Hjälp att välja budget grafikkort

Permalänk

Hjälp att välja budget grafikkort

Hejsan!

Har en gammal Asus Emachines EL1850. Verkligen inget att hänga i julgranen, men inget jättebehov av en frän speldator just nu i livet (småbarn så tiden är begränsad), men skulle ändå vilja se om man kunde göra datorn såpass att man kunde spela lite onlinespel typ world of tanks när det tillfället ges.

Här är spec på datorn: http://www.pricerunner.se/pl/223-2634170/Stationaera-datorer/...

Har uppgraderat till 4 GB RAM, och tänkte nu se om man kunde göra ngt med grafikkortsdelen (som nu är inbyggd)

Vad jag luskat fram så är det ett PCIe lågprofilskort som gäller, men det stora problemet är att nätagget bara är på 220W, försökt kolla på tex Dustin utan framgång, även läst en hel del, och tex ett Geforce GT610 verkar en del fått att fungera bra trots att den skall kräva 300W?

Otroligt tacksam för hjälp i ärendet. Moderkortet är ett G41T-AD V1,0 om det är till ytterliggare hjälp

Permalänk
Medlem

Just nätagget begränar mycket och processorn är ingen höjdare heller. Det kommer att bli mer prisvärt att köpa en ny budgetdator och ta med de komponenter som kan räddas.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Just nätagget begränar mycket och processorn är ingen höjdare heller. Det kommer att bli mer prisvärt att köpa en ny budgetdator och ta med de komponenter som kan räddas.

Tack för svaret. Är medveten om datorns tillkortakommanden vad gäller nätagg och processor, och en ny dator för runt 4k skulle säkerligen vara ett riktigt bra och vettigt alternativ istället för att göra konstgjord andning på ett gammalt häck.

Nu har jag varken tid eller intresse att utnyttja en ny dator, och känns lite dumt att lägga de pengarna för tillfället. Utan bättre köpa ngt vettigt när man får tillräckligt med tid för det igen. Så ett enkelt grafikkort inbillar jag mig skulle göra lite konstgjord andning, medveten om nätaggregatets begränsningar, mest intresserad om det finns ngt alls, eller om jag isf skulle behöva köpa ett nytt nätagg, alternativt chassi med nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppukusaint:

Tack för svaret. Är medveten om datorns tillkortakommanden vad gäller nätagg och processor, och en ny dator för runt 4k skulle säkerligen vara ett riktigt bra och vettigt alternativ istället för att göra konstgjord andning på ett gammalt häck.

Nu har jag varken tid eller intresse att utnyttja en ny dator, och känns lite dumt att lägga de pengarna för tillfället. Utan bättre köpa ngt vettigt när man får tillräckligt med tid för det igen. Så ett enkelt grafikkort inbillar jag mig skulle göra lite konstgjord andning, medveten om nätaggregatets begränsningar, mest intresserad om det finns ngt alls, eller om jag isf skulle behöva köpa ett nytt nätagg, alternativt chassi med nätagg.

Jag tror inte att det är standard ATX-agg i den där lådan, vill du chansa kan du köpa kortet du redan funderat på men var beredd på att det kan bli problem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag tror inte att det är standard ATX-agg i den där lådan, vill du chansa kan du köpa kortet du redan funderat på men var beredd på att det kan bli problem.

Nej, det är Micro atx tror jag det heter, vad kan det bli för problem?

Permalänk

Omformulerar frågan.

Vet någon om det finns ett PCIe lågprofils kort som klarar att drivas på 220W?

Permalänk
Medlem

Enligt det här testet drar ett system med 7750 endast 163 W vid väggen. Här har du ett LP 7750.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Enligt det här testet drar ett system med 7750 endast 163 W vid väggen. Här har du ett LP 7750.

Vettigt inlägg! Köp ett 7750, blir en riktigt bra uppgradering det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

öppna lådan, kolla så att du har tåtar så det räcker (minst 1x6) ur nätagget och att det finns en PCI-E port.

Har du det kan du börja kolla på kort att uppgradera med.

GT610 som du nämner torde vara en bra idé att börja med.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av thompo:

Enligt det här testet drar ett system med 7750 endast 163 W vid väggen. Här har du ett LP 7750.

Tack för svaret, tål att funderas på, då det är ett kort som skulle kunna flyttas över den dagen jag byter system. Nu kostar det ifs 1100, och jag hade kanske funderingar på ett billigare från början, men om inga andra åsikter dyker upp blir det att fundera.

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

öppna lådan, kolla så att du har tåtar så det räcker (minst 1x6) ur nätagget och att det finns en PCI-E port.

Har du det kan du börja kolla på kort att uppgradera med.

Mjo, det har jag redan kollat så jag har men svårt att googla eller kolla på spec på kort och få fram någon vettig information. Så tänkte om någon satt inne på egen expertis vad som kan fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppukusaint:

Tack för svaret, tål att funderas på, då det är ett kort som skulle kunna flyttas över den dagen jag byter system. Nu kostar det ifs 1100, och jag hade kanske funderingar på ett billigare från början, men om inga andra åsikter dyker upp blir det att fundera.

Är inte säker på att man behöver någon 6-pin till det där kortet. Dessutom finns det ju molex->6-pin-adapters att köpa. Det finns ju såklart en massa andra LP-kort också - använd Prisjakt för att söka! Men 7750 är ju ändå en uppgradering som du kommer att märka av

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av thompo:

Är inte säker på att man behöver någon 6-pin till det där kortet. Dessutom finns det ju molex->6-pin-adapters att köpa. Det finns ju såklart en massa andra LP-kort också - använd Prisjakt för att söka! Men 7750 är ju ändå en uppgradering som du kommer att märka av

Är jag helt övertygad om problemet är inte att hitta PCIe lp kort på prisjakt, utan det kluriga är ju huruvida de fungerar med 220W :-\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppukusaint:

Är jag helt övertygad om problemet är inte att hitta PCIe lp kort på prisjakt, utan det kluriga är ju huruvida de fungerar med 220W :-\

Google efter tester på korten. Alla kort med en viss krets drar ungefär lika mycket. I testerna finns ofta strömförbrukningen med, och då för hela systemet. Om hela systemet drar mindre än 220 W vid väggen kan du vara lugn

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

Ett tag sedan, så får tacka för alla svaren!

För info om någon annan googlar på denna tråden och vill veta hur det gått.
Köpte ett Radeon HD5450 till slut (budgetkort för 300:-) i väntan på att uppgradera hela datorn när man får tid för att leka senare.

Kortet drar väldigt lite enligt tester (14 resp 22W i viloläge resp max), så hade förhoppningar att det skulle kunna fungera trots mina 220W. Och det gjorde det utan bekymmer... Inte haft några problem med det, trots att jag maxbelastat systemet, och spel av formen WoT fungerar utan bekymmer med normalinställningar. I windows egna diagnostisering gick spelgrafiken tex från 3,5->6,3, så visst blev det skillnad.

Det, tillsammans med 2GB RAM till har gjort det till en ny dator där allt fungerar som det skall, istället för den sega varianten jag hade tidigare som kunde hänga spel etc utan förvarning.

Men jag rekommenderar att man kollar hur mycket av sitt nätagg man använder innan man bestämmer vad för kort man skall ha. Oftast tar ju de ut en väldigt hög gräns för sina kort (5450 har ju minimum 400W), men det baseras på att man har en värstingdator i övrigt som drar mycket. För min minidator så drar den inte mycket i normalläge, och då kunde jag trycka in kortet utan att överbelasta systemet.