din definition av tyst är något annat än resten men men..

Personligen när jag har zalman tänker jag inte på chassi utan kylare vilket dom var bra på för bra många år sen idag verkar det inte komma ut så mycket produkter från dom iaf inte som når Sverige.

Övergår vi till nzxt chassit du länka är de väldigt plastigt och inte värt pengarna ett dugg tycker jag, på dom ställe där e plåt är den tunn.

Något som båda chassina har gemensamt är att dom är över prissatta du kan få betydligt bättre chassi för dom pengarna.
Sedan skulle jag nog inte heller säga att något av chassina är optimalt för kabeldragning något man vill ha snyggt om man nu ska ha ett fönster anser jag, zalman chassit är lite bättre än nzxt men fortfarande långt ifrån vad andra chassi kan leverera i samma prisklass.

Ja den kylaren är tyst, och kyler extremt bra tänk dock på höjden på kylaren så att den passar i chassit du väljer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Antec P280 är ett riktigt trevligt chassi, den har bl.a inbyggd fläktkontroller(som sitter på baksidan...) så man kan få den relativt tyst, även med fläktarna som följer med. Annars byt ut till tystare, typ Noctua.
Ett chassi som är rymligt och grymt lätt att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Finns bättre chassi för dom pengarna än dom chassina du länka, och bara för något "verkar" vara bra betyder inte att det är de och massa andra har gett andra förslag än dom du föreslog du la fram så förmodligen tycker väll andra också de finns bättre alternativ för den pengen och med den beskrivningen du gav av vad du va ute efter, slutligen är det ju ändå ditt val.

Varför jag skriver som jag skriver är chassina är för någon som vill ha "bling bling" och luftflöde och inte för att det ska vara tyst sen kanske din definition av tyst är något annat än resten men men..

Personligen när jag har zalman tänker jag inte på chassi utan kylare vilket dom var bra på för bra många år sen idag verkar det inte komma ut så mycket produkter från dom iaf inte som når Sverige.

Övergår vi till nzxt chassit du länka är de väldigt plastigt och inte värt pengarna ett dugg tycker jag, på dom ställe där e plåt är den tunn.

Något som båda chassina har gemensamt är att dom är över prissatta du kan få betydligt bättre chassi för dom pengarna.
Sedan skulle jag nog inte heller säga att något av chassina är optimalt för kabeldragning något man vill ha snyggt om man nu ska ha ett fönster anser jag, zalman chassit är lite bättre än nzxt men fortfarande långt ifrån vad andra chassi kan leverera i samma prisklass.

Ja den kylaren är tyst, och kyler extremt bra tänk dock på höjden på kylaren så att den passar i chassit du väljer.

nzxt chassit har jag idag och är inte helt nöjd. Ville förtydliga det.
Dom jag menade är de 2 andra som nämnts i tråden som såg bra ut när de gäller kylning samt att ljuddämpning.

Permalänk
Skrivet av 0zk:

nzxt chassit har jag idag och är inte helt nöjd. Ville förtydliga det.
Dom jag menade är de 2 andra som nämnts i tråden som såg bra ut när de gäller kylning samt att ljuddämpning.

http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s... är ett grymt chassi har ett define mini från dom väldigt tyst
Länk till test http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

I önskad prisklass, FD Define R4. Om du har plats för ett större chassi och vill betala en hundring till: Antec P280 (det är högre, bredare och djupare).

CPU-kylaren du funderar på är välprövad och kritikerrosad och får plats (160mm på höjden) i såväl Antec P280 som FD Define R4. Det kan dock bli problem med minnena och platsen närmast kylaren används och minnesstickan är för hög (T ex Corsair Vengeange har dokumenterade svårigheter att samexistera med stora Towerkylare).

Permalänk
Skrivet av Mars:

I önskad prisklass, FD Define R4. Om du har plats för ett större chassi och vill betala en hundring till: Antec P280 (det är högre, bredare och djupare).

CPU-kylaren du funderar på är välprövad och kritikerrosad och får plats (160mm på höjden) i såväl Antec P280 som FD Define R4. Det kan dock bli problem med minnena och platsen närmast kylaren används och minnesstickan är för hög (T ex Corsair Vengeange har dokumenterade svårigheter att samexistera med stora Towerkylare).

han ska ha vengeance low profile så det är inga problem

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Om du vill gå på faktiska siffror vilken som är tystast och som kyler bra så presterar Nanoxia Deep Silence 1 bättre än P280 och Definre R4

Siffror som backar upp detta:

http://www.hw-journal.de/index.php/testberichte/gehaeuse/637-...

http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

http://www.xtremehardware.com/recensioni/case-e-modding/nanox...

Tyvärr testar inte Sweclockers hur bra chassina presterar. Tycker det är konstigt att något som faktiskt presterar bättre siffror i riktiga tester med riktig utrustning kan enligt folk klassas som en "sämre kopia".

Det enda jag tyckte var dåligt när jag gick över var att Define R4 hade rikligare kabelutrymme där bak. Men jag ville ha marknadens tystaste chassi då jag har min dator i sovrummet, så fick offra detta.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Om du vill gå på faktiska siffror vilken som är tystast och som kyler bra så presterar Nanoxia Deep Silence 1 bättre än P280 och Definre R4

Siffror som backar upp detta:

http://www.hw-journal.de/index.php/testberichte/gehaeuse/637-...

http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

http://www.xtremehardware.com/recensioni/case-e-modding/nanox...

Tyvärr testar inte Sweclockers hur bra chassina presterar. Tycker det är konstigt att något som faktiskt presterar bättre siffror i riktiga tester med riktig utrustning kan enligt folk klassas som en "sämre kopia".

Det enda jag tyckte var dåligt när jag gick över var att Define R4 hade rikligare kabelutrymme där bak. Men jag ville ha marknadens tystaste chassi då jag har min dator i sovrummet, så fick offra detta.

Och enligt SPCR presterar det sämre än ett Define R2.

http://www.silentpcreview.com/article1327-page6.html

Sanningen är nog att de ligger så nära varandra i prestanda att komponentvalet man testar med kan göra att testerna visar olika. Vilket som av de chassina lär vara ett bra val om man är ute efter tystnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Och enligt SPCR presterar det sämre än ett Define R2.

http://www.silentpcreview.com/article1327-page6.html

Sanningen är nog att de ligger så nära varandra i prestanda att komponentvalet man testar med kan göra att testerna visar olika. Vilket som av de chassina lär vara ett bra val om man är ute efter tystnad.

I stand corrected. Grymt test.

Väldigt mysko att det skiljer så mycket mellan detta testet och de övriga. Synd att R4 inte är med utan R2.

Dessutom så kör testet inte på Low fan speed (5v) utan noise mäts på mid och high speed, lite underligt i tysthets test.

Problemet med dBA är ju ändå att även små skillnader kan uppfattas som högt. +3 dBA uppfattas t ex över 20% mer högljut, + 6 dBA är över 50% osv. Så även små skillnader är a och o.

Jag har inga monster komponenter i min rigg utan är helt fokuserad på ljudet. Så klarar mig på Low fan speed.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

som några sagt ovan, man kan få de flesta chassin tysta och ändå ha bra kylning i dem.

i mitt nzxt h2 chassi så är det gööör tyst nu när jag hittade min trogna gamla fläktkontroller som drog ner volten på mina fläktar och då såklart varvtalen, plus att jag hade några packningsark över från vattenpumpsbyte i en av familjens bilar. Dessa ark funkar väldigt bra att dämpa vibrationer från de saker som mekaniskt skakar i H2:an som fläktar/fläkthållare, Hårddisk(vaggorna) och PSU osv.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar Fractal Design Define R4 eller Arc R2. Båda är nära oslagbara i prisklassen och är proppfulla med funktioner.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

I stand corrected. Grymt test.

Väldigt mysko att det skiljer så mycket mellan detta testet och de övriga. Synd att R4 inte är med utan R2.

Dessutom så kör testet inte på Low fan speed (5v) utan noise mäts på mid och high speed, lite underligt i tysthets test.

Problemet med dBA är ju ändå att även små skillnader kan uppfattas som högt. +3 dBA uppfattas t ex över 20% mer högljut, + 6 dBA är över 50% osv. Så även små skillnader är a och o.

Jag har inga monster komponenter i min rigg utan är helt fokuserad på ljudet. Så klarar mig på Low fan speed.

Så som jag har uppfattat det efter att ha läst ett gäng tester om DS1 så blir resultatet bättre med hög hastighet på chassifläktarna om du har kraftfulla komponenter i chassit som alstrar mycket värme. Kör du ett svagare system går det förmodligen att köra på lägre hastighet och ändå behålla tillräcklig kylning för att inte grafikkorts- och processor-fläktarna skall varva upp så mycket att de höjer ljudnivån över vad chassifläktarna genererar.

Permalänk
Medlem

Så de jag borde välja mellan är p280 eller r4? har ingen aning om vilket man borde ta.

Sett sweclockers genomgång av båda och det är nån cpu sladd som är för kort?

Permalänk
Skrivet av 0zk:

Sett sweclockers genomgång av båda och det är nån cpu sladd som är för kort?

Detta beror helt och hållet på längden på kablarna hos nätaggregatet du har/har tänkt att köpa. I värsta fall får du köpa en 8-pins-förlängningskabel, vilket går på ungefär 100 kronor som mest. Det är ingen stor grej alltså.

Permalänk
Medlem

Silverstone FT03? Intressant lösning med fläktarna i botten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Detta beror helt och hållet på längden på kablarna hos nätaggregatet du har/har tänkt att köpa. I värsta fall får du köpa en 8-pins-förlängningskabel, vilket går på ungefär 100 kronor som mest. Det är ingen stor grej alltså.

Har ett corsair som är säkert 5 år gammalt. Kommer ju inte ta loss det innan nya delarna har kommit.