Förra arbetsgivaren har redovisat 50000 för lite i bruttoinkomst till skatteverket...

Permalänk
Medlem

Förra arbetsgivaren har redovisat 50000 för lite i bruttoinkomst till skatteverket...

Var precis inne och kollade min skattedeklaration på nätet, min förra arbetsgivare har redovisat att jag fått 120000 i bruttoinkomst när det i verkligheten handlar om 171000, är i facklig strid med han på grund av att han sparkade mig utan giltiga skäl och har hållt ett öga på allt som har med han att göra då han fifflade bort pengar från min sista lön jag hade hos han osv, hur som nu när jag kollar min skattedeklaration så är det en miss på 50000~ som skall vara redovisat och jag sitter nu och klurar på hur jag skall gå till väga, hoppas att det finns några kunniga människor här som kan hjälpa mig.

Permalänk
Föredetting

Ring skatteverket och förklara läget. De är nog mer än angelägna att "hjälpa".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Eller facket

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Bara för att få några saker utredda till att börja med. Du skriver skriver slarvigt!

Din forna arbetsgivare har alltså betalat ut 171k till dig, men han har bara dragit skatt på 121 av dem? Eller har han pröjsat skatt i ditt namn som om du hade tjänat 171k trots att han bara redovisade 121k i kontrolluppgiften?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem

Har du alltså fått utbetalt 171000 kr som arbetsgivaren dessutom dragit av skatt från? Stämmer uppgiften hos Skatteverket om hur mycket skatt som dragits från din lön, eller är även den siffran fel jämfört med dina papper? Förutsatt att du fått ut pengarna från arbetsgivaren kan du som någon sagt ovan ringa Skatteverket. Dock kan du också helt enkelt i din deklaration ange de korrekta uppgifterna och sedan förklara bakgrunden under "övriga upplysningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Bara för att få några saker utredda till att börja med. Du skriver skriver slarvigt!

Din forna arbetsgivare har alltså betalat ut 171k till dig, men han har bara dragit skatt på 121 av dem? Eller har han pröjsat skatt i ditt namn som om du hade tjänat 171k trots att han bara redovisade 121k i kontrolluppgiften?

Skickades från m.sweclockers.com

Sent på natten var kanske inte jätte klar i vad jag skrev...

Skall gå tillbaka till början och förklara, det hela började i juli förra året då han sa upp mig utan giltig anledning och jag kopplade in facket, det har varit en jävla massa strul med han efter detta där han hade förskingrat pengar från min lön etc vilket gjorde att jag blevit misstänksam mot i princip allt han gjort, hur som fick mina kontrolluppgifter för föregående år från han i början av mars och när jag kollade på dom så står det att han har redovisat att jag haft en årsinkomst på 120254:-, när jag sedan räknar ihop allting själv (även kontrollerat med facket så jag vet att detta stämmer) så stämmer inte siffrorna i kontrolluppgifterna utan den korrekta siffran som skall stå på deklarationen är 171047:-.

Med andra ord handlar detta om en diff på över 50000:- i årsinkomst som han inte redovisat till skatteverket detta i sin tur gör att skatten automatiskt inte stämmer, avdragen skatt är ~38000:- när den skall vara runt 51000:-.

Förstår du nu vad problemet är?

Permalänk
Medlem

Ja, men så länge skatten de facto är betald är det lugna puckar. Du måste göra en korrigering gentemot SKV. Annars åker du på felaktig uppgift och får skattetillägg (aldrig roligt).

Se bara till att dubbelkolla att skatten är betald för 171k. Annars är det bara att skotta in mellanskillnaden på ditt skattekonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, men så länge skatten de facto är betald är det lugna puckar. Du måste göra en korrigering gentemot SKV. Annars åker du på felaktig uppgift och får skattetillägg (aldrig roligt).

Se bara till att dubbelkolla att skatten är betald för 171k. Annars är det bara att skotta in mellanskillnaden på ditt skattekonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt skattekonto? O.o, det är inte jag som gjort fel det är min förra arbetsgivare, hur som var i kontakt med skatteverket, skall tydligen rätta uppgifterna till vad som faktist skall vara och sedan skriva i övrigt fältet varför korrigering är gjord och ha mina lönespeccar till handa ifall det behövs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Destromath:

Mitt skattekonto? O.o, det är inte jag som gjort fel det är min förra arbetsgivare, hur som var i kontakt med skatteverket, skall tydligen rätta uppgifterna till vad som faktist skall vara och sedan skriva i övrigt fältet varför korrigering är gjord och ha mina lönespeccar till handa ifall det behövs.

Har din förra arbetsgivare enligt lönespecifikationerna dragit av rätt skatt, eller för lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Har din förra arbetsgivare enligt lönespecifikationerna dragit av rätt skatt, eller för lite?

Enligt lönespeccar så har han dragit 32% skatt och detta stämmer med utbetalningar etc.

Permalänk
Medlem

Det låter rätt rimligt. Men, det du får göra är att du summerar hur mycket skatt din arbetsgivare har dragit av på dina lönespecifikationer. Därefter ställer du detta belopp mot det belopp som du ska betala på 171k där du bor. Stämmer det så stämmer det ju, varvid en korrigering i deklarationen räcker. Oftast stämmer det inte på kronan, varvid du får räkna med ett litet under- eller överskott.

Har din arbetsgivare betalat in för lite måste du ju rimligen täcka upp mellanskillnaden själv. Det duger inte med något barnsligt skitsnack om att det var arbetsgivarens fel. Visst, företaget har ansvaret för att lämna korrekta kontrolluppgifter. Men, det är en annan fråga. Du är ansvarig för din taxering. Har du löpande bränt deg som är kommunens (i ditt fall) är det bara att hosta upp. Svårare än så är det inte.

Dessutom råder jag TS att ta sig en funderare på om han inte skall ta och läsa på lite om hur det fungerar ute i vuxenlivet med skattekonton etc.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Det låter rätt rimligt. Men, det du får göra är att du summerar hur mycket skatt din arbetsgivare har dragit av på dina lönespecifikationer. Därefter ställer du detta belopp mot det belopp som du ska betala på 171k där du bor. Stämmer det så stämmer det ju, varvid en korrigering i deklarationen räcker. Oftast stämmer det inte på kronan, varvid du får räkna med ett litet under- eller överskott.

Har din arbetsgivare betalat in för lite måste du ju rimligen täcka upp mellanskillnaden själv. Det duger inte med något barnsligt skitsnack om att det var arbetsgivarens fel. Visst, företaget har ansvaret för att lämna korrekta kontrolluppgifter. Men, det är en annan fråga. Du är ansvarig för din taxering. Har du löpande bränt deg som är kommunens (i ditt fall) är det bara att hosta upp. Svårare än så är det inte.

Dessutom råder jag TS att ta sig en funderare på om han inte skall ta och läsa på lite om hur det fungerar ute i vuxenlivet med skattekonton etc.

Först och främst behöver du inte vara spydig, ser inte varför du behöver gå på om att jag skall lära mig om vuxenlivet, jag kom hit för råd och inte för att får höra sån här skit, för det andra, det är arbetsgivaren som sitter inne på skattepengarna, jag har inte fått ut min lön i brutto utan i netto där han har dragit av skatten, detta är mig veterligen inget jag skall bekosta då jag inte bränt ett jävla öre av skatten på någonting utan jag har bränt min nettolön. Det som är fel i deklarationen är att han har redovisat fel årsinkomst för mig och att han har redovisat fel skatt som skall dras enligt den skatteprocenten som står på lönelapparna, detta är vad som står på deklarationen.

Deklaration
Inkomst 2012: 120251:-
Skatt: 38480:-

Faktiska siffror
Inkomst 2012: 171047:-
Skatt: 54735:-

det innebär att han har redovisat fel uppgifter (jag har lönelappar som säger att han har det + att jag har utbetalningar gjorda på mitt konto som håller med), och att det är ett underskott på 16255:- som skall ha redovisats på deklarationen. Företag har väll inte bara ansvar för att se till att korrekta kontrolluppgifter kommer in om dom betalar in skatten så är det väll även så att DOM skall se till att den kommer in det är väll för fan inget jag skall behöva bekosta ur egen ficka då jag inte fått ut min lön som brutto utan som netto...

Permalänk
Medlem

Så, problemet är alltså inte att du har fått ut fel mängd pengar, utan att din arbetsgivare INTE har betalat in erforderlig skatt i ditt namn?
Därtill har SKV felaktiga uppgifter.

Jag är spydig mot människor som inte kan formulera tydliga problembeskrivningar, vilket leder till att jag ödslar onödig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT; det viktigaste för dig är helt enkelt att ändra uppgifterna samt få arbetsgivaren att skyffla in det som fattas. Sen är det bara gröna skogar!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Så, problemet är alltså inte att du har fått ut fel mängd pengar, utan att din arbetsgivare INTE har betalat in erforderlig skatt i ditt namn?
Därtill har SKV felaktiga uppgifter.

Jag är spydig mot människor som inte kan formulera tydliga problembeskrivningar, vilket leder till att jag ödslar onödig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst så vet du inget om mig, du vet inte hurvidare jag kanske har problem med språket etc, eller du kanske blir fabannad om en dyslektiker skulle skriva något med...

Hur som jag problemet är inte att jag fått ut fel mängd pengar vilket utan precis som du säger, arbetsgivaren har inte betalat in rätt skatt i mitt namn (+ på några kollegor som jobbade för han), trodde det framgick då jag rätt friskt använde mig av både brutto och netto lön i mina poster.

Permalänk
Medlem

Ok. Se mitt svar ovan. Om du inte har disponerat pengarna ligger det givetvis på arbetsgivaren. Detta styrker du genom lönespecarna. Se till så att du har alla och att allting tydligt framgår. Visa upp dem för SKV, så kommer de att jaga din forna arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ok. Se mitt svar ovan. Om du inte har disponerat pengarna ligger det givetvis på arbetsgivaren. Detta styrker du genom lönespecarna. Se till så att du har alla och att allting tydligt framgår. Visa upp dem för SKV, så kommer de att jaga din forna arbetsgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, blir att korrigera min deklaration så den stämmer överens med verkligheten och hoppas att dom sätter dig fanskapet för detta då .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Alright, blir att korrigera min deklaration så den stämmer överens med verkligheten och hoppas att dom sätter dig fanskapet för detta då .

Ja, lycka till! Vanligt misstag (behöver inte vara misstag) bland små arbetsgivare. Tur att du hade alla specifikationer. Utan dem blir processen ofta långdragen och allmänt dryg. I situationer som dessa förstår man deras betydelse. ))

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, lycka till! Vanligt misstag (behöver inte vara misstag) bland små arbetsgivare. Tur att du hade alla specifikationer. Utan dem blir processen ofta långdragen och allmänt dryg. I situationer som dessa förstår man deras betydelse. ))

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att tro att det var ett "misstag" han har schablat med 2 andra anställda och det gäller en taxi... kan dra upp lite andra saker han gjort med så kan jag säga att du kommer inte tro att det var ett misstag sedan .