Geforce GTX Titan säljer bra – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag är lite fundersam, 500st räknas som bra i Sverige? Jag själv tycker det låter "ganska lågt"

Om du ser till hur många som först och främst har en stationär dator. Sen hur många utav dessa som inte har en märkesdator, sedan hur många av dessa som är genuint intresserade av datorer, sen hur många av dessa intresserade som har råd och vilja att lägga 9000 kr på ett grafikkort. Med tanke på att det inte är en produkt som vem som helst behöver eller är motiverad att betala för jämfört med typ en mobiltelefon är 500 enheter ganska många i mitt tycke.

Permalänk

Njuter i fulla drag av mitt Titan med fint flyt i spelen. För mig är höga grafikinställningar med fint flyt en stor del av spelandet. Det är en hobby som måste få kosta

Jag gick dock lite mot strömmen (tycks det om man läser ovan) och köpte ett Titan från Zotac. Bra pris (8500 kr), 5 års garanti tror jag det var, och 3 stycken Assassin's Creed-spel på köpet. Då det inte lär vara någon skillnad på de olika referenskorten mellan tillverkarna så tycker jag det var en bra deal

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Har man datorn som sin hobby är ju inte 9000 mycket. Inget man behöver köpa nytt å byta ut var eller varannan månad/år (nja inte så sent men ni fattar).
Ta en musiker, ska bara köpa en ny gitarr eller bas... ja de kostar betydligt mer än 9000 (inget illa meant, men de flesta musiker oavsett vad de spenderar och hur bra de är, drar inte in några pengar på det )

Permalänk
Medlem

Kändes ganska väntat att Titan skulle sälja "bra" här. Vill dra mig till minnes att Geforce 8800 ULTRA kostade i runda slängar lika mycket när det begav sig år 2007? Tyckte det var rätt många, i alla fall här på SweC som stoltserade med ett exemplar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Nu tror inte jag att det är dagens ungdom/yngre som köper Titan för 9000 kr. Låter hyffsat orimligt. Men vad vet jag, jag är bara en simpel bon'dräng!

Student med studiebidrag och barnvaktsjobb. Vad kan jag säga, skulle jag ha laggt pengarna på kläder istället? Jag bryr mig inte om så mycket annat än den dator jag ägnar varenda dag framför.

Detta är mer den bistra sanningen än skryt kanske då folk brukar vilja att man spenderar sin tid på att festa och sina pengar på kläder. Men vaför fan skulle jag göra vad andra vill?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt Titan, fast jag bor i Norge så det kommer antagligen inte på den svenska statistiken.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Lyxfällan nästa för en del skulle jag tro..9000 för ett kort och hur många är det inte som har det på avbetalning...

Man lever bara en gång

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Teoretiskt sett är Titan-kortet snabbare. Det har högre klockfrekvenser för både GPU och minne osv, men det är nVIDIAs drivers som sätter stopp. Det verkar gå att softmodda vissa nVIDIA-kort till Quadro-kort om man bara vet hur man ska göra (måste givetvis finnas ett Quadro-kort som bygger på samma kort/GPU)

Jag har inte hört att någon softmodat ett titan till quadro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

om vi säger att kostnaden för enkelhetens skull ligger på 10 000 riksdaler per kort och dom har sålt 500 så enkel matemeatikl ger oss då

500 x 10 000 = 5 000 000 = 5 miljoner kronor

för ett graffekort och land, nu vet jag ju att det är inte alla pengar som är ren vinst, men jag kan tänka mig att sverige täcker en rätt stor del av utvecklingskostnaden på detta kort.

20 % i vinstmarginal ger en miljon, dvs lön för två utvecklare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

500 har sålts, men av hur många? 10000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

500 har sålts, men av hur många? 10000?

Ja 10000 Limited first run kallade de det. Skulle bli fler om den sålde väl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Student med studiebidrag och barnvaktsjobb. Vad kan jag säga, skulle jag ha laggt pengarna på kläder istället? Jag bryr mig inte om så mycket annat än den dator jag ägnar varenda dag framför.

Detta är mer den bistra sanningen än skryt kanske då folk brukar vilja att man spenderar sin tid på att festa och sina pengar på kläder. Men vaför fan skulle jag göra vad andra vill?

Aha, nööööööörd!

Nej, jag vill också ha ett stycke Titan, inte för att jag ens behöver en bråkdel av prestandan men mest för att det är så jäkla kul att sätta in ett monster i mitt monster.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

500 har sålts, men av hur många? 10000?

Du tänker "fel".

Sverige har (nästan) 10 miljoner invånare = 0,14% av jordens befolkning.
0,14% av jordens befolkning äger 5% av jordens GTX Titan.

Hypotetiskt, om Sverige hade varit ett 100-miljoners land (1,4% av jordens befolkning) så hade vi ägt 50% av alla GTX Titan, om koncentrationen ska vara densamma.

Plötsligt får man lite bättre perspektiv på det hela.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sli, xfire - det är inget att ha, men 9000... Det är mycket pengar. Hade nog tagit ett 680 och en fin vattensetup för samma slant Fast jag är inte så kräsen på AA i spel heller

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;13353295']Visst, men å andra sidan är det ganska stor skillnad att lägga hundratusentals kronor på en extren ljudanläggning eller miljontals kronor på en supersportbil - i det perspektivet är niotusen kronor inte så farligt.

Jag köpte ett titan i helgen, fick hem det i tisdags, visst är det mycket pengar men jag uppgraderar inte så ofta och vill helst undvika SLI/crossfire. Det var ett rent "lyxköp" för min del och egentligen ganska onödigt med tanke på att mitt 580 fungerade väldigt bra för det mesta jag spelar fortfarande. Egentligen bara ett fåtal av dom modernaste spelen man inte kan maxa med ett 580. ( Lärdomen av detta för min del är att man skall inte sitta och titta på elektronik-onlinebutiker när man dricker öl )

Fast det gör nytta i brorsans burk då han fick SLI nu.

Vi har ganska likvärdiga datorer i övrigt och jag kan notera att Titan presterar en rätt bra bit bättre än 2x580 i SLI, så prestandan är jag iaf jäkligt nöjd med. Jag lär vara tillfreds med detta ett bra tag, brukar inte uppgradera varje generation som sagt.

Och en stor skillnad mellan Titan och en Audiofilur's kosta mycke pengar anläggning är att du kan konkret visa att uppgraderingen du har gjort har gett resultat.
Till skillnad mot Audifiluren som har köpt ett par Nordost ormoljebehandlade placebo kablar....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Svenskar prioriterar rätt helt enkelt?

Skulle mer säga att svenskar är mer lättlurade än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jag börjar fundera på hur i all sin dar har företaget räknat. Alltså 9k för ett grafikkort är ingen summa som den vanlige lägger. Det känns om att någon har köpt upp ett lager och sedan säger kolla vi har sålt så många. Javisst har ni sålt det däremot vet man ju inte om allt är till privatpersoner eller företag.

Eller tänker jag fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Jag börjar fundera på hur i all sin dar har företaget räknat. Alltså 9k för ett grafikkort är ingen summa som den vanlige lägger. Det känns om att någon har köpt upp ett lager och sedan säger kolla vi har sålt så många. Javisst har ni sålt det däremot vet man ju inte om allt är till privatpersoner eller företag.

Eller tänker jag fel.

Det finns ingen siffra, det står i artikel att det är en uppskattning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

fattig lärare
ooosch det gör ont!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Skulle mer säga att svenskar är mer lättlurade än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna. Lurade på vilket sätt?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Avstängd

köpte en själv evga sc men har ingen användning för den skulle vänta tills jag kunde bygga dator med 900d men 900d verkar inte komma på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Utveckla gärna. Lurade på vilket sätt?

Gissar att han menar att en SLI konfiguration både är snabbare och kostar mindre men alla vill inte dras med SLI pga problem med spelprofiler, hög värmeutveckling, strömproblem osv osv?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Gissar att han menar att en SLI konfiguration både är snabbare och kostar mindre men alla vill inte dras med SLI pga problem med spelprofiler, hög värmeutveckling, strömproblem osv osv?

Jepp, kanske han menar det. Dock har jag svårt att förstå vad han menar med att den som väljer ett TITAN skulle bli lurad. Jag tror ingen går och köper ett så dyrt kort utan att göra ett genomtänkt val med ordentlig research.

Menmen... Vi bor ju i en demokrati med möjligheten att tycka och tänka som man vill

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jepp, kanske han menar det. Dock har jag svårt att förstå vad han menar med att den som väljer ett TITAN skulle bli lurad. Jag tror ingen går och köper ett så dyrt kort utan att göra ett genomtänkt val med ordentlig research.

Menmen... Vi bor ju i en demokrati med möjligheten att tycka och tänka som man vill

Det var så sant som det var sagt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Skulle mer säga att svenskar är mer lättlurade än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt dumt sagt tbh, Titan köper man inte om man inte vet vad man får.

Tror inte folk är lättlurade.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Rätt dumt sagt tbh, Titan köper man inte om man inte vet vad man får.

Tror inte folk är lättlurade.

Oj oj oj, OM de är...bara att titta runt lite här inne så finner man massor av dem som är det endast pga siffror som de lurats av och Titan är väl det perfekta exemplet på att folk luras endast av siffror, för när som privatperson skulle man ha användning av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!