Intel dödförklarar större surfplattor i tiotumsklassen

Permalänk
Medlem

10" känns optimalt för hemmet medan 7" är mer för dom på resande fot. Å andra sidan så blir ju smartphones större och större, så jag tror snarare att det är 7" som bör känna sig hotad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

10" känns optimalt för hemmet medan 7" är mer för dom på resande fot. Å andra sidan så blir ju smartphones större och större, så jag tror snarare att det är 7" som bör känna sig hotad.

Håller med om det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Surfplattor har länge saknat ett riktigt (Till skilldnad från skapat) användingsområde. En smartphone har man för att 'surfa i soffan' och titta på film och lyssna på musik med och en laptop jobbar man med på tåget (Grovt taget). Tror inte det finns en vettig person som skulle sätta sig och skriva en uppsats på en touchskärm som man håller i handen om jag ska vara ärlig.

Plattan har ett perfekt: bokläsning. Det är det jag har min till.

Visst, e-boksläsare är ju förstås gjorda specifikt för den uppgiften, men jag föredrar en platta av flera anledningar, varav en är belysningen.

Tillägg: men så är det ju en 7" Nexus jag har, och inte 10", så ... ja.

Intels mål är självklart att öka försäljningen av Ultrabooks, inget annat, så de häver ur sig precis vad som helst som kan tänkas tippa balansen åt deras håll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt 7-8" oavsett om man ska ta med sig plattan till olika platser eller
sitta med den i soffan. 10"+ känns för klumpigt.
Fattar inte varför ni jämför en smartphone på 4,5-5" med 7-8" surfplattor
och säger att man lika gärna kan ha en 10" för skillnaden är liten annars.
Skillnaden är knappast liten, sen finns det ju en del som har mindre mobiler.
Jag tycker 4" på en mobil är som bäst, passar i princip alla fickor och tillräckligt stor skärm.
Och mellan 4" och 7" är det stor skillnad

Permalänk
Medlem

LG hade en 8,9" platta som nästan var perfekt när det gäller storleken...

Permalänk

Bara för att Intel inte lyckades ta sig in på surfplattemarknaden ger de inte makten att dödsförklara kategorin.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

7 tum passar ungarnas händer mycket bättre än en stor 10 tummare. Därav köpte jag en nexus 7... Duger åt mig med.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Helst skulle man ju vilja ha 10-12" men 7-tummarna är ju halva priset.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Visst, e-boksläsare är ju förstås gjorda specifikt för den uppgiften, men jag föredrar en platta av flera anledningar, varav en är belysningen.

Det är ju just belysningen som gör att man blir trött i ögonen om man ska läsa länge på en vanlig skärm..
Köp en Kindle Paperwhite om du vill ha möjlighet till belysning ovanpå e-inken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Bara för att Intel inte lyckades ta sig in på surfplattemarknaden ger de inte makten att dödsförklara kategorin.

Jo, det var ju min tanke också - ett utspel som syftar till att ändra preferenser. Den stora massan användare är nog nöjda med 10 tums iPads - för det är väl Apple som äger segmentet. För egen del vill jag iofs ha en ca 6-7 tums telefon, och en kraftig ThinkPad Helix, som just är en detachable kraftfull hybrid, precis som Intel säger. Men jag gissar att jag hör till en minoritet.

Permalänk
Medlem

7 tum är den optimala tummen när man är hemifrån och man vill läsa PDF eller kolla film/surfa! Ingen väska, rätt ner i innerfickan, klart. Alla andra tum går fetbort för mig.

-Men mobilen då? Den har jag att ringa/sms:a/lyssna på musik på bara Jag minns inte ens när jag surfade på min iPhone sen jag köpte min Nexus 7.

8-10" = väska och en massa bry.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ganska stor skillnad mellan 5 och 7 tum.
http://www.displaywars.com/5-inch-16x9-vs-7-inch-16x9

Kör själv en 7 tums platta och har svårt att tänka mig att gå upp till en större. Och ja, jag har provat en 10 tums platta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

10" är perfekt för min del. Har en Nexus 7 som ligger och samlar damm här någonstans men jag tyckte att den var en aning för liten.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Mobiler blir bara större och större, snart 5,5" - 6", och plattor mindre och mindre (snart nere i samma storlek).

Ser en klar möjlighet till en hybridenhet emellan dessa. Ingen större idé att släpa på dubbla enheter när det är så liten skillnad.

Själv så föredrar jag personligen telefoner emellan 3-4" och plattor runt 9-11".

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

10 är bäst. Att det är stor är inget problem då min kurslitteratur ändå tar mer plats.

Permalänk
Medlem

Hybriddatorer likt ASUS Transformer är underbara för studerande.

  • De är relativt billiga med någon tusenlapp över de billigaste bärbara datorerna inklusive docka/tangentbord

  • Startar upp och startar program betydligt snabbare än billigare laptops utan SSD.

  • Har en enorm batteritid. 15 timmar surfande på min Transformer med docka/tangentbord, har testat själv. Jämfört med en laptop där 4 timmars användande anses bra.

  • Håller batteriet ändå på att ta slut kan du ladda dockan separat och fortsätta använda din platta.

  • Den klarar alla arbeten du använder en studiedator till. PDF, HD-video på tåg, musik, bilder, textdokument, mindre spel, scheman, universitetets kurssida mm.

  • Allt synkas med din stationära dator via Google Drive.

  • Du kan skriva ut dokument via din stationära dator (Cloudprint)

10-13" är den perfekta storleken för en studiedator där du vill ha en ganska stor skärm för mycket text samtidigt som du inte vill släpa på något för stort och tungt.

Enda nackdelen med Android just nu är att jag inte kunnat hitta en bra gratis ordbehandlare som samarbetar väl med Google Drive. Så inlämningar får jag lägga över till min stationära och spara dem som .doc där. Hybriddatorer med Windows eller iOS ska tydligen inte ha samma problem.

Visst finns de blutooth tangentbort till andra plattor också vilka är helt OK. Men ett inbyggt kraftfullt batteri är riktigt trevligt. Man behöver t.ex aldrig ta med sig en laddare om man åker någonstans över helgen.

Personligen tror jag att Intel är griniga för att deras kassako x86 inte är normen för dessa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var värst vad det var populärt att dödförklara saker och ting nu då. Först dödförklaras PC'n, se'n Windows RT, och nu 10" surfplattor.

Vad vill man uppnå med att dödförklara en produktgrupp?

Du som så gärna vill dödförklara windows 8 kanske kan svara på det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Det är ju just belysningen som gör att man blir trött i ögonen om man ska läsa länge på en vanlig skärm..
Köp en Kindle Paperwhite om du vill ha möjlighet till belysning ovanpå e-inken.

Det varierar från individ till individ skulle jag tro; för min del är det perfekt med bakgrundsbelysningen inställd på lägsta nivån. Föredrar även att kunna välja fritt vad jag vill använda för programvara för att läsa, t.ex.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Atom Z2760 är x86 och det är såklart positivt att den klarar fler instruktioner än ARM motsvarigheterna (vilket bör vara Cortex9 eller Tegra 3). Dock har Tegra tre bra mycket bättre grafikdel och Cortex 9 är bra mycket billigare (om dock lite svagare). Så prestanda till krona.... Intel ligger bra mycket efter där.

Jämfört du HW-mässigt motsvarande Tegra3 plattform med Windows RT med Android så är den förra klart dyrare. Jämför man Windows RT enheter med Win8-plattor körandes Atom SoC så kostar de ungefär lika mycket. Så det är inte Intels SoC som drar upp priset, det är att Windows 8 används i stället för Android.

Har en Android telefon med Z2470, den kostade ~2000kr. Kör man t.ex. Antutu så ser man att CPU-delen är snabbare än den som sitter i SGIII för heltalsberäkningar, trots att Z2470 är enkelkärning och Antutu i många fall använder alla kärnor (något ytterst få "riktiga" applikationer gör). Trots denna CPU-prestanda har Z2470-baserade telefoner visat sig ha batteritid i topp-klass. Så både prestanda och batteritid per krona var extremt bra i detta fall och skulle gärna köpa en x86-baserad Andoid-platta då det inte går att ta miste på hur mycket snabbare det blir med en sådan CPU på "tunga" webbsidor.

Så Intel borde inte dödförklara 10" plattorna, de borde se till att få "design-wins" för Android-plattor i stället!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Du som så gärna vill dödförklara windows 8 kanske kan svara på det själv?

Jag vill inte dödförklara Windows 8. Jag vill att Microsoft fixar det så att det som för många just nu är en dealbreaker blir valbart. Det är en astronomisk skillnad.

Jag tycker Windows 8 är bättre på en miljon punkter minst, jämfört med Windows 7. Det är bara det att de punkter där jag tycker det är sämre, faktiskt är så pass mycket sämre att det inte är värt att skaffa.

Sedan, även om det var så att jag dödförklarade Windows 8 (vilket jag alltså inte har gjort) så är det endå en astronomisk skillnad på att dödförklara en specifik produikt och att dödförklara ett helt produktsegment, oavsett tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad vill man uppnå med att dödförklara en produktgrupp?

Att skapa rubriker och försöka fösa in så många som möjligt i sin egen lilla fålla (fälla).

Om tillräckligt många tror på påståendet så kommer det automatiskt att bli sant också. Ett billigt, irriterande trick.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att skapa rubriker och försöka fösa in så många som möjligt i sin egen lilla fålla (fälla).

Om tillräckligt många tror på påståendet så kommer det automatiskt att bli sant också. Ett billigt, irriterande trick.

Jag dödförklarar gurkan. Köp tomater istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag dödförklarar gurkan. Köp tomater istället!

Skit. Och jag som gillade gurka. :'(

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skit. Och jag som gillade gurka. :'(

Ta ett glas vatten istället. Det innehåller 96% gurka!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

[QUOTE=Yoshman;13355849]Jämfört du HW-mässigt motsvarande Tegra3 plattform med Windows RT med Android så är den förra klart dyrare. Jämför man Windows RT enheter med Win8-plattor körandes Atom SoC så kostar de ungefär lika mycket. Så det är inte Intels SoC som drar upp priset, det är att Windows 8 används i stället för Android.

Har en Android telefon med Z2470, den kostade ~2000kr. Kör man t.ex. Antutu så ser man att CPU-delen är snabbare än den som sitter i SGIII för heltalsberäkningar, trots att Z2470 är enkelkärning och Antutu i många fall använder alla kärnor (något ytterst få "riktiga" applikationer gör). Trots denna CPU-prestanda har Z2470-baserade telefoner visat sig ha batteritid i topp-klass. Så både prestanda och batteritid per krona var extremt bra i detta fall och skulle gärna köpa en x86-baserad Andoid-platta då det inte går att ta miste på hur mycket snabbare det blir med en sådan CPU på "tunga" webbsidor.

Så Intel borde inte dödförklara 10" plattorna, de borde se till att få "design-wins" för Android-plattor i stället![/QUOTE]

Du har så rätt att jag inte tog hänsyn till Mjukvaran som levererades på Plattan.
Personliga drömmen skulle vara Ubuntu eller kanske Kubuntu på en 10"s platta alternativt 13" hybrid.
Skulle inte vilja ha en 7" platta.

Skrivet av thomas_skane:

Hybriddatorer likt ASUS Transformer är underbara för studerande.

  • De är relativt billiga med någon tusenlapp över de billigaste bärbara datorerna inklusive docka/tangentbord

  • Startar upp och startar program betydligt snabbare än billigare laptops utan SSD.

  • Har en enorm batteritid. 15 timmar surfande på min Transformer med docka/tangentbord, har testat själv. Jämfört med en laptop där 4 timmars användande anses bra.

  • Håller batteriet ändå på att ta slut kan du ladda dockan separat och fortsätta använda din platta.

  • Den klarar alla arbeten du använder en studiedator till. PDF, HD-video på tåg, musik, bilder, textdokument, mindre spel, scheman, universitetets kurssida mm.

  • Allt synkas med din stationära dator via Google Drive.

  • Du kan skriva ut dokument via din stationära dator (Cloudprint)

10-13" är den perfekta storleken för en studiedator där du vill ha en ganska stor skärm för mycket text samtidigt som du inte vill släpa på något för stort och tungt.

Enda nackdelen med Android just nu är att jag inte kunnat hitta en bra gratis ordbehandlare som samarbetar väl med Google Drive. Så inlämningar får jag lägga över till min stationära och spara dem som .doc där. Hybriddatorer med Windows eller iOS ska tydligen inte ha samma problem.

Visst finns de blutooth tangentbort till andra plattor också vilka är helt OK. Men ett inbyggt kraftfullt batteri är riktigt trevligt. Man behöver t.ex aldrig ta med sig en laddare om man åker någonstans över helgen.

Personligen tror jag att Intel är griniga för att deras kassako x86 inte är normen för dessa datorer.

Instämmer. Jag skulle vilja ha en 10" platta som sagt men intel har en tankegång som är förstående då hybrider är mycket attraktiva. en 10" hybrid tycker jag tappar lite av betydelse, en platta större än 10" känns märkligt.

Min åsikt är väl
>10" - Hybriddator/ultrathin
<10" - Surfplatta med en marginal på en tum hit eller dit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Idioti.

Jag vill ha en 13'' platta med en USB 3.0 Power Delivery port (med drivrutindatabas för skrivare etc) och HDMI ut OCH in.

Hybrid datorer är ett dödfött koncept i min mening. Jag menar, vad finns igentligen i dockan? Ett tangentbord? Det kan jag ansluta via blåtand eller usb. Ett batteri? Bygg in två batterier (ett stort och ett litet) i plattan och gör det större utbytbart.

När ska företagen fatta sin egna marknad och sluta härma efter konkurenterna och hålla fast i det förgångna?

Och hur ska du sitta med ditt lösa tangentbord och din lösa platta och arbeta på tex ett tåg? I en buss? I en bil etc?
Fördelen med en riktigt bärbar dator gentemot en tex en iPad med löst tagentbord är att du faktiskt kan jobba då skärmen står upp av sig själv tack vare just att skärmen sitter fast på tangentbordet.

En platta är bra som slösurf, filmklipp och lite chatt etc där hemma i soffan eller i sängen.
Ska man faktiskt jobba MÅSTE skärmen sitta fast på tangentbordet för att vara praktiskt hållbart.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och hur ska du sitta med ditt lösa tangentbord och din lösa platta och arbeta på tex ett tåg? I en buss? I en bil etc?
Fördelen med en riktigt bärbar dator gentemot en tex en iPad med löst tagentbord är att du faktiskt kan jobba då skärmen står upp av sig själv tack vare just att skärmen sitter fast på tangentbordet.

Jag ser vad du menar, men om man måste arbeta/skriva en massa på tåg/bil/flyg så skulle jag överväga en riktig laptop istället. Eller en hybrid. Men det är inte så många som sitter och arbetar på tåget. Har själv försökt med laptop men det går inte så bra: det är för trångt.

Men man skulle kunna göra något intressant.

Fixa ett sätt att hänga upp tabletten i stolen framför, så att man har den framför näsan. Och ha ett tangentbord i knät/lilla bordet framför.

Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Intel

Att höra Intel sia om framtiden för plattor är lika intressant som att höra Nokia sia om framtiden för mobiltelefoner. 2 stora aktörer som helt missat tåget inom respektive område.
7" är för smått
8" är i minsta laget för mig men skulle fungera när man reser.
10" är toppen vid hemanvändning.
12" hade jag nog köpt för enbart hemanvändning.

Laptop utgår helt. Jag vill inte ha kort batteritid. Nåt som alstrar massa värme och lever om med fläktar. Som dessutom måste sättas ner som en bebis varje gång så inte hårddisken förstörs om den skrivs på vid tillfället.

Permalänk
Medlem

Va? Skulle inte kunna tänka mig en platta mindre än 10"... Mindre så är det lika bra att dra upp telefonen o surfa ju, vilket dödar tabletens funktion för mig.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

"Detachability"?!

Jag ser verkligen inte poängen.