Permalänk
Medlem

Köpråd av cpu-kylare, vatten eller luft?

Tja!

Nu är det så att jag fortfarande har min stock-kylare, och den ser rent ut sagt ful ut - vill därför byta för att få bygget lite finare!

Jag har väl inte direkt behov av att klocka så innihelvete, men att dra upp till kanske 4,5 Ghz och köra på det vill jag nog göra.

Har funderat på om man ska ha något av detta (Men kan ej bestämma mig vad som blir snyggast/bäst):

  • H100i - kan ändra färgen till vit i mjukvaran. (har dock hört mycket si och så om dessa kylare pga missljud osv)

  • Xigmatek CPU-kylaren Dark Knight Frostbourne Edition (Länk:

  • Phanteks PH-TC14PE Vit (

  • Enermax Ets-t40 (bild:

  • Eget vattenkylning till cpu (Vill veta vad som behövs för grejer, vad för radiator, pump, block, slangar osv)

Såhär ser det ut idag, och jag gillar färgen vit och svart, därför följer jag det temat så att säga. Har sleevat agget vitt nyligen också.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

H100i har missljud original, det är ett faktum!
Med ny firmware och nya fläktar kan du få den riktigt tyst! Inte lika tyst som luft, men samtidigt blir det svalare än med luft.
Varför du ska ge dig på dessa luftkylare vet jag inte?

Jag tycker inte du ska ge dig på egen vattenkylning om du behöver fråga vad du ska ha för delar, läs på ordentligt isåfall!
Ska du köra med luft så är det Noctua D14 som gäller alla dagar i veckan!
Ser inte ut som du har LowProfile minnesstickor dock, kan bli svårt att få plats

Edit: Såg att du ville ha vitt och svart, byt då fläktarna på Noctuakylaren För du hittar ingen luftkylare som kyler som den.
Ska du klocka upp en Sandy till 4,5 så behöver du bra kyl med.

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

H100i har missljud original, det är ett faktum!
Med ny firmware och nya fläktar kan du få den riktigt tyst! Inte lika tyst som luft, men samtidigt blir det svalare än med luft.
Varför du ska ge dig på dessa luftkylare vet jag inte?

Jag tycker inte du ska ge dig på egen vattenkylning om du behöver fråga vad du ska ha för delar, läs på ordentligt isåfall!
Ska du köra med luft så är det Noctua D14 som gäller alla dagar i veckan!
Ser inte ut som du har LowProfile minnesstickor dock, kan bli svårt att få plats

Edit: Såg att du ville ha vitt och svart, byt då fläktarna på Noctuakylaren För du hittar ingen luftkylare som kyler som den.
Ska du klocka upp en Sandy till 4,5 så behöver du bra kyl med.

Klart jag läser på om jag ska ha egen vattenkylning, har kollat lite snabbt nu bara.

Phanteks ligger väl i ganska lika i kylningsförmåga? bra mycket snyggare tycker jag.

Ska jag ha luftkylare får jag väl ta bort kylflänsarna (ytterhöljet på ram-minnena)

Grejen är den att jag vill ha någonting vitt som sagt.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Klart jag läser på om jag ska ha egen vattenkylning, har kollat lite snabbt nu bara.

Phanteks ligger väl i ganska lika i kylningsförmåga? bra mycket snyggare tycker jag.

Ska jag ha luftkylare får jag väl ta bort kylflänsarna (ytterhöljet på ram-minnena)

Grejen är den att jag vill ha någonting vitt som sagt.

Enligt tester som jag läst då jag är intresserad av en phantek så är den faktiskt bättre. dessutom bra mycket snyggare kör på en sådan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

LUFT, Phanteks PH-TC14PE presterar bättre än majoriteten av "vattenkylarna" levereras med bra & tysta fläktar och är billigare än H100i.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Du har ju plats, kör på phankets du kommer inte bli missnöjd. Enligt mig passar vattenkylare främst in i trånga utrymmen typ m-itx/m-atx byggen där man inte har plats för ett stort torn men ändå vill ha bra kylning! Har man inga planer på att gå ner formfaktor-storlek så kan man lika gärna köra på luft!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Tack era vänliga själar, lutar mot en Phanteks då, den vite!

Denna är inte kompatibel utan LP-minnen va?

Tror det går att ta bort ''skalet'' / kylflänsarna på mina ram-minnen, dock blir det fulare, fast kylaren kanske täcker dom iaf?

Annars måste jag ju köpa nya LP-minnen.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Skulle satsa på Phanteks ja, sen kanske det vore roligt att bygga egen vattenkylning

Sen kan jag rekommendera Cooler Master Hyper 212 Evo, kör min 3570k på 4,6/4,5ghz ( Moderkortet lever sitt egna lilla liv ibland ), på 67 grader som max i full load ( Prime95 Maxium Heat i 2 H )

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuIIe1337:

Skulle satsa på Phanteks ja, sen kanske det vore roligt att bygga egen vattenkylning

Sen kan jag rekommendera Cooler Master Hyper 212 Evo, kör min 3570k på 4,6/4,5ghz ( Moderkortet lever sitt egna lilla liv ibland ), på 67 grader som max i full load ( Prime95 Maxium Heat i 2 H )

Mh, lutar åt Phanteks, det som är synd är väl att den kommer antagligen täcka halva moderkortet i princip

Skulle vilja bygga egen vattenkylning, med en 240 radiator i taket - men har kollat och det springer iväg i pris... (kostar ca 2 000 kr med allt jag behöver för att kyla CPU bara)

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Mh, lutar åt Phanteks, det som är synd är väl att den kommer antagligen täcka halva moderkortet i princip

Skulle vilja bygga egen vattenkylning, med en 240 radiator i taket - men har kollat och det springer iväg i pris... (kostar ca 2 000 kr med allt jag behöver för att kyla CPU bara)

Kylaren är så snygg så det gör inget om den täcker hela moderkortet, vattenkylning är aldrig prisvärt ska man bara kyla CPU finns det inga praktiska fördelar över luft när man inte extrem överklockar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Haha, tycker det är lite kul att alla ska ha såna overkill kylare på CPU'er... Slutna vattensystem är imo ganska onödigt om du inte kör typ ITX eller tänker klockar väldigt mkt och inte orkar bygga eget. Men sen behöver man ju helt ärligt inte de här enorma luftkylarna heller, en 2500k i 4,5ghz kan man lätt kyla med en 212evo eller om man nu tycker att den är klen, en Noctua NH-U9B eller liknande räcker gott och väl.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Kylaren är så snygg så det gör inget om den täcker hela moderkortet, vattenkylning är aldrig prisvärt ska man bara kyla CPU finns det inga praktiska fördelar över luft när man inte extrem överklockar.

Jo, det är den väl.

Den väger ganska mycket (1260gram med fläktar) är detta något problem för moderkortet att hantera?

Många tycker Phanteks, så blir att klicka hem en sådan - tycker den är riktigt snygg i vit. Blir nog bra!

Enda är väl att jag inte har LP-minnen... ska kolla om det går att ta bort kylflänsarna/skalet på mina Vengeance-minnen, har för mig att det ser ut att gå att göra. Annars blir det runt 400 kr extra om jag ska köpa nya LP-minnen

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Haha, tycker det är lite kul att alla ska ha såna overkill kylare på CPU'er... Slutna vattensystem är imo ganska onödigt om du inte kör typ ITX eller tänker klockar väldigt mkt och inte orkar bygga eget. Men sen behöver man ju helt ärligt inte de här enorma luftkylarna heller, en 2500k i 4,5ghz kan man lätt kyla med en 212evo eller om man nu tycker att den är klen, en Noctua NH-U9B eller liknande räcker gott och väl.

Dock har vissa, som jag, en varmare cpu. Min cpu går upp i 150w vid knappt 4ghz.. Sen vill man ha marginal. Eller helt enkelt köra fläktarna riktigt tyst då får man ju överdimensionera

Själv klockar jag inte men vill ha en tyst dator. På sommaren blir det runt 30 grader i det rummet min dator står.

Så helt onödigt är det knappast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jo, det är den väl.

Den väger ganska mycket (1260gram med fläktar) är detta något problem för moderkortet att hantera?

Många tycker Phanteks, så blir att klicka hem en sådan - tycker den är riktigt snygg i vit. Blir nog bra!

Enda är väl att jag inte har LP-minnen... ska kolla om det går att ta bort kylflänsarna/skalet på mina Vengeance-minnen, har för mig att det ser ut att gå att göra. Annars blir det runt 400 kr extra om jag ska köpa nya LP-minnen

Vikten är inga problem. Men åker du på lan varje helg ska du nog tänka om dock så länge den står stilla håller det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Vikten är inga problem. Men åker du på lan varje helg ska du nog tänka om dock så länge den står stilla håller det utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lanar väl säkerligen 5-8 gånger om året iallafall. Kan detta bli ett problem?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

om du ska ha NH-D14 måste du ha LP minnen, vilket du inte har enligt din signatur..

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

om du ska ha NH-D14 måste du ha LP minnen, vilket du inte har enligt din signatur..

Har du ens läst svaren i tråden?

För det första ska jag inte ens köpa NH-D14, för det andra så ska jag bara ta av ''skalet'' på ram-minnena, annars köper jag väl bara nya.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Lanar väl säkerligen 5-8 gånger om året iallafall. Kan detta bli ett problem?

Absolut inte, jag antar att du inte sätter ner datorn på bordet så hårt att hela huset rör sig.
Man fäster kylaren i moderkortet med en rejäl metallbit som håller kylaren på plats och runt CPU-platsen sitter det sex skruvar som fäster moderkortet i chassit. CPU-kylaren kommer inte att röra sig en millimeter, att posten, DHL m.f. hanterar paket dåligt har inget med dig att göra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Absolut inte, jag antar att du inte sätter ner datorn på bordet så hårt att hela huset rör sig.
Man fäster kylaren i moderkortet med en rejäl metallbit som håller kylaren på plats och runt CPU-platsen sitter det sex skruvar som fäster moderkortet i chassit. CPU-kylaren kommer inte att röra sig en millimeter, att posten, DHL m.f. hanterar paket dåligt har inget med dig att göra.

Mjo, jag är rädd om mina saker.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Mh, lutar åt Phanteks, det som är synd är väl att den kommer antagligen täcka halva moderkortet i princip

Skulle vilja bygga egen vattenkylning, med en 240 radiator i taket - men har kollat och det springer iväg i pris... (kostar ca 2 000 kr med allt jag behöver för att kyla CPU bara)

MoBot går ju ändå inte i färgtemat svart/vitt... Så att dölja d e väl en fördel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

MoBot går ju ändå inte i färgtemat svart/vitt... Så att dölja d e väl en fördel

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jo - men tycker bling-blinget som sitter på kylflänsarna är rätt fina att se på XD Där det står Virtu på ena, och Z68 Gen3 på ena.

Men det sket väl jag i, blir väl en Phanteks!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |