Grafikkort fyndvara reklamation
Hejsan.
Lite bakgrund:
Jag hittade ett 680 som var nersatt till 3000kr då det var en fyndvara, beskrivningen av fyndvaran var att den var använd ev kan det vara lite slitage på kartongen men det ska inte finnas något funktionsfel på varan. Detta stämde med den vara jag mottog..
Datorn i övrigt: Corsair 750w, 2600k, 8gb ram, ssd 240gb, asrock p67 moderkort.
Efter att kortet är installerat, drivesweeper körts, så försöker jag lira bf3 varpå jag får directx_hung error och att den stänger ner bf3 ifrån allt ifrån 10sek till 15-30min. Ok tänker jag kanske är det drivrutiner som spökar ändå varpå jag installerar om mitt os (ifrån windows 7 till windows 8) och tänker att detta kanske hjälper men icke.
Nytt OS samma fel, försöker köra en OCCT med felsökning ger mig en kontinuerlig ström med fel som tickar uppåt, en körning av 3dmark benchmark hänger sig på sista testet physx grafikkort + processor.
Ok så är det någon annan pryl i datorn som är trasig?
Kör memtest i 12h utan något problem, tar bort OC på processorn och kör diverse linpack mm utan anm.
Nehepp kanske är det något med windows 8 då alla andra spel mer eller mindre flyter på?
Då ser jag ett inlägg om HPET och dess funktion så jag testar att aktivera detta i bios och i OS:et.
Helt plötsligt så fungerar bf3 att köra en längre stund (jag testade 4h+), MEN istället får jag svart flimmer emellanåt.
Testar att köra OCCT felsökning med samma reslutat =(
3dmark ger också samma fel igen...
Så jag bestämmer mig att installera om windows 7 igen!! (med HPET som timer)
Samma problem uppstår så jag skriver ett inlägg i tillverkarens forum med felbeskrivning, massa bilder av mina tester samt beskrivit i detalj vad jag gjort och hur.
De råder mig att RMA:a kortet varpå jag gör detta.
Får ett RMA nummer och skickar in kortet runt torsdag-fredag.
I slutet på veckan efter skickar jag mitt första mail och frågar hur det går.
De svarar att de har mycket att göra och det tar en stund innan de kollar på det.
Nästa fredag skickar jag ett likadant mail då jag ser att statusen har ändrats.
De säger samma sak igen och att det är väntandet som tar lång tid.
Veckan efter skickar jag ett mail till och frågar samma sak då den ligger kvar i samma status.
Samma sak upprepas...
Vecka 4:a skickar jag ett mail på lördagen varpå jag får ett mail tillbaka på måndagen tidigt som säger att det är mycket men att denne ska återkomma med besked under dagen...
Dagarna går och på fredagen skickar jag ett mail och frågar vad som händer, både till personen och till kundtjänsten i sig.
Efter några dagar får jag ett mail tillbaka som säger att ärendet är avslutat...
Ok tänker jag vad innebär avslutat och så skickar jag ett mail tillbaka och frågar vad det innebär då det inte framkommer någonstans.
Svaret jag får är en lättare ursäkt om kollegan och samtidigt så skriver personen:
"Det alternativ vi kan erbjuda dig är att få ett likvärdigt för samma pris, vi kan ej ge dig ett helt nytt 680. Då vi sålde en fyndvara till dig, men du kan även få pengarna åter om du så vill det.
Eller lägga mellanskillnaden på ett annat grafikkort."
Jag förstår inte riktigt hur detta går ihop men jag kanske missar något på vägen?
De skriver i sin beskrivning av fyndvaror att man har 1års garanti och i just beskrivningen av fyndvaran så ska det inte finnas något funktionsfel på varan, vilket det klarligen gjorde.
När jag läser på Konsumentverket:
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Så låter det som att jag har rätt till en ny vara av samma sort inte en billigare vara?
Är det som sagt något jag missar eller bör jag visa upp paragrafen för personen i fråga och se vad de tycker och tänker?
(Har tagit detta med en person på en annan kundtjänst och han fann det väldigt märkligt att jag skulle få en vara till mindre värde tillbaka men det är ju inte relevant ur lagsynpunkt utan hur de hade hanterat ärendet)
Och nej jag ska försöka hålla mig ifrån att skriva vilken affär det är.
What say ye?