Permalänk
Melding Plague

Asus Vivobook U38N

Ultraportabla datorer är inte synonymt med Intel Ultrabook. AMD gör intåg i segmentet med A-serien "Trinity" och en av de mest intressanta modellerna är Asus Vivobook U38N, som nu sätts på prov i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, det trillar in mer o mer artiklar ja hoppas på få se
Ultrabook, dellskärmen...

Bra jobbat!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Jag har länge tittat på denna datorn, men räknat bort den av lite samma anledningar som Swec nämner. Det konstiga är ass Asus engelska sida listar en modell med A10 APU i, det brukade även stå SSD samt 8GB RAM, men den verkar inte existera i praktiken.

Jag vill gärna köpa en AMD-baserad ultrabookmotsvarighet, men än så länge finns det ingen vettig.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

Men skärmen. Fy och blä!
För det första - Kul att de kör högupplöst! Men det ljusläckage som uppstår, nej tack. Jag gillar blanka skärmar på stationära skärmar där man kan mörklägga och ljusjustera rummet. Men på en bärbar? Inte alls.

Permalänk
Medlem

Tycker burken verkar rätt trevlig, och påminner starkt om min kära ux31a. Tycker dock att min verkar trevligare ändå, speciellt pga de överlägsna drivrutinerna under linux.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Riktigt kul med fler nya typer av tester/recensioner.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Finfin recension, men det känns ju som att 2000kr extra investerat i en UX32-VD ger väldigt mycket mer för pengarna såvida man inte är ute efter just pekskärmen.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
99:e percentilen

I SweClockers testlabb är det nu dags att prova på en av de mest intressanta ultraportabla datorerna med AMD Trinity under skalet. Asus Vivobook U38N levererar hög upplösning ...

Härligt, precis vad jag behöver!

... i kombination med pekskärm ...

Och där försvann plötsligt allt intresse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grym recension och kul att se AMD jaga Intel lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

I SweClockers testlabb är det nu dags att prova på en av de mest intressanta ultraportabla datorerna med AMD Trinity under skalet. Asus Vivobook U38N levererar hög upplösning ...

Härligt, precis vad jag behöver!

... i kombination med pekskärm ...

Och där försvann plötsligt allt intresse.

Du behöver ju inte använda pekfunktionen om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

I SweClockers testlabb är det nu dags att prova på en av de mest intressanta ultraportabla datorerna med AMD Trinity under skalet. Asus Vivobook U38N levererar hög upplösning ...

Härligt, precis vad jag behöver!

... i kombination med pekskärm ...

Och där försvann plötsligt allt intresse.

Pekskärmsanvändande från din sida är ju dock inget krav, utan snarare ett plus i kanten om du känner för att använda det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Bra pris, men ta bort pekskärmen och lägg de pengarna på en bättre processor istället!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Blank skärm, 4 Gb RAM, Mekaniskt HDD, mini-VGA och batteritiden... Jag kommer aldrig bli nöjd men detta är ett skämt.

Inte vill man förlora garantin genom att byta ut kompnenter heller. Enda positiva är väl priset som får anses humant.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Lite besviken på grafikprestandan. Trevligt med fler tester dock.

Permalänk
Medlem

Batteritiden var ju verkligen inget att hurra över, trodde att AMD cpu:er hade mer potential i det här fallet faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Riktigt skamlig batteritid, särskilt för att vara 13,3".

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Måste säga att det känns ju onödigt med en så kraftig grafikdel när den blir väldigt flaskad av processorn. Priset är ju bra för vad man får men komponenterna känns felprioriterade. i3 2367 var en långsam processorn när den kom, är väldigt långsam nu och om 1-2 år så kommer det vara hemskt med så dålig prestanda. Man får ju inte heller glömma bort att den kostar 7500 kr så enligt mig är det pengar i sjön och en dålig produkt.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Batteritiden var ju verkligen inget att hurra över, trodde att AMD cpu:er hade mer potential i det här fallet faktiskt.

Står sig ändå rätt bra mot UX32A med tanke på att den har mycket högre upplösning. Hade inte väntat mig det av AMD. Men jag hade gärna sett den lite tjockare med dubbla batteritiden. Fruktansvärt nöjd med min U36SD på den fronten.

Väldigt bra recension förresten!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Står sig ändå rätt bra mot UX32A med tanke på att den har mycket högre upplösning. Hade inte väntat mig det av AMD. Men jag hade gärna sett den lite tjockare med dubbla batteritiden. Fruktansvärt nöjd med min U36SD på den fronten.

Väldigt bra recension förresten!

Håller med på alla punkter, förutom batteritiden som sagt. fast skulle jag köpa datorn hade jag satt i en SSD omgående. Är som att sitta vid en påse sirap med en mekanisk HD när man vant sig vid SSD.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Inte för att slå en död häst men, vill inte komma i närheten av bärbara datorer med pekskärmar.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Datavetare

Varför drar så många slutsatsen att CPUn i denna laptop är en flaskhals för GPUn?

Det är ingen som funderat på att vi talar om en APU (A8-4555M) med TDP på 19W så det är inte riktigt samma GPU i denna som används i Trinity för desktops och laptop med högre TDP?

Men den HD4000 som sitter i 3517U är i princip samma som sitter i desktops och andra laptops, max-frekvens på 1.15GHz och 16EU mot t.ex. 3770K som också har 16EU och max-frekvens på 1.15GHz.

Den GPU (7660G) som sitter i A10 4600M (TDP 35W) verkar ganska bra match HD4000 i i5 3210M (TDP 35W).

Jämför man sedan 7660G med 7600G som sitter i A8-4555M så ser man att den senare är klockad till bara 60% (685MHz vs 424MHz) samt att RAM stödet är max DDR-1666 mot DDR3-1333. Så det är snarare så att vid dessa TDPer så kan Intel fortfarande köra HD4000 på den frekvens den designades för (den är gjort för laptops) medan AMD kraftigare GPU måste köras på lägre frekvens för att hålla strömförbrukningen inom rimliga gränser, så att HD4000 klara sig relativt väl borde inte förvåna någon.

Men tycker ändå det kvittar, ingen lär spela på en ultratunn laptop ändå, framförallt inte när man ser hur mycket snabbare nNvidia 620M är och en sådan GPU hittar man i väldigt billiga laptops, går ju att hitta både 630M och 640M LE i relativt billiga laptops om man vill köra lite spel.

Både HD4000 och 7600G räcker mer än väl för "vanligt" arbete, i ultratunna laptops är det viktigare med låg strömförbrukning än max prestanda. Det man saknar är "retina"-skärmar!!! Touch-skärmen kan de stryka direkt och lägg pengarna på en högupplöst panel i stället, gärna matt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Urtrist prestanda med den formfaktorn, tyvärr. En bra skärm räddar den inte.

Permalänk
Medlem

virtual void: GPUn är flaskhalsen, kolla bara på A8-5545M. Ska man driva runt spel med säg GTX 660M behövs dock mer CPU. 660M ger bara ganska grundläggande prestanda för spel för den delen. Man behöver ganska kraftig krets. AMD har som jag velat påpeka ett bra tag nu gjort bort sig och skalat ner grafikprocessorerna i bärbara på tok för långt ner, Intel har i princip kör sina desktopdelar långsammare än på laptops iaf vad det gäller deras lägre modeller, hoppas de tar lärdom och kör GCN-delarna högre efter de sett vad lite högre klockfrekvenser gör i deras Trinityrevision Richland. HD8570-8690/8790M serien talar ju också om att de fattat vad klockfrekvenser gör för skillnad. Tyvärr talar det ju också om att GCN-delarna de kommer integrera kommer vara ganska smala lösningar också. Med få "kärnor". Intel har mycket till sin fördel med GT3e och Haswells specialdesignade för ultraportabla.

Permalänk
Medlem

Trist att allt som har med AMD ska vara billigt, buggigt (hårdvarubuggar) och halvbra. Skärmen tex. Why? Skulle alla dagar i veckan lägga det dubbla på en ultrabook, just för att förvissa mig om att få en ren kvalitetsprodukt.

Samtidigt är det förbaskat synd att AMD laggar efter på alla plan, de behöver verkligen rycka upp sig. Som tur verkar det ändå finnas en hel del sympatisörer som stödköper, vilket de ska ha all cred i världen för! Hoppas den kommande arkitekturen slår!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

virtual void: GPUn är flaskhalsen, kolla bara på A8-5545M. Ska man driva runt spel med säg GTX 660M behövs dock mer CPU. 660M ger bara ganska grundläggande prestanda för spel för den delen. Man behöver ganska kraftig krets. AMD har som jag velat påpeka ett bra tag nu gjort bort sig och skalat ner grafikprocessorerna i bärbara på tok för långt ner, Intel har i princip kör sina desktopdelar långsammare än på laptops iaf vad det gäller deras lägre modeller, hoppas de tar lärdom och kör GCN-delarna högre efter de sett vad lite högre klockfrekvenser gör i deras Trinityrevision Richland. HD8570-8690/8790M serien talar ju också om att de fattat vad klockfrekvenser gör för skillnad. Tyvärr talar det ju också om att GCN-delarna de kommer integrera kommer vara ganska smala lösningar också. Med få "kärnor". Intel har mycket till sin fördel med GT3e och Haswells specialdesignade för ultraportabla.

Dold text

Om GPUn är flaskhalsen, hur förklarar man då att både min-FPS och framförallt avg-FPS är signifikant högre i 1366x768 jämfört med 1920x1080?

På Ivy-bridge körs GPUn i princip på samma frekvens (spannet är 1.0-1.3Ghz, undantaget är den långsammaste ULV som kör på 800MHz) och med 16EU konfiguration i alla i5 och i7 CPUer. Faktum är att det är i QM (quad mobile) som klockfrekvensen på GPUn är högst (1.3GHz) då den är 1.15GHz för desktop.

Sedan måste man inse att i ULV modellerna så kommer både CPU och GPU att vara tvungna att gå tillbaka i frekvens under tung last för att inte överskrida TDP. Det gäller både för Intel och AMD och numera även de flesta SoCer i våra pekplattor och mobiler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FribBe:

Du behöver ju inte använda pekfunktionen om du inte vill.

Skrivet av Batman:

Pekskärmsanvändande från din sida är ju dock inget krav, utan snarare ett plus i kanten om du känner för att använda det.

Det tilltalar mig inte att betala extra pengar för något jag absolut inte vill ha.

EDIT: Vill dessutom slippa alla som jämt ska fram och kladda på skärmen och säga "ÄR DET TOUCH? ÄR DET TOUCH?" Så var det när jag hade iPad innan den hade släppts i Sverige. (Alla visste egentligen att det var touch.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

virtual void: Jag menade att GPUn är en flaskhals för att den är nedklockad så pass. Jämför med A8-5545M eller A10-5750M t ex. Den är bra mycket svagare än den bör vara. De kan inte göra så i kommande generationer.

Permalänk

anledningen varför jag tycker pekskärm är dåligt:
"titta på denna hemsida!!!!"
(personen tar fram fingret trycker den mot glaset på datorn)
helt plötsligt så har du köpte, tagit bort, or whatever hänt på datorn!

därför så låter man surfplattor ha pek och datorer mus med tangentbord!!!!!

tack för mig....

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det tilltalar mig inte att betala extra pengar för något jag absolut inte vill ha.

Det finns datorer utan pekskärm om man nu inte vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Finfin recension, men det känns ju som att 2000kr extra investerat i en UX32-VD ger väldigt mycket mer för pengarna såvida man inte är ute efter just pekskärmen.

Har kört bägge och du kommer inte märka någon skillnad