Batteridriven minidator. DC/DC-regulator?

Permalänk
Proffsmoddare

Batteridriven minidator. DC/DC-regulator?

Jag har ett mobilt projekt på gång där jag vill driva ett pico-kort samt en liten LCD display på uppladdningsbart batteri.

Kortet jag har är från VIA och drar mellan 16-30w på 12v(5a MAX 60W), detta under "normal" belastning.

Jag har hittat ett 12v 8A litium-batteri vars dimensioner skulle passa perfekt till bygget. Länk till batteri.

Nu behöver jag ju någon form av regulator som förser hårdvaran med en stabil 12v, oavsett hur mycket kräm batteriet besitter. Här är jag helt novis och skulle behöva all hjälp jag kan få. Vad letar jag efter?

Tacksam för svar / Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Hejsan, kan rekommendera att du ställer din fråga på http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=21

/Ps Love your work/

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Om du ser på specifikationerna så står det:
Output: 12.6-10.8V DC, 8000mAh
Man kan räkna ut att batteriet består av 3 seriekopplade li-ion celler.
Då batteriet är fulladdat kommer spänningen att vara som högst
4,2v x 3 = 12,6v (en fulladdad cell överskrider aldrig 4,2v)
Så ditt batteri kommer aldrig att överskrida 12,6v, så det finns ingen risk att spänningen ska bli för hög och förstöra ditt kort.

Sedan kan man filosofera på hur låg spännig ditt via-kort kan ta innan det slutar fungera. 11v kanske, då har batteriet ännu en hel del laddning kvar som du inte kan utnyttja. Om den däremot fungerar ända ner till 10v så har du en cellspänning på 10/3=3,3 volt och då har du redan laddat ur batteriet nästan helt.

Frågan är om du behöver en regulator då. Den kan hjälpa dig att ta ut det sista av ditt batteri, men å andra sidan uppstår en del förluster i en sådan regulator. Jag vet inte, du kan ju testa utan till att börja med och se om du tycker att du behöver en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Om du ser på specifikationerna så står det:
Output: 12.6-10.8V DC, 8000mAh
Man kan räkna ut att batteriet består av 3 seriekopplade li-ion celler.
Då batteriet är fulladdat kommer spänningen att vara som högst
4,2v x 3 = 12,6v (en fulladdad cell överskrider aldrig 4,2v)
Så ditt batteri kommer aldrig att överskrida 12,6v, så det finns ingen risk att spänningen ska bli för hög och förstöra ditt kort.

Sedan kan man filosofera på hur låg spännig ditt via-kort kan ta innan det slutar fungera. 11v kanske, då har batteriet ännu en hel del laddning kvar som du inte kan utnyttja. Om den däremot fungerar ända ner till 10v så har du en cellspänning på 10/3=3,3 volt och då har du redan laddat ur batteriet nästan helt.

Frågan är om du behöver en regulator då. Den kan hjälpa dig att ta ut det sista av ditt batteri, men å andra sidan uppstår en del förluster i en sådan regulator. Jag vet inte, du kan ju testa utan till att börja med och se om du tycker att du behöver en.

Är det en vanlig dator så förväntar den sig nog 5v och 3,3v utöver 12v. Så en regulator kan vara rekommenderad ändå om man inte vill bygga en själv.

EDIT: valfri DC-DC pico-psu som har låg inspänning bör fungera.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mystiqu3@L:

Hejsan, kan rekommendera att du ställer din fråga på http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=21

/Ps Love your work/

Jag provade där först, men jag orkade inte vänta två veckor på svar. Ni är betydligt snabbare och trevligare här på Swec På SvEl kan folk bete sig lite drygt om man inte har el- terminologin inslagen i skallen.

Skrivet av jetten:

Om du ser på specifikationerna så står det:
Output: 12.6-10.8V DC, 8000mAh
Man kan räkna ut att batteriet består av 3 seriekopplade li-ion celler.
Då batteriet är fulladdat kommer spänningen att vara som högst
4,2v x 3 = 12,6v (en fulladdad cell överskrider aldrig 4,2v)
Så ditt batteri kommer aldrig att överskrida 12,6v, så det finns ingen risk att spänningen ska bli för hög och förstöra ditt kort.

Sedan kan man filosofera på hur låg spännig ditt via-kort kan ta innan det slutar fungera. 11v kanske, då har batteriet ännu en hel del laddning kvar som du inte kan utnyttja. Om den däremot fungerar ända ner till 10v så har du en cellspänning på 10/3=3,3 volt och då har du redan laddat ur batteriet nästan helt.

Frågan är om du behöver en regulator då. Den kan hjälpa dig att ta ut det sista av ditt batteri, men å andra sidan uppstår en del förluster i en sådan regulator. Jag vet inte, du kan ju testa utan till att börja med och se om du tycker att du behöver en.

Tack, det var informativt. Jag kanske skall testa utan först då, även om det nästan garanterat kommer sluta med regulator. Har kontaktat VIA om vilken spänning kortet kräver för att fungera, men inte fått något svar.

Skrivet av Otur:

Är det en vanlig dator så förväntar den sig nog 5v och 3,3v utöver 12v. Så en regulator kan vara rekommenderad ändå om man inte vill bygga en själv.

EDIT: valfri DC-DC pico-psu som har låg inspänning bör fungera.

Jag har ett pico-psu liggandes, på 120w med specsen:

DC Input: 12V
DC Output : 120W
Input Current: Max. 15A

Skulle det funka som regulator?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Vilket kort använder du så man vet vad den skall ha för inspänningar. Det är ett Pico-ITX du pratar om?
Använder den bara en 12V DC input så behöver du en omvandlare som tar batterispänningen och gör om den till en stabil 12V utgång du kan koppla till kortet. Problemet är att batterispänningen är såpass nära den som kortet behöver. Bättre att skillnad mellan dem då det är enklare att göra en step-up eller step-down konverter, istället för en som skall klara både och.

Skrivet av quizz_kid:

Jag har ett pico-psu liggandes, på 120w med specsen:

DC Input: 12V
DC Output : 120W
Input Current: Max. 15A

Skulle det funka som regulator?

Tror inte det då den vill ha en stabil 12V, det får man inte ur ett batteri, du behöver en som klarar hela spänningsintervallet för batteriet 10.8-12.6V, läs mer enligt "jetten".

Den som "zyberzero" tipsade om, skulle kunna fungera, men det är inte idealiskt då den även matar ur 3.3V och 5V vilket i ditt fall inte behövs. Bättre att hitta en som klarar spänningsintervallet som batteriet avger till enbart 12V.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av loefet:

Vilket kort använder du så man vet vad den skall ha för inspänningar. Det är ett Pico-ITX du pratar om?
Använder den bara en 12V DC input så behöver du en omvandlare som tar batterispänningen och gör om den till en stabil 12V utgång du kan koppla till kortet. Problemet är att batterispänningen är såpass nära den som kortet behöver. Bättre att skillnad mellan dem då det är enklare att göra en step-up eller step-down konverter, istället för en som skall klara både och.

Tror inte det då den vill ha en stabil 12V, det får man inte ur ett batteri, du behöver en som klarar hela spänningsintervallet för batteriet 10.8-12.6V, läs mer enligt "jetten".

Den som "zyberzero" tipsade om, skulle kunna fungera, men det är inte idealiskt då den även matar ur 3.3V och 5V vilket i ditt fall inte behövs. Bättre att hitta en som klarar spänningsintervallet som batteriet avger till enbart 12V.

Kortet jag har är ett EPIA p910(12v input) från VIA Embedded. Jag har svårt att hitta annat än 12v batterier som passar i dimensioner för mitt tänkta bygge. Jag lyckas t.ex. inte hitta 15-18v-batterier som funkar i storlek. Hur fungerar step-up föressten, skulle ett batteri på 9-10v fungera?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Kortet jag har är ett EPIA p910(12v input) från VIA Embedded. Jag har svårt att hitta annat än 12v batterier som passar i dimensioner för mitt tänkta bygge. Jag lyckas t.ex. inte hitta 15-18v-batterier som funkar i storlek. Hur fungerar step-up föressten, skulle ett batteri på 9-10v fungera?

Hittar du bara en lämplig spänningsregulator så funkar det lika bra, bara batteriet klarar av att lämna ut effekten du kräver.
Skulle du bygga en själv så skulle jag rekommendera en step-down, då step-up kan vara extremt svårt att få den att fungera stabilt.

EDIT:
Sökte runt lite på E-Bay, och hittade denna: 8-40V till 12V 6A, borde alltså funka till det batteriet du tänkte använda från början. Vet dock inte hur kvaliteten är, men den vore idealisk till vad du sökte ursprungligen.

http://www.ebay.com/itm/DC-8-40V-To-DC-12V-6A-Step-up-down-Co...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av loefet:

Hittar du bara en lämplig spänningsregulator så funkar det lika bra, bara batteriet klarar av att lämna ut effekten du kräver.
Skulle du bygga en själv så skulle jag rekommendera en step-down, då step-up kan vara extremt svårt att få den att fungera stabilt.

EDIT:
Sökte runt lite på E-Bay, och hittade denna: 8-40V till 12V 6A, borde alltså funka till det batteriet du tänkte använda från början. Vet dock inte hur kvaliteten är, men den vore idealisk till vad du sökte ursprungligen.

http://www.ebay.com/itm/DC-8-40V-To-DC-12V-6A-Step-up-down-Co...

Den där skulle även fungera bra storleksmässigt. Jag kör nog på den om inget annat dyker upp. Tack!!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmoddare

Går det att öppna dessa typer av batteripack utan problem förresten? Skulle vilja förlänga på/av knappen lite.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Jag har ett mobilt projekt på gång där jag vill driva ett pico-kort samt en liten LCD display på uppladdningsbart batteri.

Kortet jag har är från VIA och drar mellan 16-30w på 12v(5a MAX 60W), detta under "normal" belastning.

Jag har hittat ett 12v 8A litium-batteri vars dimensioner skulle passa perfekt till bygget. Länk till batteri.

Nu behöver jag ju någon form av regulator som förser hårdvaran med en stabil 12v, oavsett hur mycket kräm batteriet besitter. Här är jag helt novis och skulle behöva all hjälp jag kan få. Vad letar jag efter?

Tacksam för svar / Quizz

väntar med spänning på vad du har i tanken denna gång keep it up!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Jag har ett mobilt projekt på gång där jag vill driva ett pico-kort samt en liten LCD display på uppladdningsbart batteri...

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men.

Såg att du fortfarande hade problem med detta bygget, synd att inte föregående lösning fungerade som tänkt.
Var ute och surfade runt lite ITX lösningar och snubblade på denna:
http://mini-itx.se/dcdcusb-p-473.html?cPath=76_149
Skulle det kunna vara något, ser ut som en bättre produkt än E-Bay grejen, samt att det finns bra tillgång till maualer m.m.

Vad tror du?
Skulle vara kul att se att ditt projekt färdigt.