Borttagna pass som timanställd. Vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

Borttagna pass som timanställd. Vad säger lagen?

Hej!

Jobbar 90% som timanställd i ett företag och blev igår inkallad till chefen och fick det berättat för mig att de kommer ändra mitt schema från 90 till 60%. Detta för att de vill anställa en person som tidigare jobbat i företaget som själv vill komma tillbaka.

För det första;

är det här lagligt när jag har fått ett schema där jag har mina pass, som ska gälla fram till sommaren börjar?

För det andra;

är det lagligt att ha en timanställning när man jobbar ca heltid i ett år? Har kommit upp i detta genom extrapass samt schema som varierat från 50- 90%.

För det tredje;

är anledningen legitim, alltså kan de flytta pass från mig som redan är anställd till en nyanställd på det viset? Bara för att den nyanställda jobbat i företaget tidigare, men sagt upp sig själv frivilligt.

Går under kollektivavtalet "KFS -Turism och Fritid"

Tacksam för svar
MVH

Permalänk
Medlem

Jag kan ge dig ett bra tips:
Gå med i facket!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag kan ge dig ett bra tips:
Gå med i facket!

Ja, jag kan i nuläget se fördelar med facket och ångrar att jag inte är med. Lite sent nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Ja, jag kan i nuläget se fördelar med facket och ångrar att jag inte är med. Lite sent nu bara.

Det är aldrig för sent att gå med i facket.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Det är aldrig för sent att gå med i facket.

Men kan de företräda en när händelsen i fråga inträffat innan medlemskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Men kan de företräda en när händelsen i fråga inträffat innan medlemskap?

Jag kan inte se någon anledning till att du inte skulle få någon juridisk hjälp om du går med.

Förresten så kan du alltid lusläsa avtalet. Det kanske står något om att en timanställning automatiskt går över till heltid efter X antal månader?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Men kan de företräda en när händelsen i fråga inträffat innan medlemskap?

Ja. Facket tar sig med glädje an medlemmar som kommer med frågor, besvär och problem. Några kan vara lite knussliga när det kommer en ickefacklig eller en helt färsk medlem men de glömmer då att bäst reklam för facket görs genom aktion. Trots allt, det är sådant här man vill ha facket till och facket vill vara till för sådant här.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Men kan de företräda en när händelsen i fråga inträffat innan medlemskap?

De måste inte göra det. Facken är förbundna att ta ge juridisk hjälp efter sex månaders medlemsskap.
Huruvida timmarna som försvunnit så är det två saker som avgör: Lagen och kollektivavtalet.
Min på det lilla materialet tämligen ogrundade åsikt är att du är körd hur som helst.
En timanställning på deltid ska i vissa fall omvandlas till en fast heltidsanställning. Har för mig att två år inte är tillräckligt, om det inte rör sig om säsongsarbete.
Vad det gäller timmarna är det dock lite svårt att se hur, med största sannolikhet gissar jag på att AG gör det för att slippa ge dig en fast anställning.
Dina chanser beror på kollektivavtals område, snacka med facket, bråka inte i onödan och sök efter ett nytt jobb.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

De måste inte göra det. Facken är förbundna att ta ge juridisk hjälp efter sex månaders medlemsskap.
Huruvida timmarna som försvunnit så är det två saker som avgör: Lagen och kollektivavtalet.
Min på det lilla materialet tämligen ogrundade åsikt är att du är körd hur som helst.
En timanställning på deltid ska i vissa fall omvandlas till en fast heltidsanställning. Har för mig att två år inte är tillräckligt, om det inte rör sig om säsongsarbete.
Vad det gäller timmarna är det dock lite svårt att se hur, med största sannolikhet gissar jag på att AG gör det för att slippa ge dig en fast anställning.
Dina chanser beror på kollektivavtals område, snacka med facket, bråka inte i onödan och sök efter ett nytt jobb.

Aa, tror de vill slippa ge mig fast då de vet att jag söker till polis så det är helt förståeligt, men för det behöver de ju inte behandla en illa. det är dessutom andra som INTE söker nåt annat som borde gå före i kön genom LAS. Men ska prata med facket och se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokigt:

Aa, tror de vill slippa ge mig fast då de vet att jag söker till polis så det är helt förståeligt, men för det behöver de ju inte behandla en illa. det är dessutom andra som INTE söker nåt annat som borde gå före i kön genom LAS. Men ska prata med facket och se vad de säger.

LAS är inte direkt tillämpligt i situationen, anställningen finns kvar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Vi kan börja såhär, är arbetsplatsen ansluten till ett kollektivavtal?

Vad står det för timmar specificerade på ditt kontrakt?

Jag kan bara svara för hur det fungerar inom handels och transport. Men säg att du har 10% på kontraktet, men just nu jobbar 90%. Om de vill ändra ditt schema så har de rätt att göra det, eftersom du bara är garanterad 10%.

Och har du gått från 10% till 90% så skall du ha fått ett tillfälligt kontrakt eller liknande.

Är det så att du får extra timmar lite då och då och hamnat på 90% så kan de strypa det direkt från tex imorgon.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.