Ingångslön civilingenjör/master i Europa

Permalänk
Medlem

Ingångslön civilingenjör/master i Europa

Kanske lite fel forum att fråga men vad tror ni man kan tänka sig för ingångslön som civilingenjör eller master inom teknik/IT i Europa, mer specifikt Frankrike?
I Sverige har jag fått för mig att man kanske kan få ut 30000 dvs ca 3600 euro, men boendekostnaden bör väl vara en hel del högre i Frankrike, i alla fall i storstäder, så 4000 euro kanske är mer rimligt.

Någon som har lite erfarenhet av det här?

Permalänk
Medlem

Har inga siffror i Europa, men du kan få vad jag fick som ingångslön i Norge.

Har en master i maskinteknik, mekatronik från LTH.
Jobbar som projektingenjör, INTE inom oljeindustrin. Får ut runt 20k NOK efter skatt varje månad + en A3 som firmabil som jag får köra hur mycket jag vill privat. Betald övertid tillkommer. Hade 550h övertid förra året så det blev bra mycket mer..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Har inga siffror i Europa, men du kan få vad jag fick som ingångslön i Norge.

Har en master i maskinteknik, mekatronik från LTH.
Jobbar som projektingenjör, INTE inom oljeindustrin. Får ut runt 20k NOK efter skatt varje månad + en A3 som firmabil som jag får köra hur mycket jag vill privat. Betald övertid tillkommer. Hade 550h övertid förra året så det blev bra mycket mer..

Nu krånglade du till det lite men efter lite beräkningar med 28% skatt så får jag det till knappt 31000 svenska exkl bilen som jag inte direkt kan uppskatta värdet på.

Jag vet inte om jag blev något klokare på det där, Norge är ju lite speciellt också, och extremt dyrt dessutom.

Permalänk
Medlem

I manga fall kan det vara storre skillnad mellan foretag an lander. Blev erbjuden ett jobb i UK som nyexaminerad tekniskt doktor. I slutandan kunde de inte en matcha det jag hade som ingangslon som doktorand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Kanske lite fel forum att fråga men vad tror ni man kan tänka sig för ingångslön som civilingenjör eller master inom teknik/IT i Europa, mer specifikt Frankrike?
I Sverige har jag fått för mig att man kanske kan få ut 30000 dvs ca 3600 euro, men boendekostnaden bör väl vara en hel del högre i Frankrike, i alla fall i storstäder, så 4000 euro kanske är mer rimligt.

Någon som har lite erfarenhet av det här?

Tror att det är väldigt önsketänkade med att få ut 30 000 i månaden som nyexaminerad, snittet för civilingenjörer ligger på under 30 innan skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

Tror att det är väldigt önsketänkade med att få ut 30 000 i månaden som nyexaminerad, snittet för civilingenjörer ligger på under 30 innan skatt.

Ja, får man 30000 innan skatt som ingångslön så har man fått betydligt mer än de flesta.
Ett par tusen under det är väl ganska standard (I Sverige då. Är gigantiska skillnader mot många andra länder där utbildning värderas högre).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Kanske lite fel forum att fråga men vad tror ni man kan tänka sig för ingångslön som civilingenjör eller master inom teknik/IT i Europa, mer specifikt Frankrike?
I Sverige har jag fått för mig att man kanske kan få ut 30000 dvs ca 3600 euro, men boendekostnaden bör väl vara en hel del högre i Frankrike, i alla fall i storstäder, så 4000 euro kanske är mer rimligt.

Någon som har lite erfarenhet av det här?

Försöka att kontakta fackförbundet för din yrkesgrupp i landet där du tänkt jobba och fråga vilken ingångslön de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Nu krånglade du till det lite men efter lite beräkningar med 28% skatt så får jag det till knappt 31000 svenska exkl bilen som jag inte direkt kan uppskatta värdet på.

Jag vet inte om jag blev något klokare på det där, Norge är ju lite speciellt också, och extremt dyrt dessutom.

Stämmer bra, bilen kostar 330k NOK här (sjukt dyrt med bil i Norge).
Ingångslönerna låg på 27500 när jag gick ut iallafall.. men då får du inget mer alls.

Tyckte först min lön var låg, men inser att med alla bonusar och fördelar så är det faktiskt ganska bra.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan är ungefär "hur långt är ett snöre". Det finns folk som i Sverige går in på 45kkr/månad, medan andra har "svårt" att komma in även om de lägger sig med anspråk på 25kkr/månad.

Min ingångslön var 28kkr/månad, men det är synd att utbildning i Sverige inte lönar sig ordentligt som i en del andra länder. Ingångslöner för samma typ av tjänst som jag har här i Sverige men inom norska staten skulle motsvarande tjänst schablonmässigt vara 37-45k nok/månad.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

17500-18500 kr/mån efter skatt och avgifter i Tyskland kan du räkna med iaf.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]