Nanoxia Deep Silence 1 och Deep Silence 2

Permalänk
Medlem

Altså det finns ingen som kan göra chassirecensioner som Jonas. Jag fattar inte hur du orkar!

Det var en riktigt vacker sågning! Tack!

Jonas: Här har du ett chassi att prata om i fredagspanelen / podcast, whatever: http://www.indiegogo.com/projects/ncase-m1-prototype-a-mini-i...

Bygger lite vidare på detdär med högpresterande små system. Bara det att det är entusiaster som gör sitt eget chassi och får lian-li till att tilverka dom. Verkligen värd att följa med på.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Altså det finns ingen som kan göra chassirecensioner som Jonas. Jag fattar inte hur du orkar!

Det var en riktigt vacker sågning! Tack!

Jonas: Här har du ett chassi att prata om i fredagspanelen / podcast, whatever: http://www.indiegogo.com/projects/ncase-m1-prototype-a-mini-i...

Bygger lite vidare på detdär med högpresterande små system. Bara det att det är entusiaster som gör sitt eget chassi och får lian-li till att tilverka dom. Verkligen värd att följa med på.

Tumme upp! (Y)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ser ut som R3/R4 kopior tycker jag.
EDIT: kan inte chassi företag prova lite nya designer, det är ju bara Lian li som vågar i dagsläget

Jag tror Lian Li är lite väl extrema på den fronter xD

choo choo

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Altså det finns ingen som kan göra chassirecensioner som Jonas. Jag fattar inte hur du orkar!

Det är ju hans jobb.

För övrigt så fattar jag inte varför chassitillverkare fortfarande envisas med att sätta in tre stycken 5.25-tums enheter, vem använder ens två?

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man korsa lian li deras modell bättre kvalité, med Fraktal Design.

Lian li med sina kunskaper att bygga vackra aluminium chassin i hög kvalité, med Fraktals Design kunskaper om hur chassin bör vara designade invändigt, lätta att bygga i, dra kablar, och plats med fäktar, osv dvs allt det som lian li inte verkar kunna så bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Klart jag fattar Att jämföra Lian Li med Fractal Design är ganska svårt, då jag anser att båda företagen har skilda målgrupper. Skulle inte påstå att majoriteten av gamers skulle välja Lian Li före Fractal Design. Och INTE för att Lian Li gör dåliga chassin på något sätt. Utan för att Lian Li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande. Jag menar: Du kan väl inte påstå att du dagligen ser Lian Li chassin med vattenkylning? Dom är enligt mig inte gjorda för den sortens bruk. Tar mig i skrivande stund en titt på Intes sortiment för Lian Li, och det första jag tänker på när jag tittat på några burkar är hur icke modulär uppbyggnad Lian Li har, vilket jag tror är lite anledningen till att majoriteten av gamers inte köper Lian Li.

Slutligen 2000-3000kr? NEJ! skulle vara tacksam om du visade ett BRA chassi runt 3000kr och motiverade VARFÖR det är värt varenda krona.

Jag pallar inte ikväll efter en lång jobbdag! Men jag återkommer med inte bara ett utan flera

Och det där med att Lian li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande, är bara så fel!

Dagens kids, läser på forum att dom ska köpa typ Define R4, för att dom flesta har det, så då gör dom det.
Helt klart ett bra val om man vill ha ett bra chassi, men det går inte att jämföra den prisklassen med den dyrare och den riktiga kvalité som man får för 2-3000kr!
Det går ärligt talat inte att jämföra, så stor skillnad är det.
Det märker man främst när man monterar i lådan, då tänker man "satan vad bra detta är"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är ju hans jobb.

För övrigt så fattar jag inte varför chassitillverkare fortfarande envisas med att sätta in tre stycken 5.25-tums enheter, vem använder ens två?

Om man kör custom vattenkylning så finns det ganska många "bay's" som sitter i två 5,25 tums platser. så tre känns helt ok.
har dock sett ett med minst 7 (tror det var 11) då undrade jag dock vad man skulle med det till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lite roligt ibland, själv irriterar jag mig på avsaknaden av 5,25" platser, en 5st 3,5" diskar i 3 st 5,25" platser-vagga med hotswap stöd är ju underbart när man bygger lagringsserver. Tyvärr är det sällan det finns riktigt bra chassi med 9 sådana platser (alt. 12) om det samtidigt ska vara tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Klart jag fattar Att jämföra Lian Li med Fractal Design är ganska svårt, då jag anser att båda företagen har skilda målgrupper. Skulle inte påstå att majoriteten av gamers skulle välja Lian Li före Fractal Design. Och INTE för att Lian Li gör dåliga chassin på något sätt. Utan för att Lian Li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande. Jag menar: Du kan väl inte påstå att du dagligen ser Lian Li chassin med vattenkylning? Dom är enligt mig inte gjorda för den sortens bruk. Tar mig i skrivande stund en titt på Intes sortiment för Lian Li, och det första jag tänker på när jag tittat på några burkar är hur icke modulär uppbyggnad Lian Li har, vilket jag tror är lite anledningen till att majoriteten av gamers inte köper Lian Li.

Slutligen 2000-3000kr? NEJ! skulle vara tacksam om du visade ett BRA chassi runt 3000kr och motiverade VARFÖR det är värt varenda krona.

Men snälla. Varför pratar du om saker du inte begriper ett skatt om? Lian Li enbart för HTPC och ingen har vattenkylning i Lian Li?

Du får verkligen börja sätta dig in i verkligheten, för just nu går det inte så bra. Läs på lite. Folk har använt vattenkylning i Lian Li innan Fractal Design, Nanoxia och Corsair ens tillverkat sitt första chassi.

Lian Li är valet för entusiasten. Fractal Design för mainstream-användaren på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill bara se min nya signatur

On topic (fint chassi så jag inte får en varning)

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Hedersmedlem

Chassit kändes ungefär lika upphetsande som ett Fractal Design 2-3-4. D.v.s inte alls. Plast plast och mer plast.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag pallar inte ikväll efter en lång jobbdag! Men jag återkommer med inte bara ett utan flera

Och det där med att Lian li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande, är bara så fel!

Dagens kids, läser på forum att dom ska köpa typ Define R4, för att dom flesta har det, så då gör dom det.
Helt klart ett bra val om man vill ha ett bra chassi, men det går inte att jämföra den prisklassen med den dyrare och den riktiga kvalité som man får för 2-3000kr!
Det går ärligt talat inte att jämföra, så stor skillnad är det.
Det märker man främst när man monterar i lådan, då tänker man "satan vad bra detta är"

Word!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Tur att jag inte köpte en sådan då, även fast jag vart rekommenderad den!

Ja det var ju tur det! Ungefär lika lyckosamt som det är ironiskt att du som klagar på folks skiljeteckenanvändande inte kan skillnaden på var och vart!
Kul video annars! Även jag kikade en smula på just DS1 och är nu ganska nöjd att det inte blev en sådan!

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Klart jag fattar Att jämföra Lian Li med Fractal Design är ganska svårt, då jag anser att båda företagen har skilda målgrupper. Skulle inte påstå att majoriteten av gamers skulle välja Lian Li före Fractal Design. Och INTE för att Lian Li gör dåliga chassin på något sätt. Utan för att Lian Li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande. Jag menar: Du kan väl inte påstå att du dagligen ser Lian Li chassin med vattenkylning? Dom är enligt mig inte gjorda för den sortens bruk. Tar mig i skrivande stund en titt på Intes sortiment för Lian Li, och det första jag tänker på när jag tittat på några burkar är hur icke modulär uppbyggnad Lian Li har, vilket jag tror är lite anledningen till att majoriteten av gamers inte köper Lian Li.

Slutligen 2000-3000kr? NEJ! skulle vara tacksam om du visade ett BRA chassi runt 3000kr och motiverade VARFÖR det är värt varenda krona.

Skrivet av skog1s:

Jag pallar inte ikväll efter en lång jobbdag! Men jag återkommer med inte bara ett utan flera

Och det där med att Lian li har sin plats på HTPC-marknaden och liknande, är bara så fel!

Dagens kids, läser på forum att dom ska köpa typ Define R4, för att dom flesta har det, så då gör dom det.
Helt klart ett bra val om man vill ha ett bra chassi, men det går inte att jämföra den prisklassen med den dyrare och den riktiga kvalité som man får för 2-3000kr!
Det går ärligt talat inte att jämföra, så stor skillnad är det.
Det märker man främst när man monterar i lådan, då tänker man "satan vad bra detta är"

Skrivet av anon99339:

Men snälla. Varför pratar du om saker du inte begriper ett skatt om? Lian Li enbart för HTPC och ingen har vattenkylning i Lian Li?

Du får verkligen börja sätta dig in i verkligheten, för just nu går det inte så bra. Läs på lite. Folk har använt vattenkylning i Lian Li innan Fractal Design, Nanoxia och Corsair ens tillverkat sitt första chassi.

Lian Li är valet för entusiasten. Fractal Design för mainstream-användaren på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder ett Lian Li med en jäkla massa vatten
http://www.sweclockers.com/galleri/5992-wasser-uber-alles

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Men snälla. Varför pratar du om saker du inte begriper ett skatt om? Lian Li enbart för HTPC och ingen har vattenkylning i Lian Li?

Du får verkligen börja sätta dig in i verkligheten, för just nu går det inte så bra. Läs på lite. Folk har använt vattenkylning i Lian Li innan Fractal Design, Nanoxia och Corsair ens tillverkat sitt första chassi.

Lian Li är valet för entusiasten. Fractal Design för mainstream-användaren på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser ordentligt vad jag skrivit så nämner jag definitivt INTE något om att "ingen har vattenkylning i ett Lian Li chassi" Men då äre väl bara att inse att vi båda har olika erfarenheter när det gäller chassin? Kanske har jag ögonen mer öppna för "mainstream-chassin" då Vad vet jag ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Lian Li är valet för entusiasten. Fractal Design för mainstream-användaren på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det så att jag köpte mitt R4 eftersom det chassit uppfyllde mina "krav" då jag ville ha ett tyst, rymligt, stiligt och prisvärt chassi. Jag hade tittat runt på många olika chassin som också är tysta (t.ex. NZXT H2, Antec P280, Nanoxia DP1), men enligt mig så var det R4 som hade det mesta av det som jag önskade. Det var även det höga betyget som chassit hade fått som gjorde det ännu mer intressant.

Jag hade ingen som helst koll på att det var ett "mainstream"-chassi av sweclockare, så det var verkligen inte därför jag köpte det.

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem
Permalänk

Känns som en väldigt dålig kopia.
Det är ju lika dana luckor/lucka, HDD burar, fläktfilter(bott), plåtar som är till grafikkkortet (PCI express plåtar.), Och i 2:an så är det lika dana ljudisolerande material i 2:an som i FD design r2/r3/r4.. Det är en väldigt dålig kopia av FD chassina. Och ni som säger att dessa är tysta så är det inte det. Om du har tex hdd:er så låter de jätte mycket. För det sitter ju bra i vaggan men sedan så sitter inte vaggan bra i buren så det låter mycket.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

http://www.indiegogo.com/projects/ncase-m1-prototype-a-mini-i...

Bygger lite vidare på detdär med högpresterande små system. Bara det att det är entusiaster som gör sitt eget chassi och får lian-li till att tilverka dom. Verkligen värd att följa med på.

Kände inte till det där. Måste säga att det är det mest imponerande chassi jag någonsin sett, de har verkligen tänkt på precis allt och har innovativa lösningar på flera problem (t.ex. är ju lösningen för optisk enhet riktigt smart på alla sätt, även för de som inte vill ha någon). Tyvärr går det inte att köra med modulärt ATX-nätagg och långt grafikkort dock, pga att modulkontakterna sticker ut för långt och kommer krocka med grafikkortet, så där stöp det för min del.

Vad gäller Nanoxia så kan båda dessa klossar sammanfattas med ett ord: snark.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd med mitt Corsair 550D då. Visserligen en annan prisklass, men det får det vara värt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte lägga 750 resp. 850 kr på någon av dessa. Antec P280 är mitt val just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade hur det såg ut bakom luckorna och hur USB-kontakterna var gömda osv i DS1, men annars är ju R4 bättre på ALLA punkter känns det som...

Permalänk
Medlem

Passar ett m-itx moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag gillade hur det såg ut bakom luckorna och hur USB-kontakterna var gömda osv i DS1, men annars är ju R4 bättre på ALLA punkter känns det som...

Tester visar ju dock att DS1 är tystare

Sweclockers testet är bra men saknar helt siffror bakom och ett riktigt labbtest.

DS1 har t ex tjockare plåt än R4, vilket inte visas i detta testet.

Dessutom, ljudmätningar med utrustning visar att DS1 är tystare än R4 - Se Anandtech

Dessutom, luftflödesmätningar med utrustning visar att DS1 kyler bättre än R4 - Se Anandtech.

Ska man jämföra så ska man ha siffror bakom. En subjektiv känsla är ingen fakta, det är bara en känsla.

Tycker testet gör ett bra jobb att gå igenom funktioner och så vidare, även om man helt missar att DS1 har betydligt mer utrymme för vattenkylning än R4. Men det ren test av prestation saknas "den låter tyst" håller liksom inte.

Anandtech glänser här då man faktiskt backar upp sina tester med siffror. Intressant här är att de tycker Define R4 är en sämre maskin sett till hur den presterar mot DS1.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Anandtech testet visar ju att d1 om marginellt överlag är mer högljutt speciellt under belastning än xl r2 men betydligt bättre än r4 gällande ljudnivå.

Hade nog hellre levt med ev sämre kvalitetskänsla på D1 över R4 i det här fallet även om jag gärna är patriot

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tester visar ju dock att DS1 är tystare

Sweclockers testet är bra men saknar helt siffror bakom och ett riktigt labbtest.
DS1 har t ex tjockare plåt än R4, vilket inte visas i detta testet.
Dessutom, ljudmätningar med utrustning visar att DS1 är tystare än R4 - Se Anandtech
Dessutom, luftflödesmätningar med utrustning visar att DS1 kyler bättre än R4 - Se Anandtech.
Ska man jämföra så ska man ha siffror bakom. En subjektiv känsla är ingen fakta, det är bara en känsla.
Tycker testet gör ett bra jobb att gå igenom funktioner och så vidare, även om man helt missar att DS1 har betydligt mer utrymme för vattenkylning än R4. Men det ren test av prestation saknas "den låter tyst" håller liksom inte.
Anandtech glänser här då man faktiskt backar upp sina tester med siffror. Intressant här är att de tycker Define R4 är en sämre maskin sett till hur den presterar mot DS1.

På dom punkter som jag prioriterar borde jag kanske påpekat.

Enligt min erfarenhet så säger dom där labbtesterna ingenting om hur mycket jag tycker om ett chassi i slutändan, dom fyller sin funktion men även om min personliga smak skiljer sig en del ifrån Jonas så tycker jag hans genomgångar är det som ger mig absolut mest.

Permalänk
Medlem

Du är inte känslig för ljudnivå och kylningsförmåga?
Är ju kanon att få förhoppningsvis hyfsat tillförlitliga värden på papper
när helst det är möjligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du är inte känslig för ljudnivå och kylningsförmåga?
Är ju kanon att få förhoppningsvis hyfsat tillförlitliga värden på papper när helst det är möjligt.

Ja, det är kanon, men såpass små skillnader spelar inte mig någon roll.
Om CPUn är 50 eller 55 grader vid samma ljudnivå spelar ingen som helst roll för mig.

Om det är stor skillnad så spelar det in, men det är det verkligen inte.
Dessutom så beror det ju så mycket på vilka komponenter man använder sig av och hur man har anpassat sin kylning osv.

Och jag tycker du överdriver skillnaden, när chassit låter mer med på low låter än på high enligt testet så visar man hur små skillnader det rör sig om:

När det gäller så små skillnader så går det för mig på ett ut, jag hade anpassat min kylning såpass mycket att det inte riktigt går att jämföra ändå.

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna vilja att du gjorde en top 10lista av vilka chassin du tycker har varit bäst igenom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinTalker:

Du gjorde helt rätt, Deep silence 1 verkar mycket mer som en ripoff på Define R4 än något innovativt.

Jag hade ett R4 å märkte knappt att det va igång för det va så tyst, harr ett XL R2 nu ist