Intel Pentium fyller 20 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Jag är fullt medveten om vad det innebär att skämma bort sig själv. Däremot förstår jag inte varför du är tvungen att använda det som någon form av förolämpning. Det är inget fel att skämma bort sig själv. Det är oftast ganska nyttigt. Men du är väl en av dessa personer som vill att andra ska leva spartanskt för att du själv gör det?

Jag använde det inte som en förolämpning åt någon, jag konstaterade att man endast är bortskämd (i den bemärkelsen att man skämt bort sig själv) ifall man inte klarar av att använda en dator som är 3-4 år gammal idag pga att man anser att den är utdaterad (fast den är fullt hållbar än och klarar samma saker), att sen någon tar något som jag skrivit helt allmänt för personligt är knappast mitt problem eller huvudvärk...än mindre att du studsar in i mitten av det hela utan att veta helheten bara för att du läste ett ord och drig de helt ur sitt sammanhang är inte heller mitt problem, men det är ju inte första gången du gör det om något.
För att förtydliga ännu mer så råd har jag att köpa nytt, så avundsjuk är jag inte, jag ser bara ingen anledning till att göra det så fort minsta nya pinal dyker upp när det inte finns något behov av det eftersom jag redan klarar av exakt samma saker än med det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju som jag skrivit från början. Vi prioriterar olika.

Du ser inga fördelar förutom DDR3, för att det är billigare Jag ser hastigheten.

Jag ser en väldigt stor fördel med SATA gränssnittet t e x. Då jag flyttar väldigt mycket data till/från hårdiskar. Istället för att vänta 40min, tar det 20 min.

Och termen är: (i Gbit/s skriver man till dom som man tror har koll)

SATA 1,5 Gbit/s Sata 1

SATA 3,0 Gbit/s Sata 2

SATA 6,0 Gbit/s Sata 3

Detta är vad jag tyckt varit mest intressant det sista decenniet, processor-uppgraderingar har liksom kommit på köpet. Senast blev det USB3 och TB som ger en jäkla skjuts framåt för mig som använder mycken extern lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Pentium 4 fanns i lägre än 2GHz och Athlon XP med lägre än 2000+
Om det var Pentium 4 1.4GHz eller 1.3GHz som var de långsammaste Pentium 4.
Då var det Willamette kärna, Socket 423 och vanligtvis Rambus minnen.

Snabbaste Athlon var 1400MHz (Pre Athlon XP Athlons)
Sen kom Athlon XP med PR ratings från 1500+
Exempelvis hade en Athlon XP 1600+ 1400MHz som standardklockfrekvens.

Athlon XP var definitiv snabbare per MHz (bättre IPC) än Pentium 4. Athlon XP var ett starkt kort mot Willamette Pentium 4:orna.
Sen kom Pentium 4 Northwood med Socket 478, mer L2 cache, vanligtvis DDR minne, Dual channel DDR kom efter ett tag, högre FSB och snabbaste Northwood "B" samt alla(?) Northwood "C" hade HyperThreading.
AMD tryckte också ut snabbare Athlon XP modeller. Men IMO var AMD lite entusiastiska med sin PR Rating och höjde PR ratingen mer än prestandan.

Innan jag själv köpte en Pentium 4 Northwood "C" 3.2GHz så läste jag tester där den jämfördes mot Athlon XP 3200+ kanske var något test XP hängde med men den övergripande bilden var ganska enig om att XP helt enkelt inte hängde med.
Har för mig att Athlon XP 3200+ bara kördes i 2200MHz och hade man jämfört den med en P4 2,2GHz så var den mycket snabbare. Men de flesta testerna var eniga om att Pentium 4 3.2GHz var snabbare och då blev det en sån för mig.
Har för mig att XP var billigare, så möjligt att det hade varit bättre prestanda/krona. Men P4:an var snabbare absolut sett och jag var nöjd med mitt köp.

Sen kom Pentium 4 Prescott som hade större men långsammare L2 cache och högre strömförbrukning utan bättre prestanda (tidiga revisionerna)
Athlon XP hade redan bättre IPC mot Pentium 4. Men AMD kom med Athlon 64 som hade ännu bättre IPC.
När Intel redan hade 3.4GHz Pentium 4:or så närmade de sig slutet av vad de kunde göra med Pentium 4:or utan att strömförbrukningen skulle sticka iväg eller omdesigna procecssorerna. Dessutom verkade de ovilliga att släppa en 4GHz Pentium 4 även om de hade kunnat. De ville väl minska chocken av att deras nästa processorserie körs i lägre klockfrekvens.
AMD kunde däremot fortsätta att öka och hade inga problem att tävla mot 3Ghz+ Pentium 4:or.

Tittar man på servrar och workstations med 2 eller fler processorer var också skalbarheten hos Opteron mycket bättre än hos Pentium 4 baserade Xeon.
Synd bara att många företag knappt hann inse det innan Core 2 kom.

Glöm heller inte att Northwood var mycket populär modell pga sin överklockning då den gick att klocka rejält och var även populär i datorer där låg energiförbruknings prioriterats framför prestanda.

Skrivet av GuessWho:

Det är väl trevligt om du kan 'skämma bort dig själv' litegrann. Lyxa till det med att unna dig sånt som du vill ha/göra även om du inte behöver.
Alltid kul att köpa/göra något som man sett fram emot.

Åtminstonne en som förstår vad jag menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=MK0hU0OYvCI&feature=youtube_gdata_player AMD hade också reklamer för athlon. Ontopic så vart min första dator från vice med en pentium 2 och vodoo 3 kort samt en hdd på 10gb. Det var tider det alltså!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag använde det inte som en förolämpning åt någon, jag konstaterade att man endast är bortskämd (i den bemärkelsen att man skämt bort sig själv) ifall man inte klarar av att använda en dator som är 3-4 år gammal idag pga att man anser att den är utdaterad (fast den är fullt hållbar än och klarar samma saker), att sen någon tar något som jag skrivit helt allmänt för personligt är knappast mitt problem eller huvudvärk...än mindre att du studsar in i mitten av det hela utan att veta helheten bara för att du läste ett ord och drig de helt ur sitt sammanhang är inte heller mitt problem, men det är ju inte första gången du gör det om något.
För att förtydliga ännu mer så råd har jag att köpa nytt, så avundsjuk är jag inte, jag ser bara ingen anledning till att göra det så fort minsta nya pinal dyker upp när det inte finns något behov av det eftersom jag redan klarar av exakt samma saker än med det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt. Så skriver du helt tvärtom än det du menar i tråden. Och det gör du även i denna post. Läs själv hela tråden.
Att skämma bort sig själv med prylar är för mig, något man väljer själv, Att vara bortskämd är något helt annat.

Och det du skriver: ifall man inte klarar av att använda en dator som är 3-4 år gammal idag p.g.a. att man anser att den är utdaterad (fast den är fullt hållbar än och klarar samma saker) är ju bara så fel på alla punkter.
Klarar av... gör vi alla! Om du tittar i min sign så ser du att jag har flera datorer som har några år på nacken. Men klarar dom av samma saker som senaste plattformen Tror inte det du.

Och att du skriver att Tumnus "studsar in i mitten av det hela utan att veta helheten bara för att du läste ett ord och drig de helt ur sitt sammanhang" är med ett exempel på att du drar slutsatser utan att veta fakta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt. Så skriver du helt tvärtom än det du menar i tråden. Och det gör du även i denna post. Läs själv hela tråden.
Att skämma bort sig själv med prylar är för mig, något man väljer själv, Att vara bortskämd är något helt annat.

Och det du skriver: ifall man inte klarar av att använda en dator som är 3-4 år gammal idag p.g.a. att man anser att den är utdaterad (fast den är fullt hållbar än och klarar samma saker) är ju bara så fel på alla punkter.
Klarar av... gör vi alla! Om du tittar i min sign så ser du att jag har flera datorer som har några år på nacken. Men klarar dom av samma saker som senaste plattformen Tror inte det du.

Var säger jag emot mig själv i det? Har man skämt bort sig själv tillräckligt många gånger så har man sett till själv att man är bortskämd och kan inte ta att man har något som på papper är "slöare" än föregående generation, är precis på samma sät som man skämmer bort barn fast man skämt bort sig själv.
Nämn något jag inte kan göra med min 4 år (snart 5) gamla rigg (med endast en uppgradering som gjordes förra månaden då jag köpte nytt grafikkort) som du kan göra.

Skrivet av skog1s:

Och att du skriver att Tumnus "studsar in i mitten av det hela utan att veta helheten bara för att du läste ett ord och drig de helt ur sitt sammanhang" är med ett exempel på att du drar slutsatser utan att veta fakta.

...eller för att jag bara är van att han gör det

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Dom borde hedra minnet av Pentium genom att släppa den fri!
Dom borde släppa RTL/Verilog/VHDL filerna för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nämn något jag inte kan göra med min 4 år (snart 5) gamla rigg (med endast en uppgradering som gjordes förra månaden då jag köpte nytt grafikkort) som du kan göra.

Nämn själv något, jag inte kan göra med min 12 år gamla rigg, som du kan göra? Jag kan spela på den, jag kan skriva på den, jag kan .......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv började man med en hemmabyggd styggelse som farsans jobbarkompis hade byggt ihop.

AMD K6-2 333Mhz
Kommer inte ihåg moderkort men det hade jumprar....
128MB RAM
GPU 4MB
Kommer inte ihåg hårddisken

Kostade 7500:-

Saken var den att det var lite av ett bluffbygge då jag fick ett AT nätagg och datorn höll 15min innan StarCraft frös. Bara frös o sen förstorades 1/4 av skärmen till hela skärmen o kunde inte klicka nånstans....
Ringde till skojaren som sålde möget o fick snacka med hans sambo.

"Datorn funkar inte"
Nähä va har hänt?
"StarCraft frös o när jag startade om så blev en fjärdedel av skärmen lika stor som hela skärmen"
Högerklicka o välj egenskaper
"Jo jag testade det men det går inte"
Högerklicka nu o ta egenskaper!
"Det går inte....inget händer när jag klickar"
Lars kommer ut till dig imorron....

Han tog skrotet o jag fick hans sambos dator sålänge (tro fan det med tanke på att han fick 7500:- i näven)

Efter 1v lr nåt så kom han tillbaka o då funka den igen i nåra timmar *suck*

Windows hängde sig o jag fick starta om. Efter nån omstart till så hängde sig Windows 2 ggr på raken. Sen blev det 3 ggr på raken!

Efter 3 dagar så hängde sig Windows 35 ggr på raken! Skojar inte! TRETTIOFEM ggr på raken! Ringde o sa ti om problemen....han kom förbi med en diskett o gav mig en lapp med kommandon jag skulle utföra (för att ominstallera Windows).
Jag fixa såklart inte det (för att datorn var PAJ!) men den datorkunnige polaren i klassen skulle försöka men det gick inte heller såklart....

Så nästa dag kom försäljaren hem ti mig o skulle fixa det....Disketten jobbar...så kommer samma jäkla meddelande o han utbrister: "Det er samme fejl! Det er samme FORBANNEDE FEJL!!" Han säger att firman som fixade datorn inte hade fixat det tydligen....han fick ta datorn IGEN o de skulle bara få en vecka sen skulle han ha datorn igen.

Farsan sa ju till han på jobbet att det kan ju inte gå till såhär att saker o ting funkar en kvart lr tre dagar....så hans rykte hängde på att han fixade min dator snabbt.
Efter 1v 2dagar så fick jag den tillbaka. Han beklagade sig över att han hade fått köpa nytt moderkort o allt det nu var och om jag bara hade nöjt mig med AMD K6 så hade allt varit jättebra. Det löste sig till slut iaf och jag hade datorn i 4år. Sen satte jag ner den i källaren o en tid efter det snodde nån pundare den i källaren.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Nämn själv något, jag inte kan göra med min 12 år gamla rigg, som du kan göra? Jag kan spela på den, jag kan skriva på den, jag kan .......

Kan du spela de flesta nya spel på den med högsta upplösning? Det kan jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Kan du spela de flesta nya spel på den med högsta upplösning? Det kan jag

Skickades från m.sweclockers.com

Men sluta. Herregud jag orkar inte

Vet du vad en Metafor är

Metaforen är ett bildligt uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Likheten är beroende av sammanhanget och metaforer fungerar därför endast då lyssnaren har tillgång till sammanhanget

Trevlig kväll på er alla Swecare. Nu ska jag festa lite

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men sluta. Herregud jag orkar inte

Vet du vad en Metafor är

Metaforen är ett bildligt uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Likheten är beroende av sammanhanget och metaforer fungerar därför endast då lyssnaren har tillgång till sammanhanget

Trevlig kväll på er alla Swecare. Nu ska jag festa lite

Så det är ditt försvar när du inte hade något att sätta emot?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Var säger jag emot mig själv i det? Har man skämt bort sig själv tillräckligt många gånger så har man sett till själv att man är bortskämd och kan inte ta att man har något som på papper är "slöare" än föregående generation, är precis på samma sät som man skämmer bort barn fast man skämt bort sig själv.
Nämn något jag inte kan göra med min 4 år (snart 5) gamla rigg (med endast en uppgradering som gjordes förra månaden då jag köpte nytt grafikkort) som du kan göra.

...eller för att jag bara är van att han gör det

Maxa Crysis 3 och BF3. Sedan bytte du grafikkort? Sluta skäm bort dig själv.

Skrivet av Justbecause:

Så det är ditt försvar när du inte hade något att sätta emot?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, varför inte? Du verkar ju tro att det går hem..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så det är ditt försvar när du inte hade något att sätta emot?!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tror att jag inte har något att sätta emot, så har du helt fel. Men just nu är det tiden som inte räcker till för mig då jag ska iväg strax.
Men jag är helt övertygad att flera övriga medlemmar kommer att ha något att sätta emot på det du skriver. För det finns jättemycket fler möjligheter man kan ha/göra, som inte du kan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Maxa Crysis 3 och BF3. Sedan bytte du grafikkort? Sluta skäm bort dig själv.

Är du över huvud taget läskunnig? Var exakt skrev jag att jag maxade dem?! Läs det jag skrev igen och läs ALLA ord tills du förstått det du läst...och vadå "Sedan bytte du grafikkort?"...förstår du skriftspråk alls?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Är du över huvud taget läskunnig? Var exakt skrev jag att jag maxade dem?! Läs det jag skrev igen och läs ALLA ord tills du förstått det du läst...och vadå "Sedan bytte du grafikkort?"...förstår du skriftspråk alls?!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

Var säger jag emot mig själv i det? Har man skämt bort sig själv tillräckligt många gånger så har man sett till själv att man är bortskämd och kan inte ta att man har något som på papper är "slöare" än föregående generation, är precis på samma sät som man skämmer bort barn fast man skämt bort sig själv.
Nämn något jag inte kan göra med min 4 år (snart 5) gamla rigg (med endast en uppgradering som gjordes förra månaden då jag köpte nytt grafikkort).

...eller för att jag bara är van att han gör det

Till vilket jag svarade "Maxa Crysis 3 och BF3". Du borde ta och seriöst läsa igenom dina egna påståenden först.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Till vilket jag svarade "Maxa Crysis 3 och BF3". Du borde ta och seriöst läsa igenom dina egna påståenden först.

Men du missade uppenbarligen inlägg #130 som skrevs emellan dessa, men ändå tillräckligt nära ditt inlägg på #133 för att du skulle kunnat se det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Men du missade uppenbarligen inlägg #130 som skrevs emellan dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Till vilket du behövde uppgradera din GPU och därför gör ditt första påstående helt felaktigt. Du hade inte kunnat köra på "högsta inställningar" utan att uppgradera och det min herre satt du och klankade ner på andra att de gjorde. Med andra ord kastar du stora cementblock i glashus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Är du över huvud taget läskunnig? Var exakt skrev jag att jag maxade dem?! Läs det jag skrev igen och läs ALLA ord tills du förstått det du läst...och vadå "Sedan bytte du grafikkort?"...förstår du skriftspråk alls?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du borde tagga ner lite grabben. Blir så mycket trevligare om alla är snälla och glada här. Känns även som er diskunion gått lite väl offtopic.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Päronen köpte vår första pc-dator ca 1993. En 486 DX2-66 med 4 meg ram och 540 meg hårddisk. Trevlig maskin som senare uppgraderades till 8 meg ram. Fy fan vad skillnad det var på den tiden. Datorn vart minst dubbelt så snabb En IBM Aptiva 2144-911.

Pärona köpte en IBM Aptiva med, ca 2000? plöjde igenom diablo,aoe å heroes med den burken

Permalänk
Medlem

Att unna sig själv/ "skämma bort" sig har absolut ingenting med att vara bortskämd att göra. Rätt ska vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

För att förtydliga ännu mer så råd har jag att köpa nytt, så avundsjuk är jag inte, jag ser bara ingen anledning till att göra det så fort minsta nya pinal dyker upp när det inte finns något behov av det eftersom jag redan klarar av exakt samma saker än med det jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Känns lite som du är på fel forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

En modern klassiker!!
Skitkul låt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Min första dator var en:
p 120mhz med turbo knapp så man fick 133mhz
16 mb ram
2mb grafik och uppgradering till voodoo 2
1.2 gb hd
diskett
8x cd
17 tums skärm!!

Permalänk
Medlem

Min Pentium 200MHz dator med 64 MiB RAM och 5 GB HDD använder jag sedan 2005 som router/brandvägg. Den är igång 24/7.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Att ingen länkat den här redan förvånar mig, det första jag kom att tänka på:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Till vilket du behövde uppgradera din GPU och därför gör ditt första påstående helt felaktigt. Du hade inte kunnat köra på "högsta inställningar" utan att uppgradera och det min herre satt du och klankade ner på andra att de gjorde. Med andra ord kastar du stora cementblock i glashus.

Fast det handlade väl ändå om CPU och inte om GPU, eller hur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Måste faktiskt säga att den enda fördel jag hittar i den listan är att DDR3 är billigare än DDR2 ifall jag vill ha mer RAM, resten är inga direkta fördelar (heller inga nackdelar), du har inte så stor märkbar skillnad i hastighet på SATA 2 (som för övrigt är 3,0) vs SATA 3 som du vill få det att tro, BIOS vs UEFI är helt obetydligt

Skrivet av skog1s:

Men det är ju som jag skrivit från början. Vi prioriterar olika.

Du ser inga fördelar förutom DDR3, för att det är billigare Jag ser hastigheten.

Jag ser en väldigt stor fördel med SATA gränssnittet t e x. Då jag flyttar väldigt mycket data till/från hårdiskar. Istället för att vänta 40min, tar det 20 min.

Och termen är: (i Gbit/s skriver man till dom som man tror har koll)

SATA 1,5 Gbit/s Sata 1

SATA 3,0 Gbit/s Sata 2

SATA 6,0 Gbit/s Sata 3

Skrivet av skog1s:

Helt ärligt. Så skriver du helt tvärtom än det du menar i tråden. Och det gör du även i denna post. Läs själv hela tråden.
Att skämma bort sig själv med prylar är för mig, något man väljer själv, Att vara bortskämd är något helt annat.

Och det du skriver: ifall man inte klarar av att använda en dator som är 3-4 år gammal idag p.g.a. att man anser att den är utdaterad (fast den är fullt hållbar än och klarar samma saker) är ju bara så fel på alla punkter.
Klarar av... gör vi alla! Om du tittar i min sign så ser du att jag har flera datorer som har några år på nacken. Men klarar dom av samma saker som senaste plattformen Tror inte det du.

Och att du skriver att Tumnus "studsar in i mitten av det hela utan att veta helheten bara för att du läste ett ord och drig de helt ur sitt sammanhang" är med ett exempel på att du drar slutsatser utan att veta fakta.

Håller med skog1s här.

En annan viktig detalj är att när DDR3 och första i7 kom ut så kunde minnena nu köra i trippla kanaler och inte bara i dubbla. (De "samarbetar" tre och tre om man ska förklara lite lätt). Dock gäller det bara socket/LGA 1366 och 2011(?) på intel-sidan. 1156 och 1155 kör sina DDR3 minnen enbart i dubbla kanaler. Det är alltså en prestandaskjuts som heter duga då du har en extra kanal mot ramminnena. Allt är inte MHz eller GHz idag längre. Men så länge man bara spelar, så kanske detta inte är till allas nytta, jag gör dock mer än bara spelar på min dator, och kan därmed dra nytta av detta på min LGA 1366 plattform. Men sen kostade det därefter också..

Skrivet av Justbecause:

Kan du spela de flesta nya spel på den med högsta upplösning? Det kan jag

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla, du hade ju uppgraderat med nytt grafikkort, då är inte datorn 5-6år gammal längre. Det är ju ändå GPU prestanda som är viktigast bland spelen "idag", din logik funkar inte.

Har suttit och läst igenom hela tråden, och jag är faktiskt inte förvånad att det är du igen (Justbecause), som börjat med otroligt otrevliga kommentarer. Jag förstår varför du fått så mycket taggar mot dig, för du skriver en sak, men menar tydligen något helt annat, samt försöker dumförklara för lilla minsta du verkligen kan. Tagga ner va, håll trevlig stämning på forumet om du ska fortsätta diskutera här!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Men snälla, du hade ju uppgraderat med nytt grafikkort, då är inte datorn 5-6år gammal längre. Det är ju ändå GPU prestanda som är viktigast bland spelen "idag", din logik funkar inte.

Har suttit och läst igenom hela tråden, och jag är faktiskt inte förvånad att det är du igen (Justbecause), som börjat med otroligt otrevliga kommentarer. Jag förstår varför du fått så mycket taggar mot dig, för du skriver en sak, men menar tydligen något helt annat, samt försöker dumförklara för lilla minsta du verkligen kan. Tagga ner va, håll trevlig stämning på forumet om du ska fortsätta diskutera här!

GPU är det enda jag fått byta ut för att hänga med i nya spel, fast det handlade fortfarande om CPU fortfarande hänger med och är onödig att byta och inte om GPU över huvud taget, kollar du i de tester som Sweclockers gör så är det inte jätte länge sedan den var med i jämförelser (ca 1 år sedan) och hänger med riktigt bra trots sin "ålder" (är Q9550 som är med i testet och jag har Q9450, men skillnaden på dem är inte stor på de 2)

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

När jag tvingades att överge mitt älskade Amiga så blev första PC : Intel 486 DX2 66MHz, 4 MB ram , 420 MB hd, ET 4000 grafik, 4X CDROM. Kostade 13000:- . Ljudkort, nätverkskort, och bildskärm kom fick köpas separat. Var dock sen med uppgradering till Pentium. Fördrog en överklockad AM 486 DX4 120MHz@175MHz. Blev dock "tvingad" till en P133 MMX pga Diablo.

AMD låg efter Intel under hela P1 och PII tiden men när K7 Ahtlon släpptes så blev det annat ljud i källan. K7 var ca 20% snabbare än Intel på samma frekvens under PIII tiden. Dessutom mindre värmekänsliga och överklockningsbar.

När Intel släppte P4 med Rambus så var dessa snabbare än AMD med SDram, dock var de också mer än dubbelt så dyra. Med DDR minnena så kom AMD nästan ifatt. Man fick mer "pang för pengarna" med AMD om man låg under 12 000:-. Dock var AMDs XP CPUer ömtåliga rackare. Med AMD 64 så var AMD tillbaka som ledare. Dock var bilden mer komplex nu! Intel var bättre som allround dator medan AMD var bättre som spel och amatörgrafik dator.

Skrivet av usilusken:

Cyrix krossade både Intel och AMD!

Dagens bästa troll kommentar. Cyrix måste ha varit ett av de sämsta CPU alternativen under 486/P1 tiden. Till och med Next Gen var bättre!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !