Permalänk
Medlem

bilbas inomhus?

tjena! jag har 2 stycken 10 MDS basar i min gammla bil. problemet är bara den att bilen sjunger på sista versen detta året kanske och jag tänkte då ta ur basarna ifall den åker till skroten. då kom jag på att jag kanske kan använda dom i lägenheten? kan man koppla dom till en vanlig förstärkare? eller bränner basarna då för att förstärkaren går i 220? kom med förslag!:) vill helst inte ha ett batteri och billaddare inomhus..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Jag tror inte dina grannar blir så glada :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Alternativt köpa någon converter?

Permalänk

Vad har du för högtalare i övrigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

klart det går. skaffa en 220/12 volt konverter o kör via slutsteget du troligtvis redan har. Sen vad du får för resultat är ju en annan sak.
Akustiken i ett rum/lägenhet skiljer sig radikalt från en bils.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Sälj baslådan och steget, köp en sub-bas istället!

Permalänk
Medlem

Bilbas inomhus och vice versa brukar inte bli så bra.
Tänk på att en bra 220>12v konverter är väldigt dyr.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket enklare och troligen billigare att koppla basarna till ett normalt nätanslutet slutsteg om de ska vara inomhus.
Beroende på vad det är för element så kanske det går att bygga en ny låda till dem, ta reda på T/S parametrarna på elementen och kolla på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

klart det går. skaffa en 220/12 volt konverter o kör via slutsteget du troligtvis redan har. Sen vad du får för resultat är ju en annan sak.
Akustiken i ett rum/lägenhet skiljer sig radikalt från en bils.

ett tips på en duglig konverter

Skrivet av mrqaffe:

Det är mycket enklare och troligen billigare att koppla basarna till ett normalt nätanslutet slutsteg om de ska vara inomhus.
Beroende på vad det är för element så kanske det går att bygga en ny låda till dem, ta reda på T/S parametrarna på elementen och kolla på det.

ett tips på ett sådant slutsteg?

Skrivet av Diablo_Lino:

Vad har du för högtalare i övrigt?

jag har 2 sketna stereo högtalar så detta var mest en kul grej å pröva. jag är inte kräsen när det gäller ljud:p

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Rekordmedlem

Förstärkare kan man ofta hitta beg, annars så finns det en del halvfabrikat som kanske passar typ :
http://www.ebay.com/itm/2-X-300W-Class-D-Audio-Amplifier-Comb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

ett tips på en duglig konverter

ett tips på ett sådant slutsteg?

jag har 2 sketna stereo högtalar så detta var mest en kul grej å pröva. jag är inte kräsen när det gäller ljud:p

http://www.thomann.de/se/behringer_ep2000_europower.htm borde duga.

Permalänk
Medlem

Har du ett gammalt pc-nätagg liggandes kan du ju tjuvkoppla det och låna 12v till slutsteget därifrån. Bilbas inomhus funkar. Det blir inte perfekt, men det är en bit på vägen i alla fall.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att om du ska koppla in ett slutsteg till MDS basar så rekommenderas ett slutsteg på 1000w/12v. Lär bli svårt/dyrt att hitta en konverter.

Bilbasar är även tungdrivna och MDS räknas till dom lite mer tungare. Tänk även på att om du ska koppla dom till en 220v förstärkare så är dom tillverkade för 8ohms impendans medans bilbasar är gjorda för 2ohm eller 4ohm.

Så det funkar men det blir inte bra oavsett hur du gör det. Får du det att funka så blir det mest tryck och skrammel i hela lägenheten/huset då dom är gjorda för små utrymmen.

Jag har provat och känner andra som provat. Bilbasar är för bilen och HiFi är för hemmet.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Vadå det är ju bara två stycken bashögtalare, inte två stycken aktiva basar väl? Den enda skillnaden mellan en bil-högtalare och en vanlig högtalare är att den klarar större temperaturändringar och klarar mer fuktig luft innan limningarna släpper.

Ta hem baslådan, köp nån billig stärkare så har du den till att driva basarna bara, eller nån lite fetare stärkare som klarar att driva basarna för sig plus andra högtalare. Tänk på att resistansen inte får bli för låg (många stärkare tycker inte om 1 eller 2 ohm), beror på om du paralellkopplar eller seriekopplar basarna och vilken resistans dom har för sig (en del har flera spolar/ingångar som kan kopplas på olika sätt).

Permalänk
Rekordmedlem

Element för bilbruk brukar vara gjorda för mindre lådor och inte heller gå extremt djupt i basen, de brukar även ha låg verkningsgrad men kompenserar det med hög effekttålighet.
Så det skiljer lite mot bra hemma element, man får ju problem i en bil om man skulle behöva 150-300 liters låda per element och den djupaste basen går ändå inte att få ut pga bilkupen så det är ganska meningslöst att slösa effekt på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vadå det är ju bara två stycken bashögtalare, inte två stycken aktiva basar väl? Den enda skillnaden mellan en bil-högtalare och en vanlig högtalare är att den klarar större temperaturändringar och klarar mer fuktig luft innan limningarna släpper.

Ta hem baslådan, köp nån billig stärkare så har du den till att driva basarna bara, eller nån lite fetare stärkare som klarar att driva basarna för sig plus andra högtalare. Tänk på att resistansen inte får bli för låg (många stärkare tycker inte om 1 eller 2 ohm), beror på om du paralellkopplar eller seriekopplar basarna och vilken resistans dom har för sig (en del har flera spolar/ingångar som kan kopplas på olika sätt).

jag har en gammal onkyo föestärkare som jag använder till datorn nu, funkar den menar du? går inte vanliga hemma förstärkare i 220 volt?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

jag har en gammal onkyo föestärkare som jag använder till datorn nu, funkar den menar du? går inte vanliga hemma förstärkare i 220 volt?

Precis.
Vad är det för modell på stärkaren.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dej, kräng bilbasen och köp något för hemmabruk istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Precis.
Vad är det för modell på stärkaren.

en onkyo a-22 Bild:

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Nja du kommer få ljud i alla fall,men kanske lite klen tror jag,dessutom kan du behöva nåt passivt lågpassfilter till baselementen om du ska koppla dem till förstärkaren vilket är lite slöseri med effekt,vore nog bättre om du skaffa/bygga en riktig aktiv subba för hemmabruk istället,byt gärna ut förstärkaren mot nån annan som har preout eller dedikerad subwooferutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nja du kommer få ljud i alla fall,men kanske lite klen tror jag,dessutom kan du behöva nåt passivt lågpassfilter till baselementen om du ska koppla dem till förstärkaren vilket är lite slöseri med effekt,vore nog bättre om du skaffa/bygga en riktig aktiv subba för hemmabruk istället,byt gärna ut förstärkaren mot nån annan som har preout eller dedikerad subwooferutgång.

ja basarna i hemmet är kanske ingen super bra ide, detta var bara en rolig tanke som slog mig. det steget som används just nu är ett jensen 400w RMS steg som egentligen är för högtalare så det är ju inte optimalt i bilen heller..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Jag minns när jag var mindre (12 kanske) och kopplade in en GAS 12" i min stereoförstärkare jag hade då. Det slutade med lukten av bränd elektronik och ett litet fint rökmoln ur ventilationshålen på förstärkaren... Haha Basen var på 4ohm och jag tror nu i efterhand att det blev för mycket för förstärkaren, den var gammal och kanske lite känslig. Det var synd eftersom det var en fin vintage-förstärkare.

Men därför rekommenderar jag inte att koppla in bilbasar i gamla förstärkare haha Men dessutom så filtreras väl inte ljudet? Utan subben spelar väl då hela frekvensområdet utan något low-pass filter? Nej, rekommenderar en aktiv hemmabiosub i slutändan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50