Grafikkort fyndvara reklamation

Permalänk

Grafikkort fyndvara reklamation

Hejsan.

Lite bakgrund:
Jag hittade ett 680 som var nersatt till 3000kr då det var en fyndvara, beskrivningen av fyndvaran var att den var använd ev kan det vara lite slitage på kartongen men det ska inte finnas något funktionsfel på varan. Detta stämde med den vara jag mottog..
Datorn i övrigt: Corsair 750w, 2600k, 8gb ram, ssd 240gb, asrock p67 moderkort.

Efter att kortet är installerat, drivesweeper körts, så försöker jag lira bf3 varpå jag får directx_hung error och att den stänger ner bf3 ifrån allt ifrån 10sek till 15-30min. Ok tänker jag kanske är det drivrutiner som spökar ändå varpå jag installerar om mitt os (ifrån windows 7 till windows 8) och tänker att detta kanske hjälper men icke.
Nytt OS samma fel, försöker köra en OCCT med felsökning ger mig en kontinuerlig ström med fel som tickar uppåt, en körning av 3dmark benchmark hänger sig på sista testet physx grafikkort + processor.
Ok så är det någon annan pryl i datorn som är trasig?
Kör memtest i 12h utan något problem, tar bort OC på processorn och kör diverse linpack mm utan anm.
Nehepp kanske är det något med windows 8 då alla andra spel mer eller mindre flyter på?
Då ser jag ett inlägg om HPET och dess funktion så jag testar att aktivera detta i bios och i OS:et.
Helt plötsligt så fungerar bf3 att köra en längre stund (jag testade 4h+), MEN istället får jag svart flimmer emellanåt.
Testar att köra OCCT felsökning med samma reslutat =(
3dmark ger också samma fel igen...

Så jag bestämmer mig att installera om windows 7 igen!! (med HPET som timer)
Samma problem uppstår så jag skriver ett inlägg i tillverkarens forum med felbeskrivning, massa bilder av mina tester samt beskrivit i detalj vad jag gjort och hur.
De råder mig att RMA:a kortet varpå jag gör detta.

Får ett RMA nummer och skickar in kortet runt torsdag-fredag.
I slutet på veckan efter skickar jag mitt första mail och frågar hur det går.
De svarar att de har mycket att göra och det tar en stund innan de kollar på det.
Nästa fredag skickar jag ett likadant mail då jag ser att statusen har ändrats.
De säger samma sak igen och att det är väntandet som tar lång tid.
Veckan efter skickar jag ett mail till och frågar samma sak då den ligger kvar i samma status.
Samma sak upprepas...
Vecka 4:a skickar jag ett mail på lördagen varpå jag får ett mail tillbaka på måndagen tidigt som säger att det är mycket men att denne ska återkomma med besked under dagen...
Dagarna går och på fredagen skickar jag ett mail och frågar vad som händer, både till personen och till kundtjänsten i sig.
Efter några dagar får jag ett mail tillbaka som säger att ärendet är avslutat...

Ok tänker jag vad innebär avslutat och så skickar jag ett mail tillbaka och frågar vad det innebär då det inte framkommer någonstans.
Svaret jag får är en lättare ursäkt om kollegan och samtidigt så skriver personen:

"Det alternativ vi kan erbjuda dig är att få ett likvärdigt för samma pris, vi kan ej ge dig ett helt nytt 680. Då vi sålde en fyndvara till dig, men du kan även få pengarna åter om du så vill det.

Eller lägga mellanskillnaden på ett annat grafikkort."

Jag förstår inte riktigt hur detta går ihop men jag kanske missar något på vägen?
De skriver i sin beskrivning av fyndvaror att man har 1års garanti och i just beskrivningen av fyndvaran så ska det inte finnas något funktionsfel på varan, vilket det klarligen gjorde.
När jag läser på Konsumentverket:
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Så låter det som att jag har rätt till en ny vara av samma sort inte en billigare vara?
Är det som sagt något jag missar eller bör jag visa upp paragrafen för personen i fråga och se vad de tycker och tänker?
(Har tagit detta med en person på en annan kundtjänst och han fann det väldigt märkligt att jag skulle få en vara till mindre värde tillbaka men det är ju inte relevant ur lagsynpunkt utan hur de hade hanterat ärendet)
Och nej jag ska försöka hålla mig ifrån att skriva vilken affär det är.
What say ye?

Permalänk
Antielefant

De erbjuder ett återköp direkt vilket slår undan fötterna på din citerade del av KKL. Det är inte helt snyggt men det är heller inte emot reglerna. Genom att helt enkelt häva köpet och ge tillbaka pengarna kommer man från säljarens sida runt reklamationsrätten - CDON och Webhallen gör systematiskt samma sak.

Däremot kan du oftast även vända dig direkt till tillverkaren och få kortet utbytt via dem, vilket antagligen är det bästa alternativet då ett nytt 680 oavsett modell kostar en bra bit mer än 3000:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Då var det lite som jag anade att de gjorde alltså och med den effekten jag trodde att det skulle få.

Så alternativet är alltså att fråga varför jag inte får ett nytt och sen be att få kortet skickat till mig varpå jag öppnar ett nytt ärende hos tillverkaren.
Härligt!

Skönt att de inte sänker sitt anseende hos mig

@Zcenicx Tack så mycket för rådet och klargöringen!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tidsoptimist:

Då var det lite som jag anade att de gjorde alltså och med den effekten jag trodde att det skulle få.

Så alternativet är alltså att fråga varför jag inte får ett nytt och sen be att få kortet skickat till mig varpå jag öppnar ett nytt ärende hos tillverkaren.
Härligt!

Skönt att de inte sänker sitt anseende hos mig

@Zcenicx Tack så mycket för rådet och klargöringen!

Mm, tänk bara på att vissa tillverkare *host* *Asus* *host* inte tar i garantiärenden själva. De flesta andra gör det däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Mm, tänk bara på att vissa tillverkare *host* *Asus* *host* inte tar i garantiärenden själva. De flesta andra gör det däremot.

asus kanske inte tar servicen själva men dom har jävligt bra service ändå, har haft asus laptops som jag skickat in pga kraschade hårddiskar eller inbyggda tangenbordet gått sönder (flera knappar lossnat pga micro-scissor mekaniken). alltid fått felet fixat genom antingen en helt ny laptop eller bara bytt delen som var trasig

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Antielefant
Skrivet av deilwynna:

asus kanske inte tar servicen själva men dom har jävligt bra service ändå, har haft asus laptops som jag skickat in pga kraschade hårddiskar eller inbyggda tangenbordet gått sönder (flera knappar lossnat pga micro-scissor mekaniken). alltid fått felet fixat genom antingen en helt ny laptop eller bara bytt delen som var trasig

Jupp, men det är på hela datorer. De har ingen egen service alls på komponenter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är normalt förfarande med sk fyndvaror att dom återköps vid reklamation. Det är ju på sätt och vis bra då man inte behöver vara rädd att köpa dom utan kan få pengarna tillbaka om dom inte funkar fullt ut. Det vore ju egentligen inte så logiskt om du kunde köpa en fyndvara för 3000:-, reklamera och få en vara för 4000:-. Dom har gjort rätt och följt rådande praxis, det hade blivit likadant hos vilken leverantör som helst.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Om det är en vara som inte gått ut sortimentet så kan du kräva att få omleverans av samma slags grafikkort, men butiken gör inte heller fel om det erbjuder dig pengarna tillbaka. Men om du inte är nöjd så kräv omleverans och håll den linjen så får vi hoppas att dom ger med sig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om du bara står på dig så kanske de gör en GW och du får ett nytt kort, men ha inte för höga förhoppningar då butiken gör helt rätt.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Det är normalt förfarande med sk fyndvaror att dom återköps vid reklamation. Det är ju på sätt och vis bra då man inte behöver vara rädd att köpa dom utan kan få pengarna tillbaka om dom inte funkar fullt ut. Det vore ju egentligen inte så logiskt om du kunde köpa en fyndvara för 3000:-, reklamera och få en vara för 4000:-. Dom har gjort rätt och följt rådande praxis, det hade blivit likadant hos vilken leverantör som helst.

Detta förstår jag inte riktigt?
Jag köper en vara som är nedsatt.
De skriver i beskrivningen att den inte har några funktionsfel vilket inte stämmer. De skriver vidare att jag har ett års garanti.
Om jag då väljer att reklamera den så får jag givetvis samma summa tillbaka, förutsatt att reklamationen är godkänd, dvs om jag vill ha pengarna tillbaka. Alternativt en ny vara x inte en sämre vara?
Eller är inte min vara samma vara som en för fullpris för att den är nedsatt?

Jag köpte fyndvaran för att jag ansåg att den var ett kap till det priset och jag var inte rädd för skicket då det stod att den var ok och att jag hade ett års garanti och jag var säker på att om något var fel så skulle jag få en ny precis likadan vara.
(Jag har suttit i en kundtjänst där vår praxis är helt annorlunda och vi ger kunden en ny vara om fyndvaran har ett ursprungsfel på sig (dvs något som inte står i beskrivningen).)

Permalänk
Medlem

Säg exakt det som du skrev till dom då?

Vi kan inte göra mycket mer än att säga att de inte måste ge dig en ny produkt om de erbjuder en hävning av köpet

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Detta förstår jag inte riktigt?
Jag köper en vara som är nedsatt.
De skriver i beskrivningen att den inte har några funktionsfel vilket inte stämmer. De skriver vidare att jag har ett års garanti.
Om jag då väljer att reklamera den så får jag givetvis samma summa tillbaka, förutsatt att reklamationen är godkänd, dvs om jag vill ha pengarna tillbaka. Alternativt en ny vara x inte en sämre vara?
Eller är inte min vara samma vara som en för fullpris för att den är nedsatt?

Jag köpte fyndvaran för att jag ansåg att den var ett kap till det priset och jag var inte rädd för skicket då det stod att den var ok och att jag hade ett års garanti och jag var säker på att om något var fel så skulle jag få en ny precis likadan vara.
(Jag har suttit i en kundtjänst där vår praxis är helt annorlunda och vi ger kunden en ny vara om fyndvaran har ett ursprungsfel på sig (dvs något som inte står i beskrivningen).)

Läsvärt http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

En sak som många missar är att konsumentköplagen är tvingade för företaget och går inte att förhandla bort till sämre villkor för kunden. Stå på dig och begär att företaget reparerar eller byter ut kortet till ett likadant, det skulle jag göra i alla fall.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Läsvärt http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

En sak som många missar är att konsumentköplagen är tvingade för företaget och går inte att förhandla bort till sämre villkor för kunden. Stå på dig och begär att företaget reparerar eller byter ut kortet till ett likadant, det skulle jag göra i alla fall.

japp och så läser du den här biten tagen från det du länkade,

"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

och då anser sig säljaren i detta fall få rätten att bestämma då det innebär en oskälig kostnad för säljaren.

sen om dom skulle få rätt eller fel mot ARN är en annan sak,

kontakta den "lokala" konsumentombudsmannen och fråga om råd.

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Säg exakt det som du skrev till dom då?

Vi kan inte göra mycket mer än att säga att de inte måste ge dig en ny produkt om de erbjuder en hävning av köpet

Nej jag tycker det är kanon att jag fick ett så klart och bra svar på väldigt kort tid, bättre än så begär jag inte
Att det dessutom sa precis det jag anade att de försökte göra gjorde inte saken sämre.
Men att det är praxis finner jag lite lustigt och jag ville gärna ha ett klargörande om detta med då jag har upplevt det som helt annorlunda inom en annan bransch.

Vad menar du exakt vad jag skrev?
De senaste mailen:

Jag skrev:
"Har väntat några dagar på att ni skulle återkomma till mig nu så jag
tänkte att det var lika bra att försöka få en liten uppdatering då det
gått 4 veckor sedan jag lämnade in grafik-kortet."

De skrev:
"Ärendet är avslutat, du bör ha fått en kompensation av kollega i detta fall."

Jag skrev:
"Vad bra att det har gått framåt men vad innebär detta rent konkret?
Ska jag ha fått ett mail eller liknande eller hur vet jag vad avslutad
faktiskt betyder?
Verkar väldigt oklart hela processen faktiskt tyvärr.."

De skrev:
"Det alternativ vi kan erbjuda dig är att få ett likvärdigt för samma pris, vi kan ej ge dig ett helt nytt 680. Då vi sålde en fyndvara till dig, men du kan även få pengarna åter om du så vill det.

Eller lägga mellanskillnaden på ett annat grafikkort."

Jag har inte svarat på detta då jag ville kolla hur mina möjligheter såg ut och att de verkligen skrev det som jag tyckte det lät som.

Permalänk
Skrivet av fax110:

japp och så läser du den här biten tagen från det du länkade,

"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

och då anser sig säljaren i detta fall få rätten att bestämma då det innebär en oskälig kostnad för säljaren.

sen om dom skulle få rätt eller fel mot ARN är en annan sak,

kontakta den "lokala" konsumentombudsmannen och fråga om råd.

Mm precis vad min uppfattning också då.
Har skrivit ett mail till min konsumentkontakt och frågat vad de anser.

Tack för alla råd och jag har verkligen inget emot att det är folk som anser att företaget gjort rätt jag tycker det är bra med diskussioner!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ATJ:

Läsvärt http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

En sak som många missar är att konsumentköplagen är tvingade för företaget och går inte att förhandla bort till sämre villkor för kunden. Stå på dig och begär att företaget reparerar eller byter ut kortet till ett likadant, det skulle jag göra i alla fall.

Och något som du missat är att butiken alltid har rätt att häva köpet istället. Att få tillbaka hela det betalade beloppet kan aldrig konsumentjuridiskt ses som annat än en fullvärdig lösning. Konsumentköplagen tar inte bara upp säljarens skyldigheter utan även en del rättigheter, och det är en av dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Mm precis vad min uppfattning också då.
Har skrivit ett mail till min konsumentkontakt och frågat vad de anser.

Tack för alla råd och jag har verkligen inget emot att det är folk som anser att företaget gjort rätt jag tycker det är bra med diskussioner!

jag tycker personligen inte att dom gjort "rätt" bara att dom inte bryter mot några regler, rätt enligt mig är att gå med på vad kunden vill till viss del,

själv handlade jag ett grafikkort av cdon som kom DOA ( tog ett tag för mig att första att det var trasigt men ändå) det köpte jag på 15% så kortet var väl prissänkt 500-600 jämfört med i vanliga fall, och det var aldrig ens snack om att ge pengarna tillbaks utan jag fick ett nytt grafikkort på en gång,
cdon sägs ha dåligt rykte men inte ens dom slingrade sig och försökte ge pengarna tillbaka

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Och något som du missat är att butiken alltid har rätt att häva köpet istället. Att få tillbaka hela det betalade beloppet kan aldrig konsumentjuridiskt ses som annat än en fullvärdig lösning. Konsumentköplagen tar inte bara upp säljarens skyldigheter utan även en del rättigheter, och det är en av dem.

Precis! Detta är jag fullständigt med på men jag hade trodde i min enfald att företag i första hand ville göra kunder glada samtidigt som de tjänade pengar på denna

Skrivet av fax110:

jag tycker personligen inte att dom gjort "rätt" bara att dom inte bryter mot några regler, rätt enligt mig är att gå med på vad kunden vill till viss del,

själv handlade jag ett grafikkort av cdon som kom DOA ( tog ett tag för mig att första att det var trasigt men ändå) det köpte jag på 15% så kortet var väl prissänkt 500-600 jämfört med i vanliga fall, och det var aldrig ens snack om att ge pengarna tillbaks utan jag fick ett nytt grafikkort på en gång,
cdon sägs ha dåligt rykte men inte ens dom slingrade sig och försökte ge pengarna tillbaka

Ye jag tror det är väldigt olika beroende på vilken person man möter i andra änden faktiskt, har man en bra person så går det smidigt eller iaf så får man inte en knytnäve i magen utan de kanske inte kan ge en hur mycket som helst men ändå mötas en bit på vägen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Och något som du missat är att butiken alltid har rätt att häva köpet istället. Att få tillbaka hela det betalade beloppet kan aldrig konsumentjuridiskt ses som annat än en fullvärdig lösning. Konsumentköplagen tar inte bara upp säljarens skyldigheter utan även en del rättigheter, och det är en av dem.

Nja det är väl kunden som har rätt att häva köpet och inte företaget? Kunden har också längre ned rätt till skadestånd om han får ökade kostnader för att t.ex. köpa ett likvärdig vara. Sedan när det gäller oskälig kostnad för säljaren så ställs det i relation till säljande förtagets storlek. Man kan anta att några 100 lapper i detta fall en knapp tusenlapp kommer nog inte att anses som oskäligt. Dessutom så hade väl TS garanti på det han köpte vilket betyder att TS har rätt att få varan reparerad eller utbytt till en likvärdig vara.

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Om företaget inte kan erbjuda dig en likvärdig vara utan istället ger dig pengarna tillbaks så kan du göra ett så kallat täckningsköp hos en annan säljare. Företaget som hävde köpet måste då stå för mellanskillnaden. Du har alltså rätt till ett 680 utan att det kostar dig mer än de 3000kr du ursprungligen avtalade om. Hur företaget vill lösa detta spelar mindre roll, då du skall hållas skadeslös.

Från KKöpL:

"33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

Tre intressanta fall angående täckningsköp:
https://lagen.nu/arn/1999-4494
https://lagen.nu/arn/1996-6571
https://lagen.nu/arn/2002-3974

Angående din ursrungliga fråga: Likvärdig handlar i första hand om varans funktion (t.ex. prestanda, användningsområde) och inte om varans pris.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Om företaget inte kan erbjuda dig en likvärdig vara utan istället ger dig pengarna tillbaks så kan du göra ett så kallat täckningsköp hos en annan säljare.

Något jag funderade på efter några veckor då det kändes lite surt att sitta utan dator men samtidigt lite riskabelt om det i slutändan visade sig att de inte ansåg att det var något fel på min vara?

Tack för lite länkar med intressanta fall

Permalänk

Ett snabbt svar av min konsumentrådgivare!

"Om du som privatperson handlar en vara av ett företag omfattas köpet av Konsumentköplagen (KkL).

När det är fel på en vara du köpt har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet (avhjälpande), eller levererar en ny, felfri, vara (omleverans).Om säljaren inte vidtar någon av ovanstående åtgärder har du rätt att häva köpet. Vid en hävning skall "prestationerna gå åter". I ditt fall betyder det alltså att du skall ha tillbaka köpeskillingen mot att du lämnar tillbaka kortet.

Det finns även möjlighet att enligt 30-33 §§ KkL få skadestånd för skada du lider p.g.a. att varan är felaktig. Sådant skadestånd kan även innefatta ersättning för prisskillnad som uppstår om du gjort ett s.k. täckningsköp, och den inköpta produkten är dyrare än den ursprungliga (33 § KkL).

Kommer du inte fram till en acceptabel lösning med säljaren kan du anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). För mer info om nämnden samt blanketter för anmälan hänvisas till deras hemsida. "

Permalänk

Mitt svar:
"Just möjligheten till täckningsköp är något jag funderade på men jag
inte vågade göra då jag ännu inte visste om det verkligen var något
fel på varan trots mina grundliga undersökningar av denna.
Så det jag utläser både här och på forumet är att jag bör fråga
företaget om de inte "har lust" att ersätta min vara alternativt göra
ett täckningsköp och begära mellanskillanden eller skicka in ärendet
till ARN om de är väldigt motsträviga. Läser jag dig rätt då?"

Dennes svar:
"Du läser mig rätt.

Det är ett bekymmer att den ursprungliga varan är en "fyndvara". Om du skulle köpa en helt ny vara, som inte är en "fyndvara", är det möjligt att företaget invänder och hävdar att du hamnat i ett bättre läge (du har ju nu fått ett "fullgott" grafikkort) genom täckningsköpet (och det stämmer ju, du har då fått ett "fullgott" kort - men bara betalat för ett kort som är "nedsatt").
Jag hävdar ändå att såvida ni inte avtalat om att själva kortet skulle vara defekt på något sätt så bör du ha rätt att göra ett täckningsköp av ett "nytt" kort - såvida detta gjorts "med tillräcklig omsorg" (som det skrivs i 33 § KkL).
Om du kan hitta ett likvärdigt kort till fyndpris någon annanstans bör du köpa detta, om inte - bör du kunna köpa ett likvärdigt till lägsta pris, och sedan begära mellanskillnaden av säljaren.

Kommer ni inte överens är ditt nästa steg som sagt ARN, observera dock att tvistens belopp måste vara minst 1.000kr för att ARN skall pröva ärendet.

Om beloppet är lägre måste nästan mitt råd till dig vara att försöka få ut så mycket du kan av säljaren, och sedan släppa ärendet. Ditt andra alternativ är nämligen att ta fallet till domstol, men då det inte är glasklart hur utgången blir vill jag inte rekommendera den vägen för dig.
"

Permalänk
Medlem

Från https://lagen.nu/arn/1999-4494 "När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Om den annonserades som använd med lite slitage på kartongen men utan funktionsfel så borde du dock ha goda möjligheter till att få ersättning upp till nypris. Det bästa är ju dock att försöka komma överens med säljaren om en lösning som passar er båda.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Från https://lagen.nu/arn/1999-4494 "När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Om den annonserades som använd med lite slitage på kartongen men utan funktionsfel så borde du dock ha goda möjligheter till att få ersättning upp till nypris. Det bästa är ju dock att försöka komma överens med säljaren om en lösning som passar er båda.

Yes precis. Verkar ju lite galet att jag skulle kunna köpa ett titan och begära ersättning för hela kortet däremot så ser jag inga som helst hinder för att jag ska kunna få ett nytt 680 eller köpa ett och begära mellanskillnaden och jag håller med om att jag hellre gör upp med säljaren än att behöva göra en mycket större grej av det hela.

Permalänk

ja du har att välja på att antingen vänta på att de ska få in ett annat begagnat 680 kort eller pengarna tillbaka.

står ju bara att de ska leverera ett likvärdigt kort dvs ett begagnat gtx 680 i detta fallet och de kan ju ta sin lilla tid innan de får in det på lager igen.

skulle personligen ta pengarna då ändå inga pengar går förlorade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja du har att välja på att antingen vänta på att de ska få in ett annat begagnat 680 kort eller pengarna tillbaka.

står ju bara att de ska leverera ett likvärdigt kort dvs ett begagnat gtx 680 i detta fallet och de kan ju ta sin lilla tid innan de får in det på lager igen.

skulle personligen ta pengarna då ändå inga pengar går förlorade.

Kunden behöver dock inte vänta i någon större utsträckning, då en reklamation skall hanteras inom skälig tid (vilket ofta bedöms som ca 3 veckor, en tid som redan passerats). Han kan, om säljaren inte är intresserad av en lösning begära pengarna tillbaks och sedan göra ett täckningsköp hos annan säljare. Då kortet utannonserades som fullt fungerande, alltså inte prissänkt p.g.a. ngn defekt, så finns det goda chanser för kunden att få rätt till hela mellanskillnaden i skadestånd vid eventuell tvist.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Någon köpte kortet, upptäckte att den var trasig.. Istället för reklamera för fel och vänta år på svar om den verkligen är trasig och förlora en del pengar... Så personen utnyttjar distans tjosan och skickar in den, var av butiken slänger kortet i fyndlådan för nästa köpare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Kunden behöver dock inte vänta i någon större utsträckning, då en reklamation skall hanteras inom skälig tid (vilket ofta bedöms som ca 3 veckor, en tid som redan passerats). Han kan, om säljaren inte är intresserad av en lösning begära pengarna tillbaks och sedan göra ett täckningsköp hos annan säljare. Då kortet utannonserades som fullt fungerande, alltså inte prissänkt p.g.a. ngn defekt, så finns det goda chanser för kunden att få rätt till hela mellanskillnaden i skadestånd vid eventuell tvist.

Problemet är ju att alla fyndvaror som jag köpt ligger under en egen produkt kategori och alltid har haft texten:
"Under sektionen Fyndvaror säljer vi produkter till reducerade priser. Orsaken är att produkterna inte kan säljas som nya och kan bero på att de har varit använda, har slitet/öppnat emballage, är returnerade, reparerade av leverantör eller liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status. Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti.

Fyndvaror är perfekt för dig som vill göra en god affär till reducerat pris. På grund av den oerhört stora efterfrågan på demovaror kan slutförsäljning förekomma. När flera beställningar görs på en och samma artikel inom ett kort tidsintervall kan det förekomma att hemsidan inte hinner uppdatera lagerstatusen i realtid. Det är alltid beställningen som slutförs först som gäller. Vid eventuell slutförsäljning kommer vi att kontakta er. Detta kan ske även efter att ordern är lagd och en orderbekräftelse är skickad."

Produkten som man köper är oftast hel och kan i många fall vara komplett, men i vissa fall sakna något eller ha en yttre skada som inte påverkar funktionen. Han skulle kunna göra ett teckningsköp om han hittar ett likvärdigt kort som fyndvara i en annan butik.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Någon köpte kortet, upptäckte att den var trasig.. Istället för reklamera för fel och vänta år på svar om den verkligen är trasig och förlora en del pengar... Så personen utnyttjar distans tjosan och skickar in den, var av butiken slänger kortet i fyndlådan för nästa köpare..

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt så har den tanken slagit mig så här i efterhand och det hade inte varit så svårt att få igenom det..

Tycker alla har konstiga definitioner på likvärdigt allt ifrån samma pris till samma vara.
Min tolkning är inne på samma spår som PeCe

Från https://lagen.nu/arn/1999-4494 "När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

Nu är det ju så att butiken har skrivit att den ska vara funktionstestad men har ändå ett funktionsfel.
Att jag dessutom har 12 månaders garanti, hur fungerar denna för er som anser att jag ska ha ett begagnat 680 ex?
Jag förstår givetvis att jag inte kan köpa vad som helst som täckning men som har sagts innan vore det lättaste om butiken/supporten tog sitt förnuft och kanske var lite snällare men det är som sagt bara min inställning och att jag är kunden gör mig lite väl partisk i detta fallet