Permalänk
Medlem

Radiatoryta vid vattenkylning

Tjena!

Har funderat lite på att vattenkyla min cpu och gpu i tex ett Fractal Design Define XL R2 men jag vet inte riktigt vilken storlek på radiator"erna" jag måste ha för att få dom riktigt tyst, så vad rekomenderar ni?

det är en i7 3770k och ett gtx 670 phantom som ska svalkas
EDIT:

Sen om någon skulle kunna va snäll och ge tips på en pump som går att köra tyst men som orkar med 2 block och 2 radiatorer vore kanon snällt!

Permalänk
Skrivet av larkan:

Tjena!

Har funderat lite på att vattenkyla min cpu och gpu i tex ett Fractal Design Define XL R2 men jag vet inte riktigt vilken storlek på radiator"erna" jag måste ha för att få dom riktigt tyst, så vad rekomenderar ni till?

det är en i7 3770k och ett gtx 670 phantom som ska svalkas

Beror ju som sagt på hur tyst du vill ha det, Jag använde en 240 rad + en 360 rad för att kyla cpu+ gpu innan jag gick över till ett passivt kylt system för att få det ytterligare lite tystare.

Permalänk
Medlem

satt och kollade på en 140+en 280 men då kanske det blir förliten yta även om 280n var en av lite grövre slag. Vill ju gärna att den knappt ska höras i idle men i spel kan den få surra lite iaf

Permalänk
Medlem

har suttit och kollat lite och kan detta va ngt i fractal chassit jag nämde förut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3125451/2013-03-19

Permalänk
Medlem

om jag får låna tråden

skulle två 240mm(slim/vanlig) raddar räcka för att vattenkyla ett fx8320@4.3ghz och två hd6970?

tack

Permalänk
Skrivet av larkan:

satt och kollade på en 140+en 280 men då kanske det blir förliten yta även om 280n var en av lite grövre slag. Vill ju gärna att den knappt ska höras i idle men i spel kan den få surra lite iaf

en 140+280 borde funka bra och gå att få tyst i idle utan problem.

Skrivet av larkan:

har suttit och kollat lite och kan detta va ngt i fractal chassit jag nämde förut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3125451/2013-03-19

Radiatorytan kommer räcka fint, om det passar i chassit du nämnde innan vet jag inte men är bara att kolla upp.

Dock säger jag, köp en riktig pump direkt, att lägga över 3000kr på en komplett vattenkylning för att sen snåla in de sista hundralapparna och köpa en skitpump som tar bort hela nyttan med att försöka få ett tyst system är bara löjligt..

Kolla på en DDC +top istället.

Skrivet av Gulbanan:

om jag får låna tråden

skulle två 240mm(slim/vanlig) raddar räcka för att vattenkyla ett fx8320@4.3ghz och två hd6970?

tack

Beror ju som sagt på vad du hade tänkt dig att få för ljudnivå ur bygget, men det kommer inte gå tyst och framförallt inte om det är slim radiatorer.

Permalänk
Medlem

Utgå från en smalare 280mm i toppen. Köp sedan valfri 140mm eller 240mm och placera ut så har du kylning så det räcker med tysta fläktar.
Man behöver inte alls överdriva med radiatorer, tänk att färdiga system brukar kyla en GPU/CPU till duglig temperatur på 120mm.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Utgå från en smalare 280mm i toppen. Köp sedan valfri 140mm eller 240mm och placera ut så har du kylning så det räcker med tysta fläktar.
Man behöver inte alls överdriva med radiatorer, tänk att färdiga system brukar kyla en GPU/CPU till duglig temperatur på 120mm.

Problemet är ju bara att kitten som kyler cpu/gpu på en 120mm rad inte klarar att göra det till låg ljudnivå, vill man ha det tyst så krävs det mer radiatoryta, så enkelt är det.
Bara på att sänka fläkthastigheterna från 1400RPM till mer humana och trevligare ~700RPM gör att det krävs ungefär 1.5-2 gånger radiatorytan beroende på typ av radiatorer och fläktar och då går de som skickas med i kitten oftast i 1800-2200RPM på max..
En 280 + 240 rad kommer klara jobbet, men det kommer inte vara med låga temperaturer om man ska ha datorn tyst (>700RPM)