EU: Piratkopiering drabbar inte musikförsäljningen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skadar inte med mer forskning inom området men ja det stämmer nog ganska bra.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls ovanligt att det genomförs mer än en studie inom ett område. Ett resultat från en enda studie ska inte ses som ett odiskutabelt bevis.

Permalänk
Inaktiv

Kul, men de visste vi ju redan? Det borde dom fattat när Napster kom, men sedan dess har det hänt en del och nu säger tom EU att det inte skadar försäljningen. Men nu spelar det ju mindre roll, nu är det ju streamad musik som gäller och "alla" betalar.

Antar att man kan säga samma för spel o film då?

Gott, men då tog det bara en 10-20 år för branschen och politikerna för att komma ifatt verkligheten?

Permalänk

ad har det med lagring att göra? Alla streamar sin musik idag lagligt eller olagligt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

ad har det med lagring att göra? Alla streamar sin musik idag lagligt eller olagligt.

Om man gillar dåligt ljud och ibland väntetider.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Själv så vill jag helst ha musiken på mp3/flac eller köp-skiva .. än har jag inte börjat streama musik

Permalänk
Inaktiv

Minns att jag läste en tidningsartikel om att skivförsäljningen minskade stort när Napster lades ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av White.By.Design:

Själv så vill jag helst ha musiken på mp3/flac eller köp-skiva .. än har jag inte börjat streama musik

I princip all streamad musik bygger på MP3 vad jag vet iaf. Spotify finns med upp till 320 kbit/s. Jag lyssnar personligen på väldigt mycket musik och förstår inte alls hur man klarar sig utan smidiga streamingtjänster som just Spotify t.ex.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Diskussionen hade ingenting med lagring att göra.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Problemet för min del är att den musiken jag vill lyssna på inte är lätt att få tag i.
Spotify överraskade mig med ett större utbud än förväntat, men det saknas
fortfarande en del...

Men ja, jag är inte överraskad över att EU kommer fram till detta iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

jag skulle nog vilja påstå att försäljningen ökat med att grooveshark, spotify, lastfm mm kommit ut, utan spotify skulle jag nog aldrig upptäckt många band jag lyssnar på, till exempel Sonic Syndicate, The Unguided och Amaranthe

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Det var uppe redan på TPB-målet i tingsrätten från vill minnas Wallis men det vittnesmålet brydde sig domaren inte alls om.
Domaren jobbade enbart för upphovssidan så allt annat förstod han inte.

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

I princip all streamad musik bygger på MP3 vad jag vet iaf. Spotify finns med upp till 320 kbit/s. Jag lyssnar personligen på väldigt mycket musik och förstår inte alls hur man klarar sig utan smidiga streamingtjänster som just Spotify t.ex.

och OM/när tjänsten försvinner..har du då musiken kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

I princip all streamad musik bygger på MP3 vad jag vet iaf. Spotify finns med upp till 320 kbit/s. Jag lyssnar personligen på väldigt mycket musik och förstår inte alls hur man klarar sig utan smidiga streamingtjänster som just Spotify t.ex.

Kör inte spotify ogg vorbis?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av White.By.Design:

och OM/när tjänsten försvinner..har du då musiken kvar?

Nej, det har jag visserligen inte. Men för 99 kronor i månaden kan jag knappt köpa någon musik i alla fall, så om Spotify bestämmer sig för att stänga ner (föga troligt, åtminstone av ekonomiska skäl) går jag säkerligen över till någon annan streamingtjänst.

Skrivet av MarcusW:

Kör inte spotify ogg vorbis?

Nu är jag ingen expert på digitala ljudformat, men Ogg Vorbis-codecen använder väl MP3-containern?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nu är jag ingen expert på digitala ljudformat, men Ogg Vorbis-codecen använder väl MP3-containern?

Nu är inte jag heller någon expert, så jag vet inte riktigt vad du menar. Menar du att en ogg-fil vanligtvis är en .mp3-fil? De brukar väl snarare vara .ogg?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kr^PacMan:

Nej, det har jag visserligen inte. Men för 99 kronor i månaden kan jag knappt köpa någon musik i alla fall, så om Spotify bestämmer sig för att stänga ner (föga troligt, åtminstone av ekonomiska skäl) går jag säkerligen över till någon annan streamingtjänst.

Nu är jag ingen expert på digitala ljudformat, men Ogg Vorbis-codecen använder väl MP3-containern?

OGG Vorbis ligger vanligtvis i en OGG-container. Det går ju att slänga in en mp3 i en .ogg om man vill men mp3 är ju inte en container i sig utan ett format så det omvända går inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Spotify finns med upp till 320 kbit/s.

Jag vill bara påpeka att 320kbps ogg vorbis håller riktigt bra kvalitet så finns det gott om låtar på Spotify som inte låter alls särskilt bra.
Dels är långt ifrån deras hela arkiv tillgängligt i 320kbps och dels låter massor med låtar som streamas i 320kbps rätt illa. Jag vet inte om dom bara har kodat om låtar med lägre bitrate till högre eller använt någon jättedålig encoder eller konstiga inställningar.
Framförallt basen har jag själv märkt ett par låtar där det inte alls låter bra.
Jag märker ingen större skillnad vid min dator med hörlurarna (~300 sek philips) eller högtalarna (~1500 sek Roth Audioblob 2.1), men när jag försöker dra på lite i vardagsrummet på mitt system där (~5000sek XTZ 95 + 99 W10 5.1) så brölar basen lätt igenom, mitt system är inte fixat ordentligt så det är lite känsligt så jag pillade som fan ett tag med lite olika nivåer osv, men sen provade jag att ladda hem låten som MP3 istället och då lät det bra.

Så ja, jag använder not Spotify nästan 90% av tiden, men det har sina brister, utöver att dom inte har allt.

Permalänk
Inaktiv

Kanske är mp3:an som var dålig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kanske är mp3:an som var dålig...

Nä.