Kan inte göra karriär p.g.a. studiesvårigheter.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte göra karriär p.g.a. studiesvårigheter.

Jag har svårigheter att studera. Seriöst. Jag fick inget slutbetyg när jag gick ut gymnasiet 2007. Jag har försökt med komvux/folkhögskola. Men jag har ingen som helst koncentration ÖVERHUVUDTAGET när det gäller att studera. Jag fick IG i alla s.k. kärnämnen i mitt samlade betygsdokument (förutom engelskan där jag fick VG)

Jag har även gjort en psykologisk undersökning om varför jag har svårt att koncentrera mig. Psykologerna trodde inte att jag hade ADHD, men däremot trodde de att jag hade ADD. Jag fick göra massa tester som att bygga med klossar till att skapa ett visst mönster, se vad som inte stämmer in på bilderna, ordförståelse, sifferkombination o.s.v. Det visade sig att jag var dålig på ord, siffror och allt med teoretiska saker. Psykologen sa också att jag tappade koncentrationen och fokusen under de teoretiska delarna, men tvärtom när jag skulle skapa mönster med klossar, bilder o.s.v. Det hade jag full poäng på. Sen fick jag svara på frågor och andra massa saker till. Och de kom fram till att jag uppfyller enbart några kriterier för ADD, men inte tillräckligt för att ge mig diagnosen ADD. Jag kommer ihåg att jag var jätteduktig i skolan i början av högstadiet. Älskade att plugga och fick VG-MVG på alla prov, men sen gick det ner.

Så det jag jättegärna vill bli är bildpedagog (bildlärare), men jag kommer inte klara av att ens läsa upp till det. Jag har kämpat med Matte A i över 6 år. Jag har gått på olika folkhögskolor och alla lärarna där har verkligen försökt med att ge stöd och fullt fokus på mig, men jag klarar inte av proven. Jag vet inte ens vad som täljaren och nämnaren, jag vet inte ens hur man bryter ut det som är inom parentesen, det glömmer jag alltid bort till nästa mattepass. Svenskan går inte när det ska läsas i massor, efter två rader tappar jag bort mig och tappar koncentrationen helt (Nej, jag har inte dyslexi) och de övriga ämnena går också extremt dåligt.

Jag har jobb, men det ger inte så bra betalt, så...jag vet inte hur jag ska kunna uppnå det jag vill till att studera till bildpedagog.

Så jag vet inte mer vad man kan göra åt det här.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är du enligt den politik som förs en människa som är värd mindre än oss andra som är "friska".
Om du inte klarar av att anpassa dig till samhället, varför ska samhället anpassa sig till dig?

Ja, för mig är ju frågan självklar, samhället är vi människor, att samhället inte skulle anpassa sig är helt absurt.
Men det är inte så det är idag.
Är du duktig och bra ska du belönas, är du det inte och då får du ingen belöning.
Sen om samhället hade sett annorlunda ut kanske dina positiva egenskaper hade kommit samhället bättre till användning även om man ser på det rent pragmatiskt är en annan aspekt, men men.

Vet inte vad jag ska säga mer, tycker bara det är så otroligt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag har svårigheter att studera. Seriöst. Jag fick inget slutbetyg när jag gick ut gymnasiet 2007. Jag har försökt med komvux/folkhögskola. Men jag har ingen som helst koncentration ÖVERHUVUDTAGET när det gäller att studera. Jag fick IG i alla s.k. kärnämnen i mitt samlade betygsdokument (förutom engelskan där jag fick VG)

Jag har även gjort en psykologisk undersökning om varför jag har svårt att koncentrera mig. Psykologerna trodde inte att jag hade ADHD, men däremot trodde de att jag hade ADD. Jag fick göra massa tester som att bygga med klossar till att skapa ett visst mönster, se vad som inte stämmer in på bilderna, ordförståelse, sifferkombination o.s.v. Det visade sig att jag var dålig på ord, siffror och allt med teoretiska saker. Psykologen sa också att jag tappade koncentrationen och fokusen under de teoretiska delarna, men tvärtom när jag skulle skapa mönster med klossar, bilder o.s.v. Det hade jag full poäng på. Sen fick jag svara på frågor och andra massa saker till. Och de kom fram till att jag uppfyller enbart några kriterier för ADD, men inte tillräckligt för att ge mig diagnosen ADD. Jag kommer ihåg att jag var jätteduktig i skolan i början av högstadiet. Älskade att plugga och fick VG-MVG på alla prov, men sen gick det ner.

Så det jag jättegärna vill bli är bildpedagog (bildlärare), men jag kommer inte klara av att ens läsa upp till det. Jag har kämpat med Matte A i över 6 år. Jag har gått på olika folkhögskolor och alla lärarna där har verkligen försökt med att ge stöd och fullt fokus på mig, men jag klarar inte av proven. Jag vet inte ens vad som täljaren och nämnaren, jag vet inte ens hur man bryter ut det som är inom parentesen, det glömmer jag alltid bort till nästa mattepass. Svenskan går inte när det ska läsas i massor, efter två rader tappar jag bort mig och tappar koncentrationen helt (Nej, jag har inte dyslexi) och de övriga ämnena går också extremt dåligt.

Jag har jobb, men det ger inte så bra betalt, så...jag vet inte hur jag ska kunna uppnå det jag vill till att studera till bildpedagog.

Så jag vet inte mer vad man kan göra åt det här.

Tag vara på det goda! Du är bra på bilder, figurer, antagligen också på ritningar, design, konstruktion osv. Du är definitivt ingen idiot. Din text är oklanderlig, inga stavfel, perfekt meningsbyggnad. Du slår ut dom flesta.

Din svaghet är koncentratioon och ointresse för matematik. Du är inte ensam om detta.

Mitt råd är att skita i skolan och kämpa dig in i ett yrke där du slipper att läsa. Om det nu existerar ett sådant yrke där man slipper att läsa? Men faktum är att jag tror att du kan matte lika bra som alla andra om inte bättre. Småkolan dödar allt intresse för matematik som den är utformad. Om du testar så kommer du att upptäcka att du är långt över medel där också.

Du kanske skall överväga medicin som minskar oron, och mängden tankar. Ett råd jag kan ge är att du börjar träna. Tex gång, löpning etc. Försök sova mer. Spela aldrig spel på datorn och minska ditt datoranvändande. Om du har en smartphone så skippa denna!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Har du prövat att plugga tidigt (kl 4-6) direkt efter du vaknat?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det låter för mig som att du lär dig bättre kinetiskt än audiovisuellt, där det senare är vad som är "standard" i utbildningar. Det innebär alltså att göra saker är en bättre inlärningsmetod än att lyssna och titta.

Vad det gäller just matte så har ju matte och tecknande ganska många saker gemensamt eftersom båda handlar om mönster och att kunna visualisera saker. Nu minns jag inte exakt vad som ingår i matte A men har du testat grafiska lösningar istället för rent numeriska? Mycket av matematiken går ju att lösa grafiskt även om det ibland, eller ganska ofta, kan vara en jobbigare väg att gå.

För att ta ett något tillgjort exempel så är ju att rita i perspektiv och matematik jämförbara till en viss del avseende t.ex. division, eller låt oss kalla det proportionalitet. När du ritar i perspektiv är det viktigt med proportionerna av det du ritar för att få en korrekt bild. De proportionerna går att beskriva matematiskt som förhållanden mellan olika linjer på ett sådant sätt att proportionerna bibehålls -> division av linjen närmast och längst bort på olika föremål av samma storlek bör ha ungefär samma resultat.

Ritar du något i en förstoring är det viktigt att bibehålla proportioner också, dvs förstora alla detaljer på rätt sätt -> multiplikation av längden alla detaljer i bilden bör vara ungefär den samma.

Om du finner grafiska metoder eller tankesätt för de fyra räknesätten kan du troligen därifrån extrapolera det till att inkludera den sorts problem som återfinns i gymnasiematten. Se det som en pedagogisk utmaning för din framtida karriär om inte annat

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vad Willhelm sa.
Du kan, även om det är osannolikt, vara en extrem när det kommer till kinetisk inlärning. Gör helt enkelt som så att du gräver upp gamla skolböcker inom vitt skilda ämnen, väljer ut några lätta uppgifter som du känner dig säker på och försöker lösa dem grafiskt. Rita upp problemet, hur allting ska se ut och hur de hänger ihop osv.
När jag gick i en klass som inte var så mycket för teoretiska och abstrakta ämnen så fick många av eleverna en ren aha-upplevelse när vi hade t.ex. matematiklabb.
Det kan vara svårare för dig TS, men det kan även vara lättare än mycket annat.

Om det ändock inte går, acceptera din lott och bli snickare, åkare eller annat handfast men dugligt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

Jag vill helst avstå från träning, då jag har fått problem med vänstra höftkulan efter att jag har varit aktiv med dans i några år.

Jag har också provat med medicinering av olika antidepressiva mediciner. Jag har kronisk depression, och har varit djupt deprimerad sen 9-10 års åldern och aldrig tagit mig ur det. Min kropp svarar inte medicineringen och ingen behandlingsmetod har fungerat. Medicineringen gjorde saken faktiskt bara ännu värre och jag fick ännu sämre koncentrationsförmåga under 4-5 åren jag var under medicinering. Psykiatrin vet om mina problem, men som sagt så är jag "immun" mot all hjälp de sätter in mot mig, och jag vill ju att det här ska lösas. Det konstiga är att jag aldrig tänker på att jag är deprimerad, någonsin. Djupa svackorna kommer rätt ofta, men jag oroar mig aldrig inför nästa. Jag vet att det kan ha påverka allt det här.

Jag suger på att plugga in teoretiska saker. Men jag kan visa att det tog bara mig 2-3 bilder innan jag kom till den här nivån helt på egen hand: http://www.ladda-upp.se/files/2013/b47659.jpg Min bildlärare ville skjuta mig för att jag använde samma styrka på pennan under hela teckningen. Saken är att jag vet fan inte hur jag gör det. Utan jag bara gör det. Folk förstår inte och frågar hur jag kan, och jag svarar med att jag inte förstår hur folk kan med matte...

Edit: Det är ju bildpedagog jag vill bli. Jag vet att det finns andra yrken som inte kräver lika mycket plugg, men det är ingenting som jag vill ge mig in på då jag inte har motivationen för något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag vill helst avstå från träning, då jag har fått problem med vänstra höftkulan efter att jag har varit aktiv med dans i några år.

Jag har också provat med medicinering av olika antidepressiva mediciner. Jag har kronisk depression, och har varit djupt deprimerad sen 9-10 års åldern och aldrig tagit mig ur det. Min kropp svarar inte medicineringen och ingen behandlingsmetod har fungerat. Medicineringen gjorde saken faktiskt bara ännu värre och jag fick ännu sämre koncentrationsförmåga under 4-5 åren jag var under medicinering. Psykiatrin vet om mina problem, men som sagt så är jag "immun" mot all hjälp de sätter in mot mig, och jag vill ju att det här ska lösas. Det konstiga är att jag aldrig tänker på att jag är deprimerad, någonsin. Djupa svackorna kommer rätt ofta, men jag oroar mig aldrig inför nästa. Jag vet att det kan ha påverka allt det här.

Jag suger på att plugga in teoretiska saker. Men jag kan visa att det tog bara mig 2-3 bilder innan jag kom till den här nivån helt på egen hand: http://www.ladda-upp.se/files/2013/b47659.jpg Min bildlärare ville skjuta mig för att jag använde samma styrka på pennan under hela teckningen. Saken är att jag vet fan inte hur jag gör det. Utan jag bara gör det. Folk förstår inte och frågar hur jag kan, och jag svarar med att jag inte förstår hur folk kan med matte...

Edit: Det är ju bildpedagog jag vill bli. Jag vet att det finns andra yrken som inte kräver lika mycket plugg, men det är ingenting som jag vill ge mig in på då jag inte har motivationen för något annat.

Återigen pröva att göra saker väldigt tidigt innan hjärnan är mättad av intryck. ar du koncentrationssvårigheter men lätt att ta in bilder så har antagligen världens ikoner en större symbolik för dig än för andra, minimera intrycken. Börja tidigt.
Om du vill plugga så kolla högskolarnas undervisnings former, de skiljer sig stort. Visa föreläsare kommer ha metoder som inte lämpar sig för dig andras kommer vara bättre. Sök dig till mindre högskolor snarare än universitet. Universitet är flådiga men de bedriver även forskning. Skillnaden mellan en adjunkt som har kvar sin anställning pågrund av det pedagogiska och en adjunkt eller doktorand som är delaktig i forskning är stor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid högskoleprovet, men det kanske inte heller fungerar så bra? Har aldrig gjort det själv så vet inte hur pluggintesiv den vägen är.

För att ge ett ganska vanligt exempel på grafisk förståelse av matteproblem så googlade jag lite snabbt fram den här länken: http://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7-9/plangeometri/py... där du kan se hur pytagoras sats kan framställas och förstås rent grafiskt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du är sannolikt milt efterbliven, du har i övrigt inga andra hälsoproblem eller ovanligheter? Det du beskriver är ganska ovanligt, möjligen kan det finnas underliggande skäl. Tyvärr är det i regel inte så mycket att göra åt saken.

Har du pratat med högskolorna? Vissa erbjuder särskild kvot och dylikt, kanske kan de erbjuda en lösning då dina omständigheter inte är särskilt vanliga.

EDIT: För övrigt tycker jag det är synd att inte bruka din begåvning bättre, jag tror i alla fall att den inte brukas fullt ut som bildpedagog.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något fel på din förmåga. Vissa delar av hjärnan börjar inte mögla efter högstadiet. Jag tar mig friheten att spekulera lite, förhoppningsvis konstruktivt.

Stärk ditt självförtroende. Tro på dig själv. Våga lyckas.

Eftersom du skriver att du har en långvarig depression i bagaget tror jag att ovannämnda saker kan ha tagit stryk. Även om det låter som klyschor och jättefånigt, tänk på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Det är ju bildpedagog jag vill bli.

Varför vill du bli bildpedagog? Är det för att du vill skapa själv, eller för att lära ut?
På vilken nivå vill du arbeta som bildlärare? Grundskola eller gymnasieskola?
Du skriver att du har stora koncentrationssvårigheter när det gäller att studera. Hur är det när det gäller din förmåga att lära ut och motivera andra?
För att bli bildpedagog/bildlärare krävs att man går lärarprogrammet på högskolan. För att undervisa i grundskolans senare årskurser och i allmänna ämnen i gymnasieskolan krävs fyra och ett halvt års studier. minst 180 poäng. För att undervisa i grundskolans tidigare årskurser krävs tre pch ett halvt års studier.
För att gå högskole- eller universitetsutbildning måste du ha grundläggande behörighet. http://www.uu.se/utbildning/antagning/behorighet/grundlaggand...

Permalänk
Medlem

Koncentrationssvårighet hänger även ihop med depression väldigt mycket.
Lyckas man komma över det så kan man hitta fokus på ett helt annat sätt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ringht till Komvux och ska höra om de kan göra något åt det här, samt mailat LTU (Luleå Tekniska Universitet) för råd.

Jag tror inte att det är någonting jag kan göra något åt, om jag inte typ får Concerta utskrivet. Men som jag fattat det så måste man ha en ADHD eller ADD diagnos, vilket jag enbart uppfyller några kriterier för ADD, men ej tillräckligt för att stämpla mig med dianosen.

Permalänk
Inaktiv

Haka inte upp dig på diagnoser.. men förstå att det kanske är svårare att göra vissa saker än andra pga av dem.

Kör på mot vad du vill, klura ut hur du ska lösa det, man kan alltid försöka, sedan lyckas man inte alltid, men under tiden lär man sig en massa som man kan tillämpa på något nytt.

Var själv begiven med en massa diagnoser i skolan, sedan kom jag ifrån, och började fungera på ett annat sätt. Kanske hade något med att göra med den konstanta mobbningen att göra.. Frugan har ADHD, hon lyckades ta sig igenom lärarhögskolan iaf..

En liten tanke vandring, tycker vi är alla duktiga på att sätta hinder för oss själva, för ofta, undrar ta mig tusan om alla saker man kan bli diagnoserad för egentligen borde hållas ifrån oss, så vi inte använder dem som hinder för oss själva, utan att prova, på något sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag har ringht till Komvux och ska höra om de kan göra något åt det här, samt mailat LTU (Luleå Tekniska Universitet) för råd.

Jag tror inte att det är någonting jag kan göra något åt, om jag inte typ får Concerta utskrivet. Men som jag fattat det så måste man ha en ADHD eller ADD diagnos, vilket jag enbart uppfyller några kriterier för ADD, men ej tillräckligt för att stämpla mig med dianosen.

Aha LTU, då kan jag ju till och med hjälpa till lite kanske. Vem är det du mailat där?

EDIT: Om det inte är Kina så rekommenderar jag att du mailar henne, mer information på: http://www.ltu.se/edu/studentwebben/stod-under-studietiden/Fu...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Om det inte är Kina så rekommenderar jag att du mailar henne, mer information på: http://www.ltu.se/edu/studentwebben/stod-under-studietiden/Fu...

Den hjälpen kan man ju bara få om man kommit in på en utbildning.
Först och främst gäller det ju för TS att få behörighet för att kunna söka in till lärarprogrammet. Han/hon måste skaffa sig gymnasiebetyg i Svenska A, matematik A, engelska B och samhällskunskap A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HakanSor:

Den hjälpen kan man ju bara få om man kommit in på en utbildning.
Först och främst gäller det ju för TS att få behörighet för att kunna söka in till lärarprogrammet. Han/hon måste skaffa sig gymnasiebetyg i Svenska A, matematik A, engelska B och samhällskunskap A.

Trodde det handlade om hjälp att studera med ett, ish, funktionshinder. Ett universitet kan ju inte direkt frångå nationella antagningskrav. En potentiell genväg via LTU kan ju dock vara att studera Högskolecollege http://www.ltu.se/edu/program/FCOLB där du läser en kombination av gymnasieämnen och universitetsämnen. Här får man ju tillgång till de stödfunktioner som universitetet har, om jag inte missminner mig helt, samtidigt som man får ta igen gymnasieämnen via komvux.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag fick ett mail att de har skickat min fråga vidare till en som heter Christina Edin. Men hon kan först kontakta mig tidigast i slutet av v. 15. Samt att det har skickats till studievägledare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag fick ett mail att de har skickat min fråga vidare till en som heter Christina Edin. Men hon kan först kontakta mig tidigast i slutet av v. 15. Samt att det har skickats till studievägledare också.

Då är det Kina du blivit vidareslussad till

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Kina är studievägledaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Kina är studievägledaren?

Kina är vad Christina Edin kallas, det står på sidan jag länkade till tidigare.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hmm, du stavar och skriver ju bra så det har du ju lärt dig.

De flesta lär sig bra när de får testa och pröva saker där det som står på pappret faktiskt gör "sense" i verkligheten.
Sedan om du pratar med läkare finns säkert möjlighet med till medicinering som sista utväg, har själv en kompis med ganska grov ADHD. Med en tablett på morgonen så är han som vilken vanlig mänska som helst resten av dagen, hans medecin är doc. narkotikaklassad. Själv mår jag väldigt bra av energidrycker, dricker alltid en innan prov i skolan och det hjälper defenetivt för mig, fast jag har ju inte några inlärnings komplikationer, förutom mild dysleksi....
Annars kan ju träning vara något? av ca: 45 minuters högintensiv träning frigörs ca: 10 mg av kroppens egna heroin (eller vad det nu var) vilket gör en mentalt fokuserad och koncentrerad, om man tränar 3 x 45 min i veckan blir ju effekten kvarstående alla andra dagar i veckan också

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag tror majoritet av jordens befolkning uppfyller diverse kriterier inom diverse diagnoser från psykologin (vill minnas att någon känd meriterad psykolog sagt ljust detta). Jag tror som en del pekat på att det kanske är så du har det tufft och måste ta dig i kragen (ev. deprimerad) men oavsett så betyder inte en ev. diagnos att man bör kapitulera. Om du te.x är deprimerad så tror jag sådana barnsliga tankar som "hur gör jag mig glad", "varför är jag inte glad"? kan vara av nytta, om man kan ta sig så långt då. Kanske får du då energin att studera med den intensitet och fokus som du önskar. Om du misstänker att det finns neurologiska kopplingar till dina problem så kanske det finns vägar att jobba runt dem?

//edit: är du kanske stressad?

Permalänk
Medlem

Det kan hända att du har ADD?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Att hitta en bra diagnos för att slippa kämpa är tyvärr svårare i dagens samhälle än vad det borde vara. För gränsen för vem som har ett handikapp beror mycket på vad politikerna tycker. (som i sin tur styr över försäkringskassan etc)

Annars trådskaparen är inte ensam om att ha problem. Skaran som har haft problem och ändå fixat sig fina utbildningar är dock stor och man får ändra attityd till vad man klarar av ifrån vad man inte klarar.
Tar vi studier så är schema inte en ovanlig metod, där man t.ex. kan lägga upp en 2 veckors schema. Där man ska studera vissa tider, sedan planera en säg en halvtimme surfande då och då i mellan. Orkar man inte läsa, ja då sover man.
Och att man absolut inte på något sätt gör något oplanerat, mer än att eventuellt besöka toaletten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Att hitta en bra diagnos för att slippa kämpa är tyvärr svårare i dagens samhälle än vad det borde vara. För gränsen för vem som har ett handikapp beror mycket på vad politikerna tycker. (som i sin tur styr över försäkringskassan etc)

Annars trådskaparen är inte ensam om att ha problem. Skaran som har haft problem och ändå fixat sig fina utbildningar är dock stor och man får ändra attityd till vad man klarar av ifrån vad man inte klarar.
Tar vi studier så är schema inte en ovanlig metod, där man t.ex. kan lägga upp en 2 veckors schema. Där man ska studera vissa tider, sedan planera en säg en halvtimme surfande då och då i mellan. Orkar man inte läsa, ja då sover man.
Och att man absolut inte på något sätt gör något oplanerat, mer än att eventuellt besöka toaletten.

Nja, avsikten med en diagnos ska väl ändå inte vara att man ska få slippa kämpa ?
Men däremot så krävs ju en diagnos på papper om man ska få några stödåtgärder från samhällets sida (i de fall det är relevant).

Oavsett om TS får en diagnos eller inte så kommer problemen att kvarstå. Det gäller att hitta metoder att handskas med just sina svårigheter, även om det kan vara svårt.
Sedan så kan det mycket väl vara så, som andra här påpekar, att det är din depression som gör det svårt att koncentrera dig och minnas.
Det är ju tom rätt typiska tecken på depression. Du behöver inte vara ett dugg begåvningshandikappad, kanske är det tom tvärtom. Ditt sätt att skriva och den fina målning du gjort som du länkade till tyder absolut inte på något begåvningshandikapp.
Sedan är det dessutom mycket svårare att komma ihåg saker i ämnen man inte gillar, som i ditt fall matematik (antar jag).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ge er ett exempel. När jag skulle skriva under anställningsbeviset till mitt jobb, så skulle jag läsa igenom en sida med villkor om vad kontraktet gäller. Det var en sida på ett A4 papper, och det tog mig 10-15 min att läsa igenom det. Jag tappade bort mig i texten för att mina ögon börjar okontrollerat hoppa över ett par eller flera rader. Att hålla fingret på den befintliga raden jag läste hjälpte inte. Jag tog ett blankt papper för att dölja de underliggande raderna för att ögonen inte ska hoppa dit, men istället hoppade ögonen till raderna ovanför.

Det här inlägget jag skriver nu tog över 5 minuter att korrekturläsa för mig.

Att läsa igenom långa inlägg/svar helt till den här tråden, tar minst lika länge.

Skrivet av sten1930:

Annars kan ju träning vara något? av ca: 45 minuters högintensiv träning frigörs ca: 10 mg av kroppens egna heroin (eller vad det nu var) vilket gör en mentalt fokuserad och koncentrerad, om man tränar 3 x 45 min i veckan blir ju effekten kvarstående alla andra dagar i veckan också

Som sagt så håller jag mig borta från träning när jag har problem med ena höftkulan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Som sagt så håller jag mig borta från träning när jag har problem med ena höftkulan.

Det låter ostrategiskt. Besök en sjukgymnast och fråga vad du kan träna för att göra det bättre istället. Om du bara struntar i problemet kommer det troligen bli värre med tiden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willhelm:

Det låter ostrategiskt. Besök en sjukgymnast och fråga vad du kan träna för att göra det bättre istället. Om du bara struntar i problemet kommer det troligen bli värre med tiden.

Det har jag varit till. Läkaren sa att det snarare blir värre med all säkerhet om jag tränar, men inte allvarlig nog för en operation.