Asus demonstrerar Cooltech Fan – hybridfläkt i DirectCU Mini

Permalänk
Melding Plague

Asus demonstrerar Cooltech Fan – hybridfläkt i DirectCU Mini

I april släpper Asus ett ovanligt kompakt Geforce GTX 670 med kylaren DirectCU Mini. Nu demonstreras den inkluderade hybridfläkten i en video på Youtube.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är allt en himla frän design tycker jag, blåser bra gör den tydligen också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Blir nog köp direkt! , till sugo 06 bygget!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra hur den låter i 'real life' så att säga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Trevlig liten fläkt, fruktar dock att ljudvolymen på fläkten kan vara något obehaglig när den får jobba hårt, men den kyler säkert väl :). Frågan är vad som skulle göra att den är mer effektiv, är det vinklingen på fläktbladen som gör att den fokuserar luftflödet bättre än fläkten som användes som jämförelse? Min första reaktion var att fläkthastigheten varierade, men det visade dem iaf. i videon att så inte var fallet. Undrar också hur mycket turbulens som kommer skapas av fläkten, jämfört med en normal standardfläkt, vore intressant att se lite mer undersökningar av fläkten och se vad de har hittat på för lösningar. Ska nämnas att jag verkligen inte är någon expert på fläktar, så ifall någon har bättre koll får de gärna svara och förklara vad de hittat på för lösningar (förklaringar på hög teknisk nivå uppskattas).

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gud va bra Asus är! Gillar verkligen hur dom satsar på utvecklingen.
Dock om man behöver bättre support föredrar jag Acer

Permalänk
Medlem

Intresant vore om vi nu kan få pico psu som kan driva ett 670 + 3570k o en SSD, vi skulle ha en dator som är 17*17*12 då, men presterade som ett ATX bygge

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt att en radialfläkt med många blad är bättre lämpad nära navet. Vanliga fläktblad är inte särskilt effektiva där inne. Så då har varje fläkttyp där de är som mest effektiva.

Permalänk
Medlem

Kul pryl, hoppas på fler liknande i framtiden!

Själv hade jag föredragit om de plockat bort den extra dvi-kontakten så utblåset får lite mer plats, och sedan använt en vanlig radialfläktslösning som kör ut värmen ur chassit. Men det kanske skulle ha resulterat i för liten total kylflänsarea på det korta avståndet, så det kanske är därför de gjorde så här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jättebra! Nu kan jag äntligen få bort allt jäkla ris från grafikkortet, asstörigt.

Permalänk
Medlem

Undrar bara hur den presterar i lägre hastigheter, jobbigt om fläkten måste snurra med höga rpm.
Ganska små dom där extra-bladen...

Permalänk

Sweet! Allitd kul med nya idéer, den verkar inte direkt risig heller

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Ljudnivå ? Presterar den lika bra på lägre varvtal ? Behövs mer information för att säga om den är bra eller dålig.

Dock så gillade jag musiken...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu blev jag sugen på sushi..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishexpert:

Gud va bra Asus är! Gillar verkligen hur dom satsar på utvecklingen.
Dock om man behöver bättre support föredrar jag Acer

ja harrypotter/robinhood/batman vad bra den fläkten var, helt magisk nästan.

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon vattenkylningslösning som skulle passa på den där?

Permalänk
Medlem

Riset visar ju endast på hur mycket fläkten blåser utåt. Men jämförs då inte mot en radialfläkt? Frågan i denna jämförelse måste ju vara hur mycket sämre denna nya fläkt blåser nedåt samtidigt. Jag är skeptisk, verkar vara riktigt lite bladyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Tror helt enkelt att en radialfläkt med många blad är bättre lämpad nära navet. Vanliga fläktblad är inte särskilt effektiva där inne. Så då har varje fläkttyp där de är som mest effektiva.

Fast det är ju inte riktigt så enkelt eftersom du då helt plötsligt inför en radiell hastighetskomponent i luftflödet över bladen. Det komplicerar designen av axialfläkten rätt mycket för den är inte designad för att det ska gå luft den vägen vilket ju kan störa luftflödet över bladen. Så det är inte alls uppenbart att en sådan design är bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte riktigt så enkelt eftersom du då helt plötsligt inför en radiell hastighetskomponent i luftflödet över bladen. Det komplicerar designen av axialfläkten rätt mycket för den är inte designad för att det ska gå luft den vägen vilket ju kan störa luftflödet över bladen. Så det är inte alls uppenbart att en sådan design är bättre.

Kanske inte uppenbart, men potentiellt. Och eftersom ASUS gjort en fläkt som ser ut på det viset så är det nog inte helt omöjligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Kanske inte uppenbart, men potentiellt. Och eftersom ASUS gjort en fläkt som ser ut på det viset så är det nog inte helt omöjligt.

Fast när det gäller den här marknaden är marknadsföring värt lika mycket eller mer än faktiskt prestanda. Fläkten behöver inte prestera bättre än en vanlig axial- eller radialfläkt. Det räcker med att den ser annorlunda ut och att de kan skriva ett häftigt namn på lådan så är investeringen bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bygger man i mITX, så vill man normalt ha ett grafikkort vars fläkt puttar ut varmluften ur chassit. Lite märkligt av Asus att välja en öppen kyllösning till ett grafikkort som uppenbarligen är avsett för små chassin. Trots den perfekta storleken på kortet, så kommer man att bli begränsad i sitt val av mITX-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner:

The rice doesnt lie!

Säkraste testmetoden

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner:

The rice doesnt lie!

Praise the rice...and remember that the answer is 42...

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Ljudnivå ? Presterar den lika bra på lägre varvtal ? Behövs mer information för att säga om den är bra eller dålig.

Dock så gillade jag musiken...

Blackmill - Friend, hörde den direkt

Kool fläkt förövrigt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Har länge gått och tänkt på en axial/radial-hybrid, kul att det nu finns en. nästan så man känner sig smart över att ha tänkt på det innan

Tystare kylning behövs, hoppas denna är det.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

nu behöver vi bara ett litet nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

Blev förvånad när jag hörde musiken, trodde nästan att jag kanske lämnat någon musikspelare på i bakgrunden, men icke.

Kul at Blackmill får sin musik spelad av några så pas stora som Asus, även om just denna video inte lär locka till sig några stora massor.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB