Språksociologisk Undersökning

Permalänk
Medlem

Språksociologisk Undersökning

Hej!

Jag går andra året i gymnasiet och har nu en svenska uppgift där vi ska göra en undersökning. Till slut valde jag att undersöka om det språk och förkortningar vi använder i spel och på internet påverkar vårt vardagliga språk. Jag väljer också att lägga undersökningen här då jag tror att jag når ut till många olika åldrar här på sweclockers. Det skulle verkligen uppskattas om ni kunde svara på min undersökning.

https://docs.google.com/forms/d/1ztH1RTKEUcwIxZFNyZBZjU-HEFrH...

Undersökningen är anonym, och tar endast en eller två minuter att göra.

Tack på förhand.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem

Fast nu undersöker du ju inte alls om spel och internet påverkar vårat vardagliga språk utan om folk tror att det påverkar deras vardagliga språk, och det behöver inte alls stämma överens. Bara så du är medveten om vad du faktsikt undersöker.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Under "Hur många timmar om dagen i genomsnitt använder du internet/hur ofta spelar du?" saknar jag alternativet "0-1 timmar om dagen"
Sedan har du ingen definition av vad som menas med "använder du internet" . Det är ju väldigt stor skillnad på att t.ex göra bankärenden och att skriva i en irc-chatt. Även "spela" kan ju vara väldigt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HakanSor:

Under "Hur många timmar om dagen i genomsnitt använder du internet/hur ofta spelar du?" saknar jag alternativet "0-1 timmar om dagen"
Sedan har du ingen definition av vad som menas med "använder du internet" . Det är ju väldigt stor skillnad på att t.ex göra bankärenden och att skriva i en irc-chatt. Även "spela" kan ju vara väldigt olika saker.

Om du nu gör enkäten på internet så har jag svårt att tro att du inte använder internet, därför tog jag bort det alternativet.

Med internetanvändningen menar jag det mesta du gör på internet, egentligen så har inte den tid du tillbringar vid internet så mycket med ditt språk att göra, men det skulle vara mest intressant för mig att se hur mycket folk sitter vid datorn och hur de svarar. Ursäkta för otydligheten i mina frågor.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast nu undersöker du ju inte alls om spel och internet påverkar vårat vardagliga språk utan om folk tror att det påverkar deras vardagliga språk, och det behöver inte alls stämma överens. Bara så du är medveten om vad du faktsikt undersöker.

Jag är medveten om det, men den sista frågan, där de får säga om det påverkar en själv, är för mig att se hur de flesta ser på internetspråket påverkan i det vardagliga språket. Om de tror att det påverkar en själv vill säga. Det är intressant att se.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

Om du nu gör enkäten på internet så har jag svårt att tro att du inte använder internet, därför tog jag bort det alternativet.

"0-1 timmar per dag" betyder att man använder internet mindre än 1 timma per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HakanSor:

"0-1 timmar per dag" betyder att man använder internet mindre än 1 timma per dag.

Visste att denna punkten skulle tas upp, men de är uppkopplade mindre än en timme surfar knappast in på sweclockers. 31 minuter avrundas till 1 timme, dvs svaret 1-2 timmar. Därför kan man säga att de som sitter mindre än 30 min surfar knappast in på sweclockers.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appmas:

svenska uppgift

svenskuppgift

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

svenskuppgift

https://www.google.se/search?client=opera&q=svenskuppgift&sou...

Jag skyler på svenska undervisningen i skolan, internet vanor och dom där bögarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

svenskuppgift

Haha, brukar verkligen inte särskriva, men när man sitter i skolan på lektionen och kommenterar i onödan så har man inte riktigt tid att kolla på vad man skrivit, skyller på det!

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.