Permalänk
Medlem

Utmaning i programmering

Ge mig en liten utmaning som du försökt göra själv eller som du vill att man ska försöka göra.

Har noll fantasi och har programmerat ett tag nu, C# bara tack SQL får vara inkluderat, antingen My eller Post.

Källkod publiceras här

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Ett program som stänger ner Facebook för gott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett objektorienterat program som läser in epostadresser från en textfil och skickar ett epostmeddelande till var och en av dessa.

Jag har gjort det i C++ men det ska gå bra i C# också.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv

Ett program som får sweclockers att uppträda i Globen.

Permalänk
Medlem

En simpel RSS-läsare som kan spara ner dina feeds samt sparar vilka som är sedda m.m. Kan vara en bra uppgift nu när Google Reader ska lägga ner.

Permalänk
Medlem

IRC-klient.

Permalänk
Medlem

en miniräknare på univeritetsnivå. dvs en miniräknare som klarar av att rita ut funktioner, göra log, sin, cos, tan osv.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

en miniräknare på univeritetsnivå. dvs en miniräknare som klarar av att rita ut funktioner, göra log, sin, cos, tan osv.

Det kan man ju använda geogebra till

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

en miniräknare på univeritetsnivå. dvs en miniräknare som klarar av att rita ut funktioner, göra log, sin, cos, tan osv.

Det där känns lite som något en gymnasieräknare skulle klara av att göra.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Det kan man ju använda geogebra till

Men han ville ju ha en utmaning, och det fick han

Skrivet av Gabbeo:

Det där känns lite som något en gymnasieräknare skulle klara av att göra.

Var ju bara exempel. Jag ville bara visa att det inte var en "vanlig" miniräknare som bara gjorde + - * /.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men han ville ju ha en utmaning, och det fick han
Var ju bara exempel. Jag ville bara visa att det inte var en "vanlig" miniräknare som bara gjorde + - * /.

I see

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Inaktiv

Det finns någon sida för att göra detta.

http://projecteuler.net/

Riktigt kul och utmanande. Säg till hur långt du kommer.

Permalänk
Medlem

http://projecteuler.net/ är lysande när man kört slut på fantasin och vill ha några roliga problem att jobba med.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

En lokaltrafiksapplikation/program (SL?)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Du ska göra ett program som skriver om inmatat mobiltelefon-nummer till motsvarande binära tal.

Kan ju tilläggas att jag bara har sett klasskompisars programeringspapper och inte ens vet hur man börjar en rad dvs. att jag inte har en aning om detta ens är möjligt..

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Du ska göra ett program som skriver om inmatat mobiltelefon-nummer till motsvarande binära tal.

Kan ju tilläggas att jag bara har sett klasskompisars programeringspapper och inte ens vet hur man börjar en rad dvs. att jag inte har en aning om detta ens är möjligt..

En riktigt simpel uppgift, tyvärr. Bland det första man lär sig och går att lösa på ett par rader bara.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

En riktigt simpel uppgift, tyvärr. Bland det första man lär sig och går att lösa på ett par rader bara.

Jaha haha, jag som trodde jag hade kommit på något omöjligt..

OffT: Det råkar inte vara en Tan Tien då håller i på din visningsbild? Riktigt fin bräda det där!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Kan ju tilläggas att jag bara har sett klasskompisars programeringspapper och inte ens vet hur man börjar en rad dvs. att jag inte har en aning om detta ens är möjligt..

Kan du tänka dig något så är det definitivt möjligt. Jag kan bara komma på några saker som är omöjliga (väldigt svåra)

Typ P = NP ?

Permalänk
Medlem

Plugin till visual studio som enkelt kan spåra entity framework anrop och skriva ut SQL koden som genereras av EF! Skapa den och sälj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ett objektorienterat program som läser in epostadresser från en textfil och skickar ett epostmeddelande till var och en av dessa.

Jag har gjort det i C++ men det ska gå bra i C# också.

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; using System.ComponentModel; using System.Net.Mail; using System.IO; using System.Net; namespace ConsoleApplication1 { class Program { static List<string> Addresses = new List<string>(); static NetworkCredential cred; static string menu = "\n\nMeny\n\n - Adresser hittades: {0}\n\n1.Skriv ett meddelande till allihopa\t2.Skriv separat meddelande till samtliga\n3.Byt konto att skicka från\nVal: "; static void Main(string[] args) { cred = User(); Console.Write("Registrerat från-adress\n\nSkriv in adressen till filen: "); string input = Console.ReadLine(); Addresses = Mail.ToList(@input); PrintMenu(); switch (Console.ReadKey().Key) { case ConsoleKey.D1: ToAllSend(); break; case ConsoleKey.NumPad1: goto case ConsoleKey.D1; case ConsoleKey.D2: PerAddressSend(); break; case ConsoleKey.NumPad2: goto case ConsoleKey.D2; case ConsoleKey.D3: User(); break; case ConsoleKey.NumPad3: goto case ConsoleKey.D3; default: Console.Clear(); PrintMenu(); break; } Console.ReadKey(); } /// <summary> /// Prints the default menu /// </summary> public static void PrintMenu() { Console.Write(menu, Addresses.Count); } /// <summary> /// Sends a message to every address found. /// </summary> private static void ToAllSend() { Console.Write("Ämne: "); Mail.Subject = Console.ReadLine(); Console.Write("Innehåll: "); Mail.Body = Console.ReadLine(); for (int i = 0; i < Addresses.Count; i++) { if (Addresses[i].Length > 5) { Client.Send(cred, Addresses[i], Mail.Subject, Mail.Body); } } Console.WriteLine("Alla jobb klara."); } /// <summary> /// Sends message to each and every address individually /// </summary> private static void PerAddressSend() { for (int i = 0; i < Addresses.Count; i++) { Console.Write("\n\nÄmne: "); Mail.Subject = Console.ReadLine(); Console.Write("\nInnehåll: "); Mail.Body = Console.ReadLine(); if (Addresses[i].Length > 5) { Client.Send(cred, Addresses[i], Mail.Subject, Mail.Body); } Console.WriteLine("Jobb utfört."); } Console.WriteLine("\n\nAlla jobb klara."); } /// <summary> /// Initializes new credentials for a user to send from /// </summary> private static NetworkCredential User() { Console.Clear(); Console.Write("Vilken e-post vill du skicka från?\n\nDin e-post: "); string sendEmailsFrom = Console.ReadLine(); Console.Write("\nLösenord: "); Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Black; string sendEmailsFromPassword = Console.ReadLine(); Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Gray; NetworkCredential cred = new NetworkCredential(sendEmailsFrom, sendEmailsFromPassword); Console.Clear(); return cred; } } public class Client { public static void Send(NetworkCredential cred, string to, string subject, string body) { MailMessage mailMessage = new MailMessage(); mailMessage.To.Add(to); mailMessage.Subject = subject; mailMessage.Body = body; mailMessage.IsBodyHtml = true; mailMessage.From = new MailAddress(cred.UserName); SmtpClient mailClient = new SmtpClient("smtp.gmail.com", 587); mailClient.EnableSsl = true; mailClient.DeliveryMethod = SmtpDeliveryMethod.Network; mailClient.UseDefaultCredentials = false; mailClient.Timeout = 8000; mailClient.Credentials = cred; mailClient.Send(mailMessage); } } class Mail { /// <summary> /// Containing text /// </summary> public static string Body { get; set; } /// <summary> /// What subject the mail has /// </summary> public static string Subject { get; set; } /// <summary> /// Which mailaddress to send to /// </summary> public static string To { get; set; } /// <summary> /// The stored address to the file /// </summary> private static string p_CurrentFileAdress; /// <summary> /// Returns a list of string with the content found in the file /// </summary> /// <param name="directory">Directory of which file to read from</param> /// <returns>List of addresses</returns> public static List<string> ToList(string directory) { List<string> tempList = new List<string>(); if (LoadFile(directory)) { using (StreamReader sr = new StreamReader(p_CurrentFileAdress, Encoding.UTF8)) { string p_AtLine = ""; while ((p_AtLine = sr.ReadLine()) != null) { try { if (p_AtLine.Length > 5) { if (p_AtLine.Contains('@')) { tempList.Add(p_AtLine); } } } catch (Exception) { Console.WriteLine("Inte en giltig adress."); } } } return tempList; } else { return null; } } /// <summary> /// Determines wether the file is existing /// </summary> /// <param name="directory">The directory in which the file is located on the harddrive.</param> /// <returns>State wether the file is existing</returns> public static bool LoadFile(string directory) { if (File.Exists(directory)) { p_CurrentFileAdress = directory; return true; } else { return false; } } public override string ToString() { return string.Format("Till: {0}\nÄmne: {1}\nInnehåll: {2}", To, Subject, Body); } } }

Dold text

Skrivet av anon81912:

Det finns någon sida för att göra detta.

http://projecteuler.net/

Riktigt kul och utmanande. Säg till hur långt du kommer.

Skrivet av oelrich:

http://projecteuler.net/ är lysande när man kört slut på fantasin och vill ha några roliga problem att jobba med.

Kände inte till sidan. Ska kika.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett program som skriver ut sig själv (utan att använda fil-IO), d.v.s. programmets output ska vara exakt lika med källkoden och du får bara använda print-satser för outputen. Och programmet får inte vara bara en blank fil.

Permalänk
Medlem

Parse:a en RSS-fil. Det var en utmaning som tog mig ett par dagar att göra i PHP.
Använd t.ex. http://feeds.bbci.co.uk/news/rss.xml som nyhetskälla för att göra ett prgram som visar nyhetsrubriker och en tillhörande text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Ett program som skriver ut sig själv (utan att använda fil-IO), d.v.s. programmets output ska vara exakt lika med källkoden och du får bara använda print-satser för outputen. Och programmet får inte vara bara en blank fil.

Nu fick jag ont i huvudet...

Permalänk

Varför inte dra hem kod från något open source program och bygga om det och lägga till eget material och publicera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Parse:a en RSS-fil. Det var en utmaning som tog mig ett par dagar att göra i PHP.
Använd t.ex. http://feeds.bbci.co.uk/news/rss.xml som nyhetskälla för att göra ett prgram som visar nyhetsrubriker och en tillhörande text.

Beroende på språk och försättningar så är detta inte enns en utmaning. ( Förutom att parsa datum rätt..... vilket är en hel hemsk fruktansvärd historia för sig.... buueeh. )

T.ex. i C# löser du det på någon minut, nu finns det till och med färdiga funktioner att läsa RSS men de hanterar inte datum rätt.

Men om du hittar ett bra sätt att para datum.... i alla dessa RSS filer så är det guld värd, finns minst ett 50 tal olika jag stött på än så länge....

var rssData = from channels in XDocument.Load("http://feeds.bbci.co.uk/news/rss.xml").Descendants("channel") select new { Title = channels.Element("title").Value, Link = channels.Element("link").Value, Description = channels.Element("description").Value, Items = from items in channels.Descendants("item") select new { Title = items.Element("title").Value, Link = items.Element("link").Value, Description = items.Element("description").Value, Guid = items.Element("guid").Value }};

Dold text

Samt gillar du http://projecteuler.net/ så finns det ganska många andra siter med Online Judges. T.ex. ta http://acm.timus.ru/ denna söm stödjer bland annat att skicka in lösningar i C#.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Går inte datumet igenom DateTime.TryParse så är det inget datum jag vill vara vän med ändå!

Permalänk
Medlem

Kort och gott: en sinnessjukt bra slumpgenerator!