Hur fungerar ett dedikerat PhysX-kort?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett dedikerat PhysX-kort?

Jag ser ofta på forumet att folk tipsar en om att använda ett Geforce-kort som dedikerat PhysX-kort, men jag är inte helt säker på vad det betyder.
Skulle man kunna få lite hjälp med förklaringar och sådant kring begreppet?

Vad jag redan vet:
- PhysX-kortet måste vara Geforce
- Man kan även göra det på processorn
- Man kan ha olika modeller på ens huvudkort och PhysX-kortet (till skillnad från SLI och CF)

Vad jag skulle vilja veta:
- Hur fungerar det egentligen?
- Blir det någon skillnad i prestanda (likt problemen som SLI och CF leder till)?
- Fungerar det även när man har ett Radeon som huvudkort?
- Hur gör man för att installera/aktivera ett dedikerat PhysX-kort?

Er hjälp är högst uppskattad!
Tack på förhand

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Avstängd

I vissa spel finns möjligheten till PhysX och att använda ett annat kort underlättare ju för ditt mainkort. Har ingen större koll på detta men du vill ju underlätta för ditt maingrafikkort samt processor och sedan lägga av lite av vikten (PhysX) på extra grafikkort.

Fungerar inte med AMD + Nvidia. Du måste ha Nvidia + Nvidia.
AMD kan ha PhysX men använder då processorns kraft.

För att fixa det så stoppar du i ett kort med ström, ser till att du hittar kortet i datorn och sedan går du in på "nvidia kontrollpanel" och väljer vad du vill ska använda physX (i en flik väljer du ex ditt 460 gtx).

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att aktivera PhysX via processorn på ett engelskspråkigt W8 isåfall?
Och skulle min nuvarande processor klara av det?

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostpai:

Hur gör man för att aktivera PhysX via processorn på ett engelskspråkigt W8 isåfall?

Ett tips är att inte göra det. Googla, har ingen koll

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt att man inte kan köra ett nVidia-kort som PhysX motor, och ett AMD-kort till grafiken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är lite märkligt att man inte kan köra ett nVidia-kort som PhysX motor, och ett AMD-kort till grafiken.
B!

Jag tror att nVidia patchade det för att man ska hålla sig till dom. Kan vara en skröna dock.

Permalänk
Avstängd

Det är ingen skröna,snabbt svar på google och jag har själv ett gammalt ageia physx pci liggande i källaren:)
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag tror att nVidia patchade det för att man ska hålla sig till dom.

Det gjorde de definitivt, jag vidhåller dock att det är attans märkligt att man inte tar chansen till ökad försäljning när man har den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.