Permalänk
Medlem

Asnajs butik mannen :D!

Permalänk
Medlem

*avis* snyggt bygge, grymt vad mer kan man säga

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Finns det en sak på listan över saker jag måste ha ägt i mitt liv är det det här chassit Så otroligt snyggt! Det här bygget ska följas minsann!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vi får se har ingen egen erfarenhet av fläktarna men de tilltalar mig estetiskt och har ett bra rpm span på 500-1800rpm.

Sen får du gärna dela med dig en källa på att de är "dåliga".

Sen så om nån är sugen så får de gärna ta fram en pwm fläktkontroller som de känner passar bygget gärna en intern som är mjukvaru styrd.

Jag är källan på att de är "dåliga", gentemot andra fläktar i samma klass. Tycker att fläktarna ser väldigt plastiga ut, stor motor och låter en hel del.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Gäller det alla Aquaero 5 ? För om jag kollar på bilder ser jag inga 4pin menade för fläktar kollade på pro och lt modellen är det xt som gäller för pwm isåfall?

Edit: Nvm såg att de finns 4pin där. Beställt en 5LT nu och splitters =).

Jag har ärligt talat inte brytt mig om RPM då den sköter sitt jobb utmärkt utan. Tänk på att VRM:ena på den kan bli rätt varma om man kör för många fläktar i låg fart, löser man genom att antingen köpa deras speciella vattenblock, kylfläns eller bara en liten fläkt som blåser över dom.
Glöm inte köpa alla roliga tillbehör så som inline-temperatur-probe och flödesmätare.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Jag har ärligt talat inte brytt mig om RPM då den sköter sitt jobb utmärkt utan. Tänk på att VRM:ena på den kan bli rätt varma om man kör för många fläktar i låg fart, löser man genom att antingen köpa deras speciella vattenblock, kylfläns eller bara en liten fläkt som blåser över dom.
Glöm inte köpa alla roliga tillbehör så som inline-temperatur-probe och flödesmätare.

Men det gäller ju bara 3pin fläktar där du ökar resistansen för att få lägre spänning. Med pwm sänker du ju frekvensen och då bör det endast bli kallare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

*avis* snyggt bygge, grymt vad mer kan man säga

Vänta då tills de blir klart

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ser fram emot mer info & bilder under byggets gång!
Akta så inte datorn flyger genom taket...

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag är källan på att de är "dåliga", gentemot andra fläktar i samma klass. Tycker att fläktarna ser väldigt plastiga ut, stor motor och låter en hel del.

Jag förstår, vad gäller utseendet så tycker jag de är riktigt snygga och ljudet kan jag inte uttala mig om än men när jag kör de fåtal som är inkopplade i 5v och då är de givetvis tysta, men visst i full fart lät de som ett plan men vilka fläktar gör inte de i nästan 2k rpm ? Så får se hur de blir när jag kan reglera dem med pwm. Men tanken är med denna radiator yta att jag ska kunna köra alla i ca 800rpm eller så.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoSoVaR:

Asnajs butik mannen :D!

Tackar

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Får la kika förbi och få någon gång och checka in någon fin deal ;D

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av iSw3de:

Jag är källan på att de är "dåliga", gentemot andra fläktar i samma klass. Tycker att fläktarna ser väldigt plastiga ut, stor motor och låter en hel del.

Dom flesta datorfläktar är väl av plast? JOKE
Nä men jag har provat dom och tycker inte dom låter värst mycket. Sen är dom inge mer plastig än andra fläktar.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Hedersmedlem

Jävlar vad med gnäll det är i den här tråden.

@Palme_570: Fy fan vilken awesome rigg. Kör hårt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Men det gäller ju bara 3pin fläktar där du ökar resistansen för att få lägre spänning. Med pwm sänker du ju frekvensen och då bör det endast bli kallare.

Exakt Så för att slippa en hel del överskottsvärme bör man skippa resistorer och styra fläktarna antingen via PWM, eller direkt mot nätaggets +3.3, +5, +12v eller med hjälp av potentialen mellan de olika spänningarna

Riktigt trevligt bygge du har på gång må jag säga. Hoppas man själv efter utbildningen har råd med något liknande. Tills dess får det räcka med en 1st gen i7a och ett redigt överklockat 7950 Man är dock redigt sugen på riktig vattenkylning!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Exakt Så för att slippa en hel del överskottsvärme bör man skippa resistorer och styra fläktarna antingen via PWM, eller direkt mot nätaggets +3.3, +5, +12v eller med hjälp av potentialen mellan de olika spänningarna

Riktigt trevligt bygge du har på gång må jag säga. Hoppas man själv efter utbildningen har råd med något liknande. Tills dess får det räcka med en 1st gen i7a och ett redigt överklockat 7950 Man är dock redigt sugen på riktig vattenkylning!

Precis det är ju därför jag sökte just en pwm kontroller

Tackar tackar. De hoppas jag finns för några som bygger för byggandets skull

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Finns en viss avundsjuka hos en i den här tråden...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Fin butik. - När kommer benchmarks i spel och annat kul? Riktigt nyfiken.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Cpu ~ 10k
gpus ~ 24k
ssds ~ 5k
agg ~ 2,5k
mobo ~ 3,5k
minne ~ 2k
låda ~ 5k

+kylning och diverse.

Och det är ju en hobby som sagt, kolla på vad det kostar med motocross som hobby tex. Ett mkt bra sätt att rättfärdiga vissa inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Precis det är ju därför jag sökte just en pwm kontroller

Tackar tackar. De hoppas jag finns för några som bygger för byggandets skull

Har du kikat något på Corsair Link Cooling? Jag har en variant av den i min H100i, och nu när Corsair sett till att den fungerar som den ska måste jag säga att det är en riktigt rolig och trevlig liten sak. Den kan styra både fläktar och ljusslingor mot olika temperaturer i datorn. Jag skulle inte rekommendera den för att styra 3pins-fläktar, men för PWM fungerar den ypperligt, och varje kanal klarar av upp till 1A.

Med den skulle du kunna styra dina radiatorfläktar på två kanaler, dina inblåsfläktar på en, och dina utblåsfläktar på en.

Info

Corsair Trailer

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Riktigt fint bygge bygge *avis*

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Men det gäller ju bara 3pin fläktar där du ökar resistansen för att få lägre spänning. Med pwm sänker du ju frekvensen och då bör det endast bli kallare.

Titta efter noga på hur Aquaeron fixar RPM-signaler. Jag har för mig att den bara har en eller två kanaler med RPM-sensing. Sett folk på forum som pratat om det, vet att det finns Y-splitter men frågan är hur den tolkar signalen om det är flera fläktar på samma. Tror dom har ett tillbehör du kopplar in för att få flera PWM-kanaler. Kolla runt på deras forum. Jag driver riktigt tungdrivna fläktar på mina med hjälp av voltregleringen. Det funkar bra.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Bussningar

Sista blocket,nytt vatten och slang det gröna var för mörkt så de passade inte till bygget. Kommer köra med uv.

Nu väntar jag bara på bitspower tanken , fläktkontroller, unmounts for radden i fronten och en pump till.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Titta efter noga på hur Aquaeron fixar RPM-signaler. Jag har för mig att den bara har en eller två kanaler med RPM-sensing. Sett folk på forum som pratat om det, vet att det finns Y-splitter men frågan är hur den tolkar signalen om det är flera fläktar på samma. Tror dom har ett tillbehör du kopplar in för att få flera PWM-kanaler. Kolla runt på deras forum. Jag driver riktigt tungdrivna fläktar på mina med hjälp av voltregleringen. Det funkar bra.

Med pwm spelar det ingen roll hur många du kopplar på vad gäller styrningen. Men sen blir det samma spänningsfall osv som med vanliga 3 pin när de blir förmånga på samma källa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hej, Igen gillar din butik något enorm jävligt stiligt om man får säga, En fråga till får du utav mig:D

För att göra ett egetföretag som dig t ex behöver man gå på någon speciell utbildning i gymnasiet??

//SaP

Tackar Behöver nej , Men det är ju bra att ha lite bakom sig natur / teknik med datorinriktade kurser+högskola tex nätverkstekniker. Men inget av dem är ett måste om har intresset att meka och ta reda på själv. När ett arbete är kul blir man bra på det av naturen då man alltid jagar efter att bli bättre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Tackar Behöver nej , Men det är ju bra att ha lite bakom sig natur / teknik med datorinriktade kurser+högskola tex nätverkstekniker. Men inget av dem är ett måste om har intresset att meka och ta reda på själv. När ett arbete är kul blir man bra på det av naturen då man alltid jagar efter att bli bättre.

Jaha, om man nu behöver det så är det väl kanske inget för mig nät det gäller nätverkstekniker:/, Får se verkar vara ett riktigt roligt jobb:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Jaha, om man nu behöver det så är det väl kanske inget för mig nät det gäller nätverkstekniker:/, Får se verkar vara ett riktigt roligt jobb:)

Som sagt man behöver inte men de är en bra grund. Jag har själv gått teknik och sedan service tekniker inom plc och hydralik så jag är inte högskoleutbildad inom detta utan självlärd genom intresse.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Som sagt man behöver inte men de är en bra grund. Jag har själv gått teknik och sedan service tekniker inom plc och hydralik så jag är inte högskoleutbildad inom detta utan självlärd genom intresse.

Gud va bra:), Men när du gick service tekniker fick du programmera då eller vad fick du göra på din inriktning?:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ge mig! :,)

Permalänk
Medlem

Momsfritt och till inköpspris gör väl sitt

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Momsfritt och till inköpspris gör väl sitt

Glöm inte arbetsgivaravgiften han slipper för att betala ut lön till sig själv

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas