Permalänk
Medlem

Func ms-3 problem

Hej. Har köpt en func ms-3 gamingmus. Problemet jag har är att jag får felmeddelande "en usb-enhet känns inte igen. Ett fel uppstop i den usb-enhet som senast anslöts till datorn. Enheten känns inte igen av Windows."

Jag sitter på Windows 8 och har installerat "software" från hemsidan osv, ändå funkar det inte - som ni förstår så är jag ingen hejare på datorer osv.

Någon som har någon aning vad jag kan göra för att åtgärda problemet?

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bumpar denna och lägger till mitt problem;

Fick musen igår och den fungerar inte på stationära men den fungerar på laptopen. Musen lyser och fungerar av någon anledning på gallret till fläkten på burken men hackar bara när jag har den på musmattan och jag är clueless, nån som har nåt tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagren:

bumpar denna och lägger till mitt problem;

Fick musen igår och den fungerar inte på stationära men den fungerar på laptopen. Musen lyser och fungerar av någon anledning på gallret till fläkten på burken men hackar bara när jag har den på musmattan och jag är clueless, nån som har nåt tips?

Den gillar väl inte musmattan.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Enity:

Den gillar väl inte musmattan.

Kan fan va så då den fungerar på det glatta tv bordet.. men vad heter den glansiga musmattan som alla kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagren:

Kan fan va så då den fungerar på det glatta tv bordet.. men vad heter den glansiga musmattan som alla kör?

Tror majoriteten idag använder denna: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=177

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmolin:

Hej. Har köpt en func ms-3 gamingmus. Problemet jag har är att jag får felmeddelande "en usb-enhet känns inte igen. Ett fel uppstop i den usb-enhet som senast anslöts till datorn. Enheten känns inte igen av Windows."

Jag sitter på Windows 8 och har installerat "software" från hemsidan osv, ändå funkar det inte - som ni förstår så är jag ingen hejare på datorer osv.

Någon som har någon aning vad jag kan göra för att åtgärda problemet?

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Win 8 har årets sämsta generic USB drivare tyvärr.
Microsoft har släppt en update i win 8 som säger att alla drivrutiner måste vara signerade av Microsoft,
sen släppte dem en update med en osignerad drivare som de själva gjort till USB controllern på vissa moderkort, vilket i sin tur innebär att USB controllern inte fungerar korrekt med flera tangentbord + möss därute. Kör själv inte Win 8 men har läst spaltmeter om detta problem lite varstans.

Såg att Func även lagt ut en notis om detta på deras sida - http://www.func.net/en/support/ms3/

"My mouse can't be recognized in windows 8, how can I solve it?
This problem might be related to an unsigned driver issued by Microsoft (KB2756872) that is affecting the USB controller in Windows environments.
By default, newer versions of Windows do not allow unsigned drivers which in turn cause the problem at hand. Until there is an official fix from Microsoft, a few users have solved it by the following method:
Follow Microsoft's link below which scans your computer for problems that have been performed by Windows Update. http://support.microsoft.com/kb/947821
Turn off the Driver Signing Enforcement in Windows.
Remove the specific update (KB2756872) in Windows 8

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 sabbade drivisarna helt.. "KB2756872" är inbakad i windows 8.1 vad jag har klurat ut.. Någon som har någon lösning eller workaround?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör man inte med avstängd signature check kommer drivarn inte funka i 8.1, hyffsat irriterande...

Kan gå & få fart på den genom att avinstallera all mjukvara till den, sen avinstallera enheten i dev mgr (även om den listas som "not recognizable"), dra sen ur & stoppa tillbaka den i samma usb port. Varför den då blir "igenkänningsbar" kan man fundera över, efter detta kan man lägga in mjukvaran, funkar tills nästa boot...

Edit 2: Har nu fått lite mer stabillitet på det hela genom att avaktivera usb 3 helt & rensa drivare helt & på med det igen, nu verkar det rulla på även efter en omstart. Det verkar som att musen inte gillar usb3 kontrollern alls (varken NEC eller andra), kanske en bugg i musens FW?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har pratat lite med func support, ny drivare & FW är påväg till musen. När den är färdigtestad kommer den ut, hoppas det stämmer bara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmolin:

Hej. Har köpt en func ms-3 gamingmus. Problemet jag har är att jag får felmeddelande "en usb-enhet känns inte igen. Ett fel uppstop i den usb-enhet som senast anslöts till datorn. Enheten känns inte igen av Windows."

Jag sitter på Windows 8 och har installerat "software" från hemsidan osv, ändå funkar det inte - som ni förstår så är jag ingen hejare på datorer osv.

Någon som har någon aning vad jag kan göra för att åtgärda problemet?

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Har lyckats lösa problemt. Det jag gjorde var att jag först installerade den på en windows 7 dator, där efter uppdaterade jag musens firmware. Jag kopplade sedan in den i min windows 8.1 data när den stog i felsäkertläge. Den hittade musen och installerade den. Jag startade om datan så den gick ur felsäkert. Och vips så funkar musen. Man kan till och med ändra färger och macros med func programvara utan problem. Hoppas det löser problemt

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Vet ej

Vet ej om detta är löst, men jag har samma problem, eller rättare hade, upptäckte igår att musen fungerade på min andra dator, så nu var det bara att leta, har provat allt tror jag nog, register ändringar, funkade inte, installera i felsäkert läge funkade inte, till slut kom jag på att den fungerade fint i BIOS, så något måste spöka, deaktiverade XHCI mode på mitt GIGABYTE moderkort, och direkt var problemet löst. program och alla inställningar fungerar perfekt.