Vad duger dessa grafikkort till?, hur bra står dom sig i dagens spel?

Permalänk

Vad duger dessa grafikkort till?, hur bra står dom sig i dagens spel?

Hejsan gott folk, skriver här på sweclockers för att jag hoppas på att få svar på min fråga av någon kunnig.

Jag är påväg på att köpa mig en alienware laptop, har hittat 2 stycken som är identiska med varandra förutom grafikkorten.
Såklart så är den ena dyrare för att den har ett lite värre kort som jag förstått det.

Den första datorn har ett Nvidia GeForce GTX 680M @ 2gb
Den andra datorn har två stycken Nvidia GeForce GTX 560M @ 1.5 gb st (3gb tillsammans)

Det jag vill veta är:

1. hur står sig 560-korten mot dagens spel och var gör det för skillnad när det är 2 stycken kort?
2. Hur bra är 2 st 560M kort gemfört med ett 680M kort?

Tack på förhand till alla som svarar.

Mvh Mattias.

Permalänk
Medlem

2st GTX 560 får jätte stryk emot ett GTX 680M. För att inte prata om allt drivrutiner och problem med stöd hoss spel.
Undvik SLI sågott det går.

Kör på GTX 680.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Kan inte svara på mkt, men kan iaf inflika med att datorn med 560 i SLI inte har 3 GB tillsammans. Den datorn har alltså totalt 1,5 GB i grafikminne

Permalänk
Medlem

1. Du kan få nåt som kallas microstuttering med två grafikkort i sli.
Tror att det klarar dagens spel bra?

2. Vet ej.
Skulle kunna säga att 680m är bättre.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Köp inte en ailenware dator, leta efter någon MSI/Asus dator, visst den är inte lika cool(skal) men du får mer för pengarna...

bara logon på Ailenware kostar 100dollar på stationära.

560 hade jag i min laptop för några år sedan ^^, polarn har en med Sli 680M och säger att det funkar så tror nog 680 är the way to go

en laptop med SLI, blir oftast MYCKET varm, om inte klocken är nerskruvad. som jag sa förut, polarn har sli 680 i sin asus laptop.. 24k danska från komplett så skulle nog inte slägna ut något liknande på en ailenware då det blir någ myyyycket dyrt...

but if you got the money...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

grafikminnet adderas inte om du använder 2 grafikkort det är fortfarande "bara" 1.5GB.

Någon hann före

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Kan inte svara på mkt, men kan iaf inflika med att datorn med 560 i SLI inte har 3 GB tillsammans. Den datorn har alltså totalt 1,5 GB i grafikminne

men så du menar att även fast korten har 1.5 gb vardera så blir det fortfarande inte 3?:/ är inte jättekunnig på det här med grafikkort tyvärr..

Permalänk

sry för dubbelpost men någon som vet någon bra sida att bygga en egen laptop? typ msi/asus?..

Permalänk
Skrivet av Tjernstrom:

men så du menar att även fast korten har 1.5 gb vardera så blir det fortfarande inte 3?:/ är inte jättekunnig på det här med grafikkort tyvärr..

Nej, du har fortfarande 1,5 GB i grafikminne. Minnet adderas inte i SLI, CF eller andra flerkorts setups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

sry för dubbelpost men någon som vet någon bra sida att bygga en egen laptop? typ msi/asus?..

Om du ska ha en laptop där du kan bestämma allt så är det PC-konsulten som gäller. http://www.pc-konsulten.se/

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att säga att en textur (grafiken i spelet) inte går att dela upp utan du kan bara ha den kvaliteten som går in på 1.5Gb i detta fallet.

Permalänk
Medlem

PC-KONSULTEN!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

enligt notebookcheck presterar gtx 680m ungefär 50% bättre och sli har ju många problem med sli. om du tycker att prislappen på alienware är för saftig kan du kolla på http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165604-msi_gt70_0ne-4... vilket har 680m och är betydligt billigare

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

cdon har "fina" laptops till bra priser, samma grund som pckonsulten's laptopar bygger på dock så kommer cdon's i färdigbyggda paket men till bra priser,

annar har du som tidigare sagt pckonsulten och (webbhallen tror jag har konfiguerbara också) sen finns det ett till ganska känt som jag inte minns namnet på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

Då jag beställde min laptop (i sign) köpte jag den från Schenker notebooks i Tyskland: http://www.mysn.de
Tyckte det fungerade riktigt bra med beställningen och okej priser så kan inte annat än att rekommendera dem. Dock vet jag inte om det finns någon svensk sida som gör samma sak (webbhallen har väll samma modeller men osäker på om man får välja komponenterna själv) då jag varken bor eller har bott i Sverige, men det skulle ju underlätta en del vid eventuella garantiärenden eller för att få billigare fraktkostnad.

EDIT:Många han före med flera svenska sidor, så det lönar väll sig att beställa från någon av dem.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem

GTX 660m är ett spellaptop grafikkort. Men man skall vara medveten om att det har inget med prestandan av ett 660 i en stationär att göra.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

cdon har "fina" laptops till bra priser, samma grund som pckonsulten's laptopar bygger på dock så kommer cdon's i färdigbyggda paket men till bra priser,

annar har du som tidigare sagt pckonsulten och (webbhallen tror jag har konfiguerbara också) sen finns det ett till ganska känt som jag inte minns namnet på...

Tror du tänker på Webhallens Config serie

Kolla in den TS, ser väldigt bra ut.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk

måste säga sjukt vilken bra sida det här va, ni är sjukt snabb allihopa och ger bra svar, men om jag får säga ett exempel då..

den här datorn, "alienware m17x" kostar 25.500:-...... är det överrenskomment pris med tanke på utrustningen eller kan någon kär "vän" här på forumet finna en sida åt mig där dessa saker i en datorn blir billigare??:

PROCESSOR: 3:a générationens processor Intel® Core™ i7-3740QM (6MB Cache, upp till 3.7GHz w/ Turbo Boost 2.0)
OPERATIVSYSTEM: Windows® 7 Home Premium, 64-bitars
GRAFIKKORT: 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 680M
MINNE: 12 288 MB (2x2GB + 2x4GB ), 1 600 MHz DDR3-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK: 750GB 7,200 RPM + 32GB mSATA Caching SSD
LCD-SKÄRM: 44 cm(17.3") WideFHD (1920 x 1080) WLED LCD
OPTISKA ENHETER: DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
TRÅDLÖS ANSLUTNING: Killer Wireless-N 1103 a/g/n 3x3 MIMO with Bluetooth 4.0
PRIMÄRT BATTERI: Primary 9 cell Li-Ion Default Base Battery
SERVICE OCH SUPPORT: 1 års maskinvarusupport i hemmet nästa arbetsdag
OLYCKSSKADESKYDD: 1 års olycksskadeskydd

Permalänk
Medlem

som vi säger så finns det vettigare datorer än alieware (bättre och billigare)

här har du ett exempel hos cdon
http://cdon.se/hemelektronik/thor_mode_intel_core_i7-3740qm_1...

Permalänk
Skrivet av fax110:

som vi säger så finns det vettigare datorer än alieware (bättre och billigare)

här har du ett exempel hos cdon
http://cdon.se/hemelektronik/thor_mode_intel_core_i7-3740qm_1...

yes men som många skrivit här tidigare så verkar det inte som något positivt med dubbla kort då det blir "SLI" om jag fattat rätt vill säga?:)

Permalänk
Medlem

ja det må vara att det finns lite problem med sli men det är mycket mindre problem på 6xx serien än 5xx

och om du då ser vad datorn jag länkade kostar fast den har flera grejer som är +
t.ex
mer minne
dubbla grafikkort
mycket större ssd,

hittar du då en liknande dator med ett 680 så lär en sån kosta under 20k i allafall men ändå vara bättre än alienware datorn

cdon har en till som är precis som den jag länkade fast med (bättre processor? ja det är en 38xx iallafall) och ett 7970m från amd som är ganska likvärdigt ett 680m (jag kan ha fel) som kostar 16999kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

yes men som många skrivit här tidigare så verkar det inte som något positivt med dubbla kort då det blir "SLI" om jag fattat rätt vill säga?:)

SLI är Nvidias teknologi för att kombinera två GPU:er för mer prestanda. Dock kommer denna teknik och AMD:s motsats (Crossfire) ofta med problem med spel som inte stödjer mer än en GPU, microstuttering då det känns som att du får FPS drops fastän du får 60+ och lite annan otrevlig huvudvärk. Därför rekommenderas det oftast att man kör med ett väldigt bra grafikkort med en GPU i stället för två sämre kort till exempel.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

SLI är Nvidias teknologi för att kombinera två GPU:er för mer prestanda. Dock kommer denna teknik och AMD:s motsats (Crossfire) ofta med problem med spel som inte stödjer mer än en GPU, microstuttering då det känns som att du får FPS drops fastän du får 60+ och lite annan otrevlig huvudvärk. Därför rekommenderas det oftast att man kör med ett väldigt bra grafikkort med en GPU i stället för två sämre kort till exempel.

tack då har jag nog förstått det hela

Permalänk

Vilket pris ska datorn ligga på?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

dock så är det långt ifrån så mycket problem för att motivera att köpa en alienware med 12gb ram, hybrid hårddisk på 750gb med 32gb ssd cache, 1x 680m för 25k
jämfört med en dator med 16gb ram, 2x hårddiskar 750gb, 180gb ssd, 2x 680m för 23k

dock så var den datorn bara ett exempel från mig,

likvärdig/bättre dator än alienware datorn brukar kosta mellan 15-20k

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

Vilket pris ska datorn ligga på?

MAX 20.000 SEK

Permalänk
Skrivet av fax110:

dock så är det långt ifrån så mycket problem för att motivera att köpa en alienware med 12gb ram, hybrid hårddisk på 750gb med 32gb ssd cache, 1x 680m för 25k
jämfört med en dator med 16gb ram, 2x hårddiskar 750gb, 180gb ssd, 2x 680m för 23k

dock så var den datorn bara ett exempel från mig,

likvärdig/bättre dator än alienware datorn brukar kosta mellan 15-20k

hur bra är ett GTX 675M? gemfört med 680M?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

hur bra är ett GTX 675M? gemfört med 680M?

bara att välja och läsa

https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=gtx+675m+vs+gtx...

Permalänk
Medlem