AMD lanserar A-serien "Richland" för bärbara datorer

Permalänk
Skrivet av klk:

Håller med, förstår inte varför det är så få bra modeller som väljer att peta in AMD. De två jag kan hitta idag är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1451213

Köpte själv en Asus N56DP som jag är mycket nöjd med.

U38N faller bort pga endast 4GB RAM, och mekanisk hårddisk. Asus har en modell listad på sin hemsida som löser detta, den har dessutom en A10-APU. Men Asus Sverige verkar förneka att den finns. N56DP har jag aldrig sett förut, tackar för tipset. Den verkar gå att byta disk i så den kanske skulle funka. Lite väl stor/tung kanske.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Håller med, förstår inte varför det är så få bra modeller som väljer att peta in AMD. De två jag kan hitta idag är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1451213

Köpte själv en Asus N56DP som jag är mycket nöjd med.

Problemet är väl att grafiken inte är så mycket mer än ett stationärt 6450. A8-4555 är mindre än hälften så snabb som stationära Trinity. Och A10-4600M är lite drygt hälften så snabb som stationära Trinity. Grafiken är alltså en liten fördel mot intels HD3000. Samtidigt är preocessorprestandan inget vidare i scenarion som laptops vanligtvis utsätts för. Med den stora IPC skillnaden så ligger bärbara Trinity en bra bit bakom i3 tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Grafikkretsen är ny i lika stor utsträckning som processorn, dvs en ny revision med samma arkitektur i grunden. GPUn i Richland har högre klockfrekvens, bättre turbo och kan dessutom köras i dual graphics med de nya grafikkorten i 8000m - serien. Eftersom den presterar bättre än föregångaren och dessutom har nya funktioner som inte GPUn i Trinity hade ska den såklart också ha ett nytt namn.

Men det är ju fortfarandde inte något ur 8000-serien på riktigt.
Så då borde dom kalla det för 7000+, 7000v2, 7999 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

U38N faller bort pga endast 4GB RAM, och mekanisk hårddisk.

Det är väl mer eller mindre standard att man byter minne eller hårddisk? för mig är minne eller hårddisk inget problem när jag tittar på dator under förutsättning att de inte är fastlött eller har annan konstig konstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Samtidigt är preocessorprestandan inget vidare i scenarion som laptops vanligtvis utsätts för. Med den stora IPC skillnaden så ligger bärbara Trinity en bra bit bakom i3 tyvärr.

Det var något jag oroade mig också för men vart förvånad över hur rapp datorn är. Har haft flera intel och då även de senaste varianterna. Köpte en med snabb intelprocessor precis innan som jag fick lämna tillbaka efter någon månad då den gick sönder. Tänkte då att nu chansar jag på AMD eftersom de är nästan 2000 billigare. Märker ingen skillnad och då kör jag en del där processorn behöver jobba rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är väl mer eller mindre standard att man byter minne eller hårddisk? för mig är minne eller hårddisk inget problem när jag tittar på dator under förutsättning att de inte är fastlött eller har annan konstig konstruktion

Det är mer eller mindre standard på Ultrabooks att de kör med fastlött minne och specialtillverkade SSDer. U38N kör visst 2GB fastlött och en slott ledig för SO-DIMM. U38N tar väl 2.5" enheter däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är mer eller mindre standard på Ultrabooks att de kör med fastlött minne och specialtillverkade SSDer. U38N kör visst 2GB fastlött och en slott ledig för SO-DIMM. U38N tar väl 2.5" enheter däremot.

Japp, Man kan byta ut ena minnet på U38N så man får upp till 10GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Japp, Man kan byta ut ena minnet på U38N så man får upp till 10GB ram.

Det tar nog emot för många att inte köra ren dual-channel och matchade stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det tar nog emot för många att inte köra ren dual-channel och matchade stickor.

tror knappt någon är kapabel att märka skillnad på portabel.

Permalänk
Medlem

Screen mirroring är för övrigt en tredjepartsprodukt från Arcsoft kallat Screen+ tydligen. Fast bundlar kanske man ska säga här då. Kunde varit mer intressantare, och blir säkert mer intressantare när de får stöd för Miracast osv i Catalyst eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lägre strömförbrukning

AMD avslöjar att Richland i 35 watts utförande levererats till partnertillverkare sedan slutet av 2012. Modeller på 17–25 watt kommer levereras "inom kort" och är lanserade innan slutet av årets första hälft. Enligt uppgifter till SweClockers kommer detta ske innan Computex i början av juni. För dessa modeller talar AMD om en prestandaökning på uppemot 40 procent mot föregångarna Trinity med samma TDP-värde.

Låter utmärkt, kan inte vänta på att få se nya laptops med dessa. Kanon!

Permalänk

"Ett steg i rätt riktning"

Står det inte att det är 32 bit processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

"Ett steg i rätt riktning"

Står det inte att det är 32 bit processorer?

Vad pratar du om? x86 är ett samlingsnamn för ISA som används. Det är samma chip som Trinity med en ny revision och frekvensändringar, samt lite ny mjukvara medbundlat. Alltså x86-64 med SSE4.2, AVX 1.1, CVT16, XOP, FMA4, CLMUL, AES, AMD-V osv. Inget ändras där. Steamroller kan vara ett steg i rätt riktning, gäller att de tar lärdom av att det är bra att hålla klockfrekvenserna på mobila integrerade grafikkretsar högt iaf, för att inte handikappa dem.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? x86 är ett samlingsnamn för ISA som används. Det är samma chip som Trinity med en ny revision och frekvensändringar, samt lite ny mjukvara medbundlat. Alltså x86-64 med SSE4.2, AVX 1.1, CVT16, XOP, FMA4, CLMUL, AES, AMD-V osv. Inget ändras där. Steamroller kan vara ett steg i rätt riktning, gäller att de tar lärdom av att det är bra att hålla klockfrekvenserna på mobila integrerade grafikkretsar högt iaf, för att inte handikappa dem.

Jag har jämfört med dig ingen aning om vad jag snackar om, trodde att x86 var någon sorts 32 bit processor, fan vet jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag har jämfört med dig ingen aning om vad jag snackar om, trodde att x86 var någon sorts 32 bit processor, fan vet jag..

Det är ett samlingsnamn, ett samlingsnamn du hitta i tekniska dokument från AMD ett samlingsnamn för processorer som är kompatibla med bland annat 32-bitars x86-arkitektur, eftersom de bara har 64-bitarsprocessorer blir det lustigt att börja kalla det något annat, då skulle ju folk som du börja fråga om det är kompatibelt med Windows eller deras program osv istället. Det tillhör samma familj. Du kan köra gamla x86-program på en x86-64-processor. Du kan köra både 32-bitars eller 64-bitars operativsystem på en x86-64-processor osv. AMD tillverkar inget annat än 64-bitarsprocessorer som är x86-kompatibla.