Wordpad frös, går det återställa informationen?

Permalänk
Medlem

Wordpad frös, går det återställa informationen?

Hej

Jag behöver hjälp från någon/några datorkunniga här. Jag kör windows 8. Startade datorn igår, kopierade över viktig text till ett dokument bland annat, plötsligt hackade datorn med ett annat program och allt blev "svarar inte". Datorn är fortfarande på, dokumentet är fortfarande kvar osparat då jag inte hann spara ner innan datorn fuckade ur (allt gick på bara några få min) jag har provat trycka ctrl + ESC. Har pillat på datorn några timmar sen igår morgon, först svarade den när jag tryckte på olika knappar men blandat resultat (fortfarande hackigt dock) men nu reagerar den inte längre. Jag lyckades ialf komma till aktiviteshanteraren och stänga av några program. NU har jag kommit från skrivbordet till windows 8-starten (ni som har det förstår) och datorn bara tuggar på. Reagerar bara om jag trycker på alla knappar desperat, och då kommer jag till Lås, byt användare, ändra lösenord, och starta aktiviteshanteraren. Trycker på aktiviteshanteraren men den står bara och tuggar och inget händer och har så gjort i flertal timmar.

Finns det något sätt för mig att spara ner dokumentet eller komma in på datorn på något sätt? Har som sagt inte stängt av och det står att dokumentet finns kvar, men jag behöver spara ner det innan datorn stängs av. Behöver verkligen hjälp här. Kan tilläga att jag är helt oteknisk så ni får gärna förklara vad jag ska göra.

All hjälp och tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så tror jag inte det finns så mycket du kan göra förutom att starta om datorn. Jag vet inte vad för program du använde med att skriva dokumentet på men dokumentet kanske sparades automatiskt om du har tur.

Permalänk
Medlem

Starta om datorn och starta word så kommer det fram en ruta bredvid dokumentet och frågar ifall du vill spara det osparade dokumentet. Det har blivit så flera gånger på min skoldator. Borde fungera.

Permalänk
Medlem

Använder du något speciellt program för att skriva i dokument som Microsoft Word Eller libre office eller open office? Om du gör så brukar dom komma ihåg det du höll på med sist

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar.

Jag körde med Wordpad i Windows 8 tyvärr och inte word eller något annat program, har hänt förut att det inte har sparats om datorn plötsligt stängs av. Har hört att när det gäller wordpad så finns filen enbart kvar när datorn är på som nu, och det är alltså nu jag måste komma åt det om jag vill spara ner det. Någon som har en idé eller är det helt kört?

Tror ni datorn kanske slutar tugga om jag låter den vara i några timmar till? Misstänker nämligen att det är något program som jag inte har hunnit stänga ner som hackar och "svarar inte" och den försöker stänga av den först innan den kan öppna aktiviteshanteraren. Hann inte stänga ner allt dessvärre när jag väl kunde öppna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma666:

Tack för alla snabba svar.

Jag körde med Wordpad i Windows 8 tyvärr och inte word eller något annat program, har hänt förut att det inte har sparats om datorn plötsligt stängs av. Har hört att när det gäller wordpad så finns filen enbart kvar när datorn är på som nu, och det är alltså nu jag måste komma åt det om jag vill spara ner det. Någon som har en idé eller är det helt kört?

Tror ni datorn kanske slutar tugga om jag låter den vara i några timmar till? Misstänker nämligen att det är något program som jag inte har hunnit stänga ner som hackar och "svarar inte" och den försöker stänga av den först innan den kan öppna aktiviteshanteraren. Hann inte stänga ner allt dessvärre när jag väl kunde öppna det.

jag skulle tro att det är helt kört.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har dock inte windows 8 men jag kör med wordpad på min ultrabook ( laptop ) och där är det så att om jag inte sparar så försvinner det när jag stänger av datorn. Så om inte datorn svarar så måste du starta om den , dokumentet kommer försvinna men jag tror nog inte att du kan göra så mycket mer :/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Emma666:

Tack för alla snabba svar.

Jag körde med Wordpad i Windows 8 tyvärr och inte word eller något annat program, har hänt förut att det inte har sparats om datorn plötsligt stängs av. Har hört att när det gäller wordpad så finns filen enbart kvar när datorn är på som nu, och det är alltså nu jag måste komma åt det om jag vill spara ner det. Någon som har en idé eller är det helt kört?

Tror ni datorn kanske slutar tugga om jag låter den vara i några timmar till? Misstänker nämligen att det är något program som jag inte har hunnit stänga ner som hackar och "svarar inte" och den försöker stänga av den först innan den kan öppna aktiviteshanteraren. Hann inte stänga ner allt dessvärre när jag väl kunde öppna det.

Varför sitta med wordpad när det finns gratisalternativ som idag är lika bra som Word?

Hämta hem OpenOffice eller Libre Office nästa gång.

När det gäller att komma in i aktivitetshanteraren så är det ctrl + skift + ESC, annars ctrl + alt + delete och välj aktivitetshanteraren.

Om du går in i aktivitetshanteraren och stänger ner processer istället för att stänga ner program kanske du får röjt bort det som får datorn att hänga sig, stäng inga systemprocesser (eller wordpad) bara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är kört men om någon har något tips eller någon idé skulle det uppskattas väldigt mycket. Datorn är fortfarande på och tuggar. Inget händer liksom...

Permalänk
Medlem

Tips är väl att inte sitta och skriva i wordpad, fixa libreoffice, gratisversion av office som fungerar prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför sitta med wordpad när det finns gratisalternativ som idag är lika bra som Word?

Hämta hem OpenOffice eller Libre Office nästa gång.

När det gäller att komma in i aktivitetshanteraren så är det ctrl + skift + ESC, annars ctrl + alt + delete och välj aktivitetshanteraren.

Om du går in i aktivitetshanteraren och stänger ner processer istället för att stänga ner program kanske du får röjt bort det som får datorn att hänga sig, stäng inga systemprocesser (eller wordpad) bara.

Är inte OpenOffice ganska kört sedan Oracle fick sina feta fingrar på stackarn och sedan dumpade det till Apache?

Kör själv Libre utan problem (lämnade OO när det ^ hände), kan inte göra något annat än att starkt rekommendera det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emma666:

Hej

Jag behöver hjälp från någon/några datorkunniga här. Jag kör windows 8. Startade datorn igår, kopierade över viktig text till ett dokument bland annat, plötsligt hackade datorn med ett annat program och allt blev "svarar inte". Datorn är fortfarande på, dokumentet är fortfarande kvar osparat då jag inte hann spara ner innan datorn fuckade ur (allt gick på bara några få min) jag har provat trycka ctrl + ESC. Har pillat på datorn några timmar sen igår morgon, först svarade den när jag tryckte på olika knappar men blandat resultat (fortfarande hackigt dock) men nu reagerar den inte längre. Jag lyckades ialf komma till aktiviteshanteraren och stänga av några program. NU har jag kommit från skrivbordet till windows 8-starten (ni som har det förstår) och datorn bara tuggar på. Reagerar bara om jag trycker på alla knappar desperat, och då kommer jag till Lås, byt användare, ändra lösenord, och starta aktiviteshanteraren. Trycker på aktiviteshanteraren men den står bara och tuggar och inget händer och har så gjort i flertal timmar.

Finns det något sätt för mig att spara ner dokumentet eller komma in på datorn på något sätt? Har som sagt inte stängt av och det står att dokumentet finns kvar, men jag behöver spara ner det innan datorn stängs av. Behöver verkligen hjälp här. Kan tilläga att jag är helt oteknisk så ni får gärna förklara vad jag ska göra.

All hjälp och tips mottages tacksamt.

kopierade över viktig text till ett dokument bland annat, Skriver du. Antar att du är orolig för att förlora arbete / information? Eftersom word autosparar så borde du inte förlora så mycket arbete, förutsatt att det var word du jobbade i.

Vad är egentligen problemet? Du har ju texten där du kopierade den ifrån. Såg att ditt konto var helt nytt, om du trollar så valde du ett tråkigt ämne tycker jag, om inte - starta om och håll tummarna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

kopierade över viktig text till ett dokument bland annat, Skriver du. Antar att du är orolig för att förlora arbete / information? Eftersom word autosparar så borde du inte förlora så mycket arbete, förutsatt att det var word du jobbade i.

Vad är egentligen problemet? Du har ju texten där du kopierade den ifrån. Såg att ditt konto var helt nytt, om du trollar så valde du ett tråkigt ämne tycker jag, om inte - starta om och håll tummarna....

Hon skrev ovanför att hon skrev i wordpad.
Förstår dock inte heller det där med att du kopierade texten, då måste du ha den på något annat ställe också?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande ser vad du kopierat är det bara att ta fram papper och penna

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

vart kopierade du texten ifrån? finns inte texten kvar i orginalfilen fortfarande?
orginalfilen kanske ligger i papperskorgen till och med?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Emma666:

Jag antar att det är kört men om någon har något tips eller någon idé skulle det uppskattas väldigt mycket. Datorn är fortfarande på och tuggar. Inget händer liksom...

Som sagt, pröva stäng ner lite onödiga processer med aktivitetshanteraren, istället för att bara försöka stänga program. Du hittar processer i fliken till höger om program i aktivitetshanteraren.

Skrivet av Pewtah:

Är inte OpenOffice ganska kört sedan Oracle fick sina feta fingrar på stackarn och sedan dumpade det till Apache?

Kör själv Libre utan problem (lämnade OO när det ^ hände), kan inte göra något annat än att starkt rekommendera det.

Jag tycker det fungerar bra, men jag är inte så kräsen. Kör OO på stationära och Libre på laptopen, märker ingen större skillnad på dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Satsa på google drive nästa gång, gratis och autosave inbyggt

Permalänk
Medlem

Testa öppna aktivitetshanteraren som så många andra föreslagit och välj att avsluta processen "explorer.exe".

Som sista utväg kan du försöka sätta datorn i standby eller i hibernate (strömsparläge ?) och sedan starta upp den igen. Dock finns ju risken att det bara blir värre.

Att skaffa Word eller Libreoffice för att endast klotta ner några rader (?) text utan formatering tycker ju jag att egentligen är lite overkill, men det finns de situationer - även om de är väldigt sällsynta - då det skulle vara användbart att ha Word / Libreoffices recovery-funktion tillhands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför sitta med wordpad när det finns gratisalternativ som idag är lika bra som Word?

Hämta hem OpenOffice eller Libre Office nästa gång.

När det gäller att komma in i aktivitetshanteraren så är det ctrl + skift + ESC, annars ctrl + alt + delete och välj aktivitetshanteraren.

Om du går in i aktivitetshanteraren och stänger ner processer istället för att stänga ner program kanske du får röjt bort det som får datorn att hänga sig, stäng inga systemprocesser (eller wordpad) bara.

Informationen jag kopierade ifrån kan jag inte få tag på mer, annars hade jag ju inte skrivit här. Och ja jättekul att skapa ett konto här och trolla om en sån här sak... Lite längre får du väl ändå tänka. Jag kan inte ens komma in i aktivitetshanteraren längre då datorn bara står och hackar. Jag hade inte ens nån aning om de två programmen men ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Som sagt, pröva stäng ner lite onödiga processer med aktivitetshanteraren, istället för att bara försöka stänga program. Du hittar processer i fliken till höger om program i aktivitetshanteraren.

Jag tycker det fungerar bra, men jag är inte så kräsen. Kör OO på stationära och Libre på laptopen, märker ingen större skillnad på dem.

Ursäkta, nu citerade jag dig helt fel. Skulle inte ha citerat dig i den andra posten. Förstår inte riktigt hur forumet funkar. Men jag kommer inte in i aktiviteshanteraren längre, när jag trycker så händer absolut ingenting och datorn bara står och hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

kopierade över viktig text till ett dokument bland annat, Skriver du. Antar att du är orolig för att förlora arbete / information? Eftersom word autosparar så borde du inte förlora så mycket arbete, förutsatt att det var word du jobbade i.

Vad är egentligen problemet? Du har ju texten där du kopierade den ifrån. Såg att ditt konto var helt nytt, om du trollar så valde du ett tråkigt ämne tycker jag, om inte - starta om och håll tummarna....

Informationen jag kopierade ifrån kan jag inte få tag på mer, annars hade jag ju inte skrivit här. Och ja jättekul att skapa ett konto här och trolla om en sån här sak... Lite längre får du väl ändå tänka. Jag kan inte ens komma in i aktivitetshanteraren längre då datorn bara står och hackar. Jag hade inte ens nån aning om de två programmen men ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Lite overkill kanske, men om datorn av okänd anledning startar om sig brukar filen ligga kvar i tempkatalogen i c:\windows

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Om du inte längre slipper in i aktivitetshanteraren har du kommit till en punkt där du måste avgöra hur ovärderlig informationen är och gå vidare enligt följande:

1. Acceptera att informationen är förlorad och starta om datorn.

2. Leta upp en rejält datorkunnig vän, företag eller FRA/SÄPO. Ge datorn till dem (utan att stänga av den), de fryser ner RAM-minnet (man måste antagligen ha sönder delar av datorns plastskal för att lyckas om det är en laptop, är det en stationär vet jag inte ens hur man skulle få in den i frysboxen utan att bryta strömmen) och bootar upp ett recovery-program som förhoppningsvis kan läsa av minnet och extrahera ditt osparade dokument.
Detta går att göra på mobiltelefoner men har ingen aning om det funkar med en dator...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantsoff:

Om du fortfarande ser vad du kopierat är det bara att ta fram papper och penna

Jag hade nog plockat fram mobilen/kameran.......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Kingsoft office ifall du letar efter ett bra gratis program. Du måste lägga till stavningen på svenska men det är ganska enkelt.

http://useitfree.wordpress.com/2011/09/12/kingsoft-office-cha...

Beskriver hur man gör det

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Låter som det är något fel på hårdvaran.

Ta ur hårddisken och koppla in i en annan dator, leta sedan på dokumentet därifrån.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Avstängd

Brukar köra "log off" som nödlösning för sånt här. Då kommer datorn stänga ner det som går, men fråga innan den stänger ner word helt (eftersom det inte är sparat ännu), och då låta personen spara innan datorn går om, eller avbryta utloggningen helt.

Litar inte helt på office recoveryfunktioner.

Fungerar på Win XP och 7 men vet inte hur 8an ter sig.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Brukar köra "log off" som nödlösning för sånt här. Då kommer datorn stänga ner det som går, men fråga innan den stänger ner word helt (eftersom det inte är sparat ännu), och då låta personen spara innan datorn går om, eller avbryta utloggningen helt.

Litar inte helt på office recoveryfunktioner.

Fungerar på Win XP och 7 men vet inte hur 8an ter sig.

Tack för svaret. Tyvärr så kan jag inte komma någonstans, utan datorn reagerar bara om jag trycker ner på alla knappar. Annars är det helt dött

Permalänk
Medlem

Google Drive är asbra annars. Allt sparas automatiskt hela tiden, och så kan du logga in på vilken dator/mobil som helst och komma åt dina dokument...

Edit: Du behöver helt enkelt bara ett google-konto (samma som du loggar in på youtube med).
https://drive.google.com/

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooakim:

Google Drive är asbra annars. Allt sparas automatiskt hela tiden, och så kan du logga in på vilken dator/mobil som helst och komma åt dina dokument...

Ja, jag får kolla upp några av de program ni har tipsat här som jag inte hade hört talas om förut. Tack för tipset