LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med en fungerande skärm igen

Jag följde era råd och gjorde det själv. Lödningen var hur enkelt som hellst, men att ta bort de gamla kondensatorerna var ett jäkla jobb. Jag fick aldrig tennsugen att fungera nåt vidare, antagligen gjorde jag fel, och med flätan tog det ett bra tag. Men det gick till slut!

Nu kan jag andas igen. Efter 2 veckor med min 12 tum bärbara var det nära jag fick skriva in mig på närmaste psykhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostrau:

Nu sitter jag med en fungerande skärm igen

Jag följde era råd och gjorde det själv. Lödningen var hur enkelt som hellst, men att ta bort de gamla kondensatorerna var ett jäkla jobb. Jag fick aldrig tennsugen att fungera nåt vidare, antagligen gjorde jag fel, och med flätan tog det ett bra tag. Men det gick till slut!

Nu kan jag andas igen. Efter 2 veckor med min 12 tum bärbara var det nära jag fick skriva in mig på närmaste psykhus.

Felet du gjorde var att försöka använda tennsug eller fläta. Värm och dra, värm och stoppa dit de nya. Lite extra tenn ifall det är så att det känns som om att det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Felet du gjorde var att försöka använda tennsug eller fläta. Värm och dra, värm och stoppa dit de nya. Lite extra tenn ifall det är så att det känns som om att det behövs.

Bra dum jag känner mig nu... Där satt jag och slet i en timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostrau:

Bra dum jag känner mig nu... Där satt jag och slet i en timme

Jag skrev det i mitt första svar till dig. Gjorde själv felet

Permalänk
Medlem

Har en av första generation framför mig som fungerar fortfarande men är sugen på en ny (tror jag)

Tittat på en samsung S23A750D men som de verkar så kan denna skärm stå sig rätt bra fortfarande.
Är det värt att byta eller ska den får fortsätta vara i drift?

Tack på förhand
Micke

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mice:

Har en av första generation framför mig som fungerar fortfarande men är sugen på en ny (tror jag)

Tittat på en samsung S23A750D men som de verkar så kan denna skärm stå sig rätt bra fortfarande.
Är det värt att byta eller ska den får fortsätta vara i drift?

Tack på förhand
Micke

Byta inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mice:

Har en av första generation framför mig som fungerar fortfarande men är sugen på en ny (tror jag)

Tittat på en samsung S23A750D men som de verkar så kan denna skärm stå sig rätt bra fortfarande.
Är det värt att byta eller ska den får fortsätta vara i drift?

Tack på förhand
Micke

Köp inte ner dig.

Du kommer troligen tycka att Samsungen har bättre färger då de är mer överdrivna, men det är de inte.

Köp den och använd båda. 120hzaren för spel och film, LGn för resten.

Permalänk
Medlem

Tackar för lite svar.

Vart å kikat lite på skärmar och det verkar som den står sig rätt bra fortfarande så hoppas den håller ihop tills de kommer någon ny som är värd att uppgradera till.

Mvh
Micke

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Okey, här kommer en mer komplett guide på problemet med att skärmen har problem med

Okey, här kommer en mer komplett guide på problemet med att skärmen har problem med att gå ur sleep-mode. Ifall skärmen har problem med detta kommer den strax dö helt och det går att laga. Fixade min egna idag med hjälp av svaren två sidor tillbaka, men jag fick goggla lite för att få det att fungera. Därför postar jag en lösning här för de som knappt hållt i en lödkolv.

1. Gå in på https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=67-233-57 och beställ två stycken. Dessa är inte exakt de som sitter på, men det var en på sida 34 i denna tråden som föreslog dessa istället för att han hade hört bra om dem. De fungerade mycket bra och håller säkert längre än de billigare. Dessa kostar totalt 19kr istället för 12kr. Det är även de som syns på bilden nedan i länken. Ifall du ändå vill köpa de billigare så finns det en länk till dessa på sid 34.

Sätt lödkolven och låt den bli varm medan vi öppnar skärmen.

2. Skruva loss foten genom att skriva bort skruvarna som håller fast foten på baksidan.

3. Vänd sen på skärmen så framsidan kommer uppåt. Dags att lossa på höljet. Ta en av de minsta skruvmejslarna du har och stoppa ner i skåran på valfri kortsida och bänd lätt. Om det inte lossnar så försök på ett annat ställe. När det väl lossar är det bara att gå längs med och bända försiktigt. Hörnen är inte heller så svåra. Bänd lite lätt och vicka så lossar även de.

4. Det finns en skruv på baksidan där man stoppar i stömmen. Skruva loss denna.

5. Det inre höljet är nu löst. Dock finns det fyra spärrar som håller det på plats. Dessa sitter på kortsidorna ca 1 dm in både uppe och nere. Det är bara att ta samma lilla skruvmejsel och försöka få tag i innehållet och bända och dra ut det. Man får ta lite i varje hörn så lossar innehållet tillslut. De fyra spärrarna syns inte eller känns inte heller. De ger nog bara ett litet lätt tryck så innehållet sitter fastkilat.

6. När den svarta baksidan är loss så ska det lossas på en skruv så metalhöljet lossnar. När det väl är löst så sitter det fast i underdelen med sladdar. Jag drog aldrig loss någon sladd. Dock går den sladden som sitter fast i mitten att dra ur kontakten. Gör detta. Det gjorde aldrig jag, men jag råkade dra ut den av misstag efter jag var klar. Den skadades, men skärmen fungerade perfekt ändå.

7. Under metalhöljet så sitter delen fast som vi ska jobba med. Det är 6 skruvar som ska loss och det är den delen där strömsladden ska in. Skruva loss dessa små skruvar och håll koll vilka som ska sitta vart (de är olika stora).

8. Nu bör delen vi ska jobba med vara hängande från delen vi skruvade loss den från. Jag lät den hända medan jag genomförde resten av stegen. Men någon annan kanske har en annan lösning. Hur du gör så att du kommer åt att jobba får du lösa själv. Jag gjorde enligt korthusprencipen (hoppas du förstår vad jag menar).

9. Nu är det iaf dags att löda loss komponenterna. Här är en bild vilka det är som ska loss. http://i.imgur.com/DQ4he.jpg

10. Håll lödkolven mot lödningarna på baksidan och vicka tills de lossnar. Man får ta ett ben i taget och dra ut.

11. När de är loss så kapar du benen på de nya så de inte är så långa. Det lilla benet är ett minus och det ska in i det övre hålet (det hålet med svart runt). Du håller lödkolven på andra sidan så det blir varmt och stoppar i ett ben i taget. Kolla så de sitter. I värsta fall får du använde lite lödtenn.

12. Nu ska allt sättas tillbaka igen och sen är det klart. : )

Hoppas jag inte glömde något. Jag skrev guiden lite från allt jag fick fråga eller goggla fram medan jag själv skulle byta mina. : )

Permalänk
Medlem

Skärmen har tuggat på i mer än ett år sedan lagningen! Dock har den vänstra hälften av skärmen fått blinkande vita pixlar lite här och där, ungefär som artifacts (fast det är likadant med en annan dator) så nu verkar något annat hålla på att gå sönder inuti den

Jobbigt när det inte finns någon solklar uppgradering och alla 27" har AG-coating.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Skärmen har tuggat på i mer än ett år sedan lagningen! Dock har den vänstra hälften av skärmen fått blinkande vita pixlar lite här och där, ungefär som artifacts (fast det är likadant med en annan dator) så nu verkar något annat hålla på att gå sönder inuti den

Jobbigt när det inte finns någon solklar uppgradering och alla 27" har AG-coating.

Närmaste 27a jag känner lite för är Hazros 27a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Närmaste 27a jag känner lite för är Hazros 27a.

Samma här, men är det endast glass-versionen som saknar AG-coating eller har båda modellerna avsaknad av detta?

På mediafrost säljer dom ju endast den utan tyvärr : http://mediafrost.de/Home_HAZRO.html

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Närmaste 27a jag känner lite för är Hazros 27a.

Återkommer med lite jämförelser och intryck om en vecka eller så!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Återkommer med lite jämförelser och intryck om en vecka eller så!

Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Första intrycket är "wow". En superskärm i budgetförpackning. Märker lite blacklight-bleed i ena hörnet men i det stora hela har jag inget att klaga på för det här priset. Jag tog för övrigt modellen utan glas på framsidan då det tydligen varit en del problem med damm som fastnar bakom den osv.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Första intrycket är "wow". En superskärm i budgetförpackning. Märker lite blacklight-bleed i ena hörnet men i det stora hela har jag inget att klaga på för det här priset. Jag tog för övrigt modellen utan glas på framsidan då det tydligen varit en del problem med damm som fastnar bakom den osv.

Nice!

Vart beställde du ifrån och vad gick det på totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nice!

Vart beställde du ifrån och vad gick det på totalt?

http://mediafrost.de/Hazro_HZ27WC_ohne_Glasscheibe.html

Det landade på 5k precis inkl frakt hem till dörren. Det är en del pengar men det finns ingen annan skärm på marknaden med glossy/2560x1440 och med så snabb panel.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hazro_hz27wa.htm

Läs om du inte gjort redan

OBS : Det gick på 5k inkl deras pixelförsäkring som finns på sidan! Eftersom beställningen gjordes utomlands kändes det värt att lägga ut 300-400kr så dom kontrollerar skärmen för defekter innan dom skickar den

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

http://mediafrost.de/Hazro_HZ27WC_ohne_Glasscheibe.html

Det landade på 5k precis inkl frakt hem till dörren. Det är en del pengar men det finns ingen annan skärm på marknaden med glossy/2560x1440 och med så snabb panel.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hazro_hz27wa.htm

Läs om du inte gjort redan

OBS : Det gick på 5k inkl deras pixelförsäkring som finns på sidan! Eftersom beställningen gjordes utomlands kändes det värt att lägga ut 300-400kr så dom kontrollerar skärmen för defekter innan dom skickar den

Det får bli en sådan när min älskling lämnar in.

Förhoppningsvis inte än på ett tag.

Permalänk
Medlem

Nu har min skärm dött också, nån som har servicemanualen till hands, lyckas inte hitta åt den på nätet. Vore grymt så man vet hur man ska öppna upp den

EDIT : har fått upp skärmen och jag har precis samma fel, 2 kondningar uppfläkta, beställer nya imorrn få se hoppas det går lika bra som för er

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Som nog de flesta märkt som har skärmen så skalar den om bilden pga. skitiga drivrutiner ifrån Nvidia. Jag brukar köra med att ändra värde på OverrideEdidFlags0 i registret men nu saknas dessa då jag försökte slänga in 29x.xx. Har tidigare kört med 285 eller vad näst senaste hette.

Även testat att lägga till OverrideEdidFlags0 under Class och xxxxx.

Hur brukar ni andra lösa det här? Jag har läst och testat några saker till utan att få det att lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

HJÄLP! Som nog de flesta märkt som har skärmen så skalar den om bilden pga. skitiga drivrutiner ifrån Nvidia. Jag brukar köra med att ändra värde på OverrideEdidFlags0 i registret men nu saknas dessa då jag försökte slänga in 29x.xx. Har tidigare kört med 285 eller vad näst senaste hette.

Även testat att lägga till OverrideEdidFlags0 under Class och xxxxx.

Hur brukar ni andra lösa det här? Jag har läst och testat några saker till utan att få det att lira.

Det löste sig, jag använde mig utav fel sträng.

Att lägga 1E,6D,24,56,00,00,FF,FF,04,00,00,00,7E,01,00 utan kommatecken på rätt ställe räckte

Hade först: 1E,6D,3F,56,00,00,FF,FF,04,00,00,00,7E,01,00 vilket är för LG L246 tror jag.

Aja, man lär sig väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwicken:

3. Vänd sen på skärmen så framsidan kommer uppåt. Dags att lossa på höljet. Ta en av de minsta skruvmejslarna du har och stoppa ner i skåran på valfri kortsida och bänd lätt. Om det inte lossnar så försök på ett annat ställe. När det väl lossar är det bara att gå längs med och bända försiktigt. Hörnen är inte heller så svåra. Bänd lite lätt och vicka så lossar även de.

Tack för beskrivningen! Jag har nyss bytt kondensatorerna på min LG och den startade direkt

Jag tycker det är lättare att börja med att lossa på långsidorna. Förutom att få loss frontplasten var det inga problem att komma åt kondensatorerna.
Skärmen behöver även lossas från baksidesplåten med fyra skruvar på kortsidorna.

Permalänk
Medlem

En uppföljning från mig!

Även jag fick problem med min LG L245WP bildskärm, förra året men jag kunde inte byta ut kondensatorerna fören i år - och resultatet då?

Jäpp, det fungerar fint, fint och nu är LG:n igång igen och jag får se hur länge det nöjet varar men just nu känns allt bra igen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Fick nyligen denna skärm av en kompis, för den hade börjat bli svår att få igång, tills den till slut vägrade.
Var som för många (alla?) andra de 2 kondensatorerna som svullit lite grann.

Så tack för denna tråd, så fick man sig en helt okej skärm till en extradator för så pass lite jobb och en billig summa.
Hade det varit en 16:9 skärm vet jag inte om man hade idas bry sig, men 24" 16:10 skärmar måste man värna om
Får bara hoppas att man slipper de artifakter som många verkar ha fått efter xxxxx antal timmars användning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Noooooooo! Min älskling har börjat blinka. Ibland delar av skärmen. Ibland hela. Det kan ju också vara grafikkortet men ser inget mystiskt varken temp-mässigt eller annat.

Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Andra delar som fallerar?

Min skärm har börjat få image retention(bild inbränning). Ju längre tid den är igång desto värre blir det. Försvinner om den får stå oanvänd avstängd/ i vila längre tider. Dock märkte jag det nästan direkt på denna skärm som är en ersättnings skärm från min första som fick ccfl rören utbrända. Dock blivit värre med tiden. Är som utspridda tryckfläckar på panelen som syns bäst med mörkare färger men märks inte alls i ljusa. Som om någon tryckt alldeles för hårt på panelen när de rengjort den med en trasa eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Andra delar som fallerar?

Troligen är det ju det. Tyvärr.