Permalänk
Medlem

iPhone eller Iphone

Jag kan väl inte vara den enda som funderat på detta? Apple väljer att kalla sin telefon för iPhone, men enligt skrivregler ska ju namn börja med en versal, alltså Iphone i det här fallet.

Vad är rätt och vad brukar du skriva?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Skrivet av Bakgrund:

Jag kan väl inte vara den enda som funderat på detta? Apple väljer att kalla sin telefon för iPhone, men enligt skrivregler ska ju namn börja med en versal, alltså Iphone i det här fallet.

Vad är rätt och vad brukar du skriva?

Enligt min mening är det rätt att följa normala skrivregler. Konstiga skrivsätt stör läsningen av texter och framstår som reklam eller liknande. Alltså skriver jag Iphone. Se även http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=5... och http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=7....

Permalänk

Är det inte iPHONE?
Kanske blandade det med compaq/HP iPAC (minnet är dåligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast

Jag brukar försöka följa de skrivregler som finns och de säger att det är stor bokstav som gäller i början av namn vilket även innefattar företag och varumärken. Undantaget är akronym där alla bokstäver ska vara versaler. Fast jag glömmer av mig ibland. Ett av få undantag som jag konsekvent gör är LaTeX. Det är för att det ska bli tydligare att jag syftar på typsättningsspråket och inte naturgummi. Extra viktigt när man googlar har jag märkt...

Hur som helst är faktiskt stavningen iPhone direkt fel i alla former av formella sammanhang. Jag vet att det alltid finns ett gäng gnällspikar som klagar när redaktionen skriver Ios istället för iOS men det är den första stavningen som gäller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

iPhone tror jag. Men klart att du ska skaffa en Android istället

Permalänk
Medlem

Så länge det otvetydigt kan framgå vad som avses så bör svenska skrivregler appliceras - d.v.s. inledande versal i egennamn. Då tvetydigheter nästan alltid elimineras genom kontexten så är det ytterst sällan skrivreglerna behöver frångås, och aldrig i fallet Iphone.

En, enligt mig, intressantare fråga är hur snart vi kan komma att se dessa vita små eländen som rena substantiv snarare än egennamn och därmed skriva 'iphone' på samma sätt som vi idag talar om exempelvis 'vasalopp'.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Iphone såklart, namn är ju alltid med stor bokstav

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Iphone är väl det korrekta. Skiter fullständigt i detta och kör alltid med iPhone istället, det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

iPhone är produktnamnet och det ska således skrivas som så, oavsett hur många som försöker fjäska för sina svenskalärare online.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaospassageraren:

iPhone är produktnamnet och det ska således skrivas som så, oavsett hur många som försöker fjäska för sina svenskalärare online.

Det är alltså bättre att fjäska för Apple?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaospassageraren:

iPhone är produktnamnet och det ska således skrivas som så, oavsett hur många som försöker fjäska för sina svenskalärare online.

Så hur gör du med CDON? De är ju inte konsekventa med stavningen. Antingen står det CDON group eller cdongroup. Vilket gäller? Hur gör du med Systembolaget? Är det Systembolaget eller SYSTEMBOLAGET? Nvidia, NVIDIA eller nVIDIA? Foxconn eller 鴻海精密工業股份有限公司?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så hur gör du med CDON? De är ju inte konsekventa med stavningen. Antingen står det CDON group eller cdongroup. Vilket gäller? Hur gör du med Systembolaget? Är det Systembolaget eller SYSTEMBOLAGET? Nvidia, NVIDIA eller nVIDIA? Foxconn eller 鴻海精密工業股份有限公司?

CDON.
Systembolaget precis som det står på kassarna jag handlar i.
nVIDIA
鴻海精密工業股份有限公司 eller Foxconn inför en ev. översättning.

Något mer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

CDON.
Systembolaget precis som det står på kassarna jag handlar i.
nVIDIA
鴻海精密工業股份有限公司 eller Foxconn inför en ev. översättning.

Något mer?

Oavsett om du gillar det eller ej så har du fel. Se länkarna i första svaret.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaospassageraren:

CDON.
Systembolaget precis som det står på kassarna jag handlar i.
nVIDIA
鴻海精密工業股份有限公司 eller Foxconn inför en ev. översättning.

Något mer?

Så det faktum att Nvidia själva skriver NVIDIA är inte relevant? De använder nVIDIA på loggan precis som Systembolaget skriver med versaler i sin logga men i text står det alltid NVIDIA med enbart versaler.
Du ser, det blir lite jobbigt när man börjar hitta på egna regler för hur namn ska skrivas.

Tycker för övrigt att det är lite roligt att Sweclockers konsekvent skriver Iphone och SweClockers. De tänjer lite på skrivreglerna när det gäller det egna varumärket tydligen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Oavsett om du gillar det eller ej så har du fel. Se länkarna i första svaret.

Det finns ingen som helst relevans i om mitt sätt att skriva det är rätt eller inte, Zotamedu frågade hur jag gjorde, jag svarade. :')

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaospassageraren:

Det finns ingen som helst relevans i om mitt sätt att skriva det är rätt eller inte, Zotamedu frågade hur jag gjorde, jag svarade. :')

Så med andra ord är det inte relevant hur varken skrivregler eller företagen själva skriver sina namn, du gör som du vill?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Det finns ingen som helst relevans i om mitt sätt att skriva det är rätt eller inte, Zotamedu frågade hur jag gjorde, jag svarade. :')

Jag kunde ju likväl citerat ditt första inlägg där du skrev att det skulle skrivas "iPhone". Ett felaktigt påstående helt enkelt.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Mest intressant är väl att de svenska skrivreglerna motsätter sig själva i många fall?

I mångt färre fall än folk tror. Att svenskan skulle vara ett "svårt" språk att lära sig, det är en svårdödad myt, nästan lika svårdödad som att "lagom" bara finns i svenskan och att engelskan har fler ord än svenskan. Det stora problemet brukar vara att man inte lär sig rätt grunder för att klara sig ur annat än de grundaste fallgroparna och sedan nöjer sig med det. Det gäller dessvärre inte bara andraspråksinlärningen. Kan man sina fonem, en liten skvätt etymologi, sin satslära och en handfull tumregler så klarar man sig fruktansvärt långt.

Det svåra med "svenskan" är uttal och satsmelodi, men det är rent krasst sett inte en del av svenska språket per definition (och har, utöver dubbelkonsonanter, inte så värst mycket att göra med skrivregler). Svenskan är ett skriftspråk, inte ett talspråk.

Ord läggs till, men sällan tar vi bort ord, och oftast adapterar vi låneord i en form som följer de svenska skrivreglerna. Den största grammatiska förändring vi ständigt utsätter språket för är just att ändra oregelbundenheten till normerna. Så att insinuera att det är okej att frångå skrivregler för att "språket utvecklas konstant", det är barockt!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

iPhone - kort och gott eftersom att Apple valt att döpa produkten till det.

Samma med Internet, det är också ett namn och ska därför ha versal i början, men det skiter de allra flesta i.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

iPhone - kort och gott eftersom att Apple valt att döpa produkten till det.

Samma med Internet, det är också ett namn och ska därför ha versal i början, men det skiter de allra flesta i.

'Internet' är ett såpass etablerat ord att det idag inte klassas som egennamn och skrivs således utan inledande versal, på samma sätt som man talar om falukorv, västerbottenost och euron.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

'Internet' är ett såpass etablerat ord att det idag inte klassas som egennamn och skrivs således utan inledande versal, på samma sätt som man talar om falukorv, västerbottenost och euron.

Alldeles riktigt, men jag föredrar att stava Internet, Android osv.
Inser också att jag kör med dubbelmoral då jag, precis som du skriver, även skriver falukorv, vätterbottenost och euron.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

iPhone - kort och gott eftersom att Apple valt att döpa produkten till det.

Samma med Internet, det är också ett namn och ska därför ha versal i början, men det skiter de allra flesta i.

Jag tycker det är fel att du kommer in och ställer fram det du tycker som fakta. Du förvirrar andra som kommer in och läser här när du inte lägger till att det är din personliga åsikt - eftersom det du säger helt klart är fel och har blivit påvisat så flera gånger genom tråden.

Sen att det bara finns ett rätt och fortsatt diskussion känns onödig är en annan femma.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Iphone förstås. Fuck systemet!

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Om det är "svårt" att lära sig svenska beror väl på vem man frågar såklart. Och det är ju det negativa man hör/ser som är mest noterbart konstigt nog. Men de invandrare som jag har pratat med tycker i alla fall svenskan var svårast för dem jämfört med t.ex. franska/tyska/spanska. Är själv betydligt bättre på tyska och engelska än mitt modersmål vilket jag finner obegripligt, men det kanske finns någon förklaring till det.

Lagom... vilka andra språk finns det ordet i?

Precis som med de flesta uttryck finns det oftast en viss semantisk skillnad när man börjar översätta mellan olika språk precis som synonymer mestadels är synonyma, men det finns gradskillnader och situationer där de inte är synonyma. Men hur som helst, norskan har såväl ordet 'lagom' (liknande innebörd) som 'passelig / passe', danskan 'tilpas', engelskan har åtskilliga uttryck beroende på sammanhang (sufficient, adequate, just right ...), samma sak i tyskan, franskan, italienskan, spanskan, japanskan, estniskan, finskan ...

Dagens boktips.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Självklart trumfar skrivreglerna apples egna påhitt, Iphone alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Självklart trumfar skrivreglerna apples egna påhitt, Iphone alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

NÄJ apple e bäst de heter iPhone!
(helt ärligt nu det är deras produkt, och de har döpt den till iPhone.. så iPhone är inte världens synd av felstavningar.)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom som givit namnet dvs Apple måste ju vara dom som väljer . Skulle jag döpa min katt till mOoris tex så ska den heta så ju. Språkpoliserna har inget med andras namnval att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur