Permalänk
Medlem

USB hub med eller utan extern ström?

Hej!

Jag behöver fler USB portar till min INTEL NUC dator och frågan är då om man ska köpa en med eller utan extern ström, extern ström kan man få för 100 lappen medan med ström kostar dubbelt.

Det jag kopplar till den är : Externt Sound Blaster x fi 5.1 Pro, HP IR USB, Trådlöst Logitech Wireless Touch Keyboard K400.

Jag vill alltså lämna USB porten på framsidan fri för ex USB minne o liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag behöver fler USB portar till min INTEL NUC dator och frågan är då om man ska köpa en med eller utan extern ström, extern ström kan man få för 100 lappen medan med ström kostar dubbelt.

Det jag kopplar till den är : Externt Sound Blaster x fi 5.1 Pro, HP IR USB, Trådlöst Logitech Wireless Touch Keyboard K400.

Jag vill alltså lämna USB porten på framsidan fri för ex USB minne o liknande.

Jag skulle köra på en USB-hubb med extern strömmatning, annars tror jag du kommer att få irriterande problem då strömmen från datorns USB-port inte räcker till :).

Permalänk
Entusiast

Det beror på vad du kommer att ansluta.
Ansluter du enbart enheter som får sin ström från annat håll, t.ex. skrivare, skanner, större hårddiskar, och annat som använder en egen nätkabel/adapter.
Då behöver hubben ingen strömförsörjning. Den klarar sig gott med de 0,5 amperen den får från datorn.
Funkar även om du bara använder något enstaka USB-minne, tangentbord och/eller mus.

Skall du däremot använd enheter som behöver ström från USB-porten, såsom portabla hårddiskar, USB-minnen, 3G/wifi/bluetooth -donglar med mera, så behöver varje port 0,5 ampere var, och därmed behöver hubben en nätadapter då dators egen port inte räcker till.

Bra att veta: USB-hubbar med extra strömförsörjning fungerar oftast även utan sin nätadapter. Nackdelen är då att man inte kan ansluta strömtörstiga enheter utan risk för överbelastning.

USB-portar som överbelastas stängs automatiskt av.
Man blir då tvungen att koppla ur enheten och eventuellt starta om datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det gick faktiskt utmärkt att driva den utan extra ström i detta fallet Iallafall än så länge.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Lånar tråd...
Är ute efter en ny hubb...

Använder en 7-ports hubb med extern strömkälla för att driva två externa hårddiskar och IPoden norden är inkopplad. Men hubben verkar inte orka med allt så den kollar ifrån både den ena hdd och iPoden. Verkar som att strömmen inte räcker till...

Vilken ny hubb ska jag välja?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lmoberg:

Lånar tråd...
Är ute efter en ny hubb...

Använder en 7-ports hubb med extern strömkälla för att driva två externa hårddiskar och IPoden norden är inkopplad. Men hubben verkar inte orka med allt så den kollar ifrån både den ena hdd och iPoden. Verkar som att strömmen inte räcker till...

Vilken ny hubb ska jag välja?

Det kanske räcker med en bättre nätadapter?
Det är sällan det är fel på hubben om strömmen sviktar. Det är mer troligt att den befintliga nätadaptern är källan till problemet.

7 portar * 0.5 ampere = 3.5 Ampere totalt, om man belastar portarna fullt ut.
Till detta skall även hubben i sig ha en del av strömmen, så räkna i alla fall med 4-5 ampere för att kunna belasta den fullt ut.
Se också till att det är en bra nätadapter med en proper DC-spänning utan rippel. Det är tyvärr rätt vanligt att man får med dåliga nätadaptrar.

Nu är det inte så troligt att man belastar alla portarna till max, så en adapter som ger en 2 till 3 ampre borde räcka. T.ex:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Tänk också på att stora enheter såsom surfplattor och större smartphones laddar långsamt när de ansluts till en standard USB 2.0 port. Detta då USB 2.0 portar inte ger mer än 0.5 A
Dessa strömkrävande enheterna brukar ha två eller tre laddlägen:

  • Standard USB port <0.5A: Långsam laddning (laddar ej i sällsynta fall).

  • Intelligent USB laddare: >0.5A, <1.5A: Normal laddning. Snabb laddning för enklare enheter.

  • Dedikerad USB laddare: >1.5A, <6A Snabb laddning även för större enheter såsom surfplattor eller till och med mindre bärbara datorer)

http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charging_ports

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag rekommenderar att alltid köpa med nätadapter till. Oavsett vad du skall använda den till.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz