Nvidia tillkännager arkitekturen Volta

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillkännager arkitekturen Volta

Efterträdaren till kommande Maxwell heter Volta och ska bereda väg för staplade minneskretsar, vilket ger flerfaldigt högre minnesbandbredd än dagens teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haswell, Maxwell.. "what will they think of next?"

Ser iaf ut som att det börjar hända lite större förändringar nu, äntligen säger jag! Dagens grafikkort har fortfarande stora problem att driva flertalet skärmar, som jag ser det så skulle spelen anpassas för 8 kärniga processorer (PS4/720 8 Cores x86) och grafikkorten skulle bli bättre på större upplösningar (Maxwell UVM)

Dom närmsta åren ser väldigt ljusa ut (Även DDR4, RamDISK någon? Bara 50GB/s!)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Haha volta, som en polare sa när han spillde kaffe på mig. "Stolen volta".

Tråkigt med roadmaps, vill ha GPU'er!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Onödig pryl, för vem har behov av ett snabbare grafikkort?

Skämt åsido, så tycker jag det är på tiden. Förhoppningsvis blir gpgpu vanligare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag som kom med de förslaget i Julkalendern 2012 och inte vann....

Permalänk
Medlem

Någon som har bättre koll på Nvidias planer får gärna fylla i hur de tänkt sig att det "delade" minnet ska fungera? Historiskt sett har det ju alltid varit en ganska ordentlig flaskhals att dela minne mellan cpu och gpu, så de måste ju ha tagit fram någon helt annorlunda lösning om det ska vara något positivt med det?

Jag ser inte hur det ska gå till utan att cpu:n ska ha direkt stöd för det, och i så fall begriper jag inte hur Nvidia har tänkt sig att Intel eller AMD skulle lyssna på dem och göra sådana specialanpassningar?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon som har bättre koll på Nvidias planer får gärna fylla i hur de tänkt sig att det "delade" minnet ska fungera? Historiskt sett har det ju alltid varit en ganska ordentlig flaskhals att dela minne mellan cpu och gpu, så de måste ju ha tagit fram någon helt annorlunda lösning om det ska vara något positivt med det?

Jag ser inte hur det ska gå till utan att cpu:n ska ha direkt stöd för det, och i så fall begriper jag inte hur Nvidia har tänkt sig att Intel eller AMD skulle lyssna på dem och göra sådana specialanpassningar?

Borde inte vara några problem för Nvidia att övertala Intel om det här?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Borde inte vara några problem för Nvidia att övertala Intel om det här?

Med tanke på att Intel aktivt struntar i Nvidia så vore jag extremt förvånad. Intel har ju inget att tjäna på det, vad jag kan se.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Haswell, Maxwell.. "what will they think of next?"

Ser iaf ut som att det börjar hända lite större förändringar nu, äntligen säger jag! Dagens grafikkort har fortfarande stora problem att driva flertalet skärmar, som jag ser det så skulle spelen anpassas för 8 kärniga processorer (PS4/720 8 Cores x86) och grafikkorten skulle bli bättre på större upplösningar (Maxwell UVM)

Dom närmsta åren ser väldigt ljusa ut (Även DDR4, RamDISK någon? Bara 50GB/s!)

Alltid intressant att se att du är första kommenteraren (finns ens det ordet?) när det gäller grafikkort, speciellt Nvidia!

Dock så håller jag med dig.

Permalänk

Ja minnesbrandbredd är ju inget som nVidia har gott om i dagsläget precis

Permalänk
Medlem

Det känns lite 3D-kretar. Längtar till framtiden när jag läser sådant här. Undrar om värmen blir jobbig att forsla bort när man kör TSV.

Permalänk
Medlem

Maxwell i början av 2014 låter bra. Hoppas på minst lika bra prestanda som Titan till halva priset.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

1TB/s minnesbandbredd blir väldigt trevligt. Perfekt för 4K-skärmar eller supersampling AA i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Haswell, Maxwell.. "what will they think of next?"

Ser iaf ut som att det börjar hända lite större förändringar nu, äntligen säger jag! Dagens grafikkort har fortfarande stora problem att driva flertalet skärmar, som jag ser det så skulle spelen anpassas för 8 kärniga processorer (PS4/720 8 Cores x86) och grafikkorten skulle bli bättre på större upplösningar (Maxwell UVM)

Dom närmsta åren ser väldigt ljusa ut (Även DDR4, RamDISK någon? Bara 50GB/s!)

Ja det är väl bara att titta på vad de olika teleskopen runt om på jorden/ i rymden heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin321:

Jag som kom med de förslaget i Julkalendern 2012 och inte vann....

Same here, vann inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

1TB/s minnesbandbredd blir väldigt trevligt. Perfekt för 4K-skärmar eller supersampling AA i spel.

Är minnesbandbredd och minnesmängd samma sak eller har jag allt om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Är minnesbandbredd och minnesmängd samma sak eller har jag allt om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

På samma sätt som låg minnesbandbredd kan hålla tillbaks grafikminnet gör högre bandbredd att du kan dra mer nytta av det grafikminne du har.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om amd kunde hosta upp något kul, eller om nvidia lärde sig hur man stödjer många skärmar...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd

Hoppas bara att den inte låter som en dammsugare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Är minnesbandbredd och minnesmängd samma sak eller har jag allt om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte samma sak. Minnesbandbredd säger hur mycket data som minnet kan skyffla per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin321:

Jag som kom med de förslaget i Julkalendern 2012 och inte vann....

Stäm dom!

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

Volta, Fermi, Maxwell, Kepler, Tesla, Tegra mm. Jag kräver en Celsius eller Scheele !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

kräver Nobel jag.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Lägg märke till den logaritmiska y-axeln

Lägg märke till den logaritmiska y-axeln!!!

Tidigare bilder med Tesla<Fermi<Kepler<Maxwell har visat dem med linjär y-axel.

Nu kommer Volta som är så mycket mer kraftfull att det inte skulle räcka.

Grym detalj.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

kräver Nobel jag.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

kräver Nobel jag.

Eeeeh va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

tekniken Through-Silicon Via (TSV), verkar vara framtiden för massa prylar, som till exempel SSD

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Kul! Då vet man att man ska vänta på Volta för nästa uppgradering :3

Skrivet av kulgan:

Det känns lite 3D-kretar. Undrar om värmen blir jobbig att forsla bort när man kör TSV.

Med tanke på hur mycket energiförbrukningen går ner tror jag inte det blir mycket av ett problem.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul o se en ny arkitektur! Känns litegrann som förr men inte alls lika spännande som när GeForce 2, Radeon 9700 Pro och GeForce 6800 GT blev utannonserade

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Får hoppas vi får spel med bättre grafik och fysik då
Känns som den grafiska utvecklingen har gått med snigelfart sen 2008 och fysik i stora spel stått still.