Permalänk
Medlem

Hur får man bort brandrök?

Hej, vi har en braskamin. Och jag och min syrra skulle göra rent den. Då tar vi dammsugaren och börjar dammsuga. det va lite varmt men inget super hett. Lite ljummet. Sen när vi har dammsugit så ser vi massa rök komma upp från dammsugaren. då stänger vi av den och går ut med den. sen öppnar vi alla fönster sätter på köksfläkten och sånt. Sprutar lite deo och sånt.Men luktar fortfarande.

Men har ni några tips? detta skedde för en halvtimme sedan. snabba svar tack.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ättksprit

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Deo kommer inte hjälpa er, bara maskera lukten momentant.
Vädra vädra vädra och ättika.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara bra att tillföra i denna tråd är att man alltid skall använda en typ av grovdammsugare vid dammsugning av torrsot. En vanlig dammsugare för hemmabruk kan lätt ta skada.

Permalänk
Medlem

Förutom det ovanstående sa så ska askan ligga i två dygn om inte kärlet som askan läggs i är av plåt och kan ställas utomhus på en plats där inget kan ta fyr.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Förutom det ovanstående sa så ska askan ligga i två dygn om inte kärlet som askan läggs i är av plåt och kan ställas utomhus på en plats där inget kan ta fyr.

Bra påpekande. Brandsäkerheten är alltid första prioritet oavsett förutsättning inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Något som kan vara bra att tillföra i denna tråd är att man alltid skall använda en typ av grovdammsugare vid dammsugning av torrsot. En vanlig dammsugare för hemmabruk kan lätt ta skada.

Ja, fast syrran är blond Det var hennes ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Bra påpekande. Brandsäkerheten är alltid första prioritet oavsett förutsättning inom området.

*Host*.

Menmen, man lär sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Deo kommer inte hjälpa er, bara maskera lukten momentant.
Vädra vädra vädra och ättika.

Vädrade förut.

Blev bättre, ska teste med ättika

Permalänk

Ärtsoppa..
Äter det och dagen efter inser att röklukt är inte så farligt i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ättiksprit maskerar inget, det suger upp partiklar från luften i spriten samtidigt som den dunstar.
Efter nån dag har du kvar en tom kopp med brunt i botten.
Däremot luktar det ju under tiden du har koppen framme, eller vad du nu har spriten i/på.

Finns också ozongenerator att köpa, den på Kjell (om den är kvar) för dryga 400 pix funkar bra, jag körde den i lägenheten innan vi fick barn då jag va dum att röka inomhus då.
Såg att biltema har en också, vet dock inte om den är bra.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Ättiksprit maskerar inget, det suger upp partiklar från luften i spriten samtidigt som den dunstar.
Efter nån dag har du kvar en tom kopp med brunt i botten.
Däremot luktar det ju under tiden du har koppen framme, eller vad du nu har spriten i/på.

Finns också ozongenerator att köpa, den på Kjell (om den är kvar) för dryga 400 pix funkar bra, jag körde den i lägenheten innan vi fick barn då jag va dum att röka inomhus då.
Såg att biltema har en också, vet dock inte om den är bra.

Biltema är bara skit. Men ska kolla upp den andra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ozon är skadligt så följ anvisningar noga

Permalänk
Medlem

Många hus brinner ner för att folk saknar respekt för aska.

Tyvärr så dör det folk i flera fall av dessa bränder då det kan ta lång tid innan det tar sig.

Aska skall alltid och under alla omständigheter förvaras i plåtkärl med lock på icke brännbart underlag (eller annat kärl som är värmetåligt). med fördel ute då sot/kol i askan kan genera dödlig kolmonoxid.

Man ska ha stor respekt för askan i flera dygn efter senaste eldningen.

Tänker på när jag brukar sota ur min panna (pelletseldning i gammal panna), när man lyfter ur brännare ser askan helt ofarlig ut, men rör man runt lite i den och syret kommer fram så tar det några minuter, sen glöder det tusentals små sotfragment i som tagit eld.

Har även vid flera tillfällen tänt brasa i öppna spisen genom att bara lägga ett par torra vedbitar i gårdagens aska och röra runt lite för att få upp glödpartiklar.

Det finns inga ursäkter till slarv, det handlar om ditt och dina familjemedlemmars liv, tänk om dammsugaren tagit fyr när ni alla låg och sov ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ozongeneratorn på kjell.com är nedsatt från 499 till 299 nu
Kan hett tipsa om den, passar för allt från hemmet till husbil/bil/husvagn, stugan etc.
Funkar även grymt på sån fuktlukt man kan få i stugan över vintern, körde den i två dygn och nu luktar de nybyggd timmerstuga igen
(jag har den 499kr modellen från kjelle)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!