ASUS U38N touchskärmen slutat plötsligt fungera

Permalänk
Medlem

ASUS U38N touchskärmen slutat plötsligt fungera

Hej där alla mänskliga SweClockare,

Bakgrund
Min tjejs U38N har nog varit den mest problematiska enhet jag någonsin varit med om, däremot har man haft lite mer tålamod än vanligt då denna dator känts som det perfekta köpet.

Kort och gott har jag varit med två fullständiga byten och sedan tagit pengarna tillbaka till slut. Men eftersom denna dator är känts mycket bra för sitt pris bestämde vi oss att köpa en likadan från en annan butik. I detta fall hade den gått ner ca. 1000 SEK sedan vi först hade köpt den, så det kändes ändå rätt bra efter alla problem.

Problemet
Nu är det så att samma problem har skett som på första exemplaret vi hade. Touchskärmen slutade helt plötsligt fungera. Helt ofunktionell.

Om man söker på nätet hittar man inte mycket information angående just denna dator, endast angående mitt problem som jag hade postat i ett annat forum och där fanns tyvärr inte mycket hjälp tillgodo.

Saker jag testat

  • Systemåterställning

  • Kollat i kontrollpanelen om touchskärmen möjligtvis var avstängd

  • Uppdaterat drivrutiner (haft alla de senaste)

Däremot hittade jag en tråd idag om den något mer populära datorn Lenovo IdeaPad Yoga 13 på Lenovos supportforum, som verkar ha ett liknande problem (att touchskärmen slutat fungera).

Några lösningar som vi försökt med från den tråden (som verkat vara lösningar som fungerat för Yogan):

  • Stänga av datorn genom att hålla in avstängningsknappen

  • Sätt datorn i viloläge, starta sedan upp den och starta sedan om

  • Stänga av Bluetooth-drivrutinen

  • Koppla ur alla USB-enheter från datorn (som verkar göra något problematiskt för touchskärmen)

Som det verkar just nu fungerade inget utav detta.

Har tänkt kika på detta problem ännu mer imorgon, då jag kommer ha datorn tillgänglig, vilket kommer göra det något enklare att felsöka den.

P.S. Om någon är intresserad skulle jag möjligtvis kunna göra någon typ av recension/åsikter jag har om denna dator. Förhoppningsvis får jag igång touchskärmen imorgon (kanske med hjälp utav er), annars blir det någooot surt!

Permalänk
Medlem

Tyvärr inga riktig framgång har skett gällande datorn. Skärmen har fortfarande ingen fungerande touch.

Har grävt ner mig i problemet och testat följande:

  • Återsällt BIOS-inställningarna (även testat att stänga t.ex. touchpaden och lite andra funktioner som man hittar under "Advanced")

  • Avinstallerat Bluetooth-relaterad mjukvara (då det var nämnt i tråden om Yogan att det kan vara något angående det)

Finns det möjligen en officiell ASUS-tråd här på SweClockers? Eller möjligen ett officiellt supportforum överhuvudtaget? Börjar snart inte ha några idéer kvar, tyvärr.

Eftersom detta är ett relativt nytt problem här i datorvärlden finns det inte värst mycket information här på nätet, men skulle uppskatta all typ av hjälp!

EDIT: Även testat följande utan framgång...

  • Installerat all typ av s.k. "bloatware" via ASUS Install som jag tidigare avinstallerat (som egentligen inte gör någon nytta, men var värt att testa)

  • Avaktiverat "Fast Boot" (kan ha hetat något annat) i BIOS

  • Försökte uppdatera BIOS - men var redan senaste installerad (som förövrigt är den enda som är tillgänglig, om man kanske skulle kunnat nedgradera sig)

Nästa blir väl att ringa ASUS eller bara lämna tillbaka enheten.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Lånade hem en U38N och samma problem hände efter en Windows uppdatering. Men efter att installerat alla senaste Windows uppdateringar började de fungera igen. Verkar som de är någon Windows mjukvara som krockar.
Prova att gå in på Windows Update och testa att uppdatera allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Lånade hem en U38N och samma problem hände efter en Windows uppdatering. Men efter att installerat alla senaste Windows uppdateringar började de fungera igen. Verkar som de är någon Windows mjukvara som krockar.
Prova att gå in på Windows Update och testa att uppdatera allt.

Hade alla senaste Windows-uppdateringar som jag kollade dagligen när jag försökte få igång touchen, denna uppdatering måste ha kommit under denna månad i så fall (då jag inte haft datorn tillgänglig).

Skickade in datorn ca. en månad sedan då jag gett upp allt hopp i alla fall. Hade inte hört något från ASUS eller återförsäljaren överhuvudtaget förutom att "de fått in datorn" som var mer än tre veckor sedan.

Så efter en lång tid utan svar ringde jag och bestämde mig att bara häva det. Efter alla problem jag haft med de tre exemplaren jag haft.

Måste dock säga att jag verkligen försökt att ge denna dator en chans, men tyvärr så är jag rätt sur över hur lite information (ingen information) från ASUS man fått/funnits tillgänglig förutom att man måste skicka in den, där de inte höll någon kontakt med mig heller.

Permalänk
Inaktiv

de visade sig på den jag hade att de inte var mjuvaran ändå som jag först trodde. när jag flyttade skärmen i olika vinklar märkte jag att de började funka igen. så de va uppenbarligen glapp eller skavd kabel till skärmen. så ja den behöver nog repareras. men de är ju synd att du inte får någon info.

Permalänk

Precis nu hände exakt samma sak för mig på min ASUS UX302LG, har ingen aning om vad jag ska göra för att lösa det. Något tips?

Skrev fel modell
Permalänk

Skulle kunna vara samma problem som i denna video, glapp "Ribbon Cable"
http://www.youtube.com/watch?v=HcEacJWZfB4

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12