Permalänk

Har Mediafire virus?

Hej, jag tänkte ladda ner en .exe fil från Mediafire och jag undrar om det finns en stor risk för virus?

Väldigt tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad det är för någon exe fil du laddar ner..

Permalänk
Medlem

Ja, har du ens varit inne på Mediafire så lär du redan ha fått virus på datorn!

Permalänk
Skrivet av trä:

Ja, har du ens varit inne på Mediafire så lär du redan ha fått virus på datorn!

Trolling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

Trolling?

Ironi...
Det varierar, scanna filen innan du öppnar den bara? en infektrrerad EXE fil kan inte ställa till problem innan du öppnat den.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Jag fick ett jädra trojan virus av mediafire -.-

skyll inte på mediafire..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Naturligtvis finns det en hel del virus på Mediafire. För att dra slutsats om filen är säker kan du beakta:
Har den några kommentarer?
Hittade du länken på nåt forum? Vad säger andra i tråden som har laddat ner filen?
Om ditt antivurisprogram varnar så ska du naturligtvis inte öppna filen.

Permalänk

Själva mediafire är inte någon virus sida, Beror ju helt och hållet på uppladdaren. Om jag ska fråga vad är det du ska ladda ner för någonting ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Jag menar att man kan ladda ner en massa virus som dom publicerar.
Så jag kör en scanning hela tiden efter att laddat ned från sidan.

Mediafire gör virus? Tvivlar jag på.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trä:

Ja, har du ens varit inne på Mediafire så lär du redan ha fått virus på datorn!

Skrivet av gabinono:

Jag fick ett jädra trojan virus av mediafire -.-

Skrivet av Boozfob:

skyll inte på mediafire..

"Ladda inte ner ifrån ThePirateBay, du får virus!"
Exakt samma sak. Det har med filen att gör, inte hemsidan. (gällande Torrents, saker uppladdade av andra användare, med mera)

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Asså shyyyyt, jag menar att den som PUBLICERAR filen lägger i ett virus i skiten.
Det vill säga "skaparen" av filen....

Formulera dig bättre då.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Jag menar att man kan ladda ner en massa virus som dom publicerar.
Så jag kör en scanning hela tiden efter att laddat ned från sidan.

behöver inte ens svara på första raden i ditt inlägg antar jag.., men tänkte bara berätta att ditt virusprogram ändå inte kommer hitta några "riktiga" virus.
Alla virus (Nästan) är krypterade (FUD) och då hjälper inte ditt virusprogram endå

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Själva mediafire är inte någon virus sida, Beror ju helt och hållet på uppladdaren. Om jag ska fråga vad är det du ska ladda ner för någonting ?

Minecraft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nä jag tror nog inte det ska vara nått problem.Har laddat ner från mediafire flera gånger utan att nått har hänt

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

behöver inte ens svara på första raden i ditt inlägg antar jag.., men tänkte bara berätta att ditt virusprogram ändå inte kommer hitta några "riktiga" virus.
Alla virus (Nästan) är krypterade (FUD) och då hjälper inte ditt virusprogram endå

så jag kan ha "virus" utan att virus programet ser det?

Permalänk
Medlem

"har internet virus"

Beror väl på vad du laddar ner för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

Minecraft

Skickades från m.sweclockers.com

https://minecraft.net/download

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

så jag kan ha "virus" utan att virus programet ser det?

Ja, inte alla virus upptäcks av anti-virus program.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

han lär nog inte ha köpt spelet... och det är inte tillåtet att prata eller länka om.. jaa såna nedladdningar..

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

han lär nog inte ha köpt spelet... och det är inte tillåtet att prata eller länka om.. jaa såna nedladdningar..

Men det är tillåtet att länka till en laglig emsida...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo det är det förvisso.. Men att bryta mot §7 är inte OK enl. swecs regler och moderatorer (Inte moderater)

Dessutom har ju Notch själv sagt att han inte bryr sig ett skit om folk laddar ned det aka piratar det. Om man nu ska tro media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

så jag kan ha "virus" utan att virus programet ser det?

Nja nu tror jag väll ändå att "virus programet" vet om det finns eller inte men om ANTI-virus programmet ser det eller inte beror helt på vilket anti-virus program och om viruset finns i deras databas eller inte.

Anti-Virus program brukar fungera så att de har en databas över virus och när du laddar ner någonting så kollar Anti-Virus programmet igenom sin databas om filen du just laddade ner finns där. Detta är självklart en föråldrad metod i dagsläget men ändå så verkar det vara populärt.

Sedan finns det också Säkerhets program som använder någon sort av HIPS (Host Intrussion Prevention System) som då på olika sätt kan identifiera en attack och skydda mot den. Sedan beror det också mycket på om det är Default allow eller Default Deny, personligen så gillar jag Default Deny vilket betyder att filen inte kan ladda in i minnet innan du eller säkerhets programmet tillåter det. (finns väldigt mycket information om det här om man väl letar efter det) Många av dessa säkerhets program kommer också med en vit-lista och en svart-lista istället för bara en svart-lista, detta betyder att den automatiskt tillåter kända och säkra program och filer medan okända blockeras och du får en frågan om vad du vill göra, och svart-listade program och filer blockeras automatiskt och tas bort, men det beror ju helt på hur man väljer att sätta upp dessa säkerhets program då det finns många olika kombinationer.

Det finns också säkerhets program som använder Sandboxing, vilket betyder att okända program automatiskt körs i en virtuell eller annars begränsad miljö, vilket i teorin kan skydda mot skadlig kod som till exempel försöker kryptera dina filer eller annars förstöra data. I praktiken så fungerar det rätt så bra men med vissa undantag. Utan HIPS eller liknande system så finns det också risk för keylogging och screen-grabbing med mera, så Sandboxing är bra på att försvara din data men kanske inte så bra på att försvara din identitet etc men här beror det också på från olika tillverkare av dessa system.

Sedan är det också bra att ha en brandvägg för uppenbara skäl, om till exempel en keylogger redan har tagit sig förbi Sandbox och HIPS så måste den ändå skicka den informationen till skaparen av keyloggern och då stoppas det av brandväggen som kommer att fråga om det är förväntad trafik och om det är något du vill tillåta eller blockera. Men även här så beror det på hur du har satt upp brandväggen och av vilken tillverkare det är.

Med alla dessa säkerhets program så kan du oftast ställa in hur du vill att de ska fungera, därför kan de alltid fungera på ett annat sätt än vad jag har skrivit ovan och det finns inte bara ett korrekt sätt att använda dessa saker på.

Personligen så använder jag Comodo Internet Security vilket är gratis, kommer med AV för kända virus, HIPS och Sandbox för okända virus och sedan en brandvägg. Själv så har jag satt upp det så att jag får ett pop-up meddelande om CIS har hittat ett känt virus som jag sedan kan bestämma om det är false-positive eller om det är ett virus, om det är ett virus så kan jag enkelt ta bort det. Om någonting okänt försöker att starta så stoppas det av CIS som sedan ger mig ansvaret att bestämma om det är säkert att tillåta eller inte, om jag tillåter det att köra så kommer CIS sedan fråga om massa med andra saker beroende på vad programmet försöker göra, så om jag skulle tillåta en keylogger att köra så skulle CIS säga att programmet försöker få tillgång till tangentbordet etc och frågar då om jag vill tillåta det. Sedan så har jag Sandbox satt till "Fully Virtualized" för om någonting okänt skulle starta och på något sätt ta sig förbi HIPS (har jag aldrig varit med om) och sist men inte minst så har jag brandvägg satt till att fråga mig om all trafik (har dock lagt till de programmen jag vill till "Allowed Applications")

Det finns säkert massa med bra säkerhets program (personligen så föredrar jag CIS även om det finns lite problem som måste fixas) men att bara ha Anti-Virus delen är inget jag direkt skulle säga är den bästa säkerheten du kan få, eller ens bra säkerhet i dessa tider.
Den bästa säkerheten du kan få finns dock i att lära dig hur saker funkar på internet, vad du bör göra och vad du bör undvika och hur du bör använda internet och hur du inte bör använda internet, det finns många fällor och det bästa skyddet är faktiskt att vara medveten om hur dessa saker fungerar för att undvika dem, eller åtminstone skaffa bra säkerhet som ovan om man absolut tvunget måste göra dem. Det bästa skyddet är helt enkelt att var medveten, sedan efter det så kommer säkerhets systemen.

TL;DR:
Om du bara har ett Anti-Virus program och inte har bra kunskap om sådant själv så är det fullt möjligt att Anti-Virus programmet och/eller du inte märker av något virus eller någon annan form av skadlig kod.

Edit: Rättstavning etc.

Permalänk

Meh herregud, Minecraft kostar bara en liten slant så varför laddare du ens ner det...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Mig veterligen går det inte att få tag i en laglig kopia av Minecraft via den aktuella sidan, därför låses tråden med hänvisning till piratkopieringsregeln. Mer information om varför denna regel existerar finns att beskåda här.