Hur vill du ha framtidens högtalare?

Permalänk

Hur vill du ha framtidens högtalare?

Hej Sweclockare.

Jag håller just nu på med mitt examensarbete i industridesign vid Mittuniversitetet. Det går ut på att skapa ett nytt högtalarsystem som kan användas i hemmet. Det vore jättetrevligt om ni kan hjälpa mig genom att svara på det här formuläret: Formulär

Om ni känner för det får ni gärna ladda upp bilder på hur ert nuvarande ljudsystem ser ut här i tråden, så jag får se hur folk väljer att lösa placering m.m. av högtalare och liknande.

Tack på förhand
/Micke

Visa signatur
Permalänk

De valen som man har att välja mellan finns ju redan. jag vill kunna välja övrigt på många frågor och förklara varför. Tex det som jag själv har är inte det ultimata i design men kanske ljud/prismässigt, framtidens högtalare hoppas jag kommer vara betydligt roligare än de val man har i frågeformuläret.

Edit: shit va sur jag låter när jag läser mitt inlägg, detta är inte den riktiga tonen
Det jag menar är att det är svårt att förklara sin drömhögtalare med de alternativen som ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke1989:

Hej Sweclockare.

Jag håller just nu på med mitt examensarbete i industridesign vid Mittuniversitetet. Det går ut på att skapa ett nytt högtalarsystem som kan användas i hemmet. Det vore jättetrevligt om ni kan hjälpa mig genom att svara på det här formuläret: Formulär

Om ni känner för det får ni gärna ladda upp bilder på hur ert nuvarande ljudsystem ser ut här i tråden, så jag får se hur folk väljer att lösa placering m.m. av högtalare och liknande.

Tack på förhand
/Micke

Nu blev jag lite besviken. Trodde det skulle röra sig om nytänkande men ekäten påminner mer om smakråd för konventionella högtalare, eller har jag missat något?
Jag skulle vilja se högtalare som är ett med väggen, det vore något att bita i

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu blev jag lite besviken. Trodde det skulle röra sig om nytänkande men ekäten påminner mer om smakråd för konventionella högtalare, eller har jag missat något?
Jag skulle vilja se högtalare som är ett med väggen, det vore något att bita i

såna har det ju babblat om i flera årtionden. med ytterligheter nått om att själva genom var elementet, tom att det gick att måla på det sas.

både intresse för dessa och vanliga inbyggnadselement tror jag dock mest hålls tillbaka av de ingrepp som krävs mer än teknik i sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag kom till sidan 3 eller 4, där framgår det plötsligt att det rör sig om ett komplett ljudsystem, och inte bara en högtalarserie. Borde kanske framgå lite tydligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag kom till sidan 3 eller 4, där framgår det plötsligt att det rör sig om ett komplett ljudsystem, och inte bara en högtalarserie. Borde kanske framgå lite tydligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde kanske ha varit tydligare på den punkten, tack för din åsikt.

Skrivet av RedigPojk:

Nu blev jag lite besviken. Trodde det skulle röra sig om nytänkande men ekäten påminner mer om smakråd för konventionella högtalare, eller har jag missat något?
Jag skulle vilja se högtalare som är ett med väggen, det vore något att bita i

Tyvärr har företaget jag jobbar med inte möjlighet att göra något sådant i dagsläget, så det blir konventionella högtalare, troligtvis trådlösa.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Halvdan enkät, saknade relevanta svarsalternativ på de flesta frågor och det var svårt att veta vad du definierade som högtalare eftersom det verkade vara begränsat till aktiva högtalare som inte är tillverkade i trä samt kontrollen av dem, det var snarare en ytlig enkät om ljudsystem som helhet och inte om högtalare.
Sedan så skiljer sig kraven beroende på prisklass också, är det nått billigt för nån tusing eller nått seriöst så har man väldigt olika krav, sedan så finns det ju mycket dyr skit i lifestylesegmentet ute på marknaden också som Bose och B&O som presterar för en bråkdel av vad de kostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Halvdan enkät, saknade relevanta svarsalternativ på de flesta frågor och det var svårt att veta vad du definierade som högtalare eftersom det verkade vara begränsat till aktiva högtalare som inte är tillverkade i trä samt kontrollen av dem, det var snarare en ytlig enkät om ljudsystem som helhet och inte om högtalare.
Sedan så skiljer sig kraven beroende på prisklass också, är det nått billigt för nån tusing eller nått seriöst så har man väldigt olika krav, sedan så finns det ju mycket dyr skit i lifestylesegmentet ute på marknaden också som Bose och B&O som presterar för en bråkdel av vad de kostar.

Projektet är bara i uppstartsfasen än, så det är svårt att göra för djupa frågor i det här skedet. Lika så med prisklassen på högtalarna, jag vet helt enkelt inte än. Jag måste först och främst se i vilken riktning jag ska ta projektet. Men om du har önskemål får du gärna skriva dem på sista sidan i enkäten eller här i forumet.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Jag skrev lite i formuläret, men om det är så att projektet vill ha feedback så kör då en vända till med "marknadsundersökningar" när ni kommit lite längre, Och som inte bara jag kommenterat så kalla saker vid rätt namn, om det handlar om hela system eller nån ny "odefinierad" typ av högtalare men som ändå är låst till några egenskaper så är det intressant att veta det från början eller ha frågor som är anpassade till det så att svarsalternativen känns relevanta.
Sedan när det tex gäller färger och design så är det ärligt talat mycket svårt att egentligen uttala sig om det om man inte kan se hela designen eftersom hela paketet måste hänga ihop och vara tilltalande, vissa saker vill man attt de ska synas som "brukskonst" och annat vill man ska smälta in osynligt, en jättestor gul högtalare kan se väldigt rätt ut samtidigt som en liten kan vara helt fel eftersom den lille inte kan fungera som en staty och smycka ett rum, ja du förstår nog principen.

Behringer visade upp en aktiv högtalare med helt ny funktionalitet på NAMM och jag tror att det du håller på med är nått snarlikt funktionsmässigt, men Behringer Nekkst serien har bara en design, men funktionerna de byggt ihop är nått helt nytt och unikt och dessutom väldigt vettiga om än inte perfekt, jag själv hade gärna haft nått liknande och ännu hellre ytterligare lite bättre funktioner för ljudkvaliten, tex nätverksspelare och möjlighet till att bygga surroundsystem med fritt adressserbara högtalare som matas via nätverket och då även tex ger stöd för multirum med surround och liknande, iden med en aktiv högtalare med en vettig inbyggd dsp och möjlighet till att styra allt via en telefon/platta är mycket bra om man gör det utan att konstruera in begränsningar i onödan.

http://www.behringer.com/EN/products/K8.aspx

Behringer har inte löpt linan fullt ut med Nekkst, men det kan ju andra ( NI ?) göra, funktioner i stil med uppdaterade hightech varianter helt fira från "konstruerade" begränsningar mycket baserade på "Meridiankonceptet" (som är det enda lifestylesytem som presterar seriöst och inte bara är dyrt)
http://www.meridian-audio.com/en/

Inte diskret, Utan de syns, tar plats och har attityd. Men överlägset bäst i klasen ljudmässigt (men inte riktigt prisvärt)

Men med Behringers massproduktionspriser, då har ni en vinnare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

skönt stavfel "Hur viltigt tycker du det är att man kan anpassa högtalaren till den övriga inredninggen i rummet"

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

skönt stavfel "Hur viltigt tycker du det är att man kan anpassa högtalaren till den övriga inredninggen i rummet"

Haha, ja. Upptäckte det när jag började sammanställa men då var skadan redan skedd. Hoppas att folk förstod ändå.

Visa signatur
Permalänk

mer bass!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Hur jag vill ha framtidens högtalare?
Som de är nu,högtalarens utveckling var färdig för längesedan tror inte man behöver förbättra den mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

mer bass!

Fisk är inte bra i högtalare.
Menar du bas så kan du väl utveckla resonemanget så det blir mer begripligt vad du saknar idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrev lite i formuläret, men om det är så att projektet vill ha feedback så kör då en vända till med "marknadsundersökningar" när ni kommit lite längre, Och som inte bara jag kommenterat så kalla saker vid rätt namn, om det handlar om hela system eller nån ny "odefinierad" typ av högtalare men som ändå är låst till några egenskaper så är det intressant att veta det från början eller ha frågor som är anpassade till det så att svarsalternativen känns relevanta.
Sedan när det tex gäller färger och design så är det ärligt talat mycket svårt att egentligen uttala sig om det om man inte kan se hela designen eftersom hela paketet måste hänga ihop och vara tilltalande, vissa saker vill man attt de ska synas som "brukskonst" och annat vill man ska smälta in osynligt, en jättestor gul högtalare kan se väldigt rätt ut samtidigt som en liten kan vara helt fel eftersom den lille inte kan fungera som en staty och smycka ett rum, ja du förstår nog principen.

Behringer visade upp en aktiv högtalare med helt ny funktionalitet på NAMM och jag tror att det du håller på med är nått snarlikt funktionsmässigt, men Behringer Nekkst serien har bara en design, men funktionerna de byggt ihop är nått helt nytt och unikt och dessutom väldigt vettiga om än inte perfekt, jag själv hade gärna haft nått liknande och ännu hellre ytterligare lite bättre funktioner för ljudkvaliten, tex nätverksspelare och möjlighet till att bygga surroundsystem med fritt adressserbara högtalare som matas via nätverket och då även tex ger stöd för multirum med surround och liknande, iden med en aktiv högtalare med en vettig inbyggd dsp och möjlighet till att styra allt via en telefon/platta är mycket bra om man gör det utan att konstruera in begränsningar i onödan.

http://www.behringer.com/EN/products/K8.aspx

Behringer har inte löpt linan fullt ut med Nekkst, men det kan ju andra ( NI ?) göra, funktioner i stil med uppdaterade hightech varianter helt fira från "konstruerade" begränsningar mycket baserade på "Meridiankonceptet" (som är det enda lifestylesytem som presterar seriöst och inte bara är dyrt)
http://www.meridian-audio.com/en/

Inte diskret, Utan de syns, tar plats och har attityd. Men överlägset bäst i klasen ljudmässigt (men inte riktigt prisvärt)

Men med Behringers massproduktionspriser, då har ni en vinnare

Jag är medveten att det blev lite luddigt med enkäten, jag var som sagt inte riktigt säker på vad det var jag skulle göra när jag gjorde den. Men kortfattat ska det bli ett prisvärt trådlöst system med satelliter och en subwoofer. Till dessa ska det vara nån slags huvudenhet där man kopplar in det man vill, typ som en vanlig förstärkare bara att den sänder ut allt via WiFi istället för kablar.

Examensarbetet är bara på 10 veckor, så jag kommer inte att ha tid att testa och experimentera fram det bästa ljudet. Det hoppas jag att jag får fortsatt förtroende för efter examensarbetets slut, så högtalarna faktiskt kommer ut på marknaden.

Jag tänkte fixa ihop några olika alternativ på designer som ni kan få ge feedback på snart

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke1989:

Jag är medveten att det blev lite luddigt med enkäten, jag var som sagt inte riktigt säker på vad det var jag skulle göra när jag gjorde den. Men kortfattat ska det bli ett prisvärt trådlöst system med satelliter och en subwoofer. Till dessa ska det vara nån slags huvudenhet där man kopplar in det man vill, typ som en vanlig förstärkare bara att den sänder ut allt via WiFi istället för kablar.

Examensarbetet är bara på 10 veckor, så jag kommer inte att ha tid att testa och experimentera fram det bästa ljudet. Det hoppas jag att jag får fortsatt förtroende för efter examensarbetets slut, så högtalarna faktiskt kommer ut på marknaden.

Jag tänkte fixa ihop några olika alternativ på designer som ni kan få ge feedback på snart

Intressant koncept som verkar vara ganska rätt teknik/funktionsmässigt, då gäller det "bara" att få det att fungera bra i verkligheten och att det går att få det prisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ny enkät!

Den här gången handlar det mer om formspråk och mindre om teknik. Så tänk inte så mycket på hur de olika formerna skulle påverka ljudet, den här är mer för att se vilka former ni kan tänka er att ha hemma. Ljudet kommer att optimeras till det formspråk som får bäst respons.

Enkäten finns här: https://docs.google.com/forms/d/1mO2CQRW91SzlWOngL98ipyV9yEww...

Tack på förhand.

Fortsätt gärna att kommentera här i tråden också, det fyller ut luckorna i enkäten.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det var ju både en del nytt och en del man kände igen i designväg där, några bättre än de andra och några former som inte väckte känslor åt något håll utan mest var "alldagliga"
Det hänger även på hur stora sakerna blir, vissa former kan jag tänka mig snygga som små medans andra passar vid vägg eller golvmontering, och tex 5 och 9 lär ju inte gå att ställa upp utan behöver monteras på vägg eller ha nån form av annat stativ/fot. Det gäller till viss del även 7 och 8 men 7 tyckte jag var en uppenbart väggmonterad form.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu börjar det ta sig. Vilken av dessa tre föredrar ni?

http://www.surveymonkey.com/s/LRGGMLH

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Jahaja, 3an var ju ganska "vanlig" jag tyckte 1 an var bäst, men det är svårt att säga utan att se den på riktigt, däremot verkar det vara en väldigt liten högtalare av proportionera att döma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker även jag att 1an var ballast

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk

La min röst på alt 3. Alt 1&2 så förvisso ut att kunna minimera antal stående vågor i lådan. Men invecklad låda brukar ge ett högre pris. Stående vågor går att minimera på annat sätt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

La min röst på alt 3. Alt 1&2 så förvisso ut att kunna minimera antal stående vågor i lådan. Men invecklad låda brukar ge ett högre pris. Stående vågor går att minimera på annat sätt.

Har inte tagit hänsyn till sådana tekniska egenskaper, mest för att jag inte kan sådant. Alternativ 3 kommer jag inte att kunna göra, den är för enkel och på så vis är jag osäker på om jag kommer få godkänt av att göra den Jag måste visa på min konstnärliga förmåga i projektet, att optimera för perfekt ljud ligger inte lika högt upp i prioriteringslistan.

Jag kommer självklart att optimera lådvolymerna efter elementen, men eftersom jag har begränsat med tid kvar har jag bestämt mig för att köra på alternativ 1 i enkäten.

Den 22 maj är det tänkt att projektet ska vara klart, ska försöka lägga upp bilder på resultatet här så fort jag hinner efter det. Om ni bor i Sundsvallsområdet kan ni se högtalarna live mellan 10 och 13 juni på Mittuniversitetet

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Och de som inte som inte kan vara där kan kanske få se dem via en liten videosnutt på youtube ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Formuläret ifyllt

Visa signatur

Ljud setup:
Scandyna Minipods, XTZ 99 W10.16, Creative SoundBlaster X-Fi Surround, Sony STR-DB930

Dator setup:
ATI Sapphire 5970, Intel Core i7-2600K 3,4GHz, 300GB Seagate 5400 RPM, Antec PowerSupply (PSU) 900W, Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHz, ASUS P8B75-V moderkort